AnonymBruker Skrevet søndag kl. 18:25 #1 Skrevet søndag kl. 18:25 Min søster og jeg fikk bunad av våre foreldre til konfirmasjonen, og alt sølvet fra våre besteforeldre. Nå er vi 35 og 38 år, og min søster har i flere år sagt at hun liker mammas bunad veldig godt (som er en annen bunad enn den vi har lik). Nå skal hun få mammas bunad, inkl alt sølvet som hører til, og mamma sponser i tillegg omsying for henne, sånn at den skal passe perfekt. Min bunad har vært for liten i minst ti år, den har ikke vært sydd ut på noen måte siden konfirmasjonen. Jeg har tenkt på å få den sydd ut, i tillegg til å kjøpe ny bunadsskjorte (for den er også for trang), men det blir en større kostnad jeg ikke har kunnet ta enda. Bunaden til min søster passer henne perfekt, og nå skal hun altså få en bunad til som skal bli skredder- tilpasset. Jeg syns det er urettferdig. Jeg tør ikke si eller viser det høyt, men jeg kjenner at det ikke føles bra. Mamma har ikke så god råd da, så hun kan jo ikke betale omsying for min bunad og kjøpe ny skjorte til meg, i tillegg til at hun skal betale for omsying av den min søster skal få. Jeg skjønner det rasjonelt sett, og jeg vil ikke at hun skal blakke seg på det. Men jeg syns i det minste at min søster burde betale den omsyingen selv, når hun får en bunad opp i hendene inkl alt sølvet. Er det urimelig av meg tenke at dette er litt urettferdig? Anonymkode: 07867...5d7 1 10 2
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 18:30 #2 Skrevet søndag kl. 18:30 Syns ikke du er urimelig! Det er jo urettferdig! Samtidig er det ikke så mye du kan gjøre med det. Du kan jo snakke med mammaen din, men det er jo sikkert det løser noe. Anonymkode: fee17...13a 15
AprilLudgate Skrevet søndag kl. 18:31 #3 Skrevet søndag kl. 18:31 Jeg syns du skal si ifra. Du har ikke råd til å sy om din, og mor har også dårlig råd men gir bort plagg verdt 30-50 k inkludert omsøm. Det synes du blir feil. 17 5
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 18:32 #4 Skrevet søndag kl. 18:32 Jeg forstår og at du har dårlig råd, og mener ikke å være ufølsom, men det med omsying er småtterier i det store og hele, mor ønsker jo bare at bunaden skal bli brukt. Det er ikke rart at du kjenner på at hun skal få arve en bunad, men den ene av dere måtte det bli, og da var du uheldig, din mor har nok tatt et valg som hun kan forsvare for seg selv, og det er det viktigste. En bunad er heller ikke så fryktelig dyr, sånn når arveoppgjør skal tas osv. Anonymkode: 91462...d4c 2 3
Maleficenta Skrevet søndag kl. 18:32 #5 Skrevet søndag kl. 18:32 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Min søster og jeg fikk bunad av våre foreldre til konfirmasjonen, og alt sølvet fra våre besteforeldre. Nå er vi 35 og 38 år, og min søster har i flere år sagt at hun liker mammas bunad veldig godt (som er en annen bunad enn den vi har lik). Nå skal hun få mammas bunad, inkl alt sølvet som hører til, og mamma sponser i tillegg omsying for henne, sånn at den skal passe perfekt. Min bunad har vært for liten i minst ti år, den har ikke vært sydd ut på noen måte siden konfirmasjonen. Jeg har tenkt på å få den sydd ut, i tillegg til å kjøpe ny bunadsskjorte (for den er også for trang), men det blir en større kostnad jeg ikke har kunnet ta enda. Bunaden til min søster passer henne perfekt, og nå skal hun altså få en bunad til som skal bli skredder- tilpasset. Jeg syns det er urettferdig. Jeg tør ikke si eller viser det høyt, men jeg kjenner at det ikke føles bra. Mamma har ikke så god råd da, så hun kan jo ikke betale omsying for min bunad og kjøpe ny skjorte til meg, i tillegg til at hun skal betale for omsying av den min søster skal få. Jeg skjønner det rasjonelt sett, og jeg vil ikke at hun skal blakke seg på det. Men jeg syns i det minste at min søster burde betale den omsyingen selv, når hun får en bunad opp i hendene inkl alt sølvet. Er det urimelig av meg tenke at dette er litt urettferdig? Anonymkode: 07867...5d7 Det er urettferdig ja. Søsteren din bør i det minste betale for omsyingen selv 1
Ibot Skrevet søndag kl. 18:34 #6 Skrevet søndag kl. 18:34 Trur nesten ikke det jeg leser. Dette er blodig urettferdig mot deg BÅDE fra din mor og søster. Har hun ikke råd til å spandere på begge døtrene sine bør hun la være. Jeg tar høyde for at du ikke har fått noe annet tidligere av tilsvarende verdi? En løsning kan være at din søster kjøper deg ut av bunaden og betaler omsying selv. 7
HMK Skrevet søndag kl. 18:35 #7 Skrevet søndag kl. 18:35 Urettferdig er et ord barn bruker. Dere er ikke barn. Moren din må få bruke pengene sine på det hun vil. 7 1 7
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 18:37 #8 Skrevet søndag kl. 18:37 Forstår hvorfor du føler det er urettferdig men dere er 35 og 38!!! Ikke 15 og 18. Tatt i betraktning alder så synes jeg du ikke kan forvente noen ting. Fint at søsteren får den fantastiske gaven. Kanskje om du ytret til din mor at du ønsket hennes bunad før søsteren din gjorde ville du fått den i stedet? Hvis det plager deg så mye kan du prøve å snakke både med søster og mor? Anonymkode: 8be9a...045 6
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 18:47 #9 Skrevet søndag kl. 18:47 Jeg ser at flere forstår følelsen jeg sitter med, tusen takk. Ofte hjelper det å bare føle seg forstått. Dere som mener vi er voksne nå, og at det er barnslig å føle på urettferdighet, helt ok. Jeg kan fortelle dere at følelser er spontane, og alle følelser som kommer er viktig å kjenne på. Det finnes ikke noe barnslig ved å uttrykke de oppriktige følelsene sine. Det er derimot viktig å uttrykke dem. Men jeg kommer ikke til å si noe til hverken min mor eller min søster, det skaper bare dårlig stemning. Dessuten er min søster en som er langsint av natur, og lite forståelsesfull, så ingenting godt ville kommet ut av å si fra. Og jeg vil ikke mamma skal få en dårlig følelse i en situasjon som sikkert bare gir gode følelser, for hun kjenner på glede ved å gi. Men i tillegg ber hun meg om hjelp til å finne noen som kan sy om bunaden for min søster, og der kjenner jeg hun går for langt. Det burde iallefall være min søsters jobb. Jeg er den som alltid hjelper min mor i hverdagen, så det er naturlig for henne å spørre meg om hjelp. Men jeg skjønner ikke at hun ikke tenker litt lenger her. Anonymkode: 07867...5d7 5 5 1
Maleficenta Skrevet søndag kl. 18:49 #10 Skrevet søndag kl. 18:49 HMK skrev (13 minutter siden): Urettferdig er et ord barn bruker. Dere er ikke barn. Moren din må få bruke pengene sine på det hun vil. Om de ikke er barn er vel søsteren voksen nok til å ha såpass inntekt st hun kan bruke litt penger på bunaden hun får og ikke får alt i henda som et barn 4
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 18:51 #11 Skrevet søndag kl. 18:51 Maleficenta skrev (1 minutt siden): Om de ikke er barn er vel søsteren voksen nok til å ha såpass inntekt st hun kan bruke litt penger på bunaden hun får og ikke får alt i henda som et barn Ja jeg tenker at hun iallefall burde tatt utgiften til omsying. Anonymkode: 07867...5d7 5
HMK Skrevet søndag kl. 18:51 #12 Skrevet søndag kl. 18:51 Maleficenta skrev (Akkurat nå): Om de ikke er barn er vel søsteren voksen nok til å ha såpass inntekt st hun kan bruke litt penger på bunaden hun får og ikke får alt i henda som et barn Jeg hadde ikke takket nei om mamma ville spandere det på meg. 1
Maleficenta Skrevet søndag kl. 18:52 #13 Skrevet søndag kl. 18:52 HMK skrev (Akkurat nå): Jeg hadde ikke takket nei om mamma ville spandere det på meg. Selv om du visste at din søster ikke fikk noenting? Så ego du er da 7 3
HMK Skrevet søndag kl. 18:59 #14 Skrevet søndag kl. 18:59 Maleficenta skrev (1 minutt siden): Selv om du visste at din søster ikke fikk noenting? Så ego du er da Jeg tenker at vi ikke er barn som skal ha like mye brus i glasset. Min søster har fått uendelig mye mer hjelp og støtte av mamma enn meg. Jeg tenker ikke at det er urettferdig. Jeg tenker at mamma sikkert føler at hun har behov for mer enn jeg har fått. De har også et nærere forhold og bor nærmere hverandre. Hvis jeg skulle målt mammas bidrag i livene våre opp mot hverandre ville det kanskje vært 80/20. Det gidder jeg ikke bruke tid eller energi på å føle urettferdighet over. 2 2 1
Maleficenta Skrevet søndag kl. 19:08 #15 Skrevet søndag kl. 19:08 HMK skrev (8 minutter siden): Jeg tenker at vi ikke er barn som skal ha like mye brus i glasset. Min søster har fått uendelig mye mer hjelp og støtte av mamma enn meg. Jeg tenker ikke at det er urettferdig. Jeg tenker at mamma sikkert føler at hun har behov for mer enn jeg har fått. De har også et nærere forhold og bor nærmere hverandre. Hvis jeg skulle målt mammas bidrag i livene våre opp mot hverandre ville det kanskje vært 80/20. Det gidder jeg ikke bruke tid eller energi på å føle urettferdighet over. Er ikke det jeg sier heller men her er det snakk om en stor ting som bunad som hun allerede har og slik jeg forstår ts er det ts som stiller mest opp for sin mor. 6 3
HMK Skrevet søndag kl. 19:35 #16 Skrevet søndag kl. 19:35 Maleficenta skrev (26 minutter siden): Er ikke det jeg sier heller men her er det snakk om en stor ting som bunad som hun allerede har og slik jeg forstår ts er det ts som stiller mest opp for sin mor. Og igjen: moren må få bruke sine penger på det hun vil. Å syte om urettferdighet er barnslig. 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 19:44 #17 Skrevet søndag kl. 19:44 HMK skrev (5 minutter siden): Og igjen: moren må få bruke sine penger på det hun vil. Å syte om urettferdighet er barnslig. Ts her. Jeg syter ikke. (For et tåpelig utrykk, forresten). Jeg har ikke sagt et eneste ord til noen om hva jeg føler på, bortsett fra akkurat i dette innlegget. Ikke kommer jeg til å gjøre det heller, det fører ikke til noe bra. Men mine følelser er genuine, ikke barnslige. Hvis du snakker til andre på samme måte, så skyver du andres følelser under teppet og gjør andre følelser uviktig. Det er den perfekte oppskriften på å skape dårlige relasjoner. Bare så du er klar over det. Anonymkode: 07867...5d7 13 4
HMK Skrevet søndag kl. 19:53 #18 Skrevet søndag kl. 19:53 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Ts her. Jeg syter ikke. (For et tåpelig utrykk, forresten). Jeg har ikke sagt et eneste ord til noen om hva jeg føler på, bortsett fra akkurat i dette innlegget. Ikke kommer jeg til å gjøre det heller, det fører ikke til noe bra. Men mine følelser er genuine, ikke barnslige. Hvis du snakker til andre på samme måte, så skyver du andres følelser under teppet og gjør andre følelser uviktig. Det er den perfekte oppskriften på å skape dårlige relasjoner. Bare så du er klar over det. Anonymkode: 07867...5d7 Er denne følelsen av urettferdighet viktig? 3
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 19:57 #19 Skrevet søndag kl. 19:57 Jeg hadde spurt hvorfor. Anonymkode: 0cbba...fb9 2
Brunello Skrevet søndag kl. 20:06 #20 Skrevet søndag kl. 20:06 Vet ts at moren ikke har råd? Jeg ville tatt det opp. Mange eldre, også de med lav inntekt/pensjon har godt med oppsparte midler.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå