Gå til innhold

Student betale utstyr selv?

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

Skrevet

Tenker at man bidrar med det man kan, og det er ingen som trenger alt av utstyr fra start av. Er jo helt vanlig å kun ha det mest nødvendige i starten og spe på etterhvert som man har behov for ting. Er mye fint å finne på bruktbutikker eller finn og er ikke all verden man trenger som student. Da jeg var student i 2014-2017 handla jeg meg et retro kaffeservise (4 fat, 4 kopper, 4 tefat) for 40kr. Kjeler kan man og handle brukt. Panne ville jeg kanskje kjøpt ny siden jeg antar mange kvitter seg med stekepanner når de oppleves dårlige. Etterhvert kan hun jo ønske seg ting i gaver fra familie og venner.

Skal hun bo i kollektiv ville jeg ikke kjøpt dyre greier, jeg fikk ødelagt både kjøkkenmaskin, paiformer og servise, men sånn er det. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Våre har tatt turen innom loppemarked og bruktbutukker for kopper, asjetter, kjeler osv. De fikk med et sengesett og noen håndkler hhemmefra. Ellers har de fått ting i jule- og bursdagsgaver etter hvert som behovene har kommet. De har også fått små ting, som brødkniv, kopp, mugge mm i gave fra venner.

Anonymkode: 9aead...4cd

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg tenker at du må ta vare på din egen økonomi også. Men kanskje du kan hjelpe ved at hun får ta med seg sengetøy, et par håndklær, et par doruller, og type litt zalo, litt krydder, en matboks… altså lag en «startpakke» med ting du kan avse hjemmefra? Har du gardiner til overs? 

Anonymkode: 0aea1...7c5

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Du kan jo hjelpe henne på andre måter enn å nødvendigvis betale for henne. For eksempel ved å tipse om steder hun kan få tak i sånt billig brukt, ved å gi henne utstyr du ikke trenger selv om du har mulighet osv. Det jeg savner aller mest med min mor var alle rådene hun kom med. ❤️ Når jeg først flyttet ut ga hun meg alt hun hadde overflod av som kopper, kjøkkenredskaper, kasseroller (som hun hadde men ikke likte haha), og skjærefjøler osv. Men hun hadde et ganske stort stæsj etter mange år, og hadde muligheten til å gjøre det. 

Anonymkode: 34f0c...72b

• Nyttig 1
Skrevet

Skal hun bo alene eller i kollektiv? Ofte deler man på utstyr på kjøkkenet i kollektiv, og da er det ikke nødvendig å kjøpe nytt før hun vet hva hun trenger. Ofte har tidligere leietakere lagt igjen ting de ikke ønsket å ta med seg også. 

Anonymkode: 0677a...29b

• Nyttig 1
Skrevet

Vanlig å hjelpe til ja , men har du ikke penger så kan du jo ikke

Anonymkode: ebde3...34f

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

. F eks fat, kopper, bestikk, kasseroller, håndklær og sengetøy. Og sikkert noe mer. Hun får studielån som skal dekke dette? Min venninne mener at det er vanlig at foreldrene betaler dette. Men jeg har ikke mye til overs å bruke på sånne ting. Men bør jeg hjelpe henne uansett? Hun er 23 år og voksen mener jeg da. Min venninne mener at jeg må hjelpe henne. 

Hun kan få en del av dette med seg noe fra husholdningen. Du har sikkert noe å avse fra hjemmet? Noen håndklær? Sengetøyet hun har brukt i hjemmet kan hun ta med til studentboligen og dyna og puta, ett par tallerkener og bestikk? Det er faktisk ikke så mye hun egentlig trenger. Jeg stjal med meg krydder, men ikke noe annet. 

Du MÅ ikke hjelpe, men alle monner drar. 

Anonymkode: c4e70...559

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg har en datter som flytter for å studere. Hun har jobbet i 6 måneder nå og bodd hjemme gratis og spart penger. Nå trenger hun å kjøpe litt utstyr til student boligen. F eks fat, kopper, bestikk, kasseroller, håndklær og sengetøy. Og sikkert noe mer. Hun får studielån som skal dekke dette? Min venninne mener at det er vanlig at foreldrene betaler dette. Men jeg har ikke mye til overs å bruke på sånne ting. Men bør jeg hjelpe henne uansett? Hun er 23 år og voksen mener jeg da. Min venninne mener at jeg må hjelpe henne. 

Anonymkode: 88990...f54

Gjenbrukbutikker er gull til innkjøpe av "førstegangs"

Anonymkode: a63c2...7b3

• Nyttig 1
Skrevet

Loppemarked.

Finn.no

Tise.com

Gi eller lån henne noe av egne ting, kjøkkenutstyr etc.

Trenger ikke bli så dyrt og trenger ikke alt på en gang. Det er meningen at studenter skal leve enkelt, det er en nyttig del av læringen som i hvert fall jeg er glad jeg fikk. Hvis mine foreldre bare hadde overlesset meg med gratis ting hadde jeg sikkert vært mindre selvstendig i dag.

Anonymkode: 69161...168

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Loppemarked.

Finn.no

Tise.com

Gi eller lån henne noe av egne ting, kjøkkenutstyr etc.

Trenger ikke bli så dyrt og trenger ikke alt på en gang. Det er meningen at studenter skal leve enkelt, det er en nyttig del av læringen som i hvert fall jeg er glad jeg fikk. Hvis mine foreldre bare hadde overlesset meg med gratis ting hadde jeg sikkert vært mindre selvstendig i dag.

Anonymkode: 69161...168

Det tenker jeg også. Hun skal få noen fat, glass og kopper fra meg. Sengetøy, håndklær og gardiner har jeg også. Så kan hun få tak i litt og litt etterhvert. Hun er ikke en person som har mye ting ting på rommet sitt nå heller 

• Nyttig 1
Skrevet

Her har det vært en kombinasjon. Studenten (flyttet etter VGS) ordnet noe selv, fikk en del (kombinasjon nyinnkjøpt og fra skuffer og skap hjemme), men det meste var samlet opp som gaver og som var spart opp selv. 

Ved studiestart er det alltid ulike tilbud, som pakkeløsninger på dyne/pute/sengesett etc. 

Men om datteren har arbeidet de siste 6 mnd, og bodd gratis, har hun sannsynligvis penger til å etablere seg på en hybel med nødvendig utstyr.  

Anonymkode: 03636...2a5

Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Her har det vært en kombinasjon. Studenten (flyttet etter VGS) ordnet noe selv, fikk en del (kombinasjon nyinnkjøpt og fra skuffer og skap hjemme), men det meste var samlet opp som gaver og som var spart opp selv. 

Ved studiestart er det alltid ulike tilbud, som pakkeløsninger på dyne/pute/sengesett etc. 

Men om datteren har arbeidet de siste 6 mnd, og bodd gratis, har hun sannsynligvis penger til å etablere seg på en hybel med nødvendig utstyr.  

Anonymkode: 03636...2a5

Tror nok hun har penger ja. Hun bruker ikke mye penger på seg selv 

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Selger de kasseroller på fretex? Det er det som koster og det har jeg ikke mye ekstra av. Kopper og fat har jeg ekstra av 

Veldig gode og billige kjeler og stekepanner på Ikea, faktisk. 

Ofte salg på Glassmagasinet etc også. 

Skrevet

Studielånet kommer bare til å rekke til utgifter i forbindelse med studiene og knapt nok det. Men jeg ser mange på ulike salgs grupper og også på finn, gir bort helt fine ting og utstyr . Så ville anbefalt det i første omgang, og også brukt butikker har masse serviser og kjøkken utstyr. Hun har sikkert noen ting på rommet sitt også ,som hun kan ta med for å pynte å gjøre det koselig. Sofaer å alt gis bort på finn, må bare bruke litt tid å skumme annonser. 

Skrevet

Hadde jeg hatt råd hadde jeg blitt med å betalt. Hadde jeg selv hatt dårlig råd hadde jeg tatt meg en tur på brukt butikker :) mye fint der :) har selv levert inn helt nye ting så er man ekstra heldig får man helt nytt veldig billig. Har kjøpt mye bukt også. Som regel er det alltid billigere. 

Skrevet

Hva trenger hun å ta med når jeg kjører henne dit og hva kan hun få tak i etterhvert?

Hybel er møblert med seng, skap og skrivebord. Har eget bad men deler kjøkken. Står at kjøkken utstyr må de ha med selv 

Skrevet

Våres har nå fått litt kjøkken utstyr, hånkker osv fra de var 14/15 år for den dagen de skulle flytte, samme har de jeg er tante til.

Da ene her flyttet på hybel så gikk ungdommen gjennom det det hadde, og så fant vi foreldre litt av ting vi ikke brukte, samme besteforeldre ga litt, tanta ga litt. Noe skaffet ungdommen brukt fra brukt butikken og finn

Jeg tenker en hjelper til der en kan. Og at ungdommen ikke kan tenke at alt ska være nytt

Anonymkode: 13ac8...81b

Skrevet

Du har bidratt massevis hvis hun har kunnet spare omtrent hele kønna si i 6 måneder ved å bo gratis hjemme. Da jeg flyttet, fikk jeg hjelp med å kjøpe et bord og en bokhylle på IKEA, men det er da totalt sett en myyye rasere gave du har gitt i pengemessig verdi.

Kopper og kar koster ikke kjempemye, og det er sannsynligvis mye å få tak i på finn også.

Anonymkode: 8d9de...913

Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Hva trenger hun å ta med når jeg kjører henne dit og hva kan hun få tak i etterhvert?

Hybel er møblert med seng, skap og skrivebord. Har eget bad men deler kjøkken. Står at kjøkken utstyr må de ha med selv 

Hvis hun ikke trenger møbler, kan hun egentlig skaffe alt selv (det er utrolig hva man kan frakte på buss), men det er hyggelig å ha det hun trenger samme kveld. Det vil si sengetøy (inkl. dyne og pute om det ikke er der) og håndkle. Dere kan jo også stoppe på veien å kjøpe med noe mat. 

Skal hun ha med noe fra rommet sitt? Mange liker å ha sin egen kontorstol f.eks., eller leselampe. 

Anonymkode: 53df4...316

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvis hun ikke trenger møbler, kan hun egentlig skaffe alt selv (det er utrolig hva man kan frakte på buss), men det er hyggelig å ha det hun trenger samme kveld. Det vil si sengetøy (inkl. dyne og pute om det ikke er der) og håndkle. Dere kan jo også stoppe på veien å kjøpe med noe mat. 

Skal hun ha med noe fra rommet sitt? Mange liker å ha sin egen kontorstol f.eks., eller leselampe. 

Anonymkode: 53df4...316

Hun skal ta med en lampe og noen små ting 

Hun vil gjerne klare seg selv, men jeg hjelpe henne gjerne litt 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...