Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hei,

Jeg har fått en forespørsel fra en person om å være deres referanse til en ny jobb.

Jeg kjenner ikke personen og han vil betale meg for at jeg skal være referansen.

Hva skal jeg gjøre?

og er det lov? Jeg vet bare at personen virkelig vil ha jobben og har ikke vært i jobb på lenge / deltatt i samfunnet.

Anonymkode: 25124...84f

Høres ut som bestikkelse. Norske arbeidsgivere må følge lovverk omkring korrupsjon.

Bare si nei.

Anonymkode: cfa69...af2

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Stjertmeis skrev (6 timer siden):

Ville ikke satt godkjentstempelet mitt på en jeg ikke kjenner eller har grunnlag for å gå god for. 

Ikke helt det samme, men opplevde en gang at en person ble ansatt i samme avdeling som meg, etter at vedkommende hadde oppgitt meg som referanse. Lederen spurte meg aldri om å gi referanse (pga hastverk i prosessen), men da de hadde gitt tilbudet og personen hadde takket ja, fortalte han meg at de hadde ansatt en god venn av meg, og sa navnet på vedkommende. 

Da jeg sa at dette verken var en venn eller bekjent, og videre at jeg faktisk ikke ante hvem dette var, fortalte lederen at vedkommende hadde fortalt jeg hadde oppfordret personen til  å søke og at jeg stod oppført referanse. Siden lederen anså meg som både pålitelig og dyktig, la han til grunn at hvis jeg hadde oppfordret en person til å søke, så innebar det også at jeg gikk god for personen. Lederen så det som plausibelt at vi var bekjente, fordi søkeren hadde omtalt meg som det, og fordi vi studerte samme sted og samme studie, og søkeren var fra samme tettsted som min daværende kjæreste. 

Heldigvis var personen både dyktig i jobben og en grei kollega (til tross for manglende skrupler). 

Det er jo helt vilt! Ble vedkommende konfrontert med dette? 

Anonymkode: d3bc8...8d0

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Spurte han nå og han sier det er en deltidsstilling som BPA

Anonymkode: 25124...84f

Nei, det må du ikke finne på å godta å være referanse på. Å være BPA er jo en jobb med utrolig stort ansvar, og brukeren er ofte veldig sårbar og utsatt. 

Anonymkode: d3bc8...8d0

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nok en AI-zombie uten egen hjerne. 

Nei, jeg er ikke noen ai zombie uten egen hjerne. Den tolkningen din, derimot, den kan du sortere under lettvint og feil.

Anonymkode: fe6c0...910

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg syns egentlig det er greit når han virkelig ønsker jobben... og han kommer ut av arbeidsledighet

Anonymkode: 25124...84f

Ja, når du ikke engang vet hvordan vedkommende vil fungere i jobben? Og konsekvensene av at vedkommende får jobben? Enn om det er snakk om viktige funksjoner i samfunnet og/eller jobbe med mennesker?

Tviler på at det er snakk om avisbud eller lignende liksom. 

Anonymkode: bd224...b7c

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hei,

Jeg har fått en forespørsel fra en person om å være deres referanse til en ny jobb.

Jeg kjenner ikke personen og han vil betale meg for at jeg skal være referansen.

Hva skal jeg gjøre?

og er det lov? Jeg vet bare at personen virkelig vil ha jobben og har ikke vært i jobb på lenge / deltatt i samfunnet.

Anonymkode: 25124...84f

Hvis du sier ja til dette så sier det like mye om deg som jobbsøkeren.

Anonymkode: 5decc...142

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Det er jo helt vilt! Ble vedkommende konfrontert med dette? 

Anonymkode: d3bc8...8d0

Jeg vet ikke. Jeg konfronterte ikke vedkommende, fordi jeg følte det ikke var min plass (i og med at leder ikke hadde sjekket referanse, og det var litt tilfeldig at jeg fikk vite om det (pga formuleringen "din gode venn")). Lederen vart veldig satt ut av det, og synes ikke det var greit av vedkommende, men fordi han var en veldig konfliktsky type, så jeg tror egentlig ikke han gjorde noe mer med det. 

Selv om personen viste seg å være trivelig nok, så har jeg aldri klart å se på vedkommende som et ærlig menneske med særlig integritet. Men personen må jo være særdeles lite risikoavers, da 😅 For oppdagelsesrisikoen for å bli tatt i løgn var jo ganske stor, vil jeg si. 

Endret av Stjertmeis
  • Nyttig 1
Skrevet

Personlig ville jeg sagt at jeg unner han jobben men kan ikke være referansen hans. Det blir veldig feil.

  • Liker 1
Skrevet
Stjertmeis skrev (7 timer siden):

Heldigvis var personen både dyktig i jobben og en grei kollega (til tross for manglende skrupler). 

Hahaha, herre…

Ja, det å bløffe sånn kan jo faktisk være et pluss i enkelte jobber. 

Anonymkode: fe6c0...910

  • Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg syns egentlig det er greit når han virkelig ønsker jobben... og han kommer ut av arbeidsledighet

Anonymkode: 25124...84f

For andre søkere ønsker seg sikkert ikke jobben.... den personen er heldig om du ikke sier fra til arbeidsgiver at han prøver å skaffe falske referanser. 

Anonymkode: db336...9cb

  • Liker 2
Skrevet

Hvor mye vil han betale for dette? Hvorfor spør han akkurat deg?

For min del ville det vært utenkelig å si ja til noe sånt, uansett type jobb.

Jeg ansetter selv, i butikk, og vet hvor stor skade til og med en person i en liten deltidsstilling kan gjøre. En ansatt som ikke fungerer skaper enormt mye ekstraarbeid og frustrasjon for både leder og andre ansatte. Det er nesten umulig å få sagt dem opp også. Enda verre blir det når det gjelder en BPA-stilling, dette er sårbare mennesker som får assistanse i eget hjem. Jeg ville aldri gitt en falsk referanse og risikert å skape store problemer for dem.

Anonymkode: dba6d...343

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hei,

Jeg har fått en forespørsel fra en person om å være deres referanse til en ny jobb.

Jeg kjenner ikke personen og han vil betale meg for at jeg skal være referansen.

Hva skal jeg gjøre?

og er det lov? Jeg vet bare at personen virkelig vil ha jobben og har ikke vært i jobb på lenge / deltatt i samfunnet.

Anonymkode: 25124...84f

Nei, det er ikke lov. Ikke gjør det! 

Anonymkode: af375...e1c

Skrevet
Stjertmeis skrev (10 timer siden):

Ville ikke satt godkjentstempelet mitt på en jeg ikke kjenner eller har grunnlag for å gå god for. 

Ikke helt det samme, men opplevde en gang at en person ble ansatt i samme avdeling som meg, etter at vedkommende hadde oppgitt meg som referanse. Lederen spurte meg aldri om å gi referanse (pga hastverk i prosessen), men da de hadde gitt tilbudet og personen hadde takket ja, fortalte han meg at de hadde ansatt en god venn av meg, og sa navnet på vedkommende. 

Da jeg sa at dette verken var en venn eller bekjent, og videre at jeg faktisk ikke ante hvem dette var, fortalte lederen at vedkommende hadde fortalt jeg hadde oppfordret personen til  å søke og at jeg stod oppført referanse. Siden lederen anså meg som både pålitelig og dyktig, la han til grunn at hvis jeg hadde oppfordret en person til å søke, så innebar det også at jeg gikk god for personen. Lederen så det som plausibelt at vi var bekjente, fordi søkeren hadde omtalt meg som det, og fordi vi studerte samme sted og samme studie, og søkeren var fra samme tettsted som min daværende kjæreste. 

Heldigvis var personen både dyktig i jobben og en grei kollega (til tross for manglende skrupler). 

Jøss! 

Anonymkode: af375...e1c

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Ville sagt nei, men strevde med å finne gode grunner og fakta, så spurte AI;

 

Dette bør du ikke gjøre. Det korte svaret er at det å ta betalt for å være en falsk referanse er ulovlig, og det kan få alvorlige konsekvenser for både deg og den andre personen.
Her er en oversikt over hvorfor dette er risikabelt, og hva du bør gjøre videre.
 
Er det lovlig?
  • Det er dokumentfalsk. Å oppgi bevisst uriktige opplysninger i en jobbsøkerprosess regnes som bedrageri eller medvirkning til dokumentfalsk etter straffeloven.
  • Du risikerer straff. Hvis svindelen blir oppdaget, kan både du og søkeren bli politianmeldt.
  • Søkeren mister jobben. Hvis arbeidsgiveren oppdager løgnen, er det gyldig grunn til øyeblikkelig avskjed.
 
Hvorfor er det en dårlig idé?
  • Du blir avslørt. Profesjonelle rekrutterere stiller detaljerte, spesifikke spørsmål om arbeidsoppgaver, samarbeid og resultater som du ikke vil klare å svare på.
  • Ditt rykte ødelegges. Hvis du blir tatt i løgn, vil ditt eget navn og rykte i arbeidslivet bli permanent skadet.
  • Økonomisk ansvar. Hvis personen gjør en dårlig jobb eller skader bedriften, kan du i verste fall bli erstatningsansvarlig fordi du gikk god for dem på falskt grunnlag.
 
Hva bør du gjøre nå?
  • Si nei med en gang. Gi et kort og tydelig avslag.
  • Vær ærlig om årsaken. Du kan si at du ikke kan være referanse fordi du ikke kjenner personens faglige bakgrunn.
  • Ikke ta imot penger. Avvis alle former for kompensasjon for denne typen tjenester.
  • Foreslå lovlige alternativer. Hvis du vil hjelpe, kan du råde personen til å bruke NAV, tidligere lærere, eller kontaktpersoner fra frivillig arbeid som reelle referanser.

Tror absolutt AI har rett.

Anonymkode: fe6c0...910

AI er ganske grønn på juss, svaret er dårlig. 

Det er først og fremst arbeidssøkeren som risikerer noe her. 

 

Anonymkode: af375...e1c

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Nok en AI-zombie uten egen hjerne. 

Det at referanse kreves i en jobbsøkerprosess er et stort problem i seg selv. Vi har hatt mange tråder her som har forklart ganske så godt i detalj hvorfor noe av det dummeste man holder på med fortsatt den dag i dag er å kreve muntlige referanser fra folk over telefonen. 

Det er velkjent at mange oppgir falske referanser. Det vil si at de får venner til å utgi seg for å være referanse. Hvis ikke venner, så kusine og fettere med andre etternavn - you get the picture. 

Så har vi alt fra overdrevent positive referanser som kan oppstå når man ønsker å bli kvitt en ansatt. Det finnes også motsatt scenario. At en søker får dårlig referanse med vilje, fordi sjefen ønsker å beholde den ansatte ELLER rett og slett er en syk, sadistisk sjef som liker hevn og sabotere. Når dette i hovedsak ikke er så ulovlig i praksis, uansett om det skulle være det på papiret, så er sjansen liten for å "bli tatt". 

Men et forbehold: Det kommer alltid an på hva slags stilling det er snakk om. Snakker vi her om å møte opp i en dagligvare butikk eller snakker vi her om å være referanse for noen som sier at de er spesialister når det gjelder å operere knær, armer, osv? Hint, en viss psycho "lege" fra Kazakhstan som fikk herje altfor lenge.

Så finnes alt imellom disse to ytterpunktene. Sagt på en annen måte: Jo lavere kvalifikasjoner en stilling krever, typisk dagligvare og det å møte opp på jobb, jo større "moralsk" aksept for å gi overdrevent positiv referanse for å hjelpe noen som har falt utenfor. 

Men selvfølgelig gir man IKKE referanse hvis jobbsøkeren skal bytte infrastruktur eller operere pasienter. Du går ikke og sier: Yeah, denne fyren er en skikkelig flink elektriker, han fikser alt elektrisk i "søvne" 😂 For det er potensielt farlig.

Synes det er veldig bra at tråden viser nok en gang - blant utallig mange tråder her på forumet fra tidligere - hvorfor kravet om referanse er den største dritten av et krav som fortsatt eksisterer. Like tåpelig som "søknadsbrev" i disse AI-zombie tider for 90% vil sende et søknadsbrev som er blitt fiklet med av et digitalt program. 

Disse referansekravene er like tåpelige som referansekravene ved universiteter i utlandet. Samme gjelder "motivasjonsbrev". 

Det er en grunn til at vi ikke bruker referansekrav og "motivasjonsbrev" hos Samordnaopptak ved de fleste studier, og det går helt fint med samfunnet å IKKE kreve dette. 

Det gir ingen mening å prøve å bekjempe CV-hull, men kreve referanser - og søknadsbrev. Det er en uting - mildt sagt - når søknader plutselig begynner å kreve flere individer involvert. 

TS har ikke nevnt hvilken stillingsområde det er snakk om (dagligvare, lager, selger på bensinstasjon eller legespesialist og alt imellom disse ytterpunktene). 

 

Anonymkode: 4af17...ea4

Enig i en god del av det du skriver. 

Husk samtidig på at mange kan ha svært gode referanser som er helt riktige, men av ulike grunner ha en som ikke er like positiv. 

Anonymkode: af375...e1c

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ja, når du ikke engang vet hvordan vedkommende vil fungere i jobben? Og konsekvensene av at vedkommende får jobben? Enn om det er snakk om viktige funksjoner i samfunnet og/eller jobbe med mennesker?

Tviler på at det er snakk om avisbud eller lignende liksom. 

Anonymkode: bd224...b7c

En referanse vil aldri kunne vite hvordan en person vil fungere i en bestemt jobb, det skal de ikke gjette på. For alt de vet kan personen bli gravid eller alvorlig syk i løpet av det første året. 

En referanses oppgave er kun å fortelle om sitt eget inntrykk hvordan personen har fungert på den tidligere arbeidsplassen som referansen kjenner arbeidssøkeren fra. 

Det er den som ansetter sin oppgave å vurdere om det som fortelles er forenlig med å få en mulighet hos dem. 

 

Anonymkode: af375...e1c

Skrevet
Stjertmeis skrev (4 timer siden):

Jeg vet ikke. Jeg konfronterte ikke vedkommende, fordi jeg følte det ikke var min plass (i og med at leder ikke hadde sjekket referanse, og det var litt tilfeldig at jeg fikk vite om det (pga formuleringen "din gode venn")). Lederen vart veldig satt ut av det, og synes ikke det var greit av vedkommende, men fordi han var en veldig konfliktsky type, så jeg tror egentlig ikke han gjorde noe mer med det. 

Selv om personen viste seg å være trivelig nok, så har jeg aldri klart å se på vedkommende som et ærlig menneske med særlig integritet. Men personen må jo være særdeles lite risikoavers, da 😅 For oppdagelsesrisikoen for å bli tatt i løgn var jo ganske stor, vil jeg si. 

Sikker på at du ikke har bedt vedkommende søke hos dere en gang du var full 😅?

Hadde tatt det opp med vedkommende om jeg var deg. 

Anonymkode: af375...e1c

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Sikker på at du ikke har bedt vedkommende søke hos dere en gang du var full 😅?

Hadde tatt det opp med vedkommende om jeg var deg. 

Anonymkode: af375...e1c

Helt sikker. Jeg var ganske døll, og verken drakk eller festa 😄 

  • Liker 1
Skrevet

Jeg rekrutter mye og vil avkrefte noen myter som er nevnt i denne tråden:

  • Vi googler alltid referansens navn og sjekker at de står oppført som ansatt i bedriften de er ment å jobbe i og at dette stemmer overens med deres LinkedIn-profil. Vi sjekker også telefonnummeret på 1881. Vi ville derfor avslørt dersom "Nina Hansen" ikke faktisk var CTO i Finn, men naboen til kandidaten.
  • Vi ringer aldri kandidatens nåværende leder, mest fordi det ikke er vanlig i vår bransje, men også fordi en leder kan finne på å bli litt ekstra positiv fordi dette er ønsket turnover, eller ekstra negativ fordi de vil beholde personen.
  • Vi stiller ganske detaljerte spørsmål, så dersom du ikke kjenner personen, og/eller ikke jobber i bedriften du er ment å jobbe for, så blir dette potensielt en skikkelig vanskelig og klein referansesamtale.
  • Dersom du faktisk jobber i bedriften du er ment å være referanse for kandidaten for, så setter du din arbeidsgivers omdømme i spill. Som arbeidsgiver hadde jeg garantert gått videre med det dersom jeg fant ut at en ansatt på f.eks. Ahus ga falske referanser til noen som søkte BPA-stillinger.

Jeg fatter ikke at du engang tenker tanken. Hvem gjør noe slikt?!

Anonymkode: 829b6...01d

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Men hva slags nytte har han av dette hvis dere ikke kjenner hverandre? Hvordan begrunner han at du er referanse hvis dere ikke har hatt noe med hverandre å gjøre?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...