Gå til innhold

Student betale utstyr selv?

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en datter som flytter for å studere. Hun har jobbet i 6 måneder nå og bodd hjemme gratis og spart penger. Nå trenger hun å kjøpe litt utstyr til student boligen. F eks fat, kopper, bestikk, kasseroller, håndklær og sengetøy. Og sikkert noe mer. Hun får studielån som skal dekke dette? Min venninne mener at det er vanlig at foreldrene betaler dette. Men jeg har ikke mye til overs å bruke på sånne ting. Men bør jeg hjelpe henne uansett? Hun er 23 år og voksen mener jeg da. Min venninne mener at jeg må hjelpe henne. 

Anonymkode: 88990...f54

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig må du ikke betale dette, men har du råd er det koselig å hjelpe til litt.

Har du ikke noe til overs har du ikke noe til overs, og da er det ikke noe du skal tenke på.

Anonymkode: 1d62e...1db

• Liker 7
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Du må ikke tenker jeg, men litt hjelp er alltid velkomment. Studielånet skal strengt talt dekke bøker osv, men ofte får man mer enn nok til det. Du kan jo tilby deg og være med og spleise litt (det du føler du kan ta deg rå til)? Som en hyggelig gest mer enn et must tenker jeg da :) 

Anonymkode: 513a7...d55

• Liker 2
Skrevet (endret)

Har du ikke råd så har du ikke det.

Vanlig for mange å få hjelp, jeg måtte betale alt selv. 

Jeg hadde gitt det jeg hadde muligheten til. 

Studielån/stipend alene dekker vel knapt husleia for mange. 

Endret av AprilLudgate
  • Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AprilLudgate skrev (Akkurat nå):

Jeg kan hjelpe til med litt ja. Har også noen ting her hjemme hun kan få med seg også 

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Har du ikke råd, så har du ikke råd. Det er greit.

Min familie hadde anledning til å hjelpe til med både kopper, bestikk, kasseroller, tepper og litt pynt. Det var sååå stas å tusle rundt sammen med dem på Ikea å se på ting til leiligheten🥰

Anonymkode: c7b6e...357

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg har en datter som flytter for å studere. Hun har jobbet i 6 måneder nå og bodd hjemme gratis og spart penger. Nå trenger hun å kjøpe litt utstyr til student boligen. F eks fat, kopper, bestikk, kasseroller, håndklær og sengetøy. Og sikkert noe mer. Hun får studielån som skal dekke dette? Min venninne mener at det er vanlig at foreldrene betaler dette. Men jeg har ikke mye til overs å bruke på sånne ting. Men bør jeg hjelpe henne uansett? Hun er 23 år og voksen mener jeg da. Min venninne mener at jeg må hjelpe henne. 

Man hjelper til med det man kan. Har du ikke penger til overs selv, hjelper du til med praktiske ting. Din venninne kan virkelig ikke bestemme hva du må gjøre i en slik situasjon.

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Altså studielånet er til studiene, husk at dagens studenter ofte må jobbe på siden av fulltidsstudier fordi studielånet ikke rekker i lengden. Har hun jobbet litt før studiene så er det dette hun skal bruke på det hun trenger utenom, men hvis du kan hjelpe litt er det jo bare hyggelig. Dette blir ikke svindyrt hvis man handler på brukthandler heller. 

Anonymkode: 84f0b...cb9

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er også litt feil om foreldre går inn med handlelista og skaffer fullt utstyr fra dag en, da behandler man en voksen kvinne som et barn.

Mange måter å bidra på. Få med litt utstyr hjemmefra, kjøpe brukt, få et lite tilskudd til å kjøpe noen nødvendigheter.

Tenker det f.eks. ofte går greit å få med et sett sengetøy eller to hjemmefra, et par håndklær. Noen av oss kan avse litt fra kjøkkenskapet. Synes det er helt fint om de får litt basic og så får de skaffe seg resten etterhvert. Det er mestring i det, også.

Anonymkode: c6013...95e

• Liker 8
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Det er veldig mye billig bruksserviser etc på bruktbutikker. 

Anonymkode: 2cf04...444

• Liker 4
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
Mezzosoprena skrev (Akkurat nå):

Man hjelper til med det man kan. Har du ikke penger til overs selv, hjelper du til med praktiske ting. Din venninne kan virkelig ikke bestemme hva du må gjøre i en slik situasjon.

Jeg skal kjøre henne og tingene dit hun flytter da

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg skal kjøre henne og tingene dit hun flytter da

Nettopp, du hjelper henne med det du kan, akkurat som jeg sa.

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg kan hjelpe til med litt ja. Har også noen ting her hjemme hun kan få med seg også 

Ja, alt trenger ikke være nytt. 

Som student tenker jeg man må begynne å lære seg hvordan kjøpe på lavest mulig budsjett.

Så en tur på loppemarked/bruktbutikk og finne resten på salg (eks 50% på Kid osv) er en grei runde.

Vi måtte endel runder på Ikea den gang da. 

• Liker 4
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AprilLudgate skrev (3 minutter siden):

Studielån/stipend alene dekker vel knapt husleia for mange. 

I August og Januar får man et høyere beløp enn vanlig, nettopp for slike ting

Jeg fikk utbetalt over 20.000 i storstipend da jeg studerte (2017-2020). Stipend og lån var vel på rundt 8.000 kr i mnd om jeg ikke husker feil.

Anonymkode: 64e10...07a

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Der varierer jo veldig med foreldrenes økonomi, men føler det er veldig vanlig å få med noe ihvertfal..  de fleste godt voksne har jo gjerne litt dobbelt og litt gammel. Blir jo dyrt når en skal kjøpe alt på en gang. 

jeg fikk litt fra overalt, foreldre, tanter, besteforeldre . Og ei venninne som hadde fått for mange håndkler til jul. 

Anonymkode: b96af...d37

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Det ene er like vanlig som det andre. Noen hjelper, andre ikke. Når mine har flyttet første gang, har de fått med seg litt som er til overs i skapene. De har også kjøpt mye av de de trenger i bruktbutikker. Det er begrenset hva det er plass på, i de fleste studenthybler. 

Anonymkode: c417a...88d

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

I August og Januar får man et høyere beløp enn vanlig, nettopp for slike ting

Jeg fikk utbetalt over 20.000 i storstipend da jeg studerte (2017-2020). Stipend og lån var vel på rundt 8.000 kr i mnd om jeg ikke husker feil.

Anonymkode: 64e10...07a

? Ja?

Pengene går som regel bort til depositum og fagbøker.

8 k i mnd er vanlig pris og gjerne for lite for et rom i kollektiv i storbyene. 

Så da mangler man jo penger til alt annet. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Det kan være bursdagsgave eller julegave?

Anonymkode: f9498...982

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Har man mulighet til å hjelpe er det fint. Samtidig, datteren er 23 år gammel. Hvis hun har hatt mulighet (noe det virker som at hun har hatt) burde hun ha spart opp noe til å flytte for seg selv. Sånn er voksenlivet. Som flere også påpeker; det finnes mye fint brukt å få kjøpt.

Anonymkode: 1586d...f6d

• Liker 4
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Selger de kasseroller på fretex? Det er det som koster og det har jeg ikke mye ekstra av. Kopper og fat har jeg ekstra av 

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...