Gå til innhold

Ferie med svigers

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Støpsel på brødrister ut. Årsak jeg har sett de ta fyr selv om de ikke er i bruk. Desverre mange som ikke vet om den  brannfare 

Ser heler ikke problemet at de får nei på å ta på bøker i hyller, her hadde ungene egen hylle til bøker de fikk lov å bruke, og de andre måtte de la stå i hylla.

Det bed asjett osv. Vi og har hatt 2 sett et til vanlig bruk ikke så nøye, og et som kun var til pent, samme med bestikk. Og det lærte vi ungene fra de var små. Dette skapet bruker vi til hverdags og dette til pent.

På en måtte virker det som du egentlig ikke liker at dine svigerforeldre har regler og at det er ting de helst ikke vil ha barne hender på

Anonymkode: ee1fd...5a2

Virker ikke som hun har noe i mot regler, men at det er for strengt. Om alt de gjør er å få kjeft hele sommeren så blir det ikke gøy å være der heller.

Anonymkode: 6cc9c...dab

• Liker 9
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Hva mener du med å ta på ting? Ting i seksjoner,  blomster, ting sim står til pynt?

Våres lærte fra tidlig alder at alle hjem hadde forskjellige regler. Og de har aldri fått lov å drive i skuffer og skap hos andre. Ikke fått lov å ta ting fra hyller osv som var til pynt.

Vi har og hatt regler på leker som er ute er til å ha ute, og leker som er inne er til å ha inne.

Vi så og hos mine foreldre der skulle leker være på lekerommet den regelen var tilogmed for barnebarne som bodde der fast. 

Så og hos mine svigerforeldre så ønsker de helst at leker var i den ene enden av stua og ikke over alt.  Som det å tegne og slik da skulle en sitte ved kjøkkenbordet og ikke farger osv rundt over alt

Våres barn hadde ingen problemer med slike regler i det hele tatt.

Men ser mer og mer av personer med yngre barn en våres de mener leker ska være over alt. 

Ikke jeg en gang vokste opp med at vi kunne gå rundt i skuffer, ta på ting i hyller  hadde og lekerom lekene skulle være, at det var ute og inne leker

Enig med deg. Dessuten så kan det være ganske overveldende for besteforeldre å få besøk av fem stykker, der tre er tre tette barn der den minste er ett år 😂.

Her hos oss får også barnebarn ha en lekekrok i stua, pluss på soverommet. Inneleker inne, og uteleker ute. Tegning, maling, perling og sånt ved spisebordet.

Hos oss har aldri barn og barnebarn fått dra med seg mat i sofaen eller rundt i huset. Det passer barna våre på at ikke gjøres, selv om de små får lov til det hjemme.

Men når det er sagt, så høres ikke svigerforeldrene til TS noe hyggelig ut. Man bør kunne kommunisere på en hyggelig måte. Kjefting og styr hadde jeg ikke orket i ferien.

Og, TS, det er vanskelig å reise rundt på ferie til folk med 3 små i barnehagealder. Du er vant til full rulle hjemme, og det er ofte ikke de man kommer til. Jeg ville ikke ha lagt opp til lange ferier hjemme hos noen før de blir litt eldre. Så kanskje svigerforeldre heller burde komme hjem til dere? Der er alt tilrettelagt for de små.

Anonymkode: b8894...112

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.7.2026 den 0.23):

Vi er en familie på fem, to voksne og tre barn. Minn mann er svensk og for en ukes tid siden kom vi hjem fra ferie hos hans foreldre, som ble avkortet med noen dager.

Det har slett ikke vært hyggelig å være der på besøk, barna får ikke lov til noenting, de har strenge (og lite logiske) regler for barna, og oss. De kan f.eks gå i den ene skuffen med kjøkkenting, men ikke i den andre (selv om det er omtrent samme innhold i dem). De får være på stuen, men leker får ikke tas med derfra og inn i den andre stuen. De får ikke ta på ting, ta med ting inn i huset fra ute, noen leker kan bare brukes noen steder i huset osv osv.

De tre barna er tette i alder og yngstemann er ett år. Svigers hjelper svært lite med barna når vi er der. For oss foreldre føles det som å gå på eggeskall hele tiden og ferien har vært ganske kjip faktisk. 

Da min mann tok det opp med sine foreldre fikk han full overhaling fra svigerfar, "mitt hus, mine regler etc". Han fortalte da at han ikke finner seg i å bli snakket slik til lenger og at vi kom til å reise hjem. Hvilket vi gjorde etter et par dager med sur stemning, fordi ingen snakker sammen, men venter på at det på mirakuløst vis skal ordne seg selv. Noe det jo ikke gjør. Jeg står på sidelinjen og observerer det hele, ingen snakker med meg om noenting, noe som i seg selv oppleves veldig absurd.

Vi er enige om at vi ikke skal være hos dem igjen ved fremtidige feriereiser, men heller ta inn på hotell eller lign. Noen som har hatt en lignende situasjon/relasjon til svigers?

Jeg synes så synd på mannen min, han synes det er vanskelig, men foreldrene hans synes ikke at de gjør noe feil, heller ikke i sin kommunikasjon med min mann. I påsken dro vi nesten hjem etter at svigerfar skjelte ut min mann og kalte ham alskens stygge gloser. Dette skjer alltid i skjul for meg, de venter til jeg forlater rommet før han får høre det. Min mann er en fin, omsorgsfull og god mann som fortjener bedre. 

Anonymkode: 212b7...d88

Sånne fedre er kjipe! Men fy flate- du er nå bra heldig som har en mann som tør å si ifra (selv om det er en vegg han snakker til)  foreldre får som regel litt problemer med å akseptere at ungene dems er voksne- de gjør faktisk opprør mot de - helt koko de første årene, og så roer det seg . Begge mine foreldre (skilt)  har hatt perioder med dette.  Mamma har det litt fortsatt i perioder. 

Dere må bare gjennomføre "konsekvensene" - altså ikke besøke de senere på dems område- kanskje et nøytralt område hadde hjulpet? . Det er ikke koselig med sånne ferier,  og barna kommer til å lide av det.

Vis mannen din at du er stolt av at han tør å stå imot foreldrene når de er urimelige- det er sørenmeg ikke alle som klarer! 

• Liker 6
Skrevet

Mulig jeg (vi) også er håpløse besteforeldre da?? 🤔

Vårt hus, våre regler absolutt. 

Her får de ikke hoppe/løpe i sofaen, dra leker rundt i hele huset. Uteleker er ute. 

Måltider, tegning, pusling foregår ved kjøkkenbordet. 

Pyntegjenstander og bøker er ikke leker..  

Innestemme...

Osv osv. 

Synes ikke vi fører et nazi-regime, og barna lærer fort "våre regler".

Vi er ikke gamle og sure, men i 1.halvdel av 50 årene. Men begge har helseutfordringer og er uføre, og har ikke kapasitet til å vaske/rydde/styre etter hvert besøk pga fri oppdragelse. 

Vi kjefter aldri på barnebarna,men kan korrigere, avlede osv. Og "ungene" våre har aldri fått voksenkjeft, eller blitt fortalt hvordan ungene skal oppføre seg, eller oppdras. 

Alle liker å være her, både små og store 🥰🥰 Tror jeg iallfall 😂

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Nå var det ikke brannfare som var årsaken her hvis du leste det jeg skrev.. 

Det er helt riktig, jeg liker ikke det jeg opplever som urimelige regler. Det og unødvendig utskjelling av mannen min er nettopp årsaken til at jeg skrev innlegget i utgangspunktet. 

Her er det heller ikke snakk om at barna benytter bryllupsserviset liksom.. 

Men vi mennesker er ulike, du hadde sikkert stortrivdes.

Men da er det mannen som må prate til dem at dere ikke ønsker så riggi regler.

Men fra mitt ståsted sted mener jeg at unger behøver ikke drive å ta på ting i skuffer og skap. Gjør du det når du er hos venner, tar du på alt som er

• Liker 3
Skrevet
Nordlysstøv skrev (15 minutter siden):

Her får de ikke hoppe/løpe i sofaen, dra leker rundt i hele huset. Uteleker er ute. 

Innestemme...

Osv osv. 

Vi er ikke gamle og sure, men i 1.halvdel av 50 årene. Men begge har helseutfordringer og er uføre, og har ikke kapasitet til å vaske/rydde/styre etter hvert besøk pga fri oppdragelse. 

Vi kjefter aldri på barnebarna,men kan korrigere, avlede osv. Og "ungene" våre har aldri fått voksenkjeft, eller blitt fortalt hvordan ungene skal oppføre seg, eller oppdras. 

Virker desverre som dagens foreldre ikke ska oppdra ungene lenger. Unger drive i skuffer og skap, de ska bruke ute leker inne og omvendt,  de ska leke med pynte gjenstander osv.

Og virker sim dagens unge foreldre ikke forstår at ungene må lære forskjellige regler i forskjellige hjem, er kun dems måtte sim er rett

• Liker 7
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Det er helt riktig, jeg liker ikke det jeg opplever som urimelige regler. Det og unødvendig utskjelling av mannen min er nettopp årsaken til at jeg skrev innlegget i utgangspunktet. 

Ups.. pust med magen. Har du prøvd terapi. Ofte om en er fastlåst på at en ting er rett, og glefser så har en noe som må løsast opp i. Det kan virke som et fastlåst nervesystem.

Anonymkode: 623b3...3cb

Skrevet

Jeg hadde et sånn «ikke forhold» til min eks-svigerfamilie. Veldig kaldt og distansert. Ble invitert én gang ila 9 år, fikk ikke gaver til bursdag og jul. Osv. Jeg gadd faktisk ikke å investere i den relasjonen etterhvert. Vi kunne møte de ute på restaurant for å spise eller ta en kaffe o.l. Så oppdaterte vi bare hverandre på livene våre. D var faktisk like greit da jeg forstod hva som var verdt å bruke tid og krefter på. Så ja, bo på hotell, gjør avtaler om noe (tur/utflukter osv) der de ikke trenger å sette reglene. Kanskje ting blir enklere da. Og de kan ha litt mer genuin kontakt med barna hvis de slipper å praktisere de strenge reglene sine hele tiden. Høres veldig slitsomt ut. Lykke til. 

Anonymkode: 08a82...282

• Liker 4
  • Hjerte 2
Skrevet

Det blir for dumt å komme busende med sin egen mening om hvordan barn skal oppdras her altså, men enkelte kan jo aaldri styre seg. Deres mening er fasit og alt annet er fri oppdragelse 😂

Det eneste som teller her er at det er svært krevende og uhyggelig å være på besøk, og dere (eller barna) får ikke nok igjen for det til at det er verdt å gjennomføre.

Det er stort av din mann å si fra, siden han sikkert visste at han ikke ville få forståelse, og at han kom til å bli straffet for det. Dere har strukket dere lenger enn dere må, men vet iallefall nå at de ikke vil endre seg med mindre de kommer på det selv.

Så hva gjør man når man ikke kan endre andre? Man endrer hvordan man forholder seg til dem. Det er viktig at mannen din aksepterer at "sånn er de" og ikke går og drømmer om hvor fint det ville vært om de endret seg. Bortkastet energi. Så finner dere ut hva slags kontakt dere kan leve med, og håndhever det. Jeg anbefaler å være ærlig om det blir spørsmål om det. Og ikke la de kverulere på deres grenser, de er ikke oppe for diskusjon. Hvis de viser at de er villig til endring er det noe annet.

Anonymkode: b5570...78f

• Liker 7
  • Hjerte 2
Skrevet
Nordlysstøv skrev (2 timer siden):

Innestemme...

Osv osv. 

Vi kjører på ingen måte fri oppdragelse.

Reglene deres høres helt greie ut synes jeg, tipper gjengen din koser seg på besøk 😊 ts

• Liker 9
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Men da er det mannen som må prate til dem at dere ikke ønsker så riggi regler.

Men fra mitt ståsted sted mener jeg at unger behøver ikke drive å ta på ting i skuffer og skap. Gjør du det når du er hos venner, tar du på alt som er

Jeg har jo ikke skrevet at ungene våre tar på alt i skuffer og skap. Hvor har du det fra? 

En ettåring vil åpenbart utforske et nytt rom, men vi har jo ikke med oss tre grenseløse barn. Langt ifra faktisk. 

Du gjør deg veldig mange antakelser når du svarer. Oppfører du deg slik hjemme hos venner? Antar at de ikke oppdrar barna sine ordentlig? For det er jo ganske uhøflig. Ts

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Virker desverre som dagens foreldre ikke ska oppdra ungene lenger. Unger drive i skuffer og skap, de ska bruke ute leker inne og omvendt,  de ska leke med pynte gjenstander osv.

Og virker sim dagens unge foreldre ikke forstår at ungene må lære forskjellige regler i forskjellige hjem, er kun dems måtte sim er rett

Jeg vet ikke hvilke unger du snakker om, men det er ikke relevant ift hovedinnlegget.. jeg har allerede fortalt deg flere ganger at barna ikke oppfører seg slik du beskriver.

Du kan jo heller skrive ditt eget innlegg om "dagens unge/voksne ditt og datt", det er nemlig ikke det som diskuteres her. Ts 

• Liker 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ups.. pust med magen. Har du prøvd terapi. Ofte om en er fastlåst på at en ting er rett, og glefser så har en noe som må løsast opp i. Det kan virke som et fastlåst nervesystem.

Anonymkode: 623b3...3cb

Takk for tipset. Gjelder det samme for folk som bruker hersketeknikker?

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Uff. Jeg har voksne barn, og satt og tenkte på barnebarn. At jeg må pusse opp, og barnesikre terrasse. Hvordan vi skal ha det for at barn, parner og barnebarn skal trives best mulig. 

Jeg tenker vel at hvis du har mye  vræl små barn ikke skal få ta på, så fjerner  du det/ kaster det. Ting betyr lite, men relasjoner med mine betyr alt. 

Så dumt at de skal være slik, og hjertet blør litt for sønn, barnebarn..og deg. Dere fortjener bedre.

Anonymkode: d08f7...92f

Hvorfor skal man måtte fjerne alt? Foreldre har ett ansvar for å lære barn oppdragelse , deriblant ikke røre alt mulig 

Anonymkode: 13164...679

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Å reagere på at du må ta ut støpsel er bare rart.  Helt normalt å ta it det når man er ferdig 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg vet ikke hvilke unger du snakker om, men det er ikke relevant ift hovedinnlegget.. jeg har allerede fortalt deg flere ganger at barna ikke oppfører seg slik du beskriver.

Du kan jo heller skrive ditt eget innlegg om "dagens unge/voksne ditt og datt", det er nemlig ikke det som diskuteres her. Ts 

Du skriver jo at de :kan f.eks gå i den ene skuffen med kjøkkenting, men ikke i den andre (selv om det er omtrent samme innhold i dem). De får være på stuen, men leker får ikke tas med derfra og inn i den andre stuen. De får ikke ta på ting, ta med ting inn i huset fra ute, noen leker kan bare brukes noen steder i huset osv osv.

Du skriver jo der de går i skuffer de har sagt nei til og tar på ting de har fått nei

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hvorfor skal man måtte fjerne alt? Foreldre har ett ansvar for å lære barn oppdragelse , deriblant ikke røre alt mulig 

Men alvorlig talt. Har dere glemt hvordan det er å ha små barn? Jeg har en på ett og en på tre. Treåringen kan vi selvfølgelig fortelle at ikke skal ta på ting, og han hører stort sett på oss. Glemmer seg kanskje litt som barn gjør, men han går det an å snakke til.

En ettåring? Altså, glem det. Man kan si nei til man er grønn i fjeset, men det hjelper ikke. Vi er nå på besøk hos min søster, hun har vært flink og ryddet bort masse. Men det er ikke alt som er lett å rydde bort (store planter), og jeg må stort sett være innenfor én meter av ettåringen for å unngå at det ryker et blad eller en grein. Hos mine søte svigerforeldre kan vi bare være mens vi sitter til bords, der er det umulig å barnesikre. De har altfor mye småtterier, der får vi komme sterkere tilbake på besøk når ettåringen er ferdig med «pelle på alt»-perioden. 

Og til sist, så er det forskjell på barn. Venninna mi har en på ett år som ikke peller på ting, og ikke utforsker. Hun har det naturligvis vesentlig mer avslappende enn meg for øyeblikket. 

Anonymkode: e52b0...fdc

• Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Du skriver jo at de :kan f.eks gå i den ene skuffen med kjøkkenting, men ikke i den andre (selv om det er omtrent samme innhold i dem). De får være på stuen, men leker får ikke tas med derfra og inn i den andre stuen. De får ikke ta på ting, ta med ting inn i huset fra ute, noen leker kan bare brukes noen steder i huset osv osv.

Du skriver jo der de går i skuffer de har sagt nei til og tar på ting de har fått nei

De oppmuntres av svigers til å åpne enkelte skuffer på kjøkkenet, mens andre skuffer på samme kjøkken er forbudt. Det er unødvendig vanskelig å navigere i. Da er det bedre at svigers sier at ingen skuffer skal åpnes (hvilket vi foreldre sier når vi er borte hos andre). At et av barna vil vise en leke frem til en person som sitter i et annet rom eller tar med en barnebok de vil lese mener jeg heller ikke er uoppdragent. Du får det til å høres ut som jeg har med tre ville dyr til mine stakkars svigerforeldre. Barna hører etter, er høflige, sier takk, bruker innestemme for det meste og aksepterer andre regler i andres hus. Poenget er jo at reglene er innviklede, ulogiske og strenge. 

Jeg har ikke skrevet at barna mine roter rundt i skuffer og leker med pyntegjenstander. Men at et barn tar på et møbel eller en bok som ligger fremme må man rett og slett regne med. Ellers kan man la være å invitere tre barnehagebarn på besøk i 14 dager mener jeg. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
mommyaka skrev (21 timer siden):

Slik hadde vi det med svigers p...hatet å dra på besøk hos dem. Og de var ikke noe bedre med voksne. Jeg å mannen min( tilogmed mine foreldre ( fikk alltid skjerf for noe feil vi gjordet.

Og svigerfar gjorde alltid så mye ut av ingenting.

Blitt litt bedre nå.  Men jeg skjønner deg godt 

Hva slags skjerf fikk dere?

Anonymkode: 7755a...60a

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Å reagere på at du må ta ut støpsel er bare rart.  Helt normalt å ta it det når man er ferdig 

Veldig rart å misforstå det som skrives med vilje. Jeg reagerer jo åpenbart ikke på at jeg må ta ut støpselet.

Jeg reagerer på at man tillater seg å gi andre mennesker voksenkjeft. Mennesker man selv har invitert hjem til seg. Det kunne ikke falt meg inn å oppføre meg slik ovenfor andre.

• Liker 5
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...