Gå til innhold

Student betale utstyr selv?

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

En 23 åring som har bodd gratis hjemme å jobbet i 6mnd burde kunne betale disse tingene selv mener nå jeg. Hun er jo voksen nå. Du har jo allerede hjulpet henne med å bo gratis, slik att hun har hatt mulighet til å legge seg opp litt penger. Det hadde vert annerledes om hun var under 20, da hadde det vert mer forventet att foreldre hjalp til. Men 23! Nei da er det på tide å finne ut att ting koster penger!

Evt. La henne ta med noen sengesett og håndklær og div. Slike ting hjemmefra om du har å avse. Så hun har en liten start der. Be henne skrive opp ting hun trenger på ønskeliste til jul eller bursdag.

Anonymkode: e205e...516

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kommer jo an på økonomien din.

Om det hugger inn på din økonomi så skal du selvsagt ikke lide økonomisk. At hun har fått bo hjemme og spare penger er like mye å bidra økonomisk.

Anonymkode: 5765b...c0b

AnonymBruker
Skrevet

Som nyutflyttet, enten man er student eller ikke, skal man ikke ha komplette serviser, nye kasseroller osv. Da jeg flyttet ut som 17åring hadde jeg kopper og kar fra, som vi sier her jeg er fra, forskjellige prestegjeld. Fikk en kasserolle fra farmor, noen tallerkener og glass fra foreldrene mine, bestikk kjøpte jeg på bruktbutikk osv. Det er noe av sjarmen med å nettopp ha flyttet for seg selv. Så etter min mening, nei, du skal ikke betale for hennes utstyr, men kanskje kan du donere noe av det du ikke bruker selv. Erfaringsmessig har vi mer enn nok utstyr i hjemmene våre. Spørsmålet er hvor kravstor din datter er og om hun godtar å bruke brukte ting, eller om hun "MÅ" kjøpe nytt.

Anonymkode: 25a85...638

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Studielånene er ikke så store, jeg hadde hjulpet mine barn med dette om de skulle studere. Kjøp f.eks pakke med servise og bestikk på ikea, eller andre billige steder. Ikke vanlig å ha så dyre ting som student 

Anonymkode: c8b86...e10

AnonymBruker
Skrevet

Studenten kjøper dette selv. Det blir jo hennes nå som hun flytter ut og tar med seg videre som egne eiendelen i mange år framover. 
Jeg ønsket meg slikt til bursdag og jul året før jeg skulle studere. Men måtte jo kjøpe en del også, for ikke snakk om møbler. Hadde noe hjemme på rommet. Fikk med meg sengetøy og litt sånt som var «til overs» hjemme.

Anonymkode: 7aa20...db2

AnonymBruker
Skrevet

Hun får vel med det hun har fra barnerommet (dyne, garderobeskap, seng osv?), så kanskje hun kan få noen glass og diverse med hvis du har fra eget kjøkken. 

Jeg fikk et kjøkkenbord og to stoler av mamma, det billigste de hadde på Ikea. Til gjengjeld fikk jeg verken med seng, madrasser eller annet enn klærne mine. Jeg var 18 da, ikke 23. 

Anonymkode: e88f0...e61

Skrevet

Da jeg flytta ut hadde jeg damlet sammen slike ting over lsng tid allerede. Det er en utfordring å få stipendet til å dekke alt på en gang, det blir til at man i føere måneder ikke kan henge opp noe fordi det først er neste stipendbetaling man har råd til knaggrekke.

Ble god til å finne ting på finn.no, og i studentbyer er det mye som gis bort gratis eller selges billig. Som student trenger man uansett ikke matchende dessertservice til 12, liksom. 

Send med poden noen gamle håndklær, og litt sengetøy. Mer hjelp får de ønske seg til jul og bursdag

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.7.2026 den 13.57):

Som nyutflyttet, enten man er student eller ikke, skal man ikke ha komplette serviser, nye kasseroller osv. Da jeg flyttet ut som 17åring hadde jeg kopper og kar fra, som vi sier her jeg er fra, forskjellige prestegjeld. Fikk en kasserolle fra farmor, noen tallerkener og glass fra foreldrene mine, bestikk kjøpte jeg på bruktbutikk osv. Det er noe av sjarmen med å nettopp ha flyttet for seg selv. Så etter min mening, nei, du skal ikke betale for hennes utstyr, men kanskje kan du donere noe av det du ikke bruker selv. Erfaringsmessig har vi mer enn nok utstyr i hjemmene våre. Spørsmålet er hvor kravstor din datter er og om hun godtar å bruke brukte ting, eller om hun "MÅ" kjøpe nytt.

Anonymkode: 25a85...638

Hvorfor skal man ikke ha komplett av noe når man flytter ut?

Anonymkode: ebde3...34f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg rydda i skapene mine når mi skulle flytte. Var mye jeg ikke brukte og noe jeg hadde to av. Så det var ikke mye vi kjøpte nytt nei. Stipendet er ikke på så mye så den dekker ikke mye. Så hun måtte jobbe ved siden av skole. Og jeg hjalp henne litt. Men jeg har god råd. Så for meg så gikk det fint. 

Anonymkode: 72af6...f6d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Hvorfor skal man ikke ha komplett av noe når man flytter ut?

Hun mente nok bare at det er veldig normalt å ikke ha det, og beldig "sosialt akseptert" å ikke ha det, som student/ung.

Anonymkode: 20359...0ac

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.7.2026 den 13.01):

Hva trenger hun å ta med når jeg kjører henne dit og hva kan hun få tak i etterhvert?

Hybel er møblert med seng, skap og skrivebord. Har eget bad men deler kjøkken. Står at kjøkken utstyr må de ha med selv 

Anonymkode: 88990...f54

Ta med det dere tror hun trenger. Hjelp til å flytte inn på hybelen, og så ser dere hva hun trenger, og hva dere evt. bare tar tilbake igjen. Kanskje dra ut etter dere har flyttet inn tingene, og kjøpe noen ting dere ser dere ikke har tenkt på, og fylle på med litt mat og tørrvarer.

Jeg hadde et lite kjøleskap inne på hybelen min. Sånn "halvt" i bordhøyde. Vi var 10 stk som delte kjøkken, og dessverre var det ikke all maten som fikk stå i fred i kjøleskapet på kjøkkenet.

Foreldrene mine hadde masse kasseroller,  stekepanner, tallerkner etc, så da fikk jeg med noe av det. Hadde også fått diverse utstyr i gave de siste årene, f.eks. Hardangerbestikk, håndklær, sengetøy., miksmaster, etc.

Anonymkode: fd253...ab3

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.7.2026 den 13.30):

Jeg har en datter som flytter for å studere. Hun har jobbet i 6 måneder nå og bodd hjemme gratis og spart penger. Nå trenger hun å kjøpe litt utstyr til student boligen. F eks fat, kopper, bestikk, kasseroller, håndklær og sengetøy. Og sikkert noe mer. Hun får studielån som skal dekke dette? Min venninne mener at det er vanlig at foreldrene betaler dette. Men jeg har ikke mye til overs å bruke på sånne ting. Men bør jeg hjelpe henne uansett? Hun er 23 år og voksen mener jeg da. Min venninne mener at jeg må hjelpe henne. 

Hun får stipend nå i august og det er ganske mye, så jeg tror hun skal greie å dekke det selv, sett at hun kjøper det meste på IKEA eller andre billig butikker. Hvis du har det trangt økonomisk, kan du jo gi henne noe av det du har? De fleste har vel litt bestikk, fat og noen kasseroller til overs. Det samme med sengetøy, hun kan jo ta med seg det hun brukte når hun bodde hos deg videre. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.8.2026 den 9.54):

Hun mente nok bare at det er veldig normalt å ikke ha det, og beldig "sosialt akseptert" å ikke ha det, som student/ung.

Anonymkode: 20359...0ac

Var ikke det som sto der så nei 

AnonymBruker
Skrevet

Før flyttet de tidlig og måtte klare seg selv. No bor de hjemme og lever på foreldrene og flytter ikke før de er 30år+.. I tilegg skal vi betsle for alle utgifter til stuider og div om de flytter. Drit i den buksen du ønsket deg , du får holde ut noen år til. Betale for dit voksne barn eller flere... Jobbe deg i hjel for å få det til å gå rundt.. 

Anonymkode: 40a04...777

Skrevet

Har du ikke et par sengesett til overs i skapene hjemme hun kan få med da? Og kanskje noen gryter og en ekstra stekepanne? Jeg skulle iallfall fint ha greid å utstyre en student med det mest nødvendige ved å ta fra skuffer og skap her hjemme. Hadde ikke fått det flotteste sengesettet eller de nyeste kniver og gafler, men helt fine ting hadde det blitt.

Eventuelle småting du har lite av og derfor ikke kan avse, kan hun jo kjøpe selv. Da blir det i alle fall langt mindre utgifter på det for henne enn om hun må kjøpe alt. Og studielånet skal jo dekke levekostnader som mat og husleie, ikke fullt utstyr til en studenthybel/bolig. Så mye er det ikke de får. Jeg tror hun trenger pengene til å leve for. Studenbudsjetter er knappe nok som de er.

Har du ikke noe av alt dette utstyret du kan avse hjemmefra da?

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.7.2026 den 13.48):

Selger de kasseroller på fretex? Det er det som koster og det har jeg ikke mye ekstra av. Kopper og fat har jeg ekstra av 

Vær obs på at Fretex er blitt dyrt. 

Ikea har 365 serien 

AnonymBruker
Skrevet

Det vanlige er å hjelpe studenten som flytter hjemmefra, men mengden hjelp varierer selvsagt enormt. Siden du spør om hva man MÅ ha helt fra starten prøver jeg å svare både på hvilke ting, omtrentlig antall og hvordan ordne det billigst mulig. 

Jeg kjenner jo ikke akkurat deg, men jeg tror veldig mange kommer veldig langt bare ved å gå over hva man har ekstra av hjemme i egne skap og skuffer. Så ta en kikk i egne skap og skuffer først, og finn ut om du har kjøkkenutstyr og noen sengetøy og håndklær til overs. To sett med sengetøy og noen få store og mellomstore håndklær er nok. 

Jeg er enig med de som sier at å kjøpe brukte kjeler og stekepanner kan være risikabelt. Hvis du ikke har noen til overs: kjøp heller et rimelig kjelesett på IKEA. En stekepanne og to-tre kjeler i ulike størrelser holder lenge. En ildfast form er også veldig nyttig.  

Hvor mye servise man egentlig trenger kan man jo diskutere, men man kommer i alle fall mer enn langt nok med fire flate tallerkner, fire dype/suppetallerkner, fire kaffekrus og fire asjetter. Dype tallerkner/suppetallerkner kan også brukes som snacks-skåler, så man trenger ikke begge deler til å begynne med. En litt større bolle som kan brukes både til snacks og salat er også blant de tingene som er godt å ha helt fra start. (Digresjon: selv fikk jeg en bakebolle i stål med lokk, så der var det tre fluer i en smekk; salatbolle, snacksbolle og bakebolle.)  Fire kjøkkenglass til vann/juice etc er også blant de tingene man gjerne bør ha. Vinglass etter behov. Serviser og glass finner man utrolig mye av i bruktbutikker og på loppis. 

Kniver og gafler får man ofte kjøpt i sett. IKEA har veldig billig stålbestikk, men det er også mulig å få tak i brukt. 4 kniver, skjeer, gafler og teskjeer er en god start.

I tillegg må man nesten ha noen få øser, visper og sleiver til matlaging. Rydd i egen kjøkkenskuff først og se om du har for mye av noe. Hvis ikke er både bruktbutikker og IKEA gode steder å sjekke. 

Anonymkode: cd13e...5cb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

I min verden er det vanlig å hjelpe avkommet når de flytter for seg selv. Ikke nødvendigvis med nye ting, men håndklær, sengeklær etc fra skap og skuffer i barndomshjemmet. Det er også nokså vanlig (i min verden) at foreldrene kjøper inn enkle startpakker fra ikea eller lignende butikker, men ikke minst mener jeg at jule-og bursdagsgaver de siste 5 årene (minst) for en 23-åring skulle vært slike praktiske ting som man trenger den dagen man skal flytte hjemmefra.

Studielånet skal dekke mat, husleie og pensum. Det dekker ikke dette, så hun blir uansett nødt til å finne seg en jobb.

Anonymkode: d2faf...991

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...