Gå til innhold

Hund nabo og besserwissere

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Totalt uansvarlig å ha hunder løse i hagen mens du er på jobb, når du selv sier at gjerdet er så lavt at noen kan bøye seg ned og plukke de opp. Har faktisk ikke hørt på maken. Det har vært så mye hundetyverier, for ikke å snakke om at det finnes en del ustabile folk der ute som kan finne på å skade dem. Så å holde dem innendørs når du selv ikke er til stede er kanskje et sted å begynne.

Anonymkode: 8a267...960

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Totalt uansvarlig å ha hunder løse i hagen mens du er på jobb, når du selv sier at gjerdet er så lavt at noen kan bøye seg ned og plukke de opp. Har faktisk ikke hørt på maken. Det har vært så mye hundetyverier, for ikke å snakke om at det finnes en del ustabile folk der ute som kan finne på å skade dem. Så å holde dem innendørs når du selv ikke er til stede er kanskje et sted å begynne.

Hvis du gidder lese tråden er hundene alltid inne når vi ikke er hjemme. 
gjerdet er høyt nok til at de ikke hopper over. De klarer knapt hoppe opp i sofaen. 
De som går forbi her er kjentfolk - bor på bygda 

Anonymkode: b0565...cd4

Skrevet

Jeg har selv hatt en nabo som lot hunden stå og bjeffe i tide og utide - og det er veldig slitsomt. Jeg tenker at det er ditt ansvar som hundeeier at ditt hundehold ikke er til plage for andre.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Arx skrev (1 time siden):

Jeg har selv hatt en nabo som lot hunden stå og bjeffe i tide og utide - og det er veldig slitsomt. Jeg tenker at det er ditt ansvar som hundeeier at ditt hundehold ikke er til plage for andre.

Definisjon på plage er? 10 min totalt av dagen der de setter i når vi er ute? Det er lov med lyd på dagtid. Like mye lyd på den jævla båndsaga som durer og går også på søndager, men sier vi noe? Nei. 
Hver sin gang å lage lyd fra boligen på ulik vis. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.7.2026 den 18.04):

Har to små hunder. De bjeffer og jager alt som beveger seg ute. Spes når jeg ikke er i nærheten og stopper de. 
naboen sender melding og skriver: er det dine hunder som bjeffer så voldsomt? 
jeg bekrefter at det er det, og at de blir slik når det er barnehager som går forbi og det er aktivitet rundt huset. 
så svarer hun: det hadde aldri mine hunder fått lov til. 

orket ikke svare på den. Hva skal man svare? 
De har selv hunder som bjeffer og de holder på med båndsag fra morgen til kveld og det er mye lyd derfra også. 
De er «ekspert på hundehold» typ irriterende. Om jeg gir mine en godbit så kommer det alltid kommentarer om at det går ikke deres hunder fordi det inneholder det og det. Og de vet alt best om hund osv. 

bør jeg svare? Vil ikke ha dårlig relasjon heller 

Tror jeg skal være litt motvekt her jeg, tydeligvis. Har ei frøken på 3.6 kg, hun bjeffer om vinden blåser for mye, om det regner, om ungdommen går i trappa, om kattene er inne, osv osv. Hun er nesten blind, 8 år gammel og en tydelig "beskytter " av hjemmet.. jeg har prøvd ALT, positiv trening, si nei, belønning om hun holder kjeft, å sende henne "i seng", alt! MEN!!!! Jeg bor på landet, med nærmeste nabo 500 meter unna! Noen hunder er "Karen's", de fleste ikke 🤷🏽‍♀️

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.7.2026 den 23.55):

Definisjon på plage er? 10 min totalt av dagen der de setter i når vi er ute? Det er lov med lyd på dagtid. Like mye lyd på den jævla båndsaga som durer og går også på søndager, men sier vi noe? Nei. 
Hver sin gang å lage lyd fra boligen på ulik vis. 

Hvis du ikke er hjemme vet du vel ikke om det er 10 minutter eller 2 timer 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.7.2026 den 18.04):

Har to små hunder. De bjeffer og jager alt som beveger seg ute. Spes når jeg ikke er i nærheten og stopper de. 
naboen sender melding og skriver: er det dine hunder som bjeffer så voldsomt? 
jeg bekrefter at det er det, og at de blir slik når det er barnehager som går forbi og det er aktivitet rundt huset. 
så svarer hun: det hadde aldri mine hunder fått lov til. 

orket ikke svare på den. Hva skal man svare? 
De har selv hunder som bjeffer og de holder på med båndsag fra morgen til kveld og det er mye lyd derfra også. 
De er «ekspert på hundehold» typ irriterende. Om jeg gir mine en godbit så kommer det alltid kommentarer om at det går ikke deres hunder fordi det inneholder det og det. Og de vet alt best om hund osv. 

bør jeg svare? Vil ikke ha dårlig relasjon heller 

Hva gjør du om hundene dine smetter ut og jager og kanskje biter disse barnehagebarna?
"Min hund er så snill at..." er en farlig tanke. Hundene jager allerede. Instinktet er der. Blir de for ivrige i aktiviteten er det ikke lange biten til et bitt. Du burde trent de mer og ikke styrket negativ adferd slik du gjør nå, ved å la de "vinne" hver gang barnehagebarna går forbi (da jager de dem "bort" slik hundene ser det)

Anonymkode: 5064f...30d

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.7.2026 den 18.10):

Du høres ganske uspiselig ut. Jeg har også to hunder, ikke snakk om at de hadde fått lov til å bjeffe og jage på hverken folk eller ting ute. 
Ønsker du å være hundeeier, så må du oppdra hundene dine. Det er ikke snakk om kjefting og dårlig stemning, men avledning og innlæring av gode vaner. 
selvfølgelig bjeffer hunder innimellom, det er jo språket dems, men ingen hunder burde bjeffe i tide og utide. 

Anonymkode: 1efdf...ac3

Helt riktig er en uting og ikke dressere hunden sin..mange mennesker som er redd hunder og vere blir det av at hunden skal jage og bjeffe på seg

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Hva gjør du om hundene dine smetter ut og jager og kanskje biter disse barnehagebarna?
"Min hund er så snill at..." er en farlig tanke. Hundene jager allerede. Instinktet er der. Blir de for ivrige i aktiviteten er det ikke lange biten til et bitt. Du burde trent de mer og ikke styrket negativ adferd slik du gjør nå, ved å la de "vinne" hver gang barnehagebarna går forbi (da jager de dem "bort" slik hundene ser det)

Anonymkode: 5064f...30d

De kan ikke smette ut av gjerdet her. Går ikke an det. 
De er aldri ute når vi ikke er hjemme. Hvis barnehagen går forbi og hundene er ute så løper de til gjerdet. Men da er jeg også hjemme. Ganske ofte stopper barnehagen opp for å se på hundene. Den ansatte har også løftet de over gjerdet og latt barna klappe de. (Den ansatte er nær familie av meg) kjenner hundene godt. 
Nei de biter ikke. Har aldri gjort, og de er ikke sinte.  Bare happy go lucky 

Hadde de vært aggressive kunne jeg heller aldri ha tatt de med på jobb til pasientene heller. 
så her tar du feil og tolker ut av kontekst 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Arx skrev (18 timer siden):

Hvis du ikke er hjemme vet du vel ikke om det er 10 minutter eller 2 timer 

Når vi er hjemme skriver jeg. Du må lese hva som står før du tar av. 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 2.7.2026 den 20.33):

Ingen tips kommer.. de vet ikke 

Jeg vet veldig godt. Jeg har trent min hund i mange, mange år. Han var redd folk, redd hunder, redd det meste. I begynnelsen bjeffet han på alt folk, syklister joggere, hunder... og etter mye, mye trening så fikk jeg bort det meste. Men jeg måtte alltid følge med og alltid være på jobb med ham.

Vi jobbet med motbetinging, det som også kalles sladretrening. Det er noen elementer som må til for at det skal fungere, så som rolig nok stressnviå hos hunden, god nok avstand til passerende forstyrrelse og innlært belønningslyd. Så må man være konsekvent og jobbe med det hver eneste passering. (Og har man mer enn èn hund som utagerer så bør man gå tur og trene dem separat, i hvert fall i begynnelsen).

Endret av Tabris
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.7.2026 den 21.56):

Gjør jeg det? Hvor står det? 

AnonymBruker
Skrevet
Tabris skrev (27 minutter siden):

Jeg vet veldig godt. Jeg har trent min hund i mange, mange år. Han var redd folk, redd hunder, redd det meste. I begynnelsen bjeffet han på alt folk, syklister joggere, hunder... og etter mye, mye trening så fikk jeg bort det meste. Men jeg måtte alltid følge med og alltid være på jobb med ham.

Vi jobbet med motbetinging, det som også kalles sladretrening. Det er noen elementer som må til for at det skal fungere, så som rolig nok stressnviå hos hunden, god nok avstand til passerende forstyrrelse og innlært belønningslyd. Så må man være konsekvent og jobbe med det hver eneste passering. (Og har man mer enn èn hund som utagerer så bør man gå tur og trene dem separat, i hvert fall i begynnelsen).

Har heldigvis ingen hunder som utagerer. Bare to glade hunder som får masse kjærlighet, turer i fjellene, i skogen og vi har en stor hage som er inngjerdet der de går fritt. Hundene er også besøksvenn hos eldre. 
de er godt sosialisert og er vant til både andre dyr og folk, barn og lyder. 
Men den ene er veldig på for å varsle oss om det kommer folk eller det går katter ute her. 
Det er nok med at jeg kremter så stopper han. Mens jeg er på jobb ligger de stort sett å slapper av, ødelegger ikke noe. 
De vet hvem som er sjefen. 
Får vi besøk og de setter seg i sofaen er de på med en gang, de vil hilse. 
Vi lar de hilse hvis besøket er komfortabel med det, så er det nok. 

Det finnes alltid de som er redd hunder, men mine hunder har aldri tilgang på å komme for nær andre folk da de er inngjerdet eller i bånd. Naboene her kjenner godt hundene og de løfter de ofte opp for å kose med de. Vi har hatt hunder i alle år, og har aldri hatt sinte eller aggressive hunder. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.7.2026 den 21.56):

Helt enig i at det er uansvarlig å la dyr være ute mens en selv er på jobb. Veldig enig. Våre hunder er aldri det, ikke om vi drar på butikken engang. Hva får deg til å skrive dette? Må jo lese teksten før du kommenterer og anklager. 
men hund på 2,5 kg og et gjerde på 1,30. de klarer så vidt å hoppe opp i sofaen. 
Så det går helt fint du. 
Nei det er ingen som skader hundene våre når de leker i hagen og vi er sammen med dem. 
er det om å gjøre å prøve finne feil eller ta saken helt ut av kontekst for å ha noe dritt å slenge? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Gjør jeg det? Hvor står det? 

Du skriver at hundene er ute mens du er innendørs. Jeg synes det er uansvarlig. Man er ute sammen med dyra og følger med på dem, med mindre de har typ hundegård som er bokset helt inn. Men da må man bo langt på landet og trene dem opp til ikke å bjeffe.

Anonymkode: da39d...6ad

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du skriver at hundene er ute mens du er innendørs. Jeg synes det er uansvarlig. Man er ute sammen med dyra og følger med på dem, med mindre de har typ hundegård som er bokset helt inn. Men da må man bo langt på landet og trene dem opp til ikke å bjeffe.

Vi bor ikke i blokk. Vi har en stor enebolig på et plan, med stor skyvedør rett ut i hagen. Vi har kun inngjerdet hage på den siden av huset. Så ja det er som en hundegård. Hagen er helt lukket med gjerde og port. 
Ikke hønsenetting men tre gjerde. 
hva er uansvarlig med det? Hva kan skje på plenen tenker du? Vi er en familie på 5 og har barn, jobb, skole, barna har mye besøk og hundene er vant til at vi har et liv. Burde prøve det samme. Å sitte på nett å anklage folk er patetisk. Jeg har tro på at naboene mine og folk i gata med hunder passer på hundene sine og gir de mat og stell. Jeg tror ikke jeg er den eneste i bygda som er skikket til å ha hund. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Vi bor ikke i blokk. Vi har en stor enebolig på et plan, med stor skyvedør rett ut i hagen. Vi har kun inngjerdet hage på den siden av huset. Så ja det er som en hundegård. Hagen er helt lukket med gjerde og port. 
Ikke hønsenetting men tre gjerde. 
hva er uansvarlig med det? Hva kan skje på plenen tenker du? Vi er en familie på 5 og har barn, jobb, skole, barna har mye besøk og hundene er vant til at vi har et liv. Burde prøve det samme. Å sitte på nett å anklage folk er patetisk. Jeg har tro på at naboene mine og folk i gata med hunder passer på hundene sine og gir de mat og stell. Jeg tror ikke jeg er den eneste i bygda som er skikket til å ha hund. 

Du gjør jo det som er riktig når det er så gått tett gjerde og dem ikke klarer og komme seg ut bjeffing må man regne med men skal vere stille kl 22

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.7.2026 den 20.00):

Ikke for å kapre tråden, men hvordan? Jeg har konsekvent trent med mine hunder de siste tre årene, de gneldrer på ALT uansett. Jeg har forsøkt avledning, sladretrening, vært hos hundetrener (som til slutt konkluderte med at det i stor grad nok er genetisk), jeg har vært STRENG osvosvosv. Jeg forsøker jo alt jeg kan å oppdra dem, men ingenting fungerer. Også ser jeg sånne som deg, som sender meg et nedlatende blikk når vi går forbi hverandre og mine hunder henger i båndet som to rabiate villdyr. Også tenker jeg tilbake på min forrige hund som ble oppdratt helt likt, men som aldri bjeffet på noe som helst fordi han bare var sånn. Akk, jeg håper alle som tenker sånn som deg får oppleve å få en hund (eller to) av samme kaliber som jeg har hehe. 

Anonymkode: 2710b...7d7

De har et behov for å tro at når deres hund ikke gjør det så er de så flinke! 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Voldsomt så mye regler du har for andres private eiendom og hundene deres... 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Fionas skrev (44 minutter siden):

De har et behov for å tro at når deres hund ikke gjør det så er de så flinke! 

Ja slik er det her. Folk klarer ikke skille dyr og barn og mange behandler dyret sitt som barn, mange er barnløs. 
Hund er et dyr. 
de to små jeg har er samme rase, men veldig ulik. En som vil kose hele tiden og en som ikke har tid til kos og er nyskjerrig på alt i større grad enn den andre. 
En som er redd kråka og en som ikke bryr seg om den. 
våre hunder er elsket og de får mye kjærlighet og godt stell. 
At de bjeffer har med rasen å gjøre. Mange små hunder er gneldrete. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...