Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Hvor mye alkohol drikker dere som er i 40-50 årene når dere er på fest eller en sammenkomst? 

Jeg drikker lite. Koser meg med alkohol og stopper før jeg blir veldig beruset. En venninne drikker mye og fort og sier at jeg er kjedelig når jeg drikker så lite. Jeg mener at jeg er voksen og fornuftig da 🤣

Hun vil at vi skal reise til Spania sammen, men da vet jeg at det blir alkohol hver dag og det starter på flyplassen og det orker jeg ikke. Drikker dere hver dag i Syden? 

Anonymkode: 563cd...a48

Når jeg er på fest drikker jeg som oftest 2-3 glass musserende og deretter 2-3 drinker (vidka sprite). Stopper å drikke når jeg har det gøy, og legger meg på synkende promille. Ingen fyllesyke. Skjer kanskje 6-7 ganger i året i snitt. Drikker sjelden vin til maten.

Synes ofte det virker mer bekymringsfullt med de som drikker 1-2 glass vin «til maten» 4 dager i uka kontra de som tar seg en skikkelig rotbløyte et par ganger i mnd eller på ferie. Synes også det er litt pinlig med kvinner 40+ som drikker seg så snydens at de ligger og ruller på gulvet 🤣

Kvinne 41

Anonymkode: 39a83...1f9

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes ikke at det er særlig gøy å drikke så mye etter at jeg ble 40. Sikkert før det også. På ferie kan jeg godt drikke alkohol hver dag, men ikke særlig mange enheter hver dag. Da går jeg gjerne ut for å spise oftere og da synes jeg at et glass vin hører med til maten. Enkelte drikker jeg mer, men trives dårlig med å drikke meg full.

Det er noe jeg har redusert mer og mer etter hvert som jeg har blitt eldre. I tillegg så påvirker alkohol mer og mer negativt jo eldre jeg blir. 

Anonymkode: 1bd9f...8f1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Enhver har sin livsløgn.

Den tillærte greia at rus er saliggjørende begynner heldigvis å gå av moten med økt kunnskap om hva giftstoffer gjør med de ulike organene. Samfunnsøkonomisk er det iallfall ikke.

Anonymkode: fac4d...e97

Tillært og tillært. Både dyr og mennesker ruser seg, og det har de gjort hele sin levetid. Det har kanskje noe for seg, både sosialt og psykisk?

Anonymkode: 28cc3...c46

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tar meg gjerne noen glass på fest jeg, men ikke et must.

i min vennegjeng er det mer fokus på å stille opp enn hva man har i glasset. Har vært flere ganger jeg ikke kan drikke pga jobb eller annet. Samme med mine venner. Vi har fokus på å være sammen, ikke hva som er i glasset.

er jeg på ferie typisk i syden er det fort at jeg tar meg noen enheter daglig ja, men har ikke noen behov for å bli brisen- det er for kosen. Hva mitt reisefølge drikker bryr ikke meg så lenge jeg kan drikke det jeg vil.

drikkepress i vennegjengen har for lengst forsvunnet her…

k 39 

Anonymkode: ca5e6...5d2

AnonymBruker
Skrevet

Har generelt blitt mer og mer glad i alkohol etterhvert som jeg har blitt eldre, men er akkurat nå inne i en fase hvor jeg evaluerer forholdet mitt til alkohol og drikker ikke. Kommer neppe til å slutte og drikke alkohol, men det blir nok sjeldnere.

Hvor mye jeg drikker til vanlig kommer nok litt an på omgivelsene, men jeg opplever i liten grad drikkepress i min omgangskrets her. Jeg flyttet fra Norge for mange år siden og jeg skal ikke påstå at det drikkes noe mindre her enn hva jeg er vant med fra Norge, men drikkepresset er definitivt en litt særnorsk greie.

Anonymkode: a2481...0e7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Tar meg gjerne noen glass på fest jeg, men ikke et must.

i min vennegjeng er det mer fokus på å stille opp enn hva man har i glasset. Har vært flere ganger jeg ikke kan drikke pga jobb eller annet. Samme med mine venner. Vi har fokus på å være sammen, ikke hva som er i glasset.

er jeg på ferie typisk i syden er det fort at jeg tar meg noen enheter daglig ja, men har ikke noen behov for å bli brisen- det er for kosen. Hva mitt reisefølge drikker bryr ikke meg så lenge jeg kan drikke det jeg vil.

drikkepress i vennegjengen har for lengst forsvunnet her…

k 39 

Anonymkode: ca5e6...5d2

Drikker for kosen? Men ikke for å bli brisen. Da kan du vel drikke noe uten alkohol....😊

Mange gode alkofrie-drinker.

Anonymkode: 9b838...158

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Drikker desverre alt for mye, jeg er veldig klar over det. Må bare gjøre noe med det. 

Anonymkode: acf16...d41

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Drikker desverre alt for mye, jeg er veldig klar over det. Må bare gjøre noe med det. 

Anonymkode: acf16...d41

Stopp det helt, mange klarer ikke bare litt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Drikker for kosen? Men ikke for å bli brisen. Da kan du vel drikke noe uten alkohol....😊

Mange gode alkofrie-drinker.

Liker bare hvitvin. Alkoholen en del av smaksbilde der. Noen liker alkoholsmaken, de koser seg med den. Man klarer å kose seg med alkohol uten å bli brisen. Hvorfor skal man drikke alkoholfritt når det er smaken av alkohol som setter den ekstra piffen?

Anonymkode: cceb4...a33

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Liker bare hvitvin. Alkoholen en del av smaksbilde der. Noen liker alkoholsmaken, de koser seg med den. Man klarer å kose seg med alkohol uten å bli brisen. Hvorfor skal man drikke alkoholfritt når det er smaken av alkohol som setter den ekstra piffen?

Kan du forklare "kose seg"...

AnonymBruker
Skrevet

Drikker daglig på ferie, synes det er deilig med akkurat nok til at skuldrene senker seg og livet smiler. Men ikke noe fyllefester. Og kan ha flere mnd i året uten å drikke i det hele tatt. Men drikker mer nå når ungene er voksne, typ et par glass vin eller et par drinker fredag og/eller lørdag. 
Helsemessig er avholds det beste, men så mener jeg at livet skal leves også, så da går det for min del fint å ha alkohol som en del av en balansert livsstil. 

K45

Anonymkode: 1fb38...ec2

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Drikker daglig på ferie, synes det er deilig med akkurat nok til at skuldrene senker seg og livet smiler. Men ikke noe fyllefester. Og kan ha flere mnd i året uten å drikke i det hele tatt. Men drikker mer nå når ungene er voksne, typ et par glass vin eller et par drinker fredag og/eller lørdag. 
Helsemessig er avholds det beste, men så mener jeg at livet skal leves også, så da går det for min del fint å ha alkohol som en del av en balansert livsstil. 

K45

Anonymkode: 1fb38...ec2

Du bruker alkoholen for å slappe av...du er i en ond sirkel allerede.

• Nyttig 2
Skrevet

Svært sjeldent. Men jeg er ikke fremmed for å ta en fest en sjelden gang. Men med årene har jeg blitt mer kjent med meg selv og mine begrensninger. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Noe er godt. Man drikker det og nyter. Nytelse=kose seg

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Tillært og tillært. Både dyr og mennesker ruser seg, og det har de gjort hele sin levetid. Det har kanskje noe for seg, både sosialt og psykisk?

At dyr gjør noe er et virkelig tafatt argument i denne sammenhengen. Da har man et forhold til alkohol som bør utforskes nærmere! Dyr går ikke hjem og banker kone og barn, skulker jobb, får kreft, fyllekrangler og slåss på byen osv osv. Herregud. Å skylde på at noe er naturlig er ikke en grunn til å bli helt ukritisk, det er mye som er naturlig og likevel ikke sunt, konstruktivt eller trygt å drive med. 

Det er ingen som liker første draget med røyk eller første slurken alkohol. Man fortsetter å smake og til dels tvinge seg gjennom sosiale ritualer for å oppnå rus, og plutselig er rus «kultur» og integrert som noe ingen stiller spørsmål ved. Vi må starte med å snakke ærlig om hva det er, det er gift som er pakket pent inn i markedsføring og hig etter beruselse. Inntil folk klarer å kalle en spade for en spade, vil alkoholbruk fortsette å koste mye både for samfunn og enkeltskjebner. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

At dyr gjør noe er et virkelig tafatt argument i denne sammenhengen. Da har man et forhold til alkohol som bør utforskes nærmere! Dyr går ikke hjem og banker kone og barn, skulker jobb, får kreft, fyllekrangler og slåss på byen osv osv. Herregud. Å skylde på at noe er naturlig er ikke en grunn til å bli helt ukritisk, det er mye som er naturlig og likevel ikke sunt, konstruktivt eller trygt å drive med. 

Det er ingen som liker første draget med røyk eller første slurken alkohol. Man fortsetter å smake og til dels tvinge seg gjennom sosiale ritualer for å oppnå rus, og plutselig er rus «kultur» og integrert som noe ingen stiller spørsmål ved. Vi må starte med å snakke ærlig om hva det er, det er gift som er pakket pent inn i markedsføring og hig etter beruselse. Inntil folk klarer å kalle en spade for en spade, vil alkoholbruk fortsette å koste mye både for samfunn og enkeltskjebner. 

Alle jeg kjenner koser seg med et glass. Ingen av dem går hjem og banker kone, barn, bikkjer, skulker jobb eller hva annet.

Du vet, det går fint an å ha et balansert forhold til ting. Også alkohol. 

Ro ned.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Likt som du koser deg med sjokolade, chips, en god ost ect. 

Anonymkode: f5736...759

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Du bruker alkoholen for å slappe av...du er i en ond sirkel allerede.

Det er en god sirkel. 

Prøv.

Anonymkode: 0073b...581

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det er en god sirkel. 

Prøv.

Anonymkode: 0073b...581

Har prøvd.

Er ikke en god sirkel...

• Hjerte 1
Skrevet (endret)

Min mann og jeg kan ta oss noen skikkelige kvelder sammen, enten hjemme eller på byen. Koser oss glugg! Ingen barn eller forpliktelser. Drikker daglig i syden, men det er alt fra 1 øl til en skikkelig fest. Elsker å møte nye mennesker og dra på byen med venner ♥️. Jobber turnus, så for meg spiller det ingen rolle om festen er på en tirsdag, hvis jeg skal jobbe helgen etter og har fri på onsdagen. Hvor mange enheter jeg drikker, aner jeg ikke. Drikker det jeg har lyst på. Presser heller ingen til å drikke alkohol, folk må gjøre det som passer dem best. Glemte å si at vi er i slutten av 40-årene. 

Endret av Sophie-Ann
  • Liker 2
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...