Gå til innhold

Dyreparken tilrettelegging

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Her tror jeg mine friske barn sliter med å stå mer i kø enn 15-20 minutter. Er det barn som orker å stå i flere timer? 

Anonymkode: d5ac2...911

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

3-åringen min har ingen diagnoser men hadde aldri taklet 2 timer i kø. Det hadde bare ikke gått. Vi velger derfor å la være å dra til slike steder. Hvor er egentlig terskelen til folk for å kreve vis hensyn bånd? Har en nevø med ADHD og tror ikke det har falt noen inn at han kunne fått det. Han må øve seg og lære seg å stå i kø for å bli en fungerende voksen. 

Tenker de bør heve terskelen for utdeling og så må folk slutte å tro at de er så jævla spesielle hele tiden. Stor forskjell på en med alvorlig autisme og en med ADHD. "Alle" har jo adhd nå til dags så det blir vel ikke plass til andre enn de som skal komme først i køen etterhvert. 

Alle kan ikke bli tatt hensyn til hele tiden. 

Anonymkode: cc039...fc3

• Liker 18
  • Hjerte 2
  • Nyttig 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Her tror jeg mine friske barn sliter med å stå mer i kø enn 15-20 minutter. Er det barn som orker å stå i flere timer? 

Det var flere attraksjoner ungene våres stod i over en time i kø for sist uke i Tusenfryd. Så ja, de finnes.

Men svaret mitt til de er det samme som til andre friske barn - har du lyst til å ta den karusellen så må du stå den tiden det tar i køen. Er køen for lang må du finne deg noe annet å gjøre på.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Men for mitt barn med autisme, ADHD og Tourette er to timer (eller én time) helt umulig. Helt, helt umulig. Uansett hvordan vi planlegger eller forbereder i forveien, og hva jeg tenker om «samfunnet». 
Det skal sies at vi ikke har søkt om ledsagerbevis (ennå), og aldri har gått forbi noen køer. Per nå har vi løst dette med å dra til Tusenfryd tidlig i sesongen, når det ikke er så mye kø. 15-20 minutter kø går greit. Lengre? Nei. Men det har gått helt fint de dagene vi har vært der. 
En gang skal vi til Disney, men da er vi avhengige av tilrettelegging for at det skal gå. 
Han kan ikke være i en park en hel dag, det blir bare deler av dagen. Vi planlegger hva han kan være med på og ikke, og vi tar pauser underveis. Når hjernen ikke tolker sanseinntrykk som andre gjør, blir livet fort strevsomt. 

Jeg har full forståelse for at slike ordninger ofte er gyldige kun én gang per attraksjon. I virkelig store parker er det ingen som får tatt sånne attraksjoner mer enn én gang uansett. 

Anonymkode: 5ee17...7fe

Som jeg skrev, så skjønner jeg at det er familier som har det vanskeligere enn oss, og dere er åpenbart en av disse.

Det jeg har reagert på i Facebookgruppen er flere innlegg av typen: «I går har barnet fått ADHD-diagnose, hva har vi krav på og hvordan ordlegger vi oss for å få det?»

Har også lest en del innlegg der barna blir tenåringer og ønsker seg inn i blant annet førstegangstjenesten. De som har ADHD er i utgangspunktet ikke tjenestedyktig, men man kan søke om å komme inn. Et gjentakende problem jeg har sett er at barnet har hatt både ledsagerbevis og hjelpestønad, og derfor får avslått søknad. Mens det allikevel hevdes at tenåringen ikke har så store utfordringer at det vil bli problematisk å gjennomføre førstegangstjenesten, da har de vel sannsynligvis heller ikke hatt store nok utfordringer til at de burde hatt ledsagerbevis og hjelpestønad. 

Anonymkode: 74fce...a38

• Liker 19
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
skeiv-ostepop skrev (8 timer siden):

Det var flere attraksjoner ungene våres stod i over en time i kø for sist uke i Tusenfryd. Så ja, de finnes.

Men svaret mitt til de er det samme som til andre friske barn - har du lyst til å ta den karusellen så må du stå den tiden det tar i køen. Er køen for lang må du finne deg noe annet å gjøre på.

Såpass! Hvor gamle er barna dine? Her hadde jeg selv slitt med å stå mer enn 15-20 minutter før det hadde kriblet og jeg er 40. Over en time for en karusell er helt uaktuelt 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Såpass! Hvor gamle er barna dine? Her hadde jeg selv slitt med å stå mer enn 15-20 minutter før det hadde kriblet og jeg er 40. Over en time for en karusell er helt uaktuelt 

Det er hva man gjør mens man venter som avgjør om de "klarer" å vente eller ikke. Vi leker "jeg ser" eller "mitt skip er lastet med", vi spiser nesten mens vi venter, barna kan gjerne sitte og spise, noenganger får de noe godt mens de venter. Dyreparken er såpass "enkel" at jeg kunne ha sendt eldste rett forbi bilbanen for å kjøpe is til seg og minsten mens jeg stod i kø. Minsten er fornøyd bare han kan kikke på mobilen. Unntak for skjermtiden: hurra! Men for det meste har vi vært to voksne: en tar med seg ungene og finner på noe og den andre står i kø. Så ringer vi (nå må dere komme, køen beveger seg.) Slipper folk forbi meg dersom det blir vår tur uten at barna har rukket frem. 

Anonymkode: 1be0c...b66

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Vi var flere familier på tur så aldersspennet på de som ble stående i den lengste køen var 9-11 år.

Og hadde de ikke villet stå i kø hadde de måttet vente eller droppet den karusellen. Så enkelt er det. Helt greit for meg.

Jeg hadde ikke stått i kø for de eller skaffet de noen form for prioritet i køen.

De som gjør dette uten at det er reelle behov (utålmodighet er ikke god nok grunn mener jeg) gjør barna sine en stor bjørnetjeneste. Og jeg synes heller ikke noe om foreldre hvor en person står i kø på vegne av mange andre personer med mindre det er snakk om akutt dobesøk eller lignende.

Endret av skeiv-ostepop
  • Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
skeiv-ostepop skrev (21 minutter siden):

Vi var flere familier på tur så aldersspennet på de som ble stående i den lengste køen var 9-11 år.

Og hadde de ikke villet stå i kø hadde de måttet vente eller droppet den karusellen. Så enkelt er det. Helt greit for meg.

Jeg hadde ikke stått i kø for de eller skaffet de noen form for prioritet i køen.

De som gjør dette uten at det er reelle behov (utålmodighet er ikke god nok grunn mener jeg) gjør barna sine en stor bjørnetjeneste. Og jeg synes heller ikke noe om foreldre hvor en person står i kø på vegne av mange andre personer med mindre det er snakk om akutt dobesøk eller lignende.

Mange andre? Jeg står der for mine to barn, som regel har minst en av dem valgt å stå der sammen med meg. Står ser ikke for hele turistgjengen altså! Det kommer en, kanskje to bort og så prøver jeg å få dem til å kjøre sammen i bobbanen istedenfor meg, men noenganger vil begge kjøre sammen med meg og da blir den andre ventende til jeg kommer tilbake. Slipper selvsagt folk foran seg mens hun venter på meg.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Mange andre? Jeg står der for mine to barn, som regel har minst en av dem valgt å stå der sammen med meg. Står ser ikke for hele turistgjengen altså! Det kommer en, kanskje to bort og så prøver jeg å få dem til å kjøre sammen i bobbanen istedenfor meg, men noenganger vil begge kjøre sammen med meg og da blir den andre ventende til jeg kommer tilbake. Slipper selvsagt folk foran seg mens hun venter på meg.

Hva gjør barna dine mens du står i kø?

AnonymBruker
Skrevet

Han fikk bare en tur på favoritt attraksjonen sin. De fleste får jo det. Mine har sjelden fått flere turer på samme attraksjon.

Jeg forstår godt at det er kjipt men at alle andre barna i køen skal stå å se på at andre barn få foran igjen og igjen mens de selv må stå i 2 timer er ikke greit det heller. Spesielt ikke når så mange misbruker ordningen. 

Anonymkode: a74cd...509

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Urettferdig? Er du seriøs?  

Anonymkode: 608f4...4a0

Ja, det er klart at det er urettferdig for de andre barna som står i kø. 

Anonymkode: 5e454...cd8

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Det virker som terskelen for å gå sånt bond er veldig lav? Jeg har alltid trodd man må ha et handicap for å få sånt bånd. 
Ingen barn liker å stå å kø, og kan bli sutrete, kranglete, urolige, utagerende osv.. men det er vel her oppdragelse kommer inn, og det å lære seg å leve i det samfunnet man er en del av?

• Liker 11
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
skeiv-ostepop skrev (1 time siden):

Hva gjør barna dine mens du står i kø?

Det har jeg skrevet flere ganger.

Vi var alltid vært to voksne da de var små: pappa, mormor, en venn var alltid med meg. Så var en voksen som stod i kø, andre voksen passet på barna med mindre barna valgte å stå sammen med meg. Ofte stod vi I hver vår kø da bilene og bobbanen er rett ved hverandre så kunne den (de) under 12 ofte rekke å kjøre bilene mens jeg stod i bobbanekø. Noen ganger var de på lekeplassen like ved. Andre ganger hadde vi nistepause I kø. Etter hvert som eldste ble mer selvstendig kunne hun springe bort til kiosken og kjøpe is eller noe godt, eller hun stod i kø mens jeg tok meg av lillebror (feks bleieskift/dotur). 

Jeg har også skrevet over hva vi gjør mens vi venter i kø, og hvordan vi løser problemet når det nærmer seg barnas tur.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Det virker som terskelen for å gå sånt bond er veldig lav? Jeg har alltid trodd man må ha et handicap for å få sånt bånd. 
Ingen barn liker å stå å kø, og kan bli sutrete, kranglete, urolige, utagerende osv.. men det er vel her oppdragelse kommer inn, og det å lære seg å leve i det samfunnet man er en del av?

Funksjonsnedsettelse betyr da gjerne at oppdragelse ikke er tilstrekkelig for å fungere. 

Min kan f.eks ikke lære å belaste seg mer. Vi planlegger å reise til Dyreparken. Det kommer sannsynligvis barnet til å betale for med smerter, utmattelse, angst og uro, bevissthetsforstyrrelser, forstyrrelser i hjernefunksjon, utagering mm. Det er det det koster for mitt barn å delta i normale barndomsopplevelser. Det kan komme av så lite som å skulle være med andre barn eller i folkemengder en stund. 

Håper søknaden vår blir behandlet tidsnok. Lang kø ekskluderer min. Men min er fullt oppegående til å skjønne at h*n ikke får ta en attraktiv aktivitet på repeat mens andre barn står i lang kø, og kan også vente litt i køer av rimelig lengde. Ikke alle kan det. 

Anonymkode: fe020...3f4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Urettferdig? Er du seriøs?  

Ja, datteren min hadde nok garantert syntes det var urettferdig at det funksjonshemmede barnet fikk kjøre 4 ganger i løpet av den tiden hun møtte stå i kø for 1 tur med attraksjonen. Regner egentlig med hun er den eneste. Regner i tillegg med at de fleste av barna i den køen får kun kjøre en gang, om de først orker stå i den evig lange køen.

Om det er den eneste tingen ungen er interessert i vil jeg heller anbefale komme en helg før eller etter hovedsesongen. De fleste skjønner vel at det er masse kø midt i juli. 

Anonymkode: ba6c2...360

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Jeg er helt enig. De kan ikke få forrang hele tiden. 

Anonymkode: fba5d...ad2

Hele tiden? De lever vel begrenset nok fra før

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ja, datteren min hadde nok garantert syntes det var urettferdig at det funksjonshemmede barnet fikk kjøre 4 ganger i løpet av den tiden hun møtte stå i kø for 1 tur med attraksjonen. Regner egentlig med hun er den eneste. Regner i tillegg med at de fleste av barna i den køen får kun kjøre en gang, om de først orker stå i den evig lange køen.

Om det er den eneste tingen ungen er interessert i vil jeg heller anbefale komme en helg før eller etter hovedsesongen. De fleste skjønner vel at det er masse kø midt i juli. 

Anonymkode: ba6c2...360

Herregud , enkelte foreldre altså. Da forklarer man barnet hvorfor det er forskjell på de da 🤦🏻‍♀️

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Ja, det er klart at det er urettferdig for de andre barna som står i kø. 

Nei , klart det ikke er urettferdig at barn med ekstra behov får lov å gå foran , ærlig talt 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Han fikk bare en tur på favoritt attraksjonen sin. De fleste får jo det. Mine har sjelden fått flere turer på samme attraksjon.

Jeg forstår godt at det er kjipt men at alle andre barna i køen skal stå å se på at andre barn få foran igjen og igjen mens de selv må stå i 2 timer er ikke greit det heller. Spesielt ikke når så mange misbruker ordningen. 

Anonymkode: a74cd...509

Kilder på at mange misbruker ordningen?

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Nei , klart det ikke er urettferdig at barn med ekstra behov får lov å gå foran , ærlig talt 

Hensyn må gå begge veier. Barn med utfordringer skal få gå foran, men vil de ta runden flere ganger, burde de ikke komme midt i høysesongen. Det er rettferdig for alle.

• Liker 15
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...