Gå til innhold

Dyreparken tilrettelegging

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Burde ha vært rettferdighet her.  Som at ledsagerbevis/bånd kun kan brukes utenom høysesong. Da slapp de friske barna å se andre gå forbi køen igjen og igjen. Er det som skaper splid - opplevd urettferdighet.

Anonymkode: f6d2b...47e

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Funksjonsnedsettelse betyr da gjerne at oppdragelse ikke er tilstrekkelig for å fungere. 

Min kan f.eks ikke lære å belaste seg mer. Vi planlegger å reise til Dyreparken. Det kommer sannsynligvis barnet til å betale for med smerter, utmattelse, angst og uro, bevissthetsforstyrrelser, forstyrrelser i hjernefunksjon, utagering mm. Det er det det koster for mitt barn å delta i normale barndomsopplevelser. Det kan komme av så lite som å skulle være med andre barn eller i folkemengder en stund. 

Håper søknaden vår blir behandlet tidsnok. Lang kø ekskluderer min. Men min er fullt oppegående til å skjønne at h*n ikke får ta en attraktiv aktivitet på repeat mens andre barn står i lang kø, og kan også vente litt i køer av rimelig lengde. Ikke alle kan det. 

Anonymkode: fe020...3f4

Men vi med «friske» barn kan heller ikke ta attraksjoner med for lang kø, og køen hindrer også oss. Hun blir også overstimulert av lyder, varme, mye folk og lange dager. Hun blir sutrete, utålmodig osv.. og vi tar bare jungelboben tidlig ved åpningstid eller sent pga lang kø. Sånn er det jo for mange av oss. Om man virkelig har ingen forutsetning for å stå i kø en eneste gang, verken tidlig eller sent, så burde det være tilstrekkelig med begrensninger på å komme fremst… da det er MANGE barn som bare får kjørt en tur i løpet av dagen. 
Om man skal ta tømmerrenna og jungelboben risikerer man å stå å kø i 4 timer! Det er klart at det er ugreit at andre barn skal komme foran flere ganger i løpet av ventetiden. 

Anonymkode: 5e454...cd8

• Liker 8
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Fremst i køen-armbpnd burde vært for de med hjerneskader, alvorlige utviklingsforstyrrelser, handicap som hindrer dem fysisk å stå å kø osv… ikke fornyet hvert barn med adhd eller mild utgave av spekterforstyrrelser. 
spesielt i Dyreparken er det mange ting man kan finne på der det ikke er noe kø, mens man venter på at tiden skal gå. Kommer man dit kun for å kjøre jungelboben så drar man utenom sesong. 

• Liker 9
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Men vi med «friske» barn kan heller ikke ta attraksjoner med for lang kø, og køen hindrer også oss. Hun blir også overstimulert av lyder, varme, mye folk og lange dager. Hun blir sutrete, utålmodig osv.. og vi tar bare jungelboben tidlig ved åpningstid eller sent pga lang kø. Sånn er det jo for mange av oss. Om man virkelig har ingen forutsetning for å stå i kø en eneste gang, verken tidlig eller sent, så burde det være tilstrekkelig med begrensninger på å komme fremst… da det er MANGE barn som bare får kjørt en tur i løpet av dagen. 
Om man skal ta tømmerrenna og jungelboben risikerer man å stå å kø i 4 timer! Det er klart at det er ugreit at andre barn skal komme foran flere ganger i løpet av ventetiden. 

Men vi som har funksjonsfriske barn kan lære våre barn å regulere disse følelsene og måter å håndtere de på. Barn kommer ikke ferdig utlært her. Vi som foreldre må lære de det.

Det er for øvrig ikke en selvfølge at noen får ta alle attraksjonene så mange ganger de vil.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Hun slipper gjerne at hjernen slutter å virke, og at det tar flere dager å komme tilbake til en brukbar kapasitet igjen. Barnet mitt blir hjelpetrengende til småting som å  forflytte seg, i dagevis. Det er forskjellen på at venting er ubehagelig og kjedelig, og å ha en funksjonsnedsettelse. Vi kan ikke være i parken fra tidlig til sent. 

(Min tar heller ikke jungelbob eller tømmerrenna de siste årene, og før h*n ble så dårlig har vi selvsagt sett på kølengde og gjort prioriteringer. Det er generelt for lav kapasitet på hovedattraksjonene i parken. De burde f.eks lagt en tømmerrenne til parallelt.)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hun slipper gjerne at hjernen slutter å virke, og at det tar flere dager å komme tilbake til en brukbar kapasitet igjen. Barnet mitt blir hjelpetrengende til småting som å  forflytte seg, i dagevis. Det er forskjellen på at venting er ubehagelig og kjedelig, og å ha en funksjonsnedsettelse. Vi kan ikke være i parken fra tidlig til sent. 

(Min tar heller ikke jungelbob eller tømmerrenna de siste årene, og før h*n ble så dårlig har vi selvsagt sett på kølengde og gjort prioriteringer. Det er generelt for lav kapasitet på hovedattraksjonene i parken. De burde f.eks lagt en tømmerrenne til parallelt.)

Da er jo tilretteleggingen med armbånd rett for dere, slik at dere slipper kø.. men hvorfor skal dere få kjøre flere ganger enn andre barn? Det er vel helt naturlig at man må vente like lenge med neste tur som andre barn bruker på å stå å køen? Dere slipper jo å stå i kø! 
Hvis det er så helsefremmende for barna å ta favorittatraksjonen så mange flere ganger enn friske barn får muligheten til, så bør dere absolutt legge inn turer utenom høysesong. 

• Liker 10
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Da er jo tilretteleggingen med armbånd rett for dere, slik at dere slipper kø.. men hvorfor skal dere få kjøre flere ganger enn andre barn? Det er vel helt naturlig at man må vente like lenge med neste tur som andre barn bruker på å stå å køen? Dere slipper jo å stå i kø! 
Hvis det er så helsefremmende for barna å ta favorittatraksjonen så mange flere ganger enn friske barn får muligheten til, så bør dere absolutt legge inn turer utenom høysesong. 

For oss er det ikke aktuelt å snike i køen på repeat, det er hverken et behov hos barnet eller noe jeg gir etter for. Barnet vårt skal vokse opp til selvstendig liv, forhåpentligvis.

For mange med f.eks adhd som årsak til ledsagerbevis er det preferanse og egoisme å opptre slik, og det er ikke ok at foreldre ikke setter grenser. For noen med autisme kan det være en eneste ting som gir dem glede i parken. Urettferdig hvis man ser en aktivitet isolert, men ikke hvis man har et videre perspektiv på hva ulike barn får og ikke får i parken (og i livet i et videre perspektiv enn det igjen.) 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

For oss er det ikke aktuelt å snike i køen på repeat, det er hverken et behov hos barnet eller noe jeg gir etter for. Barnet vårt skal vokse opp til selvstendig liv, forhåpentligvis.

For mange med f.eks adhd som årsak til ledsagerbevis er det preferanse og egoisme å opptre slik, og det er ikke ok at foreldre ikke setter grenser. For noen med autisme kan det være en eneste ting som gir dem glede i parken. Urettferdig hvis man ser en aktivitet isolert, men ikke hvis man har et videre perspektiv på hva ulike barn får og ikke får i parken (og i livet i et videre perspektiv enn det igjen.) 

Er ganske enig med deg. Autismespekteret er bredt, og det er ikke gitt at en hver autismediagnose skal føre til armbånd. AdHD synes jeg ikke skal kvalifisere til armbånd i det hele tatt.

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er ganske enig med deg. Autismespekteret er bredt, og det er ikke gitt at en hver autismediagnose skal føre til armbånd. AdHD synes jeg ikke skal kvalifisere til armbånd i det hele tatt.

Hvorfor bør ikke de med Adhd kvalifisere til armbånd i det hele tatt? 

Anonymkode: 0bfeb...5cf

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det blir da veldig mange med rett på slike armbånd etterhvert?  

Anonymkode: 025db...135

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvorfor skal det være det?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.7.2026 den 12.18):

Tenker at innlegget var skrevet av en mor som ikke tar hensyn. Finnes mange av dem.

Anonymkode: 5bf99...6b9

Jeg tenker at dette er en mor som tar hensyn 24/7. Jeg tenker at barnet som har ledsagerbeviset har det av en grunn.

Uten det ville nok fornøyelsesparker vært utelukket eller bortkastet.

Jeg vet som et faktum at for mange som ikke har kjent hvordan dette er på kroppen for både pårørende og barn så er situasjonen umulig å sette seg inn i.

Min siste tanke går til at jeg er helt enig i det denne moren beskriver.

AnonymBruker skrev (På 4.7.2026 den 17.07):

Jeg synes det er fint barnet pluss ledsager slipper kø, men ikke de tre friske søsknene, bestemor og bestefar og resten av slekten som jeg var vitne til var gjengs praksis i en fornøyelsespark tidligere i sommer.

Men selvsagt ikke flere turer rett etter hverandre om det er mange andre i kø.

Anonymkode: 56374...239

Det kommer helt an på hvor stor gruppen er og hvem man er med. Det er kjedelig for søsknene å måtte herje på alene i parken mens mor må holde all fokus på barnet hun er ledsager for.

AnonymBruker skrev (På 4.7.2026 den 18.05):

Tenker at disse foreldrene som oftest står i en fryktelig vanskelig hverdag, og unner dem den lille hjelpen de får. 

Anonymkode: cb59e...cde

Nettopp, og barnet i en enda vanskeligere situasjon ❤️

Anonymkode: f0446...267

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Det er hva man gjør mens man venter som avgjør om de "klarer" å vente eller ikke. Vi leker "jeg ser" eller "mitt skip er lastet med", vi spiser nesten mens vi venter, barna kan gjerne sitte og spise, noenganger får de noe godt mens de venter. Dyreparken er såpass "enkel" at jeg kunne ha sendt eldste rett forbi bilbanen for å kjøpe is til seg og minsten mens jeg stod i kø. Minsten er fornøyd bare han kan kikke på mobilen. Unntak for skjermtiden: hurra! Men for det meste har vi vært to voksne: en tar med seg ungene og finner på noe og den andre står i kø. Så ringer vi (nå må dere komme, køen beveger seg.) Slipper folk forbi meg dersom det blir vår tur uten at barna har rukket frem. 

Anonymkode: 1be0c...b66

Akkurat det der kan ikke jeg fordra at folk gjør. For meg er det sniking.. 

Da lærer barn at de kan la andre gjøre jobben for de og så kan f komme når det er klart. Et annet problem er at man som forelder ser på hvor lang køen er for å vurdere om det er verdt å stå i kø. Og plutselig kommer det strømmende 4 barn her, 2 barn der, og jammen kom det 5 der som skulle være med, og sånn holder det på liksom. 🤦

Dere foreldre som bruker denne fremgangsmåten, ser ikke dere dette selv?

Til og med mitt adhd-barn klarer fint å stå i kø den tida det tar. Jada, han klatrer litt, hopper og snakker som en foss, må underholdes og oppmuntres. Men du som han lærer av det! 

Anonymkode: d3dda...85a

• Liker 10
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Akkurat det der kan ikke jeg fordra at folk gjør. For meg er det sniking.. 

Da lærer barn at de kan la andre gjøre jobben for de og så kan f komme når det er klart. Et annet problem er at man som forelder ser på hvor lang køen er for å vurdere om det er verdt å stå i kø. Og plutselig kommer det strømmende 4 barn her, 2 barn der, og jammen kom det 5 der som skulle være med, og sånn holder det på liksom. 🤦

Dere foreldre som bruker denne fremgangsmåten, ser ikke dere dette selv?

Til og med mitt adhd-barn klarer fint å stå i kø den tida det tar. Jada, han klatrer litt, hopper og snakker som en foss, må underholdes og oppmuntres. Men du som han lærer av det! 

Helt enig. Er så og si sniking ja. Tenk de som står bak og tror at de nå skal få plass på neste runde fordi det bare er en person foran, så kommer det plutselig veltende inn både tre og fire til som tar resten av de ledige plassene uten å ha stått i kø.

• Liker 8
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Zidji skrev (58 minutter siden):

Helt enig. Er så og si sniking ja. Tenk de som står bak og tror at de nå skal få plass på neste runde fordi det bare er en person foran, så kommer det plutselig veltende inn både tre og fire til som tar resten av de ledige plassene uten å ha stått i kø.

Så dere foretrekker at jeg tar på han solsikkebånd og sniker foran hele køen? Notert.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Så dere foretrekker at jeg tar på han solsikkebånd og sniker foran hele køen? Notert.

Jeg foretrekker at de som faktisk trenger båndet, på ekte, bruker det. Og at de andre øver opp ungene til å stå i kø. (Mitt barn har kraftig adhd, men har aldri fått fripass for kø hos meg likevel.) Og så gjelder ikke det alle. Men slik du skriver det, skriver du at en står i kø for begge barna,i to køer på en gang til og med🤯, så ungene slipper. Og dessverre er ikke du den eneste som gjør dette. Og da er det en uholdbar kultur, som oppfordrer til sniking og dårlig køkultur. 

Så ja, har du barn med reelt behov for ledsager, får du heller bruke det, enn å lære opp andre foreldre til den ukulturen du driver med. Som forelder med flere diagnosebarn mener jeg dette sterkt. Det er ingenting som er så ødeleggende for barn som har strevd med å stå i kø, at andre, med voksnes "velsignelse" skal få lov å komme og snike rett forbi..🤦

• Liker 4
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Tenk deg selv at du går i en kø på 40 mennesker, og tenker at det er ok, litt venting men ikke så verst. En fin tid å velge akkurat denne køen… men så viser køen seg å faktisk bestå av 140 personer fordi hver person holdt av til resten av familien… , og tar 4 ganger så lang tid som antatt når du stelte deg der sammen barna dine.

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg foretrekker at de som faktisk trenger båndet, på ekte, bruker det. Og at de andre øver opp ungene til å stå i kø. (Mitt barn har kraftig adhd, men har aldri fått fripass for kø hos meg likevel.) Og så gjelder ikke det alle. Men slik du skriver det, skriver du at en står i kø for begge barna,i to køer på en gang til og med🤯, så ungene slipper. Og dessverre er ikke du den eneste som gjør dette. Og da er det en uholdbar kultur, som oppfordrer til sniking og dårlig køkultur. 

Så ja, har du barn med reelt behov for ledsager, får du heller bruke det, enn å lære opp andre foreldre til den ukulturen du driver med. Som forelder med flere diagnosebarn mener jeg dette sterkt. Det er ingenting som er så ødeleggende for barn som har strevd med å stå i kø, at andre, med voksnes "velsignelse" skal få lov å komme og snike rett forbi..🤦

Og jeg hater dem som misbruker solsikkeordningen. Dem som ikke forstår at køen faktisk er fire timer lang og som syter over at deres barn ikke fikk mer enn en tur. Det gjør ikke andre barn heller I høysesongen. 

Heldigvis for meg og mine er de såpass store nå at jeg trenger ikke bry meg om hva du måtte mene om vår køkultur. Det jeg gjorde da barna var mindre er forlengst forbi og dersom jeg ser foreldre gjøre det samme i dag tenker jeg lite over det. Jeg foretrekker at noen står i kø fremfor at barnet bare suser fremst fordi de har solsikkebånd.

Jeg tror faktisk at jeg hadde hatt mer sans for ordningen dersom man reserverte tid slik man gjør med sjørøverskuta. Slik det er nå blir det feil for noen uansett hvordan man snur på det.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Tenk deg selv at du går i en kø på 40 mennesker, og tenker at det er ok, litt venting men ikke så verst. En fin tid å velge akkurat denne køen… men så viser køen seg å faktisk bestå av 140 personer fordi hver person holdt av til resten av familien… , og tar 4 ganger så lang tid som antatt når du stelte deg der sammen barna dine.

Dette har aldri skjedd så det er lite vits å krisemaksimere. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Dette har aldri skjedd så det er lite vits å krisemaksimere. 

Jo det har det faktisk. Det har vi opplevd flere ganger. Ikke med 140 da, men at mine barn måtte stå to ekstra runder i kø fordi det kom barn fra "overalt" som plutselig skulle med foran alle aldre. Det oppleves ekstremt urettferdig og vanskelig for barn som har strevd med å stå i kø. 

Jeg misliker også de som misbruker solsikkeordningen/ledsager, men dere er jo ikke det grann bedre i mine øyne. Og ja, det er et utbredt problem at foreldre gjør slik. Og dersom foreldre til barn som ellers kunne hatt ledsager gjør det, lærer de også opp alle andre til å gjøre det. 

Det burde blitt slått ned på sniking og dårlig køkultur.

• Liker 4
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...