Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ferie nå, men en kollega sendte meg melding på messenger. Jeg svarer ikke i prinsipp (med mindre det er sjefen for en avklaring eller vi er venner på fritiden).

Kollegaen spurte om lønnen min og sa at «vil helst at vi tjener likt». Jeg vil helst ikke dele hva jeg tjener og jeg vet jeg har mer erfaring. Hva svarer jeg hen når jeg kommer tilbake fra ferie? 

«Hei, jeg deler ikke hva jeg tjener. Lykke til med lønnsoppgjør!» eller noe i den duren?

Anonymkode: 87598...f17

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du trener ikke dele hva du tjener. Vedkommende kan da kontakte sin fagforening som kan innhente dette fra arbeidsgiver (det er vanlig å gjøre det i forbindelse med lønnsforhandlinger). Lønn i det offentlige er ikke private eller taushetsbelagt informasjon og man kan be om innsyn. I det private kan det være private og taushetsbelagte opplysninger, men man får innsyn dersom man ber om dette for å sjekke om man blir diskriminert. 

Så, du kan velge å oppgi det selv eller at vedkommende får det likevel oppgitt gjennom innsyn

Anonymkode: 07967...089

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du trener ikke dele hva du tjener. Vedkommende kan da kontakte sin fagforening som kan innhente dette fra arbeidsgiver (det er vanlig å gjøre det i forbindelse med lønnsforhandlinger). Lønn i det offentlige er ikke private eller taushetsbelagt informasjon og man kan be om innsyn. I det private kan det være private og taushetsbelagte opplysninger, men man får innsyn dersom man ber om dette for å sjekke om man blir diskriminert. 

Så, du kan velge å oppgi det selv eller at vedkommende får det likevel oppgitt gjennom innsyn

Jobber i det private. Sånn som jeg har skjønt det er det ca 50 000kr i forskjell på oss. Vi har alle gått opp 45 000kr på halvannet år.  

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jobber i det private. Sånn som jeg har skjønt det er det ca 50 000kr i forskjell på oss. Vi har alle gått opp 45 000kr på halvannet år.  

Men kan du ikke bare fortelle det? Vedkommende vil få innsyn i dette uansett

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvordan vil vedkommende få innsyn i dette?

Anonymkode: b7733...19b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Fordi jeg ikke vil? Så enkelt. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

"Hei! Din lønnsforhandling er mellom deg og arbeidsgiver. Jeg skal ikke involveres i dette. God sommer!".

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Tenker jeg og , så får det bli vedkommendes kamp å kjempe sin kamp .  noe spesielt å gå på sine medarbeidere for sånt . Jeg bruker være åpen om min lønn , og vil gjerne hjelpe andre opp og frem med sin . Men vanskelig hvis noen mangler realitetsorientering på hvorfor man er ulikt lønnet . 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvordan vil vedkommende få innsyn i dette?

Ved å få fagforeningsrepresentant til å innhente dette fra arbeidsgiver.

Det er helt normalt og vanlig å gjøre det i forbindelse med lønnsamtaler eller lønnsforhandlinger

Skrevet

Kan så dårlig stemning om det blir for mye lønnsprat blant kollegaer. Egenerfart. Lønnsstatistikker finner man på nett og de er sikkert bedre enn "forskningen" man gjør ved å spørre to-tre av de nærmeste kollegaene.

Anonymkode: f0698...dd4

Skrevet

Dette er privat informasjon, du trenger ikke dele. Bare si at dette ønsker ikke du å diskutere eller prate om. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er helt normalt og vanlig å gjøre det i forbindelse med lønnsamtaler eller lønnsforhandlinger

Og det er ingen lover eller hjemler for dette? Dette har en fagforeningsrepresentant krav til å innhente uansett?

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Tillitsvalgte har ikke lov å dele informasjon om medlemmers lønn til andre personer. Tillitsvalgte har krav på å vite lønnsinnplassering til medlemmer av fagforeningen, ingen andre. Eller, de kan kreve informasjon om snittlønna for de som ikke er organisert. 
I det private har ingen krav på å få vite hva kollegaene tjener. 
Lik lønn for likt arbeid er en utopi da ingen arbeider helt likt. Man kan ha samme stilling/tittel, men jobbutførelsen, arbeidsinnsatsen, personlighet, markedsverdi osv kan aldri bli helt lik. 

Anonymkode: 393f2...99b

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Dersom dette stemmer så er det jo den veien kollegaen må gå. Å gå til TS er ikke særlig taktfullt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...