Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Uansett hvor man går eller undersøker, så finner man info om at ungene må klines inn i solkrem fra topp til tå x antall ganger om dagen. Hud må tildekkes, solbriller på, solhatt- og evt uv drakt hvis bading.

Vi er nå på ferie med et vennepar som tar dette HØYST alvorlig. Og jeg blir nesten bekymra på barnas vegne!

selv smører vi ungene med solkrem med jevne mellomrom, de har på shots og t-skjorte, evt kjole. Caps eller hatt og solbriller om de ønsker. Vi passer på å gi dem pauser med mat og drikke, plasserer dem da i skyggen. Ellers får de løpe rundt å kose seg og bade. Snart 1 uke uten antydning til å bli solbrent.

vi er et sted med 27-30 grader, sol og bad. Dette venneparet har ungene gående med lange bukser og gensre. Solhatt som strekker seg nedover ryggen og store solbriller. Ungene klager på at de er varme å ønsker kle av seg (ha på shorts, t-skjorte etc), men nei. Ved bassenget har disse ungene heldekkende uv-drakter (som dekker både armer og bein), badesko (ikke pga varme, men for å beskytte mot sol) og må bade med solbriller som de da fester reimer rundt. Til tross denne påkledningen får ungene kun være 15 minutter i bassenget før dem blir henta opp og plassert under parasoll i 30 minutter. Og mellom 12 og 15 sitter dem inne på hotellrommet for å ha pause fra sola. 

Kjenner faktisk jeg blir stressa på deres vegne av alt styret. snart holdt på sånn i ei uke, og vi har enda ei uke igjen 😅 Vi føler ikke vi kan dra rundt å gjøre artige ting pga barna deres (vannpark, dyrehage, aktivitetspark). Skal våre barn ha en ferie med mye gøy, også må dem sitte inne halve ferien? Personlig skjønner jeg ikke vitsen å bruke nærmere 70.000 kr på en ferie for å sitte inne. 

Er sola virkelig SÅ farlig? Trodde man kunne bli syk av å ikke få nok sol/dagslys?

Anonymkode: 5bd38...7ee

• Liker 7
  • Hjerte 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

For mye av det meste er farlig

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Enig med deg. Det er overdrevent.

kan ikke dere reise til vannpark eller lignende som dere har lyst til uavhengig hva den andre familien vil?

absolutt bortkasta å sitte inne i 3-4 t midt på dagen på en feriereise spør du meg

Anonymkode: fcf7d...eb3

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Dra på de tingene dere vil, inviter de med, de kommer sikkert til å si nei. 

Anonymkode: 9e818...a47

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Ja, dette venneparet deres har misforstått kraftig. Sola er jo kilden til liv. Sol er energi og er ikke farlig. Men nå mener jeg ikke man skal steke seg i sola og bli solbrent, men leve litt som våre forfedre. Vi har veldig lik tankegang som dere, men dropper ofte solbriller litt bevisst. 

Anonymkode: afc87...b42

• Liker 8
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
Abra skrev (8 minutter siden):

For mye av det meste er farlig

For lite også. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ja, dette venneparet deres har misforstått kraftig. Sola er jo kilden til liv. Sol er energi og er ikke farlig. Men nå mener jeg ikke man skal steke seg i sola og bli solbrent, men leve litt som våre forfedre. Vi har veldig lik tankegang som dere, men dropper ofte solbriller litt bevisst. 

Det hadde du ikke sagt om du hadde opplevd at noen av dine nærmeste har dødd av føflekk-kreft. 

Anonymkode: b0e58...53d

• Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Vel...de vil kanskje ikke at sine barn skal få kreft?

Vi på toppen av hudkreft pga sol

Ungdom som som soler seg i flere timer når uv er sterkest..for farge er fint 

Min mor hadde 2 hudkreft typer pga hun aldri smørte seg 

Sol er fint og vi trenger det...men med beskyttelse 

Både for hest stroke og kreft 

Og at hvordan deres hus vil se ut når de blir eldre 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja det blir veldig ekstremt 

Men noen passer også lite på. Husker godt ennå når jeg var i syden som barn, og min mor var dårlig på det, for når et barn bader mye, så blir det ikke bare dobbelt med UV, men solkrem vaskes fort av. Endte vel med 2. grad forbrenning, og gigantiske blemmer 

Anonymkode: a4de5...d1c

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet

Kommer nok litt an på huden til barnet også. Vi har to jenter som har arvet huden min og tåler solen svært godt, jeg blir ikke solbrent om jeg prøver engang. Vi smører dem selvfølgelig med solkrem men vi er ikke hysteriske. Gutten vår har imidlertid arvet pappaens hud og blir solbrent med en gang sola titter frem og han går ubeskyttet i mer enn en halv dag. Han bruker UV-klær, solhatt og må smøres hyppiere enn søstrene sine. Solbrenthet i barndomen er svært uheldig mtp. hudkreft senere i livet, så dersom barnet ditt trenger mye beskyttelse er du ikke hysterisk🫶🏼

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Fortsetter de med dette får de også barn med store D vitamin mangler! Alt med måte tenker jeg! Viktig å smøre seg med solkrem, men man trenger da ikke bli hysterisk eller fanatisk 🙈

Anonymkode: a9e3e...504

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Sofakona skrev (23 minutter siden):

Vel...de vil kanskje ikke at sine barn skal få kreft?

Vi på toppen av hudkreft pga sol

Ungdom som som soler seg i flere timer når uv er sterkest..for farge er fint 

Min mor hadde 2 hudkreft typer pga hun aldri smørte seg 

Sol er fint og vi trenger det...men med beskyttelse 

Både for hest stroke og kreft 

Og at hvordan deres hus vil se ut når de blir eldre 

De kan få kreft uansett. Man må leve mens man kan. Når sykdom og død innhenter en, er det forsent...

Anonymkode: c87b4...860

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Du skjønner jo selv at «vi» er forskjellige og at dette paret du beskriver er på den mest forsiktige enden av skalaen. 

Anonymkode: dc590...bc4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det hadde du ikke sagt om du hadde opplevd at noen av dine nærmeste har dødd av føflekk-kreft. 

Anonymkode: b0e58...53d

Var det mer føflekk-kreft blant våre forfedre enn det er i dag? Det er vel tvert om?

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

De kan få kreft uansett. Man må leve mens man kan. Når sykdom og død innhenter en, er det forsent...

Anonymkode: c87b4...860

Ja..men man må jo ikke fremskynde ting...jeg vil prøve å leve som lenge som mulig 

Og jeg vil ikke se ut som rosin når jeg blir 60

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Fortsetter de med dette får de også barn med store D vitamin mangler! Alt med måte tenker jeg! Viktig å smøre seg med solkrem, men man trenger da ikke bli hysterisk eller fanatisk 🙈

Anonymkode: a9e3e...504

Det er jo fordi barna får ikke i seg nok fisk eller tar tilskudd de mnd i året vi skal. 2 uker i sol gjør ikke opp for det, men 2 uker i sol uten beskyttelse kan gi kreft senere i livet. 

Er de mnd med R man skal ta tilskudd. 

Anonymkode: 67352...d87

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Her tror jeg dere er de som har en mest fornuftig tilnærming til solen. Alt med måte. Dessuten er det vel diskusjon nå, ang hvor vidt solkrem hjelper mot føflekk-kreft, og om denne krefttypen er overdiagnostisert.

Og andre krefttyper og sykdommer er visstnok økende jo mindre sol man får på kroppen. Så hva som er verst er jaggu ikke lengre godt å vite.  

Kilde Solkuren av Torkil Færø

Anonymkode: e3230...0ea

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Virker noe overdrevet, men det å ta pause fra sola når den er på sitt sterkeste er fornuftig. Dere må da ikke ha de med på alt mulig, gjør som dere vil, gi de tilbudet og om de takker nei så drar dere alene. Og husk å smør barna godt.

Anonymkode: b0eab...631

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror vi er flinkere til å sjekke føflekker og at det derfor er en stor økning av antall tilfeller, men dødeligheten har ikke gått opp. Den har faktisk gått noe ned. 

Så må man skille på maling melanom og basalt cellecarcinom. Sistnevnte er ikke så farlig og det er også den mest hyppige formen som ofte ikke krever annen behandling enn at selve føflekken fjernes uten videre cellegift. 

Tror ikke man skal dekke til barna sine, men ta fornuftige pauser vekk fra solen. Jeg tenker at man heller bør disponeres for sol på en fornuftig måte slik at man bygger opp noe grunnlag for å ikke bli solbrent. Driver man på slik som vennene deres får man ikke noe grunnlag til senere i livet. 

Sol er ikke farlig. Lurer på hva menneskeheten har gjort i all sin tid før solbriller og solkrem. Litt rart om øynene våre ikke skal tåle sol liksom

Anonymkode: b0c09...c66

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...