Gå til innhold

Hund nabo og besserwissere

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Anonymbruker*** skrev (Akkurat nå):

Voldsomt så mye regler du har for andres private eiendom og hundene deres... 

helt patetisk. Folk har hunder både i byer og i byggefelt. Men ifølge hun her så burde man bo langt inne i en skog for å ikke forstyrre naboen. 
Har aldri opplevd at voksne folk snakker slikt til andre. Men på nett er det ingen filter og grenser 

Anonymkode: b0565...cd4

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Utrolig fascinerende hvordan folk oppretter tråder om et tema for å diskutere det, samtidig som de går inn i samtalen overbevist om at de har 100% rett og alle andre skjønner ingenting. Lurer på hva som er vitsen? Har også til gode å se noen som ikke er besserwisser selv, bruke det ordet om andre. 

Anonymkode: 266d0...9ab

AnonymBruker
Skrevet

Neida, Yorkshireterriere lar seg oppdra. Du må bare gidde å gjøre det.

Anonymkode: 2c7cd...54d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.7.2026 den 21.07):

Inne på dagtid da vi er på jobb. Men løper til vinduet og bjeffer. Lite jeg kan gjøre med det. Prøver de seg nå som jeg har ferie er det nok med et kremt så kommer de tilbake å legger seg. De er lærevillige og gjør alt for en go bit 

Men det er nettopp det som er feil. De har ikke lært at det de gjør er galt, de har lært at _noe_ de gjør er galt fordi du sier ifra. 

Når du ikke er der er de på «alerten» fordi de ikke er trygge. Da bør de kanskje ha et begrenset område å være på når du ikke er der. 

du kan avlære de denne atferden.

Anonymkode: e4670...90d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.7.2026 den 21.50):

Løper mot gjerdet. Høyt gjerde og de er små, så har ikke sjans å hoppe over. De sier bare fra. Aldri agressiv. Folk pleier bøye seg over og løfte de opp å kose med de. Da koser de seg og stopper. Pepperspray? Er du helt fjern? 

Da kan nettopp dét være grunnen, da; de har lært at «jeg løper mot gjerdet og bjeffer =
jeg får kos»

da Henger du opp laminerte lapper langs gjerder der det står

«Trening av hund pågår.

IKKE gi hunden oppmerksomhet når den løper mot gjerdet og bjeffer»

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Vi bor ikke i blokk. Vi har en stor enebolig på et plan, med stor skyvedør rett ut i hagen. Vi har kun inngjerdet hage på den siden av huset. Så ja det er som en hundegård. Hagen er helt lukket med gjerde og port. 
Ikke hønsenetting men tre gjerde. 
hva er uansvarlig med det? Hva kan skje på plenen tenker du? Vi er en familie på 5 og har barn, jobb, skole, barna har mye besøk og hundene er vant til at vi har et liv. Burde prøve det samme. Å sitte på nett å anklage folk er patetisk. Jeg har tro på at naboene mine og folk i gata med hunder passer på hundene sine og gir de mat og stell. Jeg tror ikke jeg er den eneste i bygda som er skikket til å ha hund. 

Som sagt mener jeg det er uansvarlig å ha hundene ute om det bjeffes. Da må man være der sammen med dem og trene på å ikke bjeffe. Klarer de ikke det kan de ikke være ute i hagen. Dette gjelder veldig mange jeg kjenner. Man må rett og slett gå tur med dem, da bjeffes det vel ikke på samme måte på alt og alle.

Anonymkode: da39d...6ad

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Synes ikke det er riktig å dra alle hunder og raser over en kam. Ingen burde være overrasket om en miniatyrhund forsvarer seg med bjeffing når en skokk unger løper og hylsskriker mot den. En sindig rottweiler not so much tenker nå jeg. 

"Bare å trene det bort?" Synes det vitner om litt teoretisk besserwisser også..

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
PITTY skrev (4 timer siden):

Synes ikke det er riktig å dra alle hunder og raser over en kam. Ingen burde være overrasket om en miniatyrhund forsvarer seg med bjeffing når en skokk unger løper og hylsskriker mot den. En sindig rottweiler not so much tenker nå jeg. 

"Bare å trene det bort?" Synes det vitner om litt teoretisk besserwisser også..

Men altså. Det meste KAN trenes bort, med en god trener og masse tålmodighet. Det er nok riktignok som du sier at noen ting er vanskeligere å trene bort, og noen folk klarer ikke å få trent på alt de burde. Uperfekte hunder finnes, og det går greit med mange av dem og. Men man må tilpasse seg etter hva man får. En bjeffete hund kan ikke være ute alene, en hund som knurrer mot småbarn kan ikke hilse på barn, en hund som viser ressursforvar mot baller kan ikke få leke med baller og en hund som angriper andre hunder kan ikke hilse på tur med andre hunder. Det sier egentlig seg selv. Man må jo forholde seg til de svakhetene hunden har, og enten trene på det, eller unngå å sette hunden i den situasjonen den ikke mestrer. Vår hund blir for eksempel superstressa på skitur. Hopper, bjeffer, løper i beina på både oss og andre skiløpere. Mister helt hodet. Konsekvensen: vi kan ikke ta han med på skitur.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Men altså. Det meste KAN trenes bort, med en god trener og masse tålmodighet. Det er nok riktignok som du sier at noen ting er vanskeligere å trene bort, og noen folk klarer ikke å få trent på alt de burde. Uperfekte hunder finnes, og det går greit med mange av dem og. Men man må tilpasse seg etter hva man får. En bjeffete hund kan ikke være ute alene, en hund som knurrer mot småbarn kan ikke hilse på barn, en hund som viser ressursforvar mot baller kan ikke få leke med baller og en hund som angriper andre hunder kan ikke hilse på tur med andre hunder. Det sier egentlig seg selv. Man må jo forholde seg til de svakhetene hunden har, og enten trene på det, eller unngå å sette hunden i den situasjonen den ikke mestrer. Vår hund blir for eksempel superstressa på skitur. Hopper, bjeffer, løper i beina på både oss og andre skiløpere. Mister helt hodet. Konsekvensen: vi kan ikke ta han med på skitur.

Litt rart innlegg. Du starter med at det meste KAN trenes bort. Deretter viser du til en mengde tilfeller som hundene IKKE kan eksponeres for når de evt ikke fikser det. Selv ikke din egen hund på skitur faktisk. Trene det bort? Nei.. å unngå er altså resepten..

AnonymBruker
Skrevet
PITTY skrev (7 minutter siden):

Litt rart innlegg. Du starter med at det meste KAN trenes bort. Deretter viser du til en mengde tilfeller som hundene IKKE kan eksponeres for når de evt ikke fikser det. Selv ikke din egen hund på skitur faktisk. Trene det bort? Nei.. å unngå er altså resepten..

Jeg sier ikke at vi ikke kunne klare å unngå å trene det bort, men når vi da ikke klarer det så må vi hvertfall stå i konsekvensen. Man kan ikke bare ta hunden på skitur selv om det går til helvete. 

Dersom ts har gitt opp å trene bort bjeffingen kan de ikke ha hundene ute for å bjeffe på alt og alle i timesvis.

Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Jeg sier ikke at vi ikke kunne klare å unngå å trene det bort, men når vi da ikke klarer det så må vi hvertfall stå i konsekvensen. Man kan ikke bare ta hunden på skitur selv om det går til helvete. 

Dersom ts har gitt opp å trene bort bjeffingen kan de ikke ha hundene ute for å bjeffe på alt og alle i timesvis.

Jeg vil hevde at det er lettere å trene bort adrenalinet til din hund på skituren enn det er å trene bort bjeffing på en hvilken som helst mini-hund. De små er oftere i kategorien varslere samt oftere engstelige og et helvete å få til å holde kjeft. Likevel er det enkelt å bare skylde på det når jeg ser en babe som bærer en pomeranian i Gucci veska.. Eneste sosialisering hunden eksponeres for er babens lipgloss.

AnonymBruker
Skrevet
PITTY skrev (1 time siden):

Jeg vil hevde at det er lettere å trene bort adrenalinet til din hund på skituren enn det er å trene bort bjeffing på en hvilken som helst mini-hund. De små er oftere i kategorien varslere samt oftere engstelige og et helvete å få til å holde kjeft. Likevel er det enkelt å bare skylde på det når jeg ser en babe som bærer en pomeranian i Gucci veska.. Eneste sosialisering hunden eksponeres for er babens lipgloss.

Jeg tror på at det er vanskelig å trene bort bjeffing. Som nevnt 9000 ganger mener jeg da at MAN MÅ HOLDE HUNDEN INNE OG GÅ TUR MED DEN I STEDETFOR. Man kan ikke bare ha den ute og la den bjeffe dagen lang og skylde på at det er vanskelig å trene på. Gjør jeg meg forstått? 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde bare svart at jeg hører ofte lyd i hennes hunder også, så vi får vel alle fortsette å gjøre så godt vi kan. 

Anonymkode: 6275d...ac7

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

MAN MÅ HOLDE HUNDEN INNE OG GÅ TUR MED DEN I STEDETFOR. 

Gå tur med den rundt og rundt i stua da??😂

AnonymBruker
Skrevet
PITTY skrev (7 minutter siden):

En hund bjeffer ikke nødvendigvis som avsindig når den går tur selv om den løper opp og ned langs gjerdet når den er ute alene. 

Bjeffer bikkja på tur så identifiserer man når det skjer, er i forkant og lærer hunden skritt for skritt å være rolig ved passering. Dette finnes det også egne kurs for (passeringskurs). 

Anonymkode: 45f58...142

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.7.2026 den 0.36):

He ingen Yorkshireterrier 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.7.2026 den 0.45):

Da kan nettopp dét være grunnen, da; de har lært at «jeg løper mot gjerdet og bjeffer =
jeg får kos»

da Henger du opp laminerte lapper langs gjerder der det står

«Trening av hund pågår.

IKKE gi hunden oppmerksomhet når den løper mot gjerdet og bjeffer»

Uff sier jeg bare… 

AnonymBruker
Skrevet

Det spørs på omfanget av bjeffing. Vi har også noen naboer med to hunder. De løper rundt i en svær inngjerdet hage. Umulig for eierne å se de til en hver tid. De kan bjeffe om hunder går forbi. Nå syns ikke jeg det er veldig problematisk da. Men hadde de stått ute lenge og bjeffet non stop, eller om de i tillegg bjeffet på alle forbipasserende, lyder, biler osv, så ville det jo vært bjeffing 24/7.

Tenker man bør kalle inn hunden om den bjeffer mye og ikke bare et par bjeff som stopper. Kommer ikke hunden på innkalling, må man nesten hente den. 

Har selv hund og den bjeffer når den er ute og vil inn. Men jeg vet jo at hunden er ute, og skynder meg ut ved første bjeff. Lar den ikke stå i flere minutter bare for å bli ferdig med noe inne.

Anonymkode: 9b299...3dc

AnonymBruker
Skrevet
PITTY skrev (På 6.7.2026 den 7.17):

Det er veldig vanlig for hunder å bjeffe i hagen: det er et uttrykk for "vokting" og beskytte eget territorie. Det er mindre vanlig at det bjeffes på alt og alle på tur. Det handler isåfall ikke om det samme som at det bjeffes i hagen. Men ja, det bør være mye enklere å trene bort bjeffing på tur. Som nevnt over her: passeringstrening. Øve på å avlede konsentrasjon, med sitt, øyekontakt og godbit frem til den andre har passert. Hvertfall mye mer håndterbart, og selvsagt mindre vedvarende støy for den aktuelle naboen som får den konstante lyden.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.7.2026 den 18.16):

Våre hunder får heller ikke lov å bjeffe, tar de jo hver gang de gjør det. Men noen ganger er jeg på butikken eller gjør andre ting. Er også på jobb. Så jeg sitter ikke oppå hundene hele tiden. 
Jeg har en fridag i uka og da står hennes hunder å bjeffer i timesvis alene hjemme. Men stort sett stille når hun har kommet hjem. 
vi har også et fellesområde der de tar seg til rette og legger alt av gammelt ræl, planker og dritt som hoper seg opp. Jeg har aldri sagt noe på det. Jeg er raus og rund i kantene. De er kronisk negative og tung, så jeg orker ikke konflikt med de. 

Du "tar" de? Som i å stå bak og rope og kjefte når de bjeffer? 

Det hjelper nada. Typisk for de som ikke har peiling på hund å tro at dette er trening.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...