AnonymBruker Skrevet i går, 08:09 #1 Skrevet i går, 08:09 https://www.fvn.no/mening/debattinnlegg/i/y5mQB2/tilrettelegging-maa-fungere-i-praksis-ikke-bare-paa-papiret Jeg kjenner meg veldig uenig med hun som skriver artikkelen, jeg mener Dyreparken tilrettelegger bra for de fleste men at foreldre/ledsagere må gjøre en innsats selv. Jeg har i de senere år oppdaget flere og flere som tar på seg solsikkebånd og går forbi hele køen. Det blir flere og flere barn som av ulike årsaker "ikke kan stå i kø". Jeg har forståelse for problemet da jeg selv har barn som ikke greier å stå timesvis I kø, men vi har løst problemet med at en voksen står i kø mens den andre finner på noe annet mens de venter. Nå har barnet mitt ledsagerbevis, det hadde hn ikke før, så det gjør oppgaven mye enklere enn da jeg var alene med dem. Har man ledsagerbevis så har man en voksen som kan ta matpause mens den andre voksne står i kø. Eller går på lekeplassen som er like ved. Eller tar en litt pause sammen. Eller stiller seg i kø til "bilene" så går barnet til den attraksjonen som blir ledig først. Vi ploppet minsten på et av bordene, eller I vogn, med noe snacks mens vi stod i kø for da kunne vi se ham hele tiden. At det er begrensinger på 2 timer pr attraksjon når folk omgår køen har jeg faktisk forståelse for. Jeg har selv stått to timer i kø ved flere anledninger for at barna skal kunne kjøre bobbanen. Det er faktisk ventetiden på sommeren for alle, jeg syntes ikke synd på ditt barn som må vente to timer på neste tur: det må vi andre også! Om ditt barn syntes det er skummelt å snakke med voksne, det syntes de aller fleste barn btw, så snakk på vegne av barnet ditt. Jeg ser ikke problemet? Hva tenker dere andre om dette? Her står det om ta hensyn ordningen (det avisartikkel kritiserer): https://www.dyreparken.no/ofte-stilte-sporsmal/?search=Ta+hensyn "Har Dyreparken «Vis hensyn»-ordning? Personer som av ulike grunner ikke kan stå i kø over lengre tid kan benytte seg av vår «Vis hensyn»-ordning, der du kan få utdelt et oransje «Vis-hensyn»-bånd. På de fleste aktiviteter får innehaveren av båndet og 1 ledsager gå fremst i køen og bli prioritert til neste tur. Det er egen Vis hensyn-ordning for «Møt og hils» ifm. Jubileumsprogrammet sommeren 2026. Les mer om dette her. Selve båndet hentes hos Gjesteservice/Billettlukene ved hovedinngangen til Dyreparken eller ved hovedinngangen til Badelandet (ved Lagunen Beach Club, bak Juliusskogen) mot fremvisning av ledsagerbevis/legeerklæring. Ved bruk av legeerklæring må denne være ny (ikke eldre enn 6 mnd), og den må spesifisere at vedkommende ikke har mulighet til å stå i ordinær kø. Ordningen gjelder for personen som bærer båndet + en ledsager (ledsager skal altså ikke ha bånd selv). Dere kan benytte rullestolinngang der det er aktuelt, hvor det er litt bedre plass og aktivitetsverten kan passe på at ventetiden ikke blir for lang. Vis hensyn-båndet gjør at man kommer inn i egen kø, men betyr ikke nødvendigvis at man får være med på første avgang. For å unngå lange køer ønsker vi å begrense det til at man kun kan ta aktiviteten en gang per dag med «Vis hensyn»-bånd. Dersom du ønsker å ta aktiviteten mer enn en gang oppfordrer vi til at det benyttes ordinær kø. Vi gjør oppmerksom på at ved misbruk av denne ordningen kan tilbudet bli innskrenket." Anonymkode: 1be0c...b66 2 1
AnonymBruker Skrevet i går, 10:12 #2 Skrevet i går, 10:12 Det blir flere og flere med slike behov virker det som. Reglene ser helt fine ut. Har hatt et barn med kreft som etter behandling var i ett par fornøyelsesparker og vi hadde slike bånd. Han satt også i vogn og måtte ha plass til den i kø ol. Som mor til et alvorlig sykt barn som var nær døden flere ganger i behandlingstiden, og med tanke på prognoser på denne sykdommen blir jeg satt ut over sånn klaging. Mitt barn måtte selvfølgelig også følge alle slike regler som denne moren klager på , selv om jeg tenker mitt barn hadde vært gjennom helvete og tilbake skjønner jeg reglene er til for alles beste, og ikke kun mitt barn. Navlebeskuende folk enkelte. Anonymkode: 025db...135 7 1 4
AnonymBruker Skrevet i går, 10:18 #3 Skrevet i går, 10:18 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hva tenker dere andre om dette? Dersom du ønsker å ta aktiviteten mer enn en gang oppfordrer vi til at det benyttes ordinær kø. Anonymkode: 1be0c...b66 Tenker at innlegget var skrevet av en mor som ikke tar hensyn. Finnes mange av dem. Anonymkode: 5bf99...6b9 3
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #4 Skrevet 22 timer siden Jeg synes det er fint barnet pluss ledsager slipper kø, men ikke de tre friske søsknene, bestemor og bestefar og resten av slekten som jeg var vitne til var gjengs praksis i en fornøyelsespark tidligere i sommer. Men selvsagt ikke flere turer rett etter hverandre om det er mange andre i kø. Anonymkode: 56374...239 4
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #5 Skrevet 21 timer siden Tenker at disse foreldrene som oftest står i en fryktelig vanskelig hverdag, og unner dem den lille hjelpen de får. Anonymkode: cb59e...cde 2 1
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #6 Skrevet 21 timer siden Jeg har barn med ledsagerbevis. Når hun er med far, brukes beviset for det det er verdt. Når hun er med meg klarer hun stå i kø.. (det er ikke kø som er utfordringen hennes) Da synes jeg det er misbruk av ordningen. Og jeg gremmes over at mitt barn er et av de som ordningen misbrukes "av". (Dette er jo fars valg, ikke hennes) 🥺😳 For de som har behov for det, synes jeg det er en fin ordning. Men det er nok flere som bruker det som ikke hadde behøvd det. Og jeg synes det er fint at de ikke kan løpe om og om igjen i aktivitetene, da ville nok enda flere prøvd å få bånd til barna. (Jeg er veldig takknemlig for at vi kan bruke ledsagerbevis der hun faktisk har behov, så jeg er utrolig glad for ordningen. ) Anonymkode: d3dda...85a 2 1
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #7 Skrevet 20 timer siden Min har også ledsagerbevis, han blir utrolig fort sliten. Men jeg synes ordningen er helt fin, ingen trenger å ta en populær attraksjon mer enn 1 gang. Fra artikkelen "Resultatet var at sønnen vår bare fikk én tur i favorittattraksjonen sin" . Sånn er det jo for de fleste. Anonymkode: 0bfeb...5cf 5 3
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #8 Skrevet 7 timer siden Når det er så mange som har ledsagerbevis betyr det at andre barn stadig må vente lenger og lenger i kø for attraksjonene. Anonymkode: e259f...f49 2
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #9 Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Når det er så mange som har ledsagerbevis betyr det at andre barn stadig må vente lenger og lenger i kø for attraksjonene. Anonymkode: e259f...f49 Hvordan vet du det? Svært mange med ledsagerbevis tar vesentlig færre attraksjoner enn friske barn, enkelte kan ikke ta noen og er i parken kun for å se. Disse vil trekke ned køtidene sammenlignet med andre. Slike påstander må nesten tallbelegges. Anonymkode: 72440...51f 1
Hololo Skrevet 6 timer siden #10 Skrevet 6 timer siden Jeg tenker at denne moren fint kunne sjekket dette på forhånd og planlagt litt bedre så hadde de nok fått en finere tur, men er nok lettere å syte og klage enn å ta ansvar selv. Synes det er bra at de har litt begrensninger, eller kan det skape mye lengre køere for andre, med å bruke hode litt så kunne de f.eks tatt attraksjonen, gått og gjort andre ting for så å gå tilbake. Regne med de var å så på dyr også og ikke hadde tenkt å stå ved denne attraksjonen hele dagen. 1
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #11 Skrevet 6 timer siden Det var en lang tråd rundt dette temaet da Tusenfryd innføre ordningen med at de med "Vis Hensyn" bånd får en kupong for hver av de åtte mest populære attraksjonene (som vel også er de mest intense og ikke nødvendigvis er førstevalget til de med behov for bånd) og ønsker de å ta de mer enn en gang må de stå i ordinær kø. Vi var nylig i Tivoli i København og der fungerer "Vis Hensyn" kortet på følgende måte: Kortet giver mulighed for: At personen samt en ledsagende gruppe på op til 4 personer, har fortrinsadgang til forlystelsen. Bemærk at kontrolløren vurderer, hvornår dette er mest hensigtsmæssigt. Når forlystelsen holder stille, skal man benytte forlystelsernes udgang og kontakte kontrolløren derigennem. Herfra gives der adgang. Dvs. det er ikke nødvendigt at booke tid i forlystelseskøen. Hvis der er lang kø, kan kortet kun anvendes 1 gang pr. time på den enkelte forlystelse. Nevøen min ville gjerne ta "Det gyldne tårn", en attraksjon med kun 12 seter. Køen var lang (svogeren og nevøen min stod nesten en og en halv time i kø). En gruppe på fire tenåringsgutter ble bare sittende og ble med på neste tur flere ganger, så regelen om kun en gang per time ved lang kø ble ikke overholdt. De to ansatte på attraksjonen var unge jenter og guttegjengen var ganske "brautende", så de ansatte syntes kanskje det var vanskelig å stå i mot disse gutta siden de vurderte det som hensiktsmessig at de fikk bli sittende og være med på flere turer på rad, fremfor å bergrense det til en tur per time siden køen var lang. Anonymkode: ecea3...553
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #12 Skrevet 4 timer siden Jeg tenker 2 t er altfor lenge, burde vært kortere tid . Anonymkode: 608f4...4a0
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #13 Skrevet 2 timer siden Det er gjerne 2 timer kø om sommeren for tømmerenna, bobanen osv, og det blir jo urettferdig at barn med bånd skal kunne få 4 turer på 2 timer når det er 2 timers kø. De fleste tar nok den kun en gang, for er vel ingen som gidder bruke flere timer i kø for 2-3 runder. Om det faktisk er det viktigste i parken bør en heller forsøke få en helg i mai, juni, august om det er viktig. De største attraksjonene er åpen utenfor hovedsesongen. Anonymkode: ba6c2...360
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #14 Skrevet 2 timer siden 2 timer er litt lenge, men helt enig i at det bør være en grense, tenker kanskje 1 time hadde vært nok. Har selv barn med sterk ADHD, og selv mildere ADHD. Har aldri tenkt tanken på å skaffe ledsagerbevis. Ting hadde nok vært enklere for oss her og nå med fordelene det gir, men barnet skal leve med sin ADHD hele livet og må lære seg strategier for å fungere i samfunnet. Selv om det å stå i kø har vært vanskelig for barnet og slitsomt for oss foreldre, har det samtidig vært en god trening på å tilpasse seg. Vi lærte tidlig at opplevelser krever mye for barnet, men det gir også mye. Det viktigste vi gjør er å passe på at vi er uthvilte før aktiviteten og vi må sette av tid til hvile etterpå. Jeg er med i en foreldregruppe for adhd på Facebook, og jeg har inntrykk av at enkelte leter med lys og lykt etter hvilke fordeler de kan hente ut fra diagnosen. Jeg skjønner at en del har det vanskeligere enn oss, men jeg syns allikevel fokuset blir for stort på hva man kan få. Det blir spesielt tydelig når fordelene de har fått blir til en ulempe for barnet senere fordi det da blir nektet å delta på ting de ønsker. Anonymkode: 74fce...a38
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå