Minitroll Skrevet 13. juli #41 Skrevet 13. juli Men får din mor bunaden til din søster i retur? Litt kjipt for mor å plutselig ikke ha bunad lenger. ., 1
AnonymBruker Skrevet 13. juli #42 Skrevet 13. juli Kjenner jeg blir flau når jeg leser. Her snakker vi godt voksne mennesker. Hvorfor skal din mor betale for omsying og skjorte til sin voksne datter?? Det må du faktisk ordne selv. Du har fått en bunad, og den må du både ivareta, rense og sy ut om du ønsker det. Din mor er ferdig for veldig mange år siden å bistå deg økonomisk. At din søster får en bunad hva så? Bedre at bunaden blir brukt enn at den henger i et skap. barn kan synes ting er urettferdig av foreldre, men dere er voksne folk. Min mor har mye penger og eiendommer. Akkurat nå har jeg brukt opp feriepengene mine da vi pusser opp uteområdet på huset vårt. Jeg hadde aldri forventet at min mor skal sponse så mye som en sekk jord. Jeg ønsker at mamma skal bruke pengene sine på seg selv, og om hun ønsker å gi min søster eller bror et dyrt møbel så er det mamma sitt valg. jeg er voksen og klarer meg selv. Anonymkode: a4c06...7c1 1 3
AnonymBruker Skrevet 13. juli #43 Skrevet 13. juli AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Kjenner jeg blir flau når jeg leser. Her snakker vi godt voksne mennesker. Hvorfor skal din mor betale for omsying og skjorte til sin voksne datter?? Det må du faktisk ordne selv. Du har fått en bunad, og den må du både ivareta, rense og sy ut om du ønsker det. Din mor er ferdig for veldig mange år siden å bistå deg økonomisk. At din søster får en bunad hva så? Bedre at bunaden blir brukt enn at den henger i et skap. barn kan synes ting er urettferdig av foreldre, men dere er voksne folk. Min mor har mye penger og eiendommer. Akkurat nå har jeg brukt opp feriepengene mine da vi pusser opp uteområdet på huset vårt. Jeg hadde aldri forventet at min mor skal sponse så mye som en sekk jord. Jeg ønsker at mamma skal bruke pengene sine på seg selv, og om hun ønsker å gi min søster eller bror et dyrt møbel så er det mamma sitt valg. jeg er voksen og klarer meg selv. Anonymkode: a4c06...7c1 For et surmagra svar. Kan være enig i essensen av det du skriver, men det er lov å føle seg urettferdig behandlet likevel. Dessuten er det ikke mulig å ta et sånt type svar seriøst, når du ikke skriver på en mer hyggelig måte enn som så. Noen skriver med respekt for den de skriver til, selv om de er uenig. Og andre skriver sånn som deg, nedlatende og dømmende. Du når mer inn til folk når du viser mer respekt i måten å svare på. Anonymkode: 07867...5d7 2 6
AnonymBruker Skrevet 13. juli #45 Skrevet 13. juli AnonymBruker skrev (20 timer siden): Ts her. Jeg syter ikke. (For et tåpelig utrykk, forresten). Jeg har ikke sagt et eneste ord til noen om hva jeg føler på, bortsett fra akkurat i dette innlegget. Ikke kommer jeg til å gjøre det heller, det fører ikke til noe bra. Men mine følelser er genuine, ikke barnslige. Hvis du snakker til andre på samme måte, så skyver du andres følelser under teppet og gjør andre følelser uviktig. Det er den perfekte oppskriften på å skape dårlige relasjoner. Bare så du er klar over det. Anonymkode: 07867...5d7 Det er helt fair å kjenne på følelsen urettferdighet, og sjalusi, men greia er at om du ikke prosesserer disse følelsene vil de bli til bitterhet... Anonymkode: be32c...196 3
AnonymBruker Skrevet 13. juli #46 Skrevet 13. juli Kan du ikke si at du også gjerne ønsker deg den bunaden og at den du har ikke passer lenger? Så får hun tenkt seg litt om også, og kanskje skjønner at det blir ganske urettferdig Anonymkode: 153a3...75b 1
AnonymBruker Skrevet 13. juli #47 Skrevet 13. juli I utgangspunktet er dette en skjevfordeling mellom søsken, om det er urettferdig eller ikke er vanskelig og si da vi ikke kjenner til om mor har gjort opp en status på hva som har blitt gitt tidligere, eller kanskje hun har fått tjenester fra din søster som hun vil gjengjelde. Det kan også tenkes at din mor setter dette opp i "regnskapet" og at det er din tur neste gang. Det er ikke sånn at balansen i regnskapet må være helt likt hele tiden, men at det jevner seg noenlunde ut gjennom tid. Er selv forelder til to barn som ikke alltid blir prioritert likt, men det er på grunn av at de er i ulike livsfaser. Men jeg har allikevel et skyggeregnskap med tanke på at det blir noenlunde likt over tid. Jeg har god dialog med begge, og den som får minst nå har absolutt forståelse for prioriteringene som jeg gjør. Og åpenhet er viktig, slik at jeg unngår at det oppstår gnissninger dem imellom. Anonymkode: f7874...7d9 4 1
AnonymBruker Skrevet 13. juli #48 Skrevet 13. juli AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Det er helt fair å kjenne på følelsen urettferdighet, og sjalusi, men greia er at om du ikke prosesserer disse følelsene vil de bli til bitterhet... Anonymkode: be32c...196 Helt enig i dette. Jeg jobber med saken, og det å dele det her, hører med til prosessen😊 Anonymkode: 07867...5d7
AnonymBruker Skrevet 13. juli #49 Skrevet 13. juli nordlending skrev (49 minutter siden): Passer bunaden til moren din deg TS? Den passer ikke til noen av oss, derfor må den sys om til min søster. Anonymkode: 07867...5d7 1
Beerbellygirl Skrevet 13. juli #50 Skrevet 13. juli Bør deles/løses ut. Min far hadde ei våpensamling. Jeg bryr meg ikke om våpen,min søster fikk våpnene og jeg 100.000,- inn på konto av far for 10 år siden. Ble delt lik verdi mellom oss barna. 1
Maleficenta Skrevet 13. juli #51 Skrevet 13. juli AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg kan forklare, jeg. Jeg er ikke konfliktsky, men opp gjennom årene har jeg lært at det ikke er noe vits å si fra om ting i vår familie. Da møter jeg reaksjoner som at jeg er smålig eller nærtagen, pluss at min mor blir lei seg, noe hun også spiller litt på. At hun f.eks bare ville gjøre en hyggelig ting, også skulle min sjalusi ødelegge den følelsen. Hun gir meg dårlig samvittighet for følelsen jeg sitter med og prøver å forklare, også er det jeg som ender med å si unnskyld, for å bevare freden. Mens jeg innerst inne føler meg fullstendig overkjørt. Min søster er av samme ulla, vanskelig å snakke med. Hun er en som reagerer negativt på alle rundt seg, alle sier og gjør noe hun reagerer på. Hun er veldig mistenksom til folk rundt seg. Vi har ikke en god relasjon pga det, og ikke har hun andre relasjoner heller, hun har skjøvet bort alle venner. Hun har en partner da, de to er som limt sammen, og han er enig med henne i alt hun sier. Jeg ser altså ikke poenget, jeg gidder ikke bruke min energi å si fra, når jeg vet at det ikke ender godt. Jeg opprettet ikke tråden for å råd om hva jeg skal gjøre, men for å få ut følelsene mine. Det hjelper meg. Anonymkode: 07867...5d7 Kanskje det er det som er saken? Deres mor syns synd på henne fordi hun ikke har noen venner? 1
AnonymBruker Skrevet 13. juli #52 Skrevet 13. juli Ettersom du ikke vil si noe til mor eller søster så foreslår jeg at du lager deg en egen bunadkonto. Så så setter du over et fast månedlig beløp. Sett inn etter evne, så vil du til slutt nå målet ditt helt uten hjelp. Anonymkode: 7edbc...702 1
AnonymBruker Skrevet 13. juli #53 Skrevet 13. juli Ulik mengde hjelp til små og store ting kan være forstårlig. Ensidige sentimentale gaver som ikke kompenseres eller har grunn eller tradisjon som odel eller førstefødte får det og det er IKKE greit. Her har svigermor 3 jenter som barnebarn med 2 års mellomrom (de to eldste er like gamle) Plutselig bestemte hun seg for å gi bunaden sin til yngste, sølv og alt. Ikke gøy. Anonymkode: b88d2...c95 3
Maleficenta Skrevet 14. juli #54 Skrevet 14. juli AnonymBruker skrev (12 timer siden): Ettersom du ikke vil si noe til mor eller søster så foreslår jeg at du lager deg en egen bunadkonto. Så så setter du over et fast månedlig beløp. Sett inn etter evne, så vil du til slutt nå målet ditt helt uten hjelp. Anonymkode: 7edbc...702 Tror ikke dette handler så mye om bunaden i seg selv 1 1
nordlending Skrevet 14. juli #55 Skrevet 14. juli AnonymBruker skrev (På 13.7.2026 den 19.28): Den passer ikke til noen av oss, derfor må den sys om til min søster. Anonymkode: 07867...5d7 Kan den syes om til deg?
AnonymBruker Skrevet 14. juli #56 Skrevet 14. juli Maleficenta skrev (11 timer siden): Tror ikke dette handler så mye om bunaden i seg selv Det forstod jeg, men når en ikke er villig til å prate om det - hva er alternativet? Anonymkode: 7edbc...702 1
AnonymBruker Skrevet 14. juli #57 Skrevet 14. juli Kanskje du kan be om at det blir forskudd på arv? Eller spør om det er der i det minste, så din mor får noe å tenke på. Anonymkode: 8d41e...459
AnonymBruker Skrevet 14. juli #58 Skrevet 14. juli Verden er ikke rettferdig, visste du ikke det TS? Anonymkode: be32c...196 1
Maleficenta Skrevet 14. juli #59 Skrevet 14. juli AnonymBruker skrev (2 timer siden): Verden er ikke rettferdig, visste du ikke det TS? Anonymkode: be32c...196 Men man trenger ikke aktivt gå inn for å gjøre den urettferdig 2 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå