AnonymBruker Skrevet 29. juni #61 Skrevet 29. juni AnonymBruker skrev (På 28.6.2026 den 19.48): Min stefar slo meg aldri, likevel var jeg redd for ham hver eneste dag. Han mente at jeg var overdramatisk når jeg sa at jeg var redd for at han skulle slå meg. Han klarte ikke regulere følelsene sine, og tok dem ut på mamma og meg. Han kom hjem fra jobb og var sint hver eneste dag. Jeg hørte på måten han låste opp ytterdøra, hvor sint han var den dagen. Jeg visste aldri hva som ville sette ham i gang. Burde jeg si hei, eller burde jeg være stille. Burde jeg spørre hvor mange poteter han vil ha til middag, eller ikke forstyrre ham. Uansett hva jeg gjorde så ble han rasende og kjeftet brølende mens spyttet traff meg i ansiktet, og hele kroppsspråket hans sa at han snart kom til å sprekke fullstendig og banke meg opp. Jeg var et lite barn med begrensede mulighet til å endre livssituasjonen min. Han var en voksen som fysisk raget over meg, og hadde all makt over meg og mitt liv. Jeg gikk alltid på eggeskall, men jeg fremprovoserte også sinneutbrudd så for andre virket det som at jeg var en «drittunge som fortjente kjeft». Som voksen går jeg fremdeles på eggeskall og er superopmerksom på alles følelser. Jeg blir redd hver gang noen er sure, og kjemperedd når noen er sinte. Jeg har måttet si opp en jobb pga en morgengretten kollega som trigget meg og gjorde meg redd. Plutselig er jeg igjen et lite barn som ingen beskytter, og det føles grusomt. Traumene fra barndommen må jeg leve med resten av livet, selv langvarig terapi har hjulpet litt, så er det en kjip bagasje å måtte leve med. Anonymkode: d1648...d3c jeg hørte på hvordan min far gikk i trappene, eller måten han pustet på med nesa hvordan han var i humøret. det var mest brøling og sinne, men noen gange slag også. en gang slo han etter meg med en hammer- og hadde jeg ikke flyttet benet da ville han nok ha brekt det. likevell er det det psykiske jeg minnes mest og er det som har ødelagt mest for meg siden. jeg ha nå ptsd og er ufør med forhøyet kortisol og andre diagnoser utløst av kronisk stress i barndommen. Anonymkode: 1f1b4...2b9 1
AnonymBruker Skrevet 29. juni #62 Skrevet 29. juni AnonymBruker skrev (På 28.6.2026 den 19.24): Slutt og bruk ord du ikke forstår. Dette er ikke latent vold. Anonymkode: 0d04e...e23 Jo! Det er det. Anonymkode: 168cc...3ae 1
BeeKind Skrevet 29. juni #64 Skrevet 29. juni (endret) Selv om du ikke har noen diagnose, så kan terapi hjelpe deg med å regulere følelsene dine bedre og unngå å bli sint/trigget når du er overveldet og barnet ikke hører. Vil absolutt anbefale deg å søke hjelp. På helsestasjonen har de veiledning hos familieterapeuter som er supergode på disse tingene Endret 29. juni av BeeKind
AnonymBruker Skrevet 29. juni #65 Skrevet 29. juni Du trenger ikke å slå for å skremme noen. Et sint fjes og høy sint stemme kan gjøre like vondt som slag. Fordelen med et slag, er at det er lettere å se hvem som har gjort noe galt. Når det kun er utagering uten slag, så er det vanskelig for barnet å se at det er forelderen som har gjort noe galt. Det har jo ikke skjedd noe fysisk, og det ble jo gjort pga at barnet ikke oppførte seg. Ergo kan barnet tro at den psykiske volden er barnets egen feil. Jeg tror psykisk vold kan være mer skadelig for barnet på sikt, og håper du oppsøker hjelp for sinneproblemet ditt. Anonymkode: 5edd7...e78 1 2
AnonymBruker Skrevet 29. juni #66 Skrevet 29. juni Psykisk terror kalles det ,skaff hjelp. Anonymkode: 96ac8...7a9
AnonymBruker Skrevet 30. juni #67 Skrevet 30. juni AnonymBruker skrev (På 28.6.2026 den 19.18): Takk for tips, slik det er nå er det ikke mat som står på planen når de har lagt seg det er å rydde noenlunde og legge seg selv. Anonymkode: cf7fa...a5a Jeg tror ikke du vil få det bedre om du ikke er villig til å endre litt på rutinene. Fakta er at du er sliten, du har ikke avlastning og barnet klatrer på deg og du blir overveldet. Set høres litt ut som du i tillegg har et veldig viltert barn. Hadde jeg vært deg, så hadde jeg laget mat som lett å ordne til barna, feks varme opp kjapt fra fryseren. Noen sier lag i forveien nær du har ledige øyeblikk. Det er nok svaret ditt. Anonymkode: 2db3c...35a
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå