Gå til innhold

Hund nabo og besserwissere

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg antar du har chihuahua. De er de jævligste bikkjene man kan få tak i fordi eierne gjemmer seg bak

«de er opprinnelig vakthunder. Det er rasen som gjør at de bjeffer sånn. Det er fordi de varsler, det er ikke noe jeg kan gjøre med det»

det er rett og slett bare tull! Søsteren min driver med hunder, og hun har overtatt kjempemange chihuahuaer som «varsler», knurrer og bjeffer på alt. Etter en uke eller to har hun lært de av den atferden. Det handler kun om å lære chihuahuaene at det ikke er deres jobb å passe på eierne, men at eierne har kontroll. Det er eieren som passer på de. Det er eieren som er alfa. 99% av alle chihuahua eiere (og lignende små vakthunder) er ikke egnet til å ha denne rasen i det hele tatt!

Anonymkode: e4670...90d

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Jeg er på jobb jo, men jeg har kamera med både lyd og bilde. Aldri opplevd at mine bjeffer i hytt og gevær. Bor midt i et nabolag med mennesker, biler, hunder, katter osv går forbi hele tiden. De bjeffer ikke på noe. De bjeffer heller ikke om det ringer på eller slike ting. 
Vi burde normalisere det å oppdra dyrene våre. Du har jo tydeligvis ikke full kontroll på de om de bjeffer og jager både mennesker og ting. 

Anonymkode: 1efdf...ac3

Ikke for å kapre tråden, men hvordan? Jeg har konsekvent trent med mine hunder de siste tre årene, de gneldrer på ALT uansett. Jeg har forsøkt avledning, sladretrening, vært hos hundetrener (som til slutt konkluderte med at det i stor grad nok er genetisk), jeg har vært STRENG osvosvosv. Jeg forsøker jo alt jeg kan å oppdra dem, men ingenting fungerer. Også ser jeg sånne som deg, som sender meg et nedlatende blikk når vi går forbi hverandre og mine hunder henger i båndet som to rabiate villdyr. Også tenker jeg tilbake på min forrige hund som ble oppdratt helt likt, men som aldri bjeffet på noe som helst fordi han bare var sånn. Akk, jeg håper alle som tenker sånn som deg får oppleve å få en hund (eller to) av samme kaliber som jeg har hehe. 

Anonymkode: 2710b...7d7

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ikke for å kapre tråden, men hvordan? Jeg har konsekvent trent med mine hunder de siste tre årene, de gneldrer på ALT uansett. Jeg har forsøkt avledning, sladretrening, vært hos hundetrener (som til slutt konkluderte med at det i stor grad nok er genetisk), jeg har vært STRENG osvosvosv. Jeg forsøker jo alt jeg kan å oppdra dem, men ingenting fungerer. Også ser jeg sånne som deg, som sender meg et nedlatende blikk når vi går forbi hverandre og mine hunder henger i båndet som to rabiate villdyr. Også tenker jeg tilbake på min forrige hund som ble oppdratt helt likt, men som aldri bjeffet på noe som helst fordi han bare var sånn. Akk, jeg håper alle som tenker sånn som deg får oppleve å få en hund (eller to) av samme kaliber som jeg har hehe. 

Mange her inne tror de er eksperter og kan alt om hund og har perfekte hunder som blinker når de får beskjed om det. For å prøve overbevise andre om at wow! Du er flink 👍🏻 

jeg har også bekjente som setter seg ned på huk og sjekker klørne på hunden min for å se om klærne er klipt. Eller kritiserer noe. Dette er verste sort folk. 
nabohundene her liker ikke barn, de knurrer på barn som går forbi. Jeg har aldri ringt på døra og kommet med råd de ikke har bedt om. De har ikke barn og hundene er ikke vant til barn. 
mine småhunder kan gå løs på tur og kommer når jeg roper på de. Full kontroll. De sitter, kommer og hører etter og er fine på alle måter. De har også vært med meg på jobb to dager i måneden som besøkshund der de eldre får ha kontakt med dyr. 
Men de bjeffer når de er alene. De biter ikke, de er ikke aggressive, de er vant til barn og folk. 
likevel er jeg en ræva og uspiselig hundeeier her inne. 
mange folk som ikke har noe liv utenom hunden og har sliter med det sosiale og da er det hundehold de hevder seg på - patetisk 

Anonymkode: b0565...cd4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jeg antar du har chihuahua. De er de jævligste bikkjene man kan få tak i fordi eierne gjemmer seg bak

«de er opprinnelig vakthunder. Det er rasen som gjør at de bjeffer sånn. Det er fordi de varsler, det er ikke noe jeg kan gjøre med det»

det er rett og slett bare tull! Søsteren min driver med hunder, og hun har overtatt kjempemange chihuahuaer som «varsler», knurrer og bjeffer på alt. Etter en uke eller to har hun lært de av den atferden. Det handler kun om å lære chihuahuaene at det ikke er deres jobb å passe på eierne, men at eierne har kontroll. Det er eieren som passer på de. Det er eieren som er alfa. 99% av alle chihuahua eiere (og lignende små vakthunder) er ikke egnet til å ha denne rasen i det hele tatt!

Du antar feil. Jeg har ikke den rasen 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du antar feil. Jeg har ikke den rasen 

Du skylder likevel på rasen, altså at den er avlet for å være vaktbikkje, så prinsippet er det samme. Du _kan_ avlære de bjeffingen og løpingen mot folk, altså den aggressive atferden, men du vil ikke, gidder ikke, kan ikke eller vet ikke hvordan man gjør det. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du skylder likevel på rasen, altså at den er avlet for å være vaktbikkje, så prinsippet er det samme. Du _kan_ avlære de bjeffingen og løpingen mot folk, altså den aggressive atferden, men du vil ikke, gidder ikke, kan ikke eller vet ikke hvordan man gjør det. 

Okei men fortell oss hvordan da? Jeg har virkelig forsøkt ALT! Jeg har hatt haugevis av hunder i løpet av livet, de har vært enkle å trene og korrigere, aldri hatt disse problemene før. Så fortell meg GJERNE hvordan jeg skal trene på dette. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

De gjør ikke det når vi er hjemme. Lær meg da! Hvordan fisker jeg dette når jeg er på jobb? Du som vet og kan? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Okei men fortell oss hvordan da? Jeg har virkelig forsøkt ALT! Jeg har hatt haugevis av hunder i løpet av livet, de har vært enkle å trene og korrigere, aldri hatt disse problemene før. Så fortell meg GJERNE hvordan jeg skal trene på dette. 

Ingen tips kommer.. de vet ikke 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

De gjør ikke det når vi er hjemme. Lær meg da! Hvordan fisker jeg dette når jeg er på jobb? Du som vet og kan? 

Jeg kan ikke. Søsteren min kan. Jeg spurte henne faktisk, og hun sier hun først må bli kjent med hunden for å vurdere hvordan trening den responderer best på. Uavhengig av det, sier hun, er nøkkelen i å lære kommandoer. F.eks stopp, stå, ligg. Kommandoer som er enstavelsesord. 

når hunden kan dette, så trenger du i de utfordrende situasjonene. Du avleder og belønner. Begynn med belønninger for små, små endringer og helt til en barnehage kan gå forbi uten at hunden bjeffer. Når det er gjort fjerner du deg selv mer og mer fra «bildet». Du må finne ut av hvor langt unna du kan være før hundene begynner å bjeffe. 

når hunden bjeffer når du ikke er der er det fordi den er utrygg og instinktet om å beskytte/forsvare kommer. En hund som føler det slik bør ikke være alene i en hage. Da

er det der man må jobbe. 

AnonymBruker
Skrevet

Du klager på at naboenes hunder står og bjeffer når de er alene og hun klager på at dine bjeffer når det går folk forbi? Ja, da er dere vel skuls. 

Anonymkode: 33fd5...ccf

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg kan ikke. Søsteren min kan. Jeg spurte henne faktisk, og hun sier hun først må bli kjent med hunden for å vurdere hvordan trening den responderer best på. Uavhengig av det, sier hun, er nøkkelen i å lære kommandoer. F.eks stopp, stå, ligg. Kommandoer som er enstavelsesord. 

når hunden kan dette, så trenger du i de utfordrende situasjonene. Du avleder og belønner. Begynn med belønninger for små, små endringer og helt til en barnehage kan gå forbi uten at hunden bjeffer. Når det er gjort fjerner du deg selv mer og mer fra «bildet». Du må finne ut av hvor langt unna du kan være før hundene begynner å bjeffe. 

når hunden bjeffer når du ikke er der er det fordi den er utrygg og instinktet om å beskytte/forsvare kommer. En hund som føler det slik bør ikke være alene i en hage. Da

er det der man må jobbe. 

Inne på dagtid da vi er på jobb. Men løper til vinduet og bjeffer. Lite jeg kan gjøre med det. Prøver de seg nå som jeg har ferie er det nok med et kremt så kommer de tilbake å legger seg. De er lærevillige og gjør alt for en go bit 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du klager på at naboenes hunder står og bjeffer når de er alene og hun klager på at dine bjeffer når det går folk forbi? Ja, da er dere vel skuls. 

Anonymkode: 33fd5...ccf

Forskjellen er at jeg observerer hennes hunder, men jeg sier ikke noe og klager heller ikke på de. Har ikke større forventninger til andre enn meg selv 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var ute i min egen hage og drev med hagearbeid i dag. En hund i et av de nærmeste nabohusene bjeffet mye og i retning meg. Det hadde vært fint å slippe å ta på hørselvern på grunn av det. Jeg vil jo helst kose meg ute i min egen hage. Jeg er også ny i dette nabolaget og kan ikke begynne en relasjon med dens eier med å si i fra om hvor irritert jeg er. Jeg er sikker på at det ikke var andre ute i gata da jeg var ute, og hunden stod med ansiktet vendt mot meg. Grusomt irriterende!

Hvis dine hunder ikke slutter med å bjeffe mot andre når de er borte fra deg så pass på å flytte de inn i huset sånn at de ikke forstyrrer naboene!!

Anonymkode: aed30...ee2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

De fleste hunder har unoter; 

Noen bjeffer mye. Min gjeterhund er avlet i generasjoner at den skal bjeffe når den gjeter, og når noen kommer «til gards» osv. Man kan ikke bare si at det får ikke min hund lov til. De som sier sånn har trolig ikke raser som har denne egenskapen.

Noen hunder drar og drar i båndet. Fordi de er avlet nettopp til denne egenskapen. Hjelper ikke mye å si nei til en husky som drar i båndet på tur. Og så drar den liksom aldr mer.

Noen hører aldri på eieren, men er opptatt med sitt. F.eks jakthunder som prøver å finne fugler eller spor av andre dyr. De er avlet til  nettopp å finne det vi skal jakte på. Man kan ikke bare si nei, så slutter f.eks. en fuglehund å ha lyst til å finne fugl.

Hannhunder som styres kun av kjønshormoner . Noen hannhunder skal markere på alt, lukte i det uendelig på tisseflekker, så turene blir veldig korte selv om man er lenge ute. Og er det tisper i nærheten så…. 😩 Man kan ikke bare si «nei, det får ikke min hannhund lov til». Så slår hormonene seg av

osv

Hvis din hund ikke har unoter så er det trolig mer pga de egenskaper den er født med, og ikke fordi du har sagt «nei, det får du ikke lov til». Du har vært skikkelig heldig med hunden din!
Og du som har hund med unoter, prøv gjerne å begrense unotene, men kanskje det er andre grunner til unotene enn at du ikke sier nei mange ganger nok.

Anonymkode: 5028f...577

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Du må da være hundeekspert du da 😅 vi har inngjerdet hage så de går fritt. At de løper mot gjerdet å bjeffer når folk går fordi gjør de. Det er rasen. Vi har tidligere hatt hund som aldri bjeffet, grunnet rasen. 
jeg tror ikke på deg. Dine hunder må jo lide hvis de ikke kan lage en lyd når de er alene 

Hvis hunden løper mot folk og bjeffer bør man vel pepperspreye den, før den hopper over gjerdet og angriper.

Anonymkode: 8025f...1a0

AnonymBruker
Skrevet

Her syns jeg faktisk det er en forskjell. Å støye med en båndsag fordi man pusser opp hjemme, er noe helt annet enn vedvarende støy fra hunder som tillates å gå ute og bjeffe. Det er unødvendig støy. Dersom dine hunder vokter og bjeffer i hagen, så kan de ikke være ute. Så enkelt. Vi har selv hund. Av og til går det bra at hun er ute med oss, av og til begynner hun å bjeffe på folk som går forbi. Da er det rett inn. Så får vi heller gå tur med henne.

Anonymkode: da39d...6ad

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Har ingen tips, men nabohunder som bråker er fryktelig irriterende. 
Her må dere finne en løsning, for dette kommer GARANTERT bare til å bli en økende konflikt. 

Anonymkode: b2889...763

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ingen tips kommer.. de vet ikke 

Det finnes ikke EN fasit på hvordan man kan få en hund til å slutte med å varsle. Først så må man jo finne årsaken. Det kan være usikkerhet, vakt, separasjonsangst, stress, kjedsomhet, understimulering osv. osv. så at man kan skrive her i lange baner nytter jo ikke.
Vi kjenner ikke den og den hunden, så da kan man heller ikke komme med løsningen. Om det er et problem, og man ikke klarer å løse det problemet selv, så må man jo kontakte en hundetrener som kan komme med tips og hjelp. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hvis hunden løper mot folk og bjeffer bør man vel pepperspreye den, før den hopper over gjerdet og angriper.

Anonymkode: 8025f...1a0

Løper mot gjerdet. Høyt gjerde og de er små, så har ikke sjans å hoppe over. De sier bare fra. Aldri agressiv. Folk pleier bøye seg over og løfte de opp å kose med de. Da koser de seg og stopper. Pepperspray? Er du helt fjern? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det finnes ikke EN fasit på hvordan man kan få en hund til å slutte med å varsle. Først så må man jo finne årsaken. Det kan være usikkerhet, vakt, separasjonsangst, stress, kjedsomhet, understimulering osv. osv. så at man kan skrive her i lange baner nytter jo ikke.
Vi kjenner ikke den og den hunden, så da kan man heller ikke komme med løsningen. Om det er et problem, og man ikke klarer å løse det problemet selv, så må man jo kontakte en hundetrener som kan komme med tips og hjelp. 

Det er personlighet. Søsknene er samme. Har kontakt med eierene der. 
hvis han sover ved siden av meg og guttungen våkner og r o do på natta får han luftrørskollaps og mister pusten da han skal varsle. Hjelper ikke kjefte. Eneste som hjelper er å ta han på fanget og roe han ned og stryke han under haka. 
Han har stor personlighet. Den andre av samme rase er helt avslappet og henger seg ikke på. Han vil ha fred 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...