AnonymBruker Skrevet 12. juli #21 Skrevet 12. juli Skjønner godt at du synes det er urettferdig, det er jo snakk om en verdi av sikkert 50.000,-. Har søsteren din hjulpet foreldrene dine på noe vis eller er hun/hennes familie flinkere til å besøke dem? Jeg føler at foreldre og besteforeldre av og til belønner slike ting og det er jo for øvrig bare rett og rimelig. Hvis nei, er det jo lov å håpe at foreldrene dine gir deg en gave tilsvarende samme verdi selv om de på ingen måte er forpliktet å gjøre det Anonymkode: 16b12...d00 5
AnonymBruker Skrevet 12. juli #22 Skrevet 12. juli AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Skjønner godt at du synes det er urettferdig, det er jo snakk om en verdi av sikkert 50.000,-. Har søsteren din hjulpet foreldrene dine på noe vis eller er hun/hennes familie flinkere til å besøke dem? Jeg føler at foreldre og besteforeldre av og til belønner slike ting og det er jo for øvrig bare rett og rimelig. Hvis nei, er det jo lov å håpe at foreldrene dine gir deg en gave tilsvarende samme verdi selv om de på ingen måte er forpliktet å gjøre det Anonymkode: 16b12...d00 Det er jeg som er mest på besøk, og det er jeg som hjelper med alt som trengs i det daglige. Ikke at jeg mener jeg fortjener noe mer av den grunn, for jeg hjelper og besøker fordi jeg vil, men siden du spør, så nei, min søster gjør fint lite. Anonymkode: 07867...5d7 4 1
AnonymBruker Skrevet 12. juli #23 Skrevet 12. juli HMK skrev (44 minutter siden): Er denne følelsen av urettferdighet viktig? Alle følelser er viktig, spesielt de som gnager og setter seg fast. For all del, det er ikke verdens undergang, men denne følelsen må jeg kjenne på før den kan aksepteres og slippes fri, sånn som man e gjøre med alle andre følelser som skaper uro. Og en del av del prosessen var å få det ut her. Anonymkode: 07867...5d7 3 2 2
AnonymBruker Skrevet 12. juli #24 Skrevet 12. juli Maleficenta skrev (2 timer siden): Om de ikke er barn er vel søsteren voksen nok til å ha såpass inntekt st hun kan bruke litt penger på bunaden hun får og ikke får alt i henda som et barn Da bør vel dette også gjelde TS. At TS har vokst ut av sin bunad er virkelig ikke søsteren sin feil Anonymkode: 25c1d...e17 1
Maleficenta Skrevet 12. juli #25 Skrevet 12. juli (endret) AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Da bør vel dette også gjelde TS. At TS har vokst ut av sin bunad er virkelig ikke søsteren sin feil Anonymkode: 25c1d...e17 Men hvorfor må søsteren ha ny bunad når hun allerede har en som passer helt fint? Ts må jo betale selv for å sy ut sin bunad da kan vel søsteren betale for å få sydd om din bunad som hun nå arver etter sin mor. Bunaden er da dyr nok. Mora trenger ikke betale for omsying i tillegg. Er snilt nok å gi den bort Endret 12. juli av Maleficenta 7
AnonymBruker Skrevet 12. juli #26 Skrevet 12. juli Maleficenta skrev (4 minutter siden): Men hvorfor må søsteren ha ny bunad når hun allerede har en som passer helt fint? Ts må jo betale selv for å sy ut sin bunad da kan vel søsteren betale for å få sydd om din bunad som hun nå arver etter sin mor. Bunaden er da dyr nok. Mora trenger ikke betale for omsying i tillegg. Er snilt nok å gi den bort Ja det er noe med det. Klart min mor kan gi bort bunaden til hvem hun vil, og det er helt ok at min søster får den. Men det er et eller annet rart som ikke har gått opp for de, når min mor betaler omsying i tillegg, men ikke tenker et øyeblikk på at jeg også har en bunad som må syes om. Men jeg vet at omsying av to bunader vil gjøre et kraftig dypdykk i økonomien til min mor, og det vil jeg ikke. Men min søster burde betalt for egen omsying. Jeg tror kanskje det er prikken over i’en jeg reagerer mest på. Anonymkode: 07867...5d7 5
AnonymBruker Skrevet 12. juli #27 Skrevet 12. juli Hadde forstått det hvis du var tyve. Synes det er litt smålig å kreve millimeter rettferdighet når man nærmer seg 40 år, forhåpentligvis har egen jobb og et «vanlig voksenliv». Skjønner at det kan fremstå som svimlende mye penger hvis man lever på minstetrygd, men hvis det ikke er tilfellet så tenker jeg at du bare skal la det gå. Anonymkode: 57cf7...5c5 1 3
AnonymBruker Skrevet 12. juli #28 Skrevet 12. juli AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hadde forstått det hvis du var tyve. Synes det er litt smålig å kreve millimeter rettferdighet når man nærmer seg 40 år, forhåpentligvis har egen jobb og et «vanlig voksenliv». Skjønner at det kan fremstå som svimlende mye penger hvis man lever på minstetrygd, men hvis det ikke er tilfellet så tenker jeg at du bare skal la det gå. Anonymkode: 57cf7...5c5 For det første, jeg krever ingenting, og jeg kommer ikke til å nevne noe om dette til noen andre enn dere i denne tråden. Jeg bare uttrykker følelsene jeg har rundt det. Vi er lavtlønnet alle tre, det er jo en grunn til at jeg ikke har hatt råd til å sy ut bunaden min og kjøpe ny bunadsskjorte. Men for meg er det mest emosjonelt, at dette ikke er noe de tenker på er en skjevhet, en gang. Hadde de bare sagt et eller annet, så hadde jeg sagt at det bare er hyggelig at hun får bunaden. Anonymkode: 07867...5d7 6
AnonymBruker Skrevet 12. juli #29 Skrevet 12. juli Forskudd på arv til henne det. Få det nedskrevet 😊 Anonymkode: b9b13...6f8 3
AnonymBruker Skrevet 12. juli #30 Skrevet 12. juli AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Forskudd på arv til henne det. Få det nedskrevet 😊 Anonymkode: b9b13...6f8 Tvilsomt at det blir sånn, og jeg kommer ikke til å si noe😊 Anonymkode: 07867...5d7 2
AnonymBruker Skrevet 12. juli #31 Skrevet 12. juli AnonymBruker skrev (31 minutter siden): For det første, jeg krever ingenting, og jeg kommer ikke til å nevne noe om dette til noen andre enn dere i denne tråden. Jeg bare uttrykker følelsene jeg har rundt det. Vi er lavtlønnet alle tre, det er jo en grunn til at jeg ikke har hatt råd til å sy ut bunaden min og kjøpe ny bunadsskjorte. Men for meg er det mest emosjonelt, at dette ikke er noe de tenker på er en skjevhet, en gang. Hadde de bare sagt et eller annet, så hadde jeg sagt at det bare er hyggelig at hun får bunaden. Anonymkode: 07867...5d7 Kanskje du kan ønske deg det i førtiårsgave? Å få bunaden lagt ut? Anonymkode: 57cf7...5c5 2
AnonymBruker Skrevet 12. juli #32 Skrevet 12. juli AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Kanskje du kan ønske deg det i førtiårsgave? Å få bunaden lagt ut? Anonymkode: 57cf7...5c5 Ja kanskje det😊 Anonymkode: 07867...5d7 1 1
AnonymBruker Skrevet 12. juli #33 Skrevet 12. juli Foreldre gjør mye rart. Som å forfordele som her - en bunad inkl alt. De har dessverre lov til å bestemme over sine penger og eiendeler. De kan gi bort alt de eier til din søster. Så lenge de lever. Og det er urettferdig. Skjønner deg godt. Anonymkode: 6cdce...8f8 7
AnonymBruker Skrevet 12. juli #34 Skrevet 12. juli AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Foreldre gjør mye rart. Som å forfordele som her - en bunad inkl alt. De har dessverre lov til å bestemme over sine penger og eiendeler. De kan gi bort alt de eier til din søster. Så lenge de lever. Og det er urettferdig. Skjønner deg godt. Anonymkode: 6cdce...8f8 Noen familier deler alt likt. Andre følger «yte etter evne - få etter behov» prinsippet. Her har vi kun TS sin versjon. For alt vi vet planlegger foreldrene en helt annen gave til henne. 🤗 Anonymkode: 57cf7...5c5 1 1
AnonymBruker Skrevet 13. juli #35 Skrevet 13. juli AnonymBruker skrev (9 timer siden): Noen familier deler alt likt. Andre følger «yte etter evne - få etter behov» prinsippet. Her har vi kun TS sin versjon. For alt vi vet planlegger foreldrene en helt annen gave til henne. 🤗 Anonymkode: 57cf7...5c5 Det er mye mer sannsynlig at søsteren til ts har en tendens til å gjøre seg vanskelig, eller ha flere "behov" enn ts, slik at mor velger å gi bunaden der det skaper minst stress og problemer. Rett og slett fordi mor har begrenset med energi. Anonymkode: 9a349...441 7
AnonymBruker Skrevet 13. juli #36 Skrevet 13. juli Det jeg alltid lurer på er hvorfor den som får store fordeler i forhold til søsken, ikke reagerer på det selv. Bortsett fra "jeg får 50 000 mer enn søsteren min, hurraaaa" liksom. Og i tråder om dette er det nesten alltid den som får lite/ingenting som får beskjed om at hun er smålig. Anonymkode: 0cbba...fb9 9
AnonymBruker Skrevet 13. juli #37 Skrevet 13. juli Jeg forstår ikke helt hvorfor du føler behov for å understreke flere ganger at du «ikke kommer til å si noe til dem». Hvorfor ikke? For meg er det nesten mer oppsiktsvekkende at du ikke vurderer å nevne noe som oppleves så åpenbart urettferdig. Hun gir bort en gave av betydelig verdi, i tillegg til penger til omsying. Du får ingenting, samtidig som du også har behov for omsying. Det er en svært skjev forskjellsbehandling, og jeg tror de færreste bare ville smilt og latt som om dette var helt uproblematisk. Inntrykket mitt er at du virker ganske konfliktsky, og jeg lurer derfor litt på hvorfor du opprettet denne tråden dersom du allerede har bestemt deg for at dette er noe du aldri kommer til å ta opp🤔 Det finnes mange gode og respektfulle måter å ta opp vanskelige temaer på. Å uttrykke at noe oppleves urettferdig er jo ikke urimelig. Når det gjelder det du skriver om følelser, er jeg forresten ikke helt enig. Det er selvsagt viktig å anerkjenne følelsene sine, men det betyr ikke at man må granske og analysere hver eneste følelse i det uendelige. Hvis du uansett har bestemt deg for ikke å gjøre noe med situasjonen, tror jeg det vil være mer konstruktivt å forsøke å gi slipp på den, fremfor å fortsette å bruke energi på noe du ikke ønsker å endre. Dette du gjør nå er sjelden det som gir mest ro. Anonymkode: 12767...7a8
AnonymBruker Skrevet 13. juli #38 Skrevet 13. juli Det er jo bedre å si noe, enn å ikke nevne noe i det hele tatt. Slike ting bygger seg bare opp over tid. bestemoren min arvet bunaden og sølvet sitt videre i konfirmasjonsgave til meg, som var eldste jente-barnebarnet. De andre fikk nye bunader. Om dere har barn ville jeg spurt om hun har tenkt på noe slikt om hun vil ha den i familien, siden din søster allerede har bunad og fortalt om dine følelser. foreldrene mine har hjulpet oss søsken på forskjellige stadier i livet når vi har trengt det. Så det har jevnet seg ut frem til alle ble etablerte med familier. Men de hadde aldri gitt gaver med en slik forskjellsbehandling. Anonymkode: f4eba...bd4 3
NoaideBiehtar Skrevet 13. juli #39 Skrevet 13. juli Jeg syns nå du bør spørre moren din rett ut jeg, da. "Mamma, nå gir du søster en gave verdt 100.000. Hva tenker du egentlig om rettferdigheten i det?" Det ville vært utenkelig i vår familie, å gi noe sånt uten å snakke om det. Min svigerinne har fortsatt dårlig samvittighet for at hennes datter arvet bunaden etter min manns farmor. Men da var ikke vår datter født og det er overhodet ikke noe å ha dårlig samvittighet for. Men vi er alltid opptatt av å likebehandle i begges familier. 3
AnonymBruker Skrevet 13. juli #40 Skrevet 13. juli AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg forstår ikke helt hvorfor du føler behov for å understreke flere ganger at du «ikke kommer til å si noe til dem». Hvorfor ikke? For meg er det nesten mer oppsiktsvekkende at du ikke vurderer å nevne noe som oppleves så åpenbart urettferdig. Hun gir bort en gave av betydelig verdi, i tillegg til penger til omsying. Du får ingenting, samtidig som du også har behov for omsying. Det er en svært skjev forskjellsbehandling, og jeg tror de færreste bare ville smilt og latt som om dette var helt uproblematisk. Inntrykket mitt er at du virker ganske konfliktsky, og jeg lurer derfor litt på hvorfor du opprettet denne tråden dersom du allerede har bestemt deg for at dette er noe du aldri kommer til å ta opp🤔 Jeg kan forklare, jeg. Jeg er ikke konfliktsky, men opp gjennom årene har jeg lært at det ikke er noe vits å si fra om ting i vår familie. Da møter jeg reaksjoner som at jeg er smålig eller nærtagen, pluss at min mor blir lei seg, noe hun også spiller litt på. At hun f.eks bare ville gjøre en hyggelig ting, også skulle min sjalusi ødelegge den følelsen. Hun gir meg dårlig samvittighet for følelsen jeg sitter med og prøver å forklare, også er det jeg som ender med å si unnskyld, for å bevare freden. Mens jeg innerst inne føler meg fullstendig overkjørt. Min søster er av samme ulla, vanskelig å snakke med. Hun er en som reagerer negativt på alle rundt seg, alle sier og gjør noe hun reagerer på. Hun er veldig mistenksom til folk rundt seg. Vi har ikke en god relasjon pga det, og ikke har hun andre relasjoner heller, hun har skjøvet bort alle venner. Hun har en partner da, de to er som limt sammen, og han er enig med henne i alt hun sier. Jeg ser altså ikke poenget, jeg gidder ikke bruke min energi å si fra, når jeg vet at det ikke ender godt. Jeg opprettet ikke tråden for å råd om hva jeg skal gjøre, men for å få ut følelsene mine. Det hjelper meg. Anonymkode: 07867...5d7 1 3 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå