Gå til innhold

Ferie med svigers

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Å reagere på at du må ta ut støpsel er bare rart.  Helt normalt å ta it det når man er ferdig 

Anonymkode: 13164...679

Men det er noe med hvordan det gjøres. Enten så sier man pent fra, drar ut etterpå uten å si noe, eller røsker ut og kjefter. 

Står kontakten i så bør man forventes å la den stå i, står den ikke i kan man forventes å dra den ut. Likevel uten å vite hva skikken er kan man ikke vite. Jeg hadde ikke tenkt på å dra ut.

Anonymkode: f3988...b73

• Liker 8
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mine foreldre har noen regler for barna hjemme hos seg, men de har selv tatt ansvar for at barna har lært seg dem. De har oppsøkt barna, sagt fra på en hyggelig måte og hjulpet dem med å finne noe annet de kan leke med sammen. Vi har ryddetid noe vi drar derfra/når vi skal legge oss. Foreldrene mine har prioritert å treffe barnebarna flere ganger i måneden siden de ble født.

Svigers er sofapedagoger som prater og formaner, men uten å hjelpe barna til å finne noe de interesserer seg for å leke med. De kan liksom finne på å finne frem serviettsamlinga og mene at barna er masete når de ikke deler entusiasmen. De spurte på 17.mai om barna ikke kunne innestemme og er generelt av oppfatning av at barna bare trenger å involveres når det interesserer de voksne. Sånn er ikke dagens barn.

Våre barn er morsomme, kreative, tidvis høylydte og veldig aktive. Men når ingen kan bli med ut før kaffekoppene er fortært, man har hvilt litt og lest avisen, da blir mine barn slitsomme. Det vet mine foreldre og legger opp aktiviteter deretter. Mine svigerforeldre har involvert seg lite, og forventer liksom relasjon med barn de ser et par ganger i året. 

Mannen min syns det var vanskelig med førstemann, ubehagelig med andremann, og nå som vi har fått nummer tre er det deres tap - ikke vårt. Vi har tre uker sammen i sommerferien, de brukes på hotell i nærheten av svigers og med egne planer de fleste dager. Vil du være med, så heng på. De har ingen andre barnebarn, og kommer heller ikke til å få det. De er pensjonister og har et hav av tid de kunne brukt på våre barn, men de velger å la være.

Anonymkode: 22ecb...1fc

• Liker 4
  • Hjerte 2
Skrevet (endret)

Ta gjerne inn på hotell neste gang dere skal reise men reis et sted dere kan ha det hyggelig. Han skylder de absolutt ingenting, ihvertfall ikke når de oppfører seg dlik

Endret av Macro
  • Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg hadde ikke dratt på flere besøk der mer til barna ble større. I mellomtiden hadde jeg vurdert følgende alternativer:

1. Invitert dem hjem på besøk til dere (der dere bestemmer husreglene)

2. Foreslått felles ferietur til et nøytralt sted (muligens med adskilte boenheter)

3. Tatt inn på hytte eller hotell neste gang dere vil dra til mannens hjemsted, og tilbring mest mulig tid med svigers utenfor hjemmet 

Anonymkode: b8293...351

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Støpsel på brødrister ut. Årsak jeg har sett de ta fyr selv om de ikke er i bruk. Desverre mange som ikke vet om den  brannfare 

Ser heler ikke problemet at de får nei på å ta på bøker i hyller, her hadde ungene egen hylle til bøker de fikk lov å bruke, og de andre måtte de la stå i hylla.

Det bed asjett osv. Vi og har hatt 2 sett et til vanlig bruk ikke så nøye, og et som kun var til pent, samme med bestikk. Og det lærte vi ungene fra de var små. Dette skapet bruker vi til hverdags og dette til pent.

På en måtte virker det som du egentlig ikke liker at dine svigerforeldre har regler og at det er ting de helst ikke vil ha barne hender på

Anonymkode: ee1fd...5a2

Vel, jeg ser poenget til TS fra en annen vinkling. Problemet er nok ikke den enkelte regelen, men at «alt» er galt og i tillegg måten det blir gjort på. Barn lærer ikke av kjefting, men av veiledning. Her kjeftes det også på voksne. 

Anonymkode: 95824...c64

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hva slags skjerf fikk dere?

Anonymkode: 7755a...60a

Om vi eks la et godteri papir på bordet( akkurat spist opp)

Eller om vi satt noe feil( for han) så fikk vi kjeft for at vi burde jo skjønne at den tingen ikke kunne stå sånn... at om noen kom nær den ville det komme klin.over alt og da måtte de bytte teppe...og teppe var dyrt...og ikke vi som betaler etc..gjerne hel monolog om alt vi gjorde feil 

Og vi skjønner jo at visse ting gjør man ikke.  Men han fant feil uansett...og ingen bare si det på feil bra måte..mrm det måtte komme en lang monologer og alt han sa fikk deg til å føle deg liten

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.7.2026 den 21.19):

Barna våre oppfører seg veldig bra synes jeg. Her er det snakk om å ta på bøker i en bokhylle f.eks. ikke at de tsr dem ut, ødelegger/bretter/river etc. 

Det er også enkelte ting svigerforeldrene viser frem til barnebarna når vi facetimer (mannen er svært god til å holde kontakten med sine foreldre), men som de plutselig ikke får lov til å røre når de kommer på besøk. Jeg synes det er litt ufint rett og slett.

Folk er jo åpenbart oppdratt ulikt, jeg synes allikevel det blir utrolig anstrengende som forelder å hele tiden skulle korrigere barna fordi de tok feil tallerken/skje/kopp etc. Jeg tenker at når man vet at man får tre små barnehagebarn på besøk i ferien kan man prøve å være litt raus. Kanskje til og med fire litt på noen av rreglene. De er jo barn, ikke hunder. Men det er meg. 

Jeg har forøvrig fått voksenkjeft av svigermor forrige sommer for å ikke dra ledningen ut av støpselet etter at jeg hadde ristet brødskiven min. Sløser med strøm må vite.. 

Anonymkode: 212b7...d88

Det å ta ut kontakten på brødristeren har nok mer med brannfare enn å spare på strøm. Jeg tar alltid kontakten ut etter å ha brukt brødristeren, av nettop den grunnen.

Anonymkode: cfc6f...aab

• Liker 3
Skrevet

Vi har også erfart at familiebesøk til svigers fungerer best hvis vi ikke bor hos dem. Da kan vi være litt til og fra. Det blir et mer positivt besøk for alle totalt sett. Så vi leide airbnb sist. 

Anonymkode: cfb17...6ba

• Liker 3
Skrevet

Barna må jo uansett lære seg at det ikke er alt de skal ha. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Psykisk terror , enkelt og greit..

Hadde ikke overnattet på en slik plass..barna kommer først. De får med seg/ blir påvirket mere enn vi tror. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Ups.. pust med magen. Har du prøvd terapi. Ofte om en er fastlåst på at en ting er rett, og glefser så har en noe som må løsast opp i. Det kan virke som et fastlåst nervesystem.

Anonymkode: 623b3...3cb

Latterlig kommentar.

• Liker 3
Skrevet (endret)
AnonymMisbruker skrev (På 16.7.2026 den 0.33):

Hvorfor gidder dere besøke de?

Då hadde eg latt vær å reise. Så enkelt, foreldre så behandle deg slik er ikke familie..

Ps det va ikkje meiningen og sitere deg innlegget det har vist gått litt kjapt her, men eg finne ikkje ut kos eg slette

Endret av narutoleed
  • Liker 1
Skrevet

Då hadde eg latt vær å reise. Så enkelt, famile som behandler deg slik er ikkje familie.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.7.2026 den 13.34):

Hva mener du med å ta på ting? Ting i seksjoner,  blomster, ting sim står til pynt?

Våres lærte fra tidlig alder at alle hjem hadde forskjellige regler. Og de har aldri fått lov å drive i skuffer og skap hos andre. Ikke fått lov å ta ting fra hyller osv som var til pynt.

Vi har og hatt regler på leker som er ute er til å ha ute, og leker som er inne er til å ha inne.

Vi så og hos mine foreldre der skulle leker være på lekerommet den regelen var tilogmed for barnebarne som bodde der fast. 

Så og hos mine svigerforeldre så ønsker de helst at leker var i den ene enden av stua og ikke over alt.  Som det å tegne og slik da skulle en sitte ved kjøkkenbordet og ikke farger osv rundt over alt

Våres barn hadde ingen problemer med slike regler i det hele tatt.

Men ser mer og mer av personer med yngre barn en våres de mener leker ska være over alt. 

Ikke jeg en gang vokste opp med at vi kunne gå rundt i skuffer, ta på ting i hyller  hadde og lekerom lekene skulle være, at det var ute og inne leker

Anonymkode: ee1fd...5a2

Fikk du med deg at yngste er 1 år eller? Det er ikke akkurat som om det funker å fortelle en 1 åring at man ikke skal ta på noe og så følger de den instruksen. 

Anonymkode: 1eb5c...67e

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Det å ta ut kontakten på brødristeren har nok mer med brannfare enn å spare på strøm. Jeg tar alltid kontakten ut etter å ha brukt brødristeren, av nettop den grunnen.

Anonymkode: cfc6f...aab

Her var det nettopp ikke pga brannfare, men pga økonomi.

Det samme gjelder lys, vi spiser frokosten i mørket fordi de har skrudd ut lyspærene over kjøkkenbordet, for å spare penger. Det er ikke lov å skru på taklampene på kjøkkenet. Da kommer de raskt til og skrur av med en kommentar om at det er dyrt med strøm. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det samme gjelder lys, vi spiser frokosten i mørket fordi de har skrudd ut lyspærene over kjøkkenbordet, for å spare penger. Det er ikke lov å skru på taklampene på kjøkkenet. Da kommer de raskt til og skrur av med en kommentar om at det er dyrt med strøm. 

Hvor i Sverige er det mørkt ved frokosttid om sommeren? 

Anonymkode: bb751...028

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hvor i Sverige er det mørkt ved frokosttid om sommeren? 

Anonymkode: bb751...028

Nei altså, ved 5/6-tiden om morgenen kan det være ganske mørkt i alle rom med få vinduer. Og i rom som vender ut mot bakgård med lite lys. I rom med persiennene trukket for pga innsyn fra naboer. The list goes on.

Men jeg forstår jo at du bare vil kverulere. Og det kan du bare kose deg med. Det er jo ikke slik at disse reglene bare gjelder på sommeren. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det fremstår som en helt riktig beslutning å forkorte ferien. Høres ikke koselig ut å dra på besøk til de i det hele tatt. Sett grenser for dere. Barna er bare små en kort stund og ferien er kort og til for å nytes. Ikke for å gå på eggeskall rundt disse foreldrene.

Anonymkode: e7f36...4af

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Slutt å besøke de. Slutt å ha de på besøk. Bare ikke treff de mere hvis de er stygge med din mann. Jeg kuttet ut mine foreldre og har et bedre liv nå. 

Anonymkode: 567e8...6c6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.7.2026 den 13.56):

Jeg skjønner dere sååå godt, dette er som å lese om hvordan det er å være på hyttetur med mine svigers også (vi har også tre tette, små barn i bhg.alder hvor minstemann er 1 år). Sist gang vi var der var i påska og da ble turen vår avkortet også, vi dro derfra i sinne fordi svigerfar er en tosk. Av typen som surner hvis barna går fra bordet før alle er ferdig (svigerforeldrene mine sitter ved frokostbordet i en time!!!), og da setter han seg med armene i kors og gir oss scilent treatmeant og skuler på barna. Vi droppet å dra på den årlige sommerferieturen vår til i år for å si det sånn. Hadde jeg vært dere hadde jeg gitt f i å besøke dem igjen. Er ikke noe gøy å ikke føle seg velkommen og det ødelegger jo relasjonen de får med barna. Jeg har sagt til mannen at jeg ikke blir å sette foten i den hytta med det første, men at han gjerne må ta med seg EN (!) av barna (slik at han kan følge hen opp en til en hele tiden og barnet ikke føler seg utrygg av å bli ropt til og kjeftet på). Men de har godt av å kjenne på at vi setter grenser

Anonymkode: 1f20a...1f1

Ikke ta barna med en plass de blir ropt og kjeftet på.

Anonymkode: 567e8...6c6

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...