Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Får di lyshuda peru folka masse  hudkreft av å aldri ha solkrem gå nesten uten klær i sola hele livet sitt? Tror det har mer ved ha kjemikalier vi smører på huden enn sola i seg selv.

Anonymkode: 6cd0c...168

Det er det flere leger og har lurt på men de får jo så øra flagrer

Anonymkode: dbf0f...46e

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 26.7.2026 den 12.08):

Det hadde du ikke sagt om du hadde opplevd at noen av dine nærmeste har dødd av føflekk-kreft. 

Anonymkode: b0e58...53d

Det har folk gjort i all tid. Av alle slags typer kreft, faktisk. Man kan ikke bli helt hysterisk av den grunn. Viktig å smøre seg etc. Men dette er vanvittig.... 

Endret av Helen1978
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.7.2026 den 19.14):

Det er jo fordi barna får ikke i seg nok fisk eller tar tilskudd de mnd i året vi skal. 2 uker i sol gjør ikke opp for det, men 2 uker i sol uten beskyttelse kan gi kreft senere i livet. 

Er de mnd med R man skal ta tilskudd. 

Anonymkode: 67352...d87

Derfor er det viktig å være ute i solen i Norge. Da får man nok D-vitamin og bygger opp beskyttelse for ferien i Hellas hvor solkrem ikke alltid er nok.

Anonymkode: 46bdf...faa

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.7.2026 den 15.47):

Bestefaren min fikk hudkreft av å gå litt rundt i bar overkropp om sommeren når han klipte gress og slikt. Han har aldri vært i syden eller drevet med soling. 

Selv så eksponerer jeg meg selv omtrent aldri for sol. Foruten å gå på butikken så har jeg kun vært ute én gang denne sommeren (på kvelden), og sånn har det egentlig også vært de siste 12 årene. Merker ingen negative effekter av dette. Nesten alle jeg vokste opp med har vært besatt av "tanning" siden de var tenåringer, og alle har pådratt seg solskader til tross for at de bare er i tjueåra. Rynker i trynet og på halsen/øvre bryst (spesielt hos kvinner), og sånn stygg tekstur på huden som man ser hos de som driver med soling. 

Anonymkode: d8513...48c

Dette høres direkte usunt ut! Det er helt greit at hi ikke skal overdrive og grille oss i hjel av solen, men å aldri eksponeres for sol er heller ikke bra. 

Vi er mennesker, som dyr på planeten, og som alt annet på jorda trenger vi mat, varme, lys, bevegelse og luft for å være sunne individer. 

Vi trenger å være utendørs i solen! Men vi må være det jevnt over hele året, så vi ikke blir helt sjokkert i juni! Forebygging mot hudkreft og solskader begynner altså med en gåtur i februar… 

Anonymkode: beb8e...366

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Det er det flere leger og har lurt på men de får jo så øra flagrer

Anonymkode: dbf0f...46e

Parabener er skadelig men det må ikke du si høyt her på KG.Solkrem er bra for barnehud tydligvis.

Anonymkode: dfff2...461

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.7.2026 den 14.50):

Torkil Færø er én person, og han har ikke så mye å vise til ut over egne teorier og tanker. Han møter mye motstand fra andre hudleger og kreftleger. Dessuten selger han bøker, blant annet om dette temaet. I mine øyne er han bare en influenser med litt mer utdannelse, og har flere baktanker enn pasientenes beste. 
Han har blant annet sagt i et intervju at solfaktor er en falsk trygghet fordi folk smører seg og tror de dermed kan være ute i solen i all evighet. Det er vel det eneste poenget hans jeg er enig i. Men dette er jo ikke noe nytt, da man har blitt påminnet fra man var liten at man alltid må smøre seg flere ganger for å opprettholde beskyttelsen. Solfaktor varer jo ikke evig, og man klarer heller aldri å smøre seg godt nok over alt. Folk flest bruker for liten mengde solkrem når de smører seg, og smører for tynt på. Dette er brukerfeil og handler ikke om at solfaktor er unødvendig eller direkte farlig. 

Anonymkode: d8b6c...bae

Han er ikke alene om disse "tankene." Dessuten har han sjekket alle nesten alle vitenskaplige studier som er gjort på området, og benytter samme dokumentasjon fra disse studiene i boken sin, som Rowan Jacobsen har benyttet i boken som kom rett for sommeren om samme tema. 

AnonymBruker skrev (På 26.7.2026 den 14.52):

Færø er en sjarlatan.

Anonymkode: ba7f6...4fc

Hvis du tar alt som solkremprodusentene sier som god fisk, så er det naturlig å tenke slik.  Dessverre kan det vise seg at kreftfaren er større for andre typer kreft når vi får for lite sol, noe som er skremmende å tenke på. 

Jeg blir derimot nysgjerrig på hva annet som legemiddelindustrien har lurt oss til å tro, for å tjene masse penger på oss. For dette er nok ikke det eneste. 

Anonymkode: e3230...0ea

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Parabener er skadelig men det må ikke du si høyt her på KG.Solkrem er bra for barnehud tydligvis.

Anonymkode: dfff2...461

Parabener er i praksis borte fra barnesolkrem. 

AnonymBruker
Skrevet
Helen1978 skrev (5 timer siden):

Det har folk gjort i all tid. Av alle slags typer kreft, faktisk. Man kan ikke bli helt hysterisk av den grunn. Viktig å smøre seg etc. Men dette er vanvittig.... 

Men vi som har opplevd det i familien vet hvor farlig, grusomt og dødelig det er. Tenker med gru på den måten vi forholdt oss til sola på i min oppvekst. Heldigvis så har jeg lært, bla av leger på kreftavdelingen hvordan jeg skal ta vare på mine barn så de ikke utsettes for det samme.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Dette høres direkte usunt ut! Det er helt greit at hi ikke skal overdrive og grille oss i hjel av solen, men å aldri eksponeres for sol er heller ikke bra. 

Vi er mennesker, som dyr på planeten, og som alt annet på jorda trenger vi mat, varme, lys, bevegelse og luft for å være sunne individer. 

Vi trenger å være utendørs i solen! Men vi må være det jevnt over hele året, så vi ikke blir helt sjokkert i juni! Forebygging mot hudkreft og solskader begynner altså med en gåtur i februar… 

Anonymkode: beb8e...366

Hvorfor trenger man å være utendørs i solen? Har aldri hatt noen positiv innvirkning på meg. Avskyr sommeren, og hater varme. Når jeg ble dratt med på sydentur som liten så fikk jeg heldigvis lov til å ligge på rommet og spille Nintendo DS og ete godteri hele dagen lang. Synes også brunfarge er skikkelig harry og lavstatus. 

Er aldri ute andre årstider heller. Bringer meg absolutt null glede å dasse rundt på "tur" i skauen for å rulle rundt i noe lyng og grille ultraprosesserte grillpølser over et stinkende bål, for ikke å snakke om skiturer eller lignende. 

Anonymkode: d8513...48c

Skrevet

Personlig synes jeg det har blitt hysterisk og tenker at sol fortrinnsvis er en god ting. Men, jeg prøver selvsagt å unngå å bli brent. Jeg tenker også at solkrem ikke nødvendigvis er så bra så jeg bruker det ikke unødvendig. Men siden jeg brenner lett så må jeg bruke solkrem om vi skal være mye i sola. Ellers er selvsagt klær og skygge også gode løsninger innimellom. Men med det sagt, folk får gjøre det de selv er komfortable med, det er de som skal leve med konsekvensene av sine egne valg. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...