Gå til innhold

Student betale utstyr selv?

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Selger de kasseroller på fretex? Det er det som koster og det har jeg ikke mye ekstra av. Kopper og fat har jeg ekstra av 

Anonymkode: 88990...f54

Ville kjøpt på Ikea - greit å få det nytt og ikke alt for slitt. Koster ikke så mye for en pakke på Ikea. Hun trenger bare 1 liten, en stor og en stekepanne i starten. 

Anonymkode: c417a...88d

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Selger de kasseroller på fretex? Det er det som koster og det har jeg ikke mye ekstra av. Kopper og fat har jeg ekstra av 

Mange bruktbutikker har det meste. Det er også mye fint å å finne på loppemarked. Og ikke minst Finn.

Anonymkode: 1586d...f6d

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Jeg har en datter som flytter for å studere. Hun har jobbet i 6 måneder nå og bodd hjemme gratis og spart penger. Nå trenger hun å kjøpe litt utstyr til student boligen. F eks fat, kopper, bestikk, kasseroller, håndklær og sengetøy. Og sikkert noe mer. Hun får studielån som skal dekke dette? Min venninne mener at det er vanlig at foreldrene betaler dette. Men jeg har ikke mye til overs å bruke på sånne ting. Men bør jeg hjelpe henne uansett? Hun er 23 år og voksen mener jeg da. Min venninne mener at jeg må hjelpe henne. 

Jeg flyttet selv på hybel i fjor for å omskolere meg i voksen alder, og fikk heldigvis hjelp til noen av de store utgiftene, som ny PC, bøker og annet nødvendig utstyr. Å etablere seg som student er dyrt, og studielånet strekker ikke alltid til når man skal kjøpe møbler, kjøkkenutstyr, sengetøy og alt det praktiske. Hvis foreldrene har mulighet, synes jeg det er en fin investering å hjelpe litt i starten. Hun er voksen, ja, men familie hjelper familie når de kan. En dag kan rollene være snudd og det er du som trenger hjelp som gammel. 

• Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg har en datter som flytter for å studere. Hun har jobbet i 6 måneder nå og bodd hjemme gratis og spart penger. Nå trenger hun å kjøpe litt utstyr til student boligen. F eks fat, kopper, bestikk, kasseroller, håndklær og sengetøy. Og sikkert noe mer. Hun får studielån som skal dekke dette? Min venninne mener at det er vanlig at foreldrene betaler dette. Men jeg har ikke mye til overs å bruke på sånne ting. Men bør jeg hjelpe henne uansett? Hun er 23 år og voksen mener jeg da. Min venninne mener at jeg må hjelpe henne. 

Før solgte IKEA studentpakker, med kasseroller, stekepanne, skjærefjøl, kniver, sakser, bestikk, og ymse annet av det mest nødvendige kjøkkenutstyret.

Du MÅ ingenting. 
Og har du lite så forventer hun kanskje heller ikke hjelp? 

Foreldre som har gode inntekter vil kunne hjelpe mer økonomisk enn de som ikke har det.

Jeg opplevde at medstudenter «fikk en leilighet»  av foreldrene sine, mens andre fikk to poser med mat, toalettpapir, tørkepapir, Zalo, osv. 

På Søstrene Grene kan du få kjøpt ganske mye fint til en ganske lav pris.
Men du må jo ingenting. 🙂

Anonymkode: ca3c2...b71

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Har du lyst og råd, kan du hjelpe til. Men det er ikke nødvendig å kjøpe alt nytt, sånne ting pleier å være veldig billige på brukthandler, og er datteren din så heldig å bo i en by, kan hun nok få mye gratis på finn.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke nødvendig å bruke penger på bestikk og tallerkener og sånt, det ligger masse under "gis bort" på Finn på de fleste større steder. Sengetøy og håndklær er ikke så fristende å kjøpe brukt, men du har kanskje noe gammelt hun kan overta? 

Anonymkode: 53df4...316

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det vanligste er at foreldrene hjelper med kostnader i begynnelsen, men man  ingenting.

Anonymkode: 3b385...059

AnonymBruker
Skrevet

Alt dette får du sykt billig på bruktbutikk! Og ofte er det nesten ikke brukt! Min søster brukte vell 1000 kroner på bruktbutikk i fjor for å kjøpe inn til sin hybel. Fikk alt fra kjøkkenting til pynteputer. Utrolig billig!

Anonymkode: 845e6...7fd

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Har du ikke råd, har du ikke råd. Men du kan kanskje be henne lage liste over det hun trenger, sjekke om det er noe du kan unnvære eller finne for en symbolsk sum på Finn, eller se på til jul?

Trenger det være enten eller, TS?

Anonymkode: 5bc46...30b

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjøpte selv det jeg trengte til hybelen. Billigst mulig på Ikea.

Men jeg tok med meg mye fra skapene hjemme hos mor så det var lite som var nødvendig å kjøpe.

Alt av dyner, sengeklær, håndklær og vaskefiller tok jeg med hjemmefra. Og en del kjøkkenting og rengjøringsartikler.

Anonymkode: eb088...e95

• Nyttig 1
Skrevet

Tenker det er ok at du ikke hjelper henne med penger så lenge du ikke har mye til overs selv .

Du kan jo hjelpe henne med det  praktiske - bistå i å skaffe ting billig , du skal kjøre henne ditt ++ 

Vær ærlig på at du ikke har råd men at du er med og hjelper til. Nå er hun jo 23 så er jo godt voksen selv også - så det er litt avhengig av hvor moden og selvstendig hun er selv hvor mye du bistår. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Når man flytter for seg selv første gang tenker jeg det er grei realitetsorientering (og oppdragelse) at mye blir brukt inntil man selv har jobbet for det og kan/vil prioritere å kjøpe noe nytt/av bedre kvalitet for egne penger selv. 
Enten det betyr «ekstra-greier» hjemmefra, Finn, bruktbutikk e.l. Og så er det hyggelig om foreldre eller andre kan bidra med noe nytt/billig, hvis man har råd. 
Dessuten har det vært mange juler/bursdager siden poden var 18 hvor man kunne fått/ønsket seg slike ting. 
Du hjelper med kjøring/flytting - og det er helt topp ❤️

Anonymkode: 4d266...6fc

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

skjønner ikke hvorfor venninnen din bryr seg, eller hvorfor det er relevant hva som er vanlig. De fleste betaler ut i fra sin egen økonomi.

Jeg sparer til å betale sertifikat til barnet mitt. Men jeg sparer ikke til bolig, for det har jeg ikke nok penger til. Hva som er «vanlig» spiller ingen rolle. Det er vanlig å være overvektig, det er vanlig å ha ekstremt mye skjermtid, det er vanlig å spise over 50 % ultraprosessert mat. 

Har man god råd er det koselig å kjøpe litt sånt til dem når de flytter. Har man ikke råd og kanskje til og med må droppe mat selv for å betale for det, er det vare tåpelig.

Anonymkode: c299f...09c

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Akkurat gryter / stekepanne hadde jeg ikke kjøpt brukt - det er mye dritt av det der. Dårlig kvalitet eller de er skadet (buler under fordi de er brukt på for høy varme, oppskrapet så kjemikalier løsner i maten osv. og det er høyere krav til materialer i dag. Så akkurat kokekar ville jeg prioritert å kjøpe nytt om jeg kunne. Det kan gjerne være fra Ikea

AnonymBruker
Skrevet
alfathealfa skrev (6 minutter siden):

Akkurat gryter / stekepanne hadde jeg ikke kjøpt brukt - det er mye dritt av det der. Dårlig kvalitet eller de er skadet (buler under fordi de er brukt på for høy varme, oppskrapet så kjemikalier løsner i maten osv. og det er høyere krav til materialer i dag. Så akkurat kokekar ville jeg prioritert å kjøpe nytt om jeg kunne. Det kan gjerne være fra Ikea

En periode ble det gitt bort veldig mye som var helt fint, men ikke fungerte med induksjonstopp, men den tiden er kanskje forbi. Jeg sjekket Ikea, og det billigste grytesettet deres koster 299, så da er det egentlig ikke nødvendig å ta sjansen på brukt hvis man har mulighet til å handle der.

Anonymkode: 53df4...316

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Klart du må hjelpe henne. Har du ikke noe ekstra håndklær, bestikk og kasseroller og tallerken hjemme da? Noe kan du vel avse? Hvor bodde hun før hun flyttet hjem 6 mnd? Sengetøy hadde hun vel der hun var? Men ja, det er helt vanlig å hjelpe barna sine, det hun har oppspart skal jo holde gjennom studiene. Vet du hvor lite studielånet er? Det dekker ikke husleie og mat engang, så hun må jobbe ved siden av. 

Anonymkode: bf801...e77

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Foreldre har forsørgelsesplikt ut videregående (hvis de er fattige, så gjelder det kun til "barnet" er 18 år).

Når "barnet" er student, så skal studielån og stipend dekke utgifter til skolegang, husleie, strøm, mat, transport, klær, etc.

Om det ikke strekker til, må de få seg en jobb ved siden av studiene. 

Foreldre kan selv velge å støtte "barnet" selv om de ikke må. Det forutsetter selvsagt at de har råd til det. 

Det er ganske vanlig at når de snart er voksne at de får "hybelting" i gave. F.eks stekepanner, håndklær, sengetøy, etc

Anonymkode: fd253...ab3

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Sånne ting er det veldig lett å få tak i billig på finn.no. Eller bare sjekke kjelleren til venner/familiemedlemmer som har bodd lenge på samme sted.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Kjøp på IKEA, Finn, og andre billige steder. Studenter må venne seg til å ikke ha råd til luksus. 

Hva skal hun bruke de oppsparte pengene på? Hvis hun skal spare de, eller sette i fond, BSU eller lignende er det fint. Hvis hun skal feste de bort eller kjøpe dyre merkeklær så hadde jeg ikke kjøpt alt utstyr til henne 🥳

Begge mine fikk mye når de flyttet, for mye når jeg tenker på det.

Anonymkode: f9182...4f8

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...