AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 12:41 #21 Skrevet lørdag kl. 12:41 Jeg har aldri hørt at fagforeningsrepresentant kan innhente informasjon om andre ansattes lønn i private virksomheter - og videreformidle til andre ansatte? Det kan da umulig stemme? I det private er det opp til den enkelte å forhandle lønn. Bedriften bestemmer selv hva de vil vektlegge - ansiennitet, utdanning, erfaring, personlig egnethet - mange er villige til å betale mer for attraktive personer med smal spesialkompetanse, for eksempel. Noen har kanskje med seg et nettverk, kontakter, kunder. Noen er villige til å forlate en attraktiv stilling med høy lønn, og da må man kanskje betale litt mer enn man hadde tenkt. Det kan føles urettferdig at de som forhandler best, får bedre vilkår, men slik er det nå i det private. Jeg deler aldri lønnen min. Jeg synes uansett ikke at å vise til hva andre tjener er et godt forhandlingskort. Vil man ha lønnsøkning, må man overbevise arbeidsgiver om at det man bidrar med er verdt mer enn det dagens lønnsnivå tilsier. Anonymkode: 7a374...b37 1 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 13:13 #22 Skrevet lørdag kl. 13:13 Dette er det forsket på. Det er kun arbeidsgiver som tjener på at ansatte ikke deler lønnen sin med hverandre. Du vil aldri gå ned i lønn ved at det oppdages at noen lønnes lavere enn deg. Er det gode grunner for lønnsgapet, vil det bli presisert. Er det ikke gode grunner for det, har din kollega gode muligheter til å få et godt lønnsoppgjør. Du er på ingen måte forpliktet til å dele lønnen din, men du har ingenting å tape på å gjøre det, og fremstår fort ganske kjip om du lar være. Anonymkode: e7fc0...85a 3 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 13:19 #23 Skrevet lørdag kl. 13:19 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg har ferie nå, men en kollega sendte meg melding på messenger. Jeg svarer ikke i prinsipp (med mindre det er sjefen for en avklaring eller vi er venner på fritiden). Kollegaen spurte om lønnen min og sa at «vil helst at vi tjener likt». Jeg vil helst ikke dele hva jeg tjener og jeg vet jeg har mer erfaring. Hva svarer jeg hen når jeg kommer tilbake fra ferie? «Hei, jeg deler ikke hva jeg tjener. Lykke til med lønnsoppgjør!» eller noe i den duren? Anonymkode: 87598...f17 Du tenger ikke dele det, bare si hva det er. Anonymkode: ef1c7...afb
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 13:22 #24 Skrevet lørdag kl. 13:22 På jobben vår har vi med samme utdanning lik lønn, menn som kvinner. To av de, mann og kvinne, har ekstra studiepoeng og dermed 30000 mer enn resten av oss. Vi andre ligger også over tariff. Forstår ikke hvorfor dette er så hemmelig. Er du redd for at kollegaen din skal forhandle til høyere lønn enn du har🤷🏼♀️ Anonymkode: 3af9f...4ca 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 13:36 #25 Skrevet lørdag kl. 13:36 Det har vert litt klaging på lønn her og det jeg påpeker er at selv om vi alle har fagbrev så finnes det flere ting som gjør at noen har mere enn andre: -ulike tillegg som smuss, formannstillegg, arbeidstid (kveld natt), vakttillegg, overtid, ansvar for ulike oppgaver, sertifikater og kurs som andre ikke har, opplæring av nyansatte etc Anonymkode: 4c69b...ba4 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 14:26 #26 Skrevet lørdag kl. 14:26 Siden jeg er for lik lønn for likt arbeid, så hadde jeg da sagt at pga jeg har mer ansinitet/ansvar etc så får jeg så og så mye. Er for full åpenhet, men er heller ikke sjalu på de som tjener mer. Anonymkode: b83a2...043 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 14:34 #27 Skrevet lørdag kl. 14:34 AnonymBruker skrev (1 time siden): Dette er det forsket på. Det er kun arbeidsgiver som tjener på at ansatte ikke deler lønnen sin med hverandre. Du vil aldri gå ned i lønn ved at det oppdages at noen lønnes lavere enn deg. Er det gode grunner for lønnsgapet, vil det bli presisert. Er det ikke gode grunner for det, har din kollega gode muligheter til å få et godt lønnsoppgjør. Du er på ingen måte forpliktet til å dele lønnen din, men du har ingenting å tape på å gjøre det, og fremstår fort ganske kjip om du lar være. Anonymkode: e7fc0...85a Du vil ikke gå ned i lønn, men det kan hende at du blir holdt igjen ved neste lønnsjustering. Det hendte på en av mine tidligere arbeidsplasser. Folk snakket og begynte å sammenligne lønn, og bedriften startet en utjevningsprosess. De som lå litt under fikk større tillegg, og de som hadde høyere lønn ble holdt litt tilbake. Så kan man selvsagt velge å gå videre om man ikke er fornøyd. Det høres fint og flott ut med helt like vilkår, men jeg har vært på arbeidsgiversiden også og vet at man da vil gå glipp av gode folk i ansettelsesprosessene. Noen koster rett og slett mer å få inn, og de kan skape store verdier for bedriften - noe alle de ansatte vil nyte godt av. Dette vil selvsagt ikke gjelde alle bransjer, men i mange bransjer er det kamp om de beste folka. Anonymkode: 7a374...b37 2 1
Brunello Skrevet lørdag kl. 14:37 #28 Skrevet lørdag kl. 14:37 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ved å få fagforeningsrepresentant til å innhente dette fra arbeidsgiver. Det er helt normalt og vanlig å gjøre det i forbindelse med lønnsamtaler eller lønnsforhandlinger Anonymkode: 07967...089 Hva har egentlig det å si. Det er ikke uvanlig at folk i samme stilling tjener ulikt. Og det er heller ikke ulovlig.
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 16:24 #29 Skrevet lørdag kl. 16:24 «Jeg ønsker å holde lønnen min privat, men ønsker deg lykke til i ditt lønnsoppgjør» Anonymkode: 3944b...830 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 16:35 #30 Skrevet lørdag kl. 16:35 Skjønner ikke helt problemet. Folk på min jobb deler hva vi tjener så vi kan sammenligne med hverandre. Jeg har stor forståelse for at noen med 10+ års arbeidserfaring tjener mer enn meg Anonymkode: 740c1...6b1 3
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 16:49 #31 Skrevet lørdag kl. 16:49 Aldri del med noen kollegaer hva man får i lønn. Har opplevd det på en arbeidsplass der noen delte hva de fikk og det ble skikkelig rabalder. De tok ikke hensyn til at noen var eldre med lengre fartstid i arbeidslivet, de unge ville ha samme lønn. Det ente med møte der lederen tok skikkelig tak i "sladderet" på arbeidsplassen og stemningen hvordan arbeidslivet fungerte. En kollega av meg gjorde samme jobb som meg men fikk 100 000 mer i lønn, det fant jeg ut uten hun sa noe. Glad jeg kom meg vekk derfra. Men det hjalp jo at hun hadde hatt forhold til sjefen. Anonymkode: 7536f...2f9
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 22:32 #32 Skrevet lørdag kl. 22:32 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Tillitsvalgte har ikke lov å dele informasjon om medlemmers lønn til andre personer. Tillitsvalgte har krav på å vite lønnsinnplassering til medlemmer av fagforeningen, ingen andre. Eller, de kan kreve informasjon om snittlønna for de som ikke er organisert. I det private har ingen krav på å få vite hva kollegaene tjener. Lik lønn for likt arbeid er en utopi da ingen arbeider helt likt. Man kan ha samme stilling/tittel, men jobbutførelsen, arbeidsinnsatsen, personlighet, markedsverdi osv kan aldri bli helt lik. Anonymkode: 393f2...99b Du bør nok lese deg opp på EU Pay Transparency Directive, som blant annet gir alle ansatte rett til informasjon om hvordan de lønnes sammenlignet med andre som utfører arbeid av lik verdi. Anonymkode: 50995...e52 2
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 06:36 #33 Skrevet søndag kl. 06:36 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Det blir veldig urealistisk. Å gå fra nesten 600 000 til 450 000 er som å si at jeg ikke er fagutdannet, noe jeg er🙈😅 Jeg ender nok ikke med å dele. Anonymkode: 87598...f17 Så slå av noen tusenlapper i måneden, da! Jeg gikk nettopp opp 7% og fikk beskjed av sjefen om å ikke si noe til de andre, da de fikk mindre. Dette pga de hadde mer i utgangspunktet enn meg og han ville jevne ut forskjellen. Han ene har bl.a. trukket tilbake oppsigelse to ganger pga han ble tilbudt høyere lønn. Jeg var fornøyd med lønnen og er enda mer fornøyd nå, men jeg kan ikke bytte jobb uten å gå ned en del i lønn, så nå er jeg stuck… Anonymkode: 93ed1...daf
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 07:46 #34 Skrevet søndag kl. 07:46 Kan du ikke bare svare at en slik sammenligning ikke er relevant siden du har mer erfaring? Jeg har over dobbelt så mye utdanning som de jeg jobber med, og også mer erfaring, men får ikke så mye mer i lønn, siden de andre er mye flinkere til å smiske og kreve og sjefen er svak og patetisk. Lik lønn for likt arbeid - jada, men hvorfor skal man ta mer utdanning eller opparbeide seg mer erfaring da? Anonymkode: b1c5e...4d5
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 07:51 #35 Skrevet søndag kl. 07:51 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Du bør nok lese deg opp på EU Pay Transparency Directive, som blant annet gir alle ansatte rett til informasjon om hvordan de lønnes sammenlignet med andre som utfører arbeid av lik verdi. Anonymkode: 50995...e52 Gjelder dette i Norge? Anonymkode: b7733...19b
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 07:51 #36 Skrevet søndag kl. 07:51 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Det høres fint og flott ut med helt like vilkår, men jeg har vært på arbeidsgiversiden også og vet at man da vil gå glipp av gode folk i ansettelsesprosessene. Noen koster rett og slett mer å få inn, og de kan skape store verdier for bedriften - noe alle de ansatte vil nyte godt av. Dette vil selvsagt ikke gjelde alle bransjer, men i mange bransjer er det kamp om de beste folka. Anonymkode: 7a374...b37 Jeg tenker at dette er én av tingene man kan være åpen om. At man tjener mer fordi man forhandlet hardt eller hadde flere tilbud da man ble ansatt, er en ærlig sak. Det er ikke - i mitt hode - noen grunn til å holde lønnen hemmelig. Jeg mener ikke at man skal ha helt like vilkår, men ved å snakke lønn med sine kollegaer, får man et tydeligere bilde på hvilket forhandlingsrom som finnes. Anonymkode: e7fc0...85a 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 07:52 #37 Skrevet søndag kl. 07:52 Du har egentlig alt å tjene på å dele hva du tjener. Full åpenhet gir langt bedre forhandlingsviljår for deg i neste runde. Dersom du har mer erfaring/føler du fortjener mer og kan argumentere for det i neste runde, vil gi deg gode kort på hånd da. Anonymkode: 49ea3...b8f 3
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 08:46 #38 Skrevet søndag kl. 08:46 AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Kan du ikke bare svare at en slik sammenligning ikke er relevant siden du har mer erfaring? Jeg har over dobbelt så mye utdanning som de jeg jobber med, og også mer erfaring, men får ikke så mye mer i lønn, siden de andre er mye flinkere til å smiske og kreve og sjefen er svak og patetisk. Lik lønn for likt arbeid - jada, men hvorfor skal man ta mer utdanning eller opparbeide seg mer erfaring da? Anonymkode: b1c5e...4d5 Lik lønn for lik arbeid, lik ansinitet, lik erfaring/utdanning. Får du ikke betalt for den ekstra utdanningen din, så må du jo forhandle eller bytte jobb. Anonymkode: b83a2...043
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 23:16 #39 Skrevet søndag kl. 23:16 Jeg har ca 200 k over mine kollegaer på jobb, og deler ikke det. Sjefen sier heller ikke hva de andre tjener, for det er en privatsak. Selvsagt skjønner de andre kollegaene mine at jeg tjener betydelig mere. Men har blitt en nøkkelperson for bedriften. Som nevnt i tråden: ingen jobber likt selv om ansatt på samme vilkår. Jeg personlig er før lønn etter innsats. Anonymkode: b8cb7...014
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 23:30 #40 Skrevet søndag kl. 23:30 Tja - jeg aksepterte ikke at en nyutdannet på mitt fagfelt ble ansatt på samme lønn som jeg hadde etter fire år og i seniorstilling. Da krevde jeg høyere lønn og gikk opp et betydelig beløp. Anonymkode: d9df6...cfd
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå