Gå til innhold

Ferie med svigers

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vi er en familie på fem, to voksne og tre barn. Minn mann er svensk og for en ukes tid siden kom vi hjem fra ferie hos hans foreldre, som ble avkortet med noen dager.

Det har slett ikke vært hyggelig å være der på besøk, barna får ikke lov til noenting, de har strenge (og lite logiske) regler for barna, og oss. De kan f.eks gå i den ene skuffen med kjøkkenting, men ikke i den andre (selv om det er omtrent samme innhold i dem). De får være på stuen, men leker får ikke tas med derfra og inn i den andre stuen. De får ikke ta på ting, ta med ting inn i huset fra ute, noen leker kan bare brukes noen steder i huset osv osv.

De tre barna er tette i alder og yngstemann er ett år. Svigers hjelper svært lite med barna når vi er der. For oss foreldre føles det som å gå på eggeskall hele tiden og ferien har vært ganske kjip faktisk. 

Da min mann tok det opp med sine foreldre fikk han full overhaling fra svigerfar, "mitt hus, mine regler etc". Han fortalte da at han ikke finner seg i å bli snakket slik til lenger og at vi kom til å reise hjem. Hvilket vi gjorde etter et par dager med sur stemning, fordi ingen snakker sammen, men venter på at det på mirakuløst vis skal ordne seg selv. Noe det jo ikke gjør. Jeg står på sidelinjen og observerer det hele, ingen snakker med meg om noenting, noe som i seg selv oppleves veldig absurd.

Vi er enige om at vi ikke skal være hos dem igjen ved fremtidige feriereiser, men heller ta inn på hotell eller lign. Noen som har hatt en lignende situasjon/relasjon til svigers?

Jeg synes så synd på mannen min, han synes det er vanskelig, men foreldrene hans synes ikke at de gjør noe feil, heller ikke i sin kommunikasjon med min mann. I påsken dro vi nesten hjem etter at svigerfar skjelte ut min mann og kalte ham alskens stygge gloser. Dette skjer alltid i skjul for meg, de venter til jeg forlater rommet før han får høre det. Min mann er en fin, omsorgsfull og god mann som fortjener bedre. 

Anonymkode: 212b7...d88

• Hjerte 14
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor gidder dere besøke de?

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Vi er en familie på fem, to voksne og tre barn. Minn mann er svensk og for en ukes tid siden kom vi hjem fra ferie hos hans foreldre, som ble avkortet med noen dager.

Det har slett ikke vært hyggelig å være der på besøk, barna får ikke lov til noenting, de har strenge (og lite logiske) regler for barna, og oss. De kan f.eks gå i den ene skuffen med kjøkkenting, men ikke i den andre (selv om det er omtrent samme innhold i dem). De får være på stuen, men leker får ikke tas med derfra og inn i den andre stuen. De får ikke ta på ting, ta med ting inn i huset fra ute, noen leker kan bare brukes noen steder i huset osv osv.

De tre barna er tette i alder og yngstemann er ett år. Svigers hjelper svært lite med barna når vi er der. For oss foreldre føles det som å gå på eggeskall hele tiden og ferien har vært ganske kjip faktisk. 

Da min mann tok det opp med sine foreldre fikk han full overhaling fra svigerfar, "mitt hus, mine regler etc". Han fortalte da at han ikke finner seg i å bli snakket slik til lenger og at vi kom til å reise hjem. Hvilket vi gjorde etter et par dager med sur stemning, fordi ingen snakker sammen, men venter på at det på mirakuløst vis skal ordne seg selv. Noe det jo ikke gjør. Jeg står på sidelinjen og observerer det hele, ingen snakker med meg om noenting, noe som i seg selv oppleves veldig absurd.

Vi er enige om at vi ikke skal være hos dem igjen ved fremtidige feriereiser, men heller ta inn på hotell eller lign. Noen som har hatt en lignende situasjon/relasjon til svigers?

Jeg synes så synd på mannen min, han synes det er vanskelig, men foreldrene hans synes ikke at de gjør noe feil, heller ikke i sin kommunikasjon med min mann. I påsken dro vi nesten hjem etter at svigerfar skjelte ut min mann og kalte ham alskens stygge gloser. Dette skjer alltid i skjul for meg, de venter til jeg forlater rommet før han får høre det. Min mann er en fin, omsorgsfull og god mann som fortjener bedre. 

Godt han traff deg. Helt enig i avgjørelsen dere har tatt der. 

Anonymkode: 4e481...656

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Ferier er atlfor korte til at man skal være hos familie, kun fordi det er familie! Neste år booker dere en mer barnevennlig ferie uten svigers! Hadde aldri orket det der! 

Syns du er tøff som står opp for mannen din, de har jo tydeligvis ikke ett sunt forhold. 

Anonymkode: 723db...355

• Liker 7
Skrevet

Da blir det aldri mer slike ferier. Det går jo ikke med 3 barn og så idiotiske regler. Vil de ha relasjon til familien så må de være rause. 

Det dere bør gjøre er å kanskje legge opp deler av ferien til et opphold i nærheten, slik at det blir et dagsbesøk eller noe. For syns skyld. Egentlig mest for mannen din sin skyld så han ikke føler det så vanskelig.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Er deres barn deres første (og eneste) barnebarn?

Anonymkode: 8700a...552

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ikke reist dit igjen, hvis de vil ha kontakt så får de komme til dere, og oppføre seg mens de er der..

Anonymkode: dab68...172

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Sånn som de oppfører seg så fortjener de ikke besøk. Neste gang tar dere inn på hotell og besøker alle andre en akkurat dem. Kanskje de lærer. 

Anonymkode: b71a9...833

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hva mener du med å ta på ting? Ting i seksjoner,  blomster, ting sim står til pynt?

Våres lærte fra tidlig alder at alle hjem hadde forskjellige regler. Og de har aldri fått lov å drive i skuffer og skap hos andre. Ikke fått lov å ta ting fra hyller osv som var til pynt.

Vi har og hatt regler på leker som er ute er til å ha ute, og leker som er inne er til å ha inne.

Vi så og hos mine foreldre der skulle leker være på lekerommet den regelen var tilogmed for barnebarne som bodde der fast. 

Så og hos mine svigerforeldre så ønsker de helst at leker var i den ene enden av stua og ikke over alt.  Som det å tegne og slik da skulle en sitte ved kjøkkenbordet og ikke farger osv rundt over alt

Våres barn hadde ingen problemer med slike regler i det hele tatt.

Men ser mer og mer av personer med yngre barn en våres de mener leker ska være over alt. 

Ikke jeg en gang vokste opp med at vi kunne gå rundt i skuffer, ta på ting i hyller  hadde og lekerom lekene skulle være, at det var ute og inne leker

Anonymkode: ee1fd...5a2

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner dere sååå godt, dette er som å lese om hvordan det er å være på hyttetur med mine svigers også (vi har også tre tette, små barn i bhg.alder hvor minstemann er 1 år). Sist gang vi var der var i påska og da ble turen vår avkortet også, vi dro derfra i sinne fordi svigerfar er en tosk. Av typen som surner hvis barna går fra bordet før alle er ferdig (svigerforeldrene mine sitter ved frokostbordet i en time!!!), og da setter han seg med armene i kors og gir oss scilent treatmeant og skuler på barna. Vi droppet å dra på den årlige sommerferieturen vår til i år for å si det sånn. Hadde jeg vært dere hadde jeg gitt f i å besøke dem igjen. Er ikke noe gøy å ikke føle seg velkommen og det ødelegger jo relasjonen de får med barna. Jeg har sagt til mannen at jeg ikke blir å sette foten i den hytta med det første, men at han gjerne må ta med seg EN (!) av barna (slik at han kan følge hen opp en til en hele tiden og barnet ikke føler seg utrygg av å bli ropt til og kjeftet på). Men de har godt av å kjenne på at vi setter grenser

Anonymkode: 1f20a...1f1

• Liker 4
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hva mener du med å ta på ting? Ting i seksjoner,  blomster, ting sim står til pynt?

Våres lærte fra tidlig alder at alle hjem hadde forskjellige regler. Og de har aldri fått lov å drive i skuffer og skap hos andre. Ikke fått lov å ta ting fra hyller osv som var til pynt.

Vi har og hatt regler på leker som er ute er til å ha ute, og leker som er inne er til å ha inne.

Vi så og hos mine foreldre der skulle leker være på lekerommet den regelen var tilogmed for barnebarne som bodde der fast. 

Så og hos mine svigerforeldre så ønsker de helst at leker var i den ene enden av stua og ikke over alt.  Som det å tegne og slik da skulle en sitte ved kjøkkenbordet og ikke farger osv rundt over alt

Våres barn hadde ingen problemer med slike regler i det hele tatt.

Men ser mer og mer av personer med yngre barn en våres de mener leker ska være over alt. 

Ikke jeg en gang vokste opp med at vi kunne gå rundt i skuffer, ta på ting i hyller  hadde og lekerom lekene skulle være, at det var ute og inne leker

Barna våre oppfører seg veldig bra synes jeg. Her er det snakk om å ta på bøker i en bokhylle f.eks. ikke at de tsr dem ut, ødelegger/bretter/river etc. 

Det er også enkelte ting svigerforeldrene viser frem til barnebarna når vi facetimer (mannen er svært god til å holde kontakten med sine foreldre), men som de plutselig ikke får lov til å røre når de kommer på besøk. Jeg synes det er litt ufint rett og slett.

Folk er jo åpenbart oppdratt ulikt, jeg synes allikevel det blir utrolig anstrengende som forelder å hele tiden skulle korrigere barna fordi de tok feil tallerken/skje/kopp etc. Jeg tenker at når man vet at man får tre små barnehagebarn på besøk i ferien kan man prøve å være litt raus. Kanskje til og med fire litt på noen av rreglene. De er jo barn, ikke hunder. Men det er meg. 

Jeg har forøvrig fått voksenkjeft av svigermor forrige sommer for å ikke dra ledningen ut av støpselet etter at jeg hadde ristet brødskiven min. Sløser med strøm må vite.. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Slik hadde vi det med svigers p...hatet å dra på besøk hos dem. Og de var ikke noe bedre med voksne. Jeg å mannen min( tilogmed mine foreldre ( fikk alltid skjerf for noe feil vi gjordet.

Og svigerfar gjorde alltid så mye ut av ingenting.

Blitt litt bedre nå.  Men jeg skjønner deg godt 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Er deres barn deres første (og eneste) barnebarn?

Anonymkode: 8700a...552

Nei, de har to barnebarn til, på 7 og 4 år. Den eldste er en gutt med en diagnose som gjør ham ganske passiv. Den yngste er ei jente som også gjør lite ut av seg.

De har nok ikke de samme utfordringene som oss når de er på besøk tror jeg.. 

AnonymBruker
Skrevet

Mine foreldre er også sånn. Det har blitt bedre med årene. Men de forventer helt urealistiske ting av både oss og barna, samtidig som det ikke skal være noen krav til dem. 

Anonymkode: 0399e...300

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Barna våre oppfører seg veldig bra synes jeg. Her er det snakk om å ta på bøker i en bokhylle f.eks. ikke at de tsr dem ut, ødelegger/bretter/river etc. 

Det er også enkelte ting svigerforeldrene viser frem til barnebarna når vi facetimer (mannen er svært god til å holde kontakten med sine foreldre), men som de plutselig ikke får lov til å røre når de kommer på besøk. Jeg synes det er litt ufint rett og slett.

Folk er jo åpenbart oppdratt ulikt, jeg synes allikevel det blir utrolig anstrengende som forelder å hele tiden skulle korrigere barna fordi de tok feil tallerken/skje/kopp etc. Jeg tenker at når man vet at man får tre små barnehagebarn på besøk i ferien kan man prøve å være litt raus. Kanskje til og med fire litt på noen av rreglene. De er jo barn, ikke hunder. Men det er meg. 

Jeg har forøvrig fått voksenkjeft av svigermor forrige sommer for å ikke dra ledningen ut av støpselet etter at jeg hadde ristet brødskiven min. Sløser med strøm må vite.. 

Støpsel på brødrister ut. Årsak jeg har sett de ta fyr selv om de ikke er i bruk. Desverre mange som ikke vet om den  brannfare 

Ser heler ikke problemet at de får nei på å ta på bøker i hyller, her hadde ungene egen hylle til bøker de fikk lov å bruke, og de andre måtte de la stå i hylla.

Det bed asjett osv. Vi og har hatt 2 sett et til vanlig bruk ikke så nøye, og et som kun var til pent, samme med bestikk. Og det lærte vi ungene fra de var små. Dette skapet bruker vi til hverdags og dette til pent.

På en måtte virker det som du egentlig ikke liker at dine svigerforeldre har regler og at det er ting de helst ikke vil ha barne hender på

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Støpsel på brødrister ut. Årsak jeg har sett de ta fyr selv om de ikke er i bruk. Desverre mange som ikke vet om den  brannfare 

Ser heler ikke problemet at de får nei på å ta på bøker i hyller, her hadde ungene egen hylle til bøker de fikk lov å bruke, og de andre måtte de la stå i hylla.

Det bed asjett osv. Vi og har hatt 2 sett et til vanlig bruk ikke så nøye, og et som kun var til pent, samme med bestikk. Og det lærte vi ungene fra de var små. Dette skapet bruker vi til hverdags og dette til pent.

På en måtte virker det som du egentlig ikke liker at dine svigerforeldre har regler og at det er ting de helst ikke vil ha barne hender på

Du bør kanskje slutte å projisere dine ting over på TS? Dette er to ulike historier. 

Anonymkode: ee9cc...3da

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Tror jeg ville ha begrenset meg til å være hos dem for eksempel to overnattinger, og så tatt inn på et hotell i nærheten, så kunne dere møttes for å finne på noen aktiviteter før dere dro hjem etter noen dager.

Dette er vel noe eldre mennesker, og de tåler mindre. Dere har tre små barn, og da blir det nok mye aktivitet og skrål. Skal ikke mye til før eldre mennesker blir slitne, og da kommer kanskje irritasjonen.

At leker ikke skal ligge slengt overalt, det er ikke noe jeg reagerer på. Det går an å holde litt orden når man er hos andre på besøk. Lett å snuble i, er det også. Når det gjelder kopper og tallerkener, så kan vel ungene etter hvert læres til at de skal ha bestemte kopper osv., men akkurat den synes jeg er sær. Svigerforeldrene dine kan vel sette bort det de er redde for akkurat når dere er der, det er vel ikke så ofte. At ungene ikke styrer med pynteting i hyller osv., kan være greit å lære dem, for dere er vel på besøk hos venner og annen familie også, og da vil man jo helst ikke at noe skal bli ødelagt.

Jeg vet ikke hva som er konflikten mellom din svigerfar og mannen din, men hvis svigerfar er urimelig, så mener jeg at mannen din bør si fra at dere ikke kommer mer på besøk hvis han ikke tar en annen og mer sivilisert tone. De kan da umulig synes det er trivelig å ha dere på besøk hvis de bare oppfatter dere som slitsomme.

Så håper jeg ikke at dere er av den typen foreldre som driver med sitt, og som lar ungene gjøre akkurat som de vil når de er på besøk hos andre. Jeg har hatt besøk selv som har gjort meg kraftig irritert, og det har ikke vært grunnløs irritasjon...

Anonymkode: 3f872...e6e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Nå var det ikke brannfare som var årsaken her hvis du leste det jeg skrev.. 

Det er helt riktig, jeg liker ikke det jeg opplever som urimelige regler. Det og unødvendig utskjelling av mannen min er nettopp årsaken til at jeg skrev innlegget i utgangspunktet. 

Her er det heller ikke snakk om at barna benytter bryllupsserviset liksom.. 

Men vi mennesker er ulike, du hadde sikkert stortrivdes.

AnonymBruker
Skrevet

Uff. Jeg har voksne barn, og satt og tenkte på barnebarn. At jeg må pusse opp, og barnesikre terrasse. Hvordan vi skal ha det for at barn, parner og barnebarn skal trives best mulig. 

Jeg tenker vel at hvis du har mye  vræl små barn ikke skal få ta på, så fjerner  du det/ kaster det. Ting betyr lite, men relasjoner med mine betyr alt. 

Så dumt at de skal være slik, og hjertet blør litt for sønn, barnebarn..og deg. Dere fortjener bedre.

Anonymkode: d08f7...92f

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...