AnonymBruker Skrevet 12. januar 2013 #81 Skrevet 12. januar 2013 Eller en massør. Eller en lagerarbeider. Eller en bygningsarbeider. Eller et hvilket som helst annet fysisk yrke. Ja, så har man de som stiller opp for å teste nye medisiner, da. Dette har ingenting med menneskekroppen å gjøre. Jeg ville heller ikke kalt prostutisjon og menneskehandel som yrker. De ligger i samme kategori som voldtektsmenn og dopselgere. Anonym poster: 255d84249b041099c5557e3b54481797
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2013 #82 Skrevet 12. januar 2013 Svangerskap og fødsel er dødsårsak nr. 1 på verdensbasis. Høydosehormonbehandling ifbm. egghøsting er kreftfremkallende. Tvillinger ( som surrogati ofte dreier seg om) er risikosvangerskap selv her i Norge (i tillegg til at det ofte er et resultat av høydosehormonbehandling). Bare for å nevne noen få rent medisinske faktorer. Det etiske og moralske tar lenger tid. Anonym poster: 94c3cb07b831e912f454d6487b935e3d 1
Gjest Gjest Skrevet 12. januar 2013 #83 Skrevet 12. januar 2013 Jeg har flere vinklinger på dette men den mest nærliggende er å spørre er dette menneske handel? Med dette menes at en utnytter gjennom å kjøpe seg en bærer ab barnet. En person som gir av seg selv mot betaling. Dett er ofte personer fra en annen del av verden som ser dette som en mulighet til å tjene penger til livets opphold. I Norge er det ikke tillatt men de norsle statsborgere som gjør dette blir ikke straffet. Men hvorfor da straffe norske statsborgere som kjøper sex i utlandet? Jeg ser en ULIKHET for loven. Jeg synes det er verre å kjøpe surrigatri enn seksuelle tjenester. Jeg har i prinnsippet ikke noe i mot at vi kjøper oss det vi ønsker med det skal være likhet for lignende kjøp og salg. Hvordan si dette har likeheter? Begge deler er tjenester som kjøpes for å oppnå noe en ønsker. Selger er like mye på begge sider personer som trenger dette for å klare seg i livet. Det er ulik behandling av dette i verden. Så stiller meg da spørsmål om sexkjøpsloven men ikke en tilsvarende for surrogatri. Enten får det være slik eller slik og ikke holde på med denne dobbelmoralen. Jeg er åpen for begge deler men det skal foregå i ordnede former. Altså kan surrogatri likedes salg og kjøp av sex være ordnet. Dette da det er mennesker som strekker seg langt og selger noe av sin personlige del om dere forår. Som dere forsår har jeg ikke mye respekt for de som skal vedta lover og ikke klarer fornye de til det samfunnet vi har i dag. De klarer ikke se hvordan verden der ute er. De mangler livserfaring og kommer rett fra skolebenken. Jeg håper dere klarer se det tragikomiske i slik det er nå.
Kara W Skrevet 12. januar 2013 #84 Skrevet 12. januar 2013 Dette har ingenting med menneskekroppen å gjøre. Jeg ville heller ikke kalt prostutisjon og menneskehandel som yrker. De ligger i samme kategori som voldtektsmenn og dopselgere. Anonym poster: 255d84249b041099c5557e3b54481797 Du klarer å sammenligne prostitusjon og surrogati med voldtekt og doplanging Mener du at de som prostituerer seg og stiller som surrogatmødre er like ille som de som voldtar og selger narkotika? Eller tenker du på de som benytter deg av disse tingene? Er all prostitusjon voldtekt? Du sa at prostitusjon og surrogati var salg av menneskekropper. Min påstand er at det ikke er det i noen større grad enn andre som bruker kroppen sin til å tjene penger. Hva er den store forskjellen på å massere ryggen og en penis? Eller danse på en scene kun iført tange og å vandre opp og ned på scenen iført dyre merkeklær? Akkurat det å være surrogatmor har veldig mange risikomomenter ved seg som gjør at det bør reguleres kraftig, og det bør selvfølgelig ikke være førstevalget når man vurderer å skaffe seg barn. men gjort på en skikkelig måte ser jeg virkelig ikke at det skulle være et stort problem.
Silfen Skrevet 12. januar 2013 #85 Skrevet 12. januar 2013 Jeg syns nå det verste her er at folk uttaler seg om ting som de ikke engang kan stave.
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2013 #86 Skrevet 12. januar 2013 Jeg syns nå det verste her er at folk uttaler seg om ting som de ikke engang kan stave. Ja. Det må du bare få syntes. Lese- og skrivevansker er noe herk, men meninger har jeg. Skal du diskutere ellervære ufin? Du er nedlatendehver gang noen ikke mener det du gjør. Kara: Ja. Det menet jeg. Det er forskjell på ett fysisk yrke og salg av menneskekroppen. Ett fysisk yrke leverer en forbruksvare. Jeg mener at sex ikke er av samme verdi som dopapir, det samme med unger. Anonym poster: 255d84249b041099c5557e3b54481797 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2013 #87 Skrevet 12. januar 2013 Space henger seg opp på nettbrettet. Anonym poster: 255d84249b041099c5557e3b54481797
Suss81 Skrevet 15. januar 2013 #88 Skrevet 15. januar 2013 Hei. Jeg kunne tenkt meg å være surrogatmor. noen som vet om et forum eller nettside hvor man kan få kontakt med folk som trenger det? vet det er ulovlig i norge, men i danmark går det fint. At du ikke bare tar kontakt med en av klinikkene i Danmark som driver med det
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2013 #89 Skrevet 15. januar 2013 jeg mener surogati er galt og uetisk og biologisk. at noen unge mødre sier at dem kunne gjort det,tror jeg nok ikke dette hadde fungert i praksis.våkn opp! Det er ingen menneskerett å få barn og det må folk bare forstå !! Ja det er en sorg å ønske barn og ikke få,men det er rettogslett noe dem må leve med og andre må akseptere at mennesker rundt dem ikke kan få barn! La meg gjette.....du klarer å få barn selv? Før du har kjempet i årevis, sørget så du nesten ikke vet hvordan du skal kunne reise deg igjen og følt seg som "en kvinne som ikke virker" så synes jeg ikke det er riktig å komme med slike kommentarer....Mannen min igjennom 17 år gikk i fra meg fordi jeg ikke klarte å bli gravid. Og pga. en lovovertredelse i ungdommen så kan jeg heller aldri adoptere. Anonym poster: 958e5ed4397974f650f9e1798ba08f23
Silfen Skrevet 15. januar 2013 #90 Skrevet 15. januar 2013 At du ikke bare tar kontakt med en av klinikkene i Danmark som driver med det Det er ingen klinikker i Danmark som driver med surrogati.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå