Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er gift med en albansk mann. Familien har tatt meg i mot fra dag en. De ønsket aldri en albansk kone til sønnen sin, og de er godt integrert med gode utdannelser og jobber. Mannen min fant tidlig ut at han aldri skulle gifte seg med en dame fra hjemlandet. Flere menn i hans familie og vennekrets er gift med norske kvinner. 

Anonymkode: e192a...126

Min også sier han hadde valgt en muslims dame om det var det han ville . Foreldrene har også tatt meg i mot bra. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

I 2026 så gifter albanske menn seg med norske kvinner. Noen henger fortsatt fast i at det må være en albansk kvinne, gjerne fordi foreldrene forventer det, så det burde avklares først. 
Albanske menn lovebomber ikke, men det hører med til kulturen med store ord og følelser. Etter min erfaring dempes det ikke med årene, så ergo ingen lovebombing. 

alle er forskjellige, finnes mange gode menn også. Veldig stigmatiserende svar i denne tråden. Ts får selv gjøre jobben med å finne ut om det er en bra kar eller ikke, som man må gjøre med alle potensielle partnere uavhengig nasjonalitet. 

Jeg syntes han er helt fantastisk, og ting jeg før har tenkt på som kontroll ser jeg på nå som omsorg . For han elsker hardt og viser det hver dag. Derfor litt slitsomt når mange som du sier stigmatiserer det fordi det blir ofte liggende i bakhodet. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Gjennomsyret av islam? Du vet at det er overvekt av albanske katolikker vs muslimer ? Og at de ikke praktiserer religion som i Midtøsten? 

Stemmer ,min er muslim men lever etter sine egne tanker og følelser rundt religion. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Gjennomsyret av islam? Du vet at det er overvekt av albanske katolikker vs muslimer ? Og at de ikke praktiserer religion som i Midtøsten? 

Og du sier altså at katolisismen er særlig mye bedre? 

Anonymkode: 3f709...74c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Og du sier altså at katolisismen er særlig mye bedre? 

Jeg sier at albanere ikke er gjenomsyret av islam, OG at de ikke praktiserer religion av noen slag so i Midtøsten. Jeg er ikke religiøs, og har ikke opplevd noen ting som indikerer at kulturen deres har rot i noen form for religion

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Barn med autisme..?

Anonymkode: 79cb4...8e6

Unnskyld?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

51% av befolkningen er muslimer. Ikke samme anonym som over. 
Og tror det er mer en primitiv kultur enn religion som er problemet 

Deres oppførsel har med kultur og gjøre ikke religion. Albanere er både muslimer, ortodox kristne og katolikker. Albanisme som er deres kultur gjør at de har lik oppførsel uansett religion.

Anonymkode: d56ac...fd6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vel, ikke egentlig, men jo ja. 
Kommer an på om det er muslimer eller kristne. Vanket med noen kristne albanere når jeg var ung. De følte seg 100% bedre enn Kosovo albanerne. De hang litt sammen med dem også. De var kriminelle hele gjengen, tror det var de kristne albanere som styrte operasjonene. 

Når jeg nå i voksen alder har lest om Kosovo, og den etniske rensningen av kristne albanere der, og hvordan landet ble tatt over av islam, så falt det litt på plass dynamikken mellom de kristne albanerne fra Albania gidd muslimske Kosovo albanerne. 

Jeg leste om det fordi jeg var der, vi reiste gjennom hele Balkan, det var helt uavhengig av den sommeren i tenårene jeg hang sammen med disse. 

Tror jeg hadde skygget banen, mye kriminalitet, mye dop dealing.

Jeg merket meg ikke noe til dårlig kvinnesyn, følte meg aldri utrygg. Venninna mi var forelska i en av dem, en av dem var forelska i meg, 

Anonymkode: 2eecc...870

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Deres oppførsel har med kultur og gjøre ikke religion. Albanere er både muslimer, ortodox kristne og katolikker. Albanisme som er deres kultur gjør at de har lik oppførsel uansett religion.

Anonymkode: d56ac...fd6

Hvorfor skriver du dette til meg? Det var nettopp mitt poeng. Les litt over svaret ditt. De har sin kultur, og den har ikke noe med religion å gjøre. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Aldri mer 7 år var mer enn nok. Men, kan si det om norske menn også.

Anonymkode: 9cef2...415

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Prøv med særeiekontrakt. Se hvor glad han blir da. 

Ha alltid kontroll på passet ditt..

Sov med øyene åpne.

Erfaring. Lykke til. 

Anonymkode: 81ab2...2fd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Når jeg skriver "gjennomsyret av islam" så mener jeg ikke "de er muslimer". Jeg mener at holdningene og oppførselen fra islam har smittet over i kulturen (dårlig oppførsel og spesielt holdninger til kvinner, om løgner, vold, kriminalitet). Det er ikke "fredelig religion", den er skapt for å drepe og undertrykke. Jeg mener at religionen har kommet med holdninger og oppførsel som er så dypt i kulturen deres nå uten at de følger religionen nødvendigvis. Det er bare blitt slik over tid. 

Den oppførselen kan man finne hos mennesker fra de andre trossamfunnet der også. Jeg mener altså ikke at det er bare muslimer der, men de har samme væremåte.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Når jeg skriver "gjennomsyret av islam" så mener jeg ikke "de er muslimer". Jeg mener at holdningene og oppførselen fra islam har smittet over i kulturen (dårlig oppførsel og spesielt holdninger til kvinner, om løgner, vold, kriminalitet). Det er ikke "fredelig religion", den er skapt for å drepe og undertrykke. Jeg mener at religionen har kommet med holdninger og oppførsel som er så dypt i kulturen deres nå uten at de følger religionen nødvendigvis. Det er bare blitt slik over tid. 

Den oppførselen kan man finne hos mennesker fra de andre trossamfunnet der også. Jeg mener altså ikke at det er bare muslimer der, men de har samme væremåte.

Totalt ulikt fra hvordan jeg opplever det. Det er respekt, for kvinner og eldre. Familie er aller viktigst og man tar vare på alle innad i familien. De har gode jobber og det skyldes nok litt «status-jag» etter min tolkning. Ikke opplevd noe av det du skisserer her. 

AnonymBruker
Skrevet

Kjenner bare en. Han slår kjæresten og er notorisk utro, hele familien hans hater henne. 

Anonymkode: 9d1a5...b2f

AnonymBruker
Skrevet

Albanere er som nordmenn.

Veldig forskjellige.

Vokste opp på et religiøst sted, hvor det var vanlig med søndagsskole, tensing, altiviteter på kvelder og i helger i kirkene.

De jentene og guttene som ble «flasket opp» på et konservativt / gladkristent livssyn giftet seg svært unge.

Som oftest med sin aller første kjæreste.
Flere valgte å «spare seg til ekteskapet». 

Så de giftet seg da de var 19-22 år gamle.
Som oftest med noen i samme menighet.

Det samme gjorde de mer konservative albanerne. De giftet seg unge, og da med andre albanere. 

Men de aller fleste albanerne jeg har møtt i Norge er like sekulære som nordmenn. De aller fleste er samboere eller gift med etnisk norske menn eller kvinner.

De jobber i NAV, i bank, som eiendomsmeglere, håndverkere, helsefagarbeidere, er psykologer, lærere, osv. 

Albania som land er noe annet i 2026 enn hva det var i 1996, eller tidligere.

I dag har Albania blitt mer og mer et turistland hvor nordmenn drar på ferie.

Anonymkode: 853fd...db4

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

De jeg kjente var veldig opptatt av statussymboler. Som fine jakker biler o.l

De kunne heller spise brød med smør uten pålegg og ha ei fin jakke. 

De var veldig opptatt av hva andre mener for rykter/siste nytt gikk usedvanlig fort mellom personene. 

9 av 12 var gift med norske men er idag gift med en dame fra samme land. 

AnonymBruker
Skrevet

Skal man bli sammen med en som har røtter i andre land bør man se på kulturen i der landet. Og deretter tenke om det er slik man vil leve.

I Norge står vi kvinner veldig fritt. Det er ikke en selvfølge i mange land.

Anonymkode: 9f3af...4ea

AnonymBruker
Skrevet

Hang med en del albanere som ung på tidlig 2000-tallet. Alle er i dag gift med damer fra hjemlandet bortsett fra én som er gift med en chilener. De var alle morsomme og kjekke og jeg var aldri redd for at de skulle gjøre meg noe. Men min erfaring er at norske damer kun var et tidsfordriv frem til de fant riktig dame fra hjemlandet. 

Anonymkode: cd322...e1a

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.6.2026 den 19.28):

Forferdelige folk og hvis du følger sånne snap kanaler som Autismeforeldrene, så har svært mange der fått barn med albanske menn…. Dårlige gener

Den kommentaren der var svært upassende autisme finnes i alle land. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Overaltalltid skrev (På 20.6.2026 den 19.47):

Er det jeg er redd for , han er kontrollerende men har klart å dempe det ganske mye . Han er veldig rolig heldigvis men er liksom redd når denne love bombe fasen er over at ting blir annerledes. Fordi ja som andre skriver her de er kjent for det 😬

Det kommer tilbake når dere er gift. Da slippes somregel katta ut av sekken. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...