Gjest Silkeape Skrevet 26. juli 2008 #21 Skrevet 26. juli 2008 Et frislipp for bruk av surrogatmor åpner for utnytting av fattige kvinner. For meg er det en hårfin linje mellom å leie ut livmoren sin, selge nyrer eller prostituere seg. Ja, produktet man får ut er ulikt, men menneskesynet er i stor grad det samme. For meg er det uakseptabelt å se på andres kropper som en form for rugekasser, eller reservelager når ens egen ikke fungerer som den skal. Jeg har forståelse for dem som lengter etter barn, men min grense går der hvor man blir nødt til å behandle andre mennesker som en vare.
Gjest imli Skrevet 26. juli 2008 #22 Skrevet 26. juli 2008 Et frislipp for bruk av surrogatmor åpner for utnytting av fattige kvinner. For meg er det en hårfin linje mellom å leie ut livmoren sin, selge nyrer eller prostituere seg. Ja, produktet man får ut er ulikt, men menneskesynet er i stor grad det samme. For meg er det uakseptabelt å se på andres kropper som en form for rugekasser, eller reservelager når ens egen ikke fungerer som den skal. Jeg har forståelse for dem som lengter etter barn, men min grense går der hvor man blir nødt til å behandle andre mennesker som en vare. Enig i denne. 1
Gjest Gjest Skrevet 27. juli 2008 #23 Skrevet 27. juli 2008 HVORFOR er det ikke lov her egentlig? Fordi ingen har kommet seg til å endre lovverket slik at det blir lov. Det handler om å lage et lovverk for hvem "eier" barnet. Generell lov sier selvsagt at den som føder barnet er moren, og har foreldrerett. Med surrogatforeldre blir det mer komplisert, og man trenger å lage regler som ikke gir uforutsette og uønskede effekter. I tillegg kommer medisinsk regelverk, om ansvar og "er det nu egentlig så trygt"; Vi snakker om omfattende tukling med mennesker. Å bære frem et barn som man ikke har noen felles gener med, er enda mer risikabelt enn vanlige svangerskap. Hvem skal ha ansvar om noe går galt. Når man bærer frem sitt eget barn, tar man selvsagt en kalkulert risiko, bevisst eller ubevisst. og om det fører til at man blir invalid, så er det en selvfølge at det er ens eget problem. Men er foreldre som bruker en surrogatmor forberedt nok på at de burde stå økonomisk ansvarlig dersom usrrogatmoren får varig men og arbeidsufør. Kanskje trenges det å lages forsikringsordninger. i det hele tatt; det er en del ting som skal være gjennomtenkt før staten stempler fenomenet som godkjent ved å lage en lov som tillater det.. Noen har også etiske og moralske innvendinger, og da får man en lang diskusjon.
Gjest Gjest Skrevet 27. juli 2008 #24 Skrevet 27. juli 2008 Det er heldigvis ikke lovlig i Norge - mennesker og spesielt såm barn, skal ikke være en vanlig vare man kan kjøpe og selge. Hva da med adopsjon? Det er også kjøp og salg av barn. Vi er bare så vant til adopsjon og det blir sett på som en stor gest. Men det er like mye kjp og salg.
Gjest Gjest_anonym_* Skrevet 4. mars 2010 #25 Skrevet 4. mars 2010 Hei. Jeg kunne tenkt meg å være surrogatmor. noen som vet om et forum eller nettside hvor man kan få kontakt med folk som trenger det? vet det er ulovlig i norge, men i danmark går det fint.
Silfen Skrevet 26. august 2012 #26 Skrevet 26. august 2012 Om det er vanskelig eller ikke i Norge, kommer helt an på måten man gjør det på.
Daraya Skrevet 26. august 2012 #27 Skrevet 26. august 2012 Et frislipp for bruk av surrogatmor åpner for utnytting av fattige kvinner. For meg er det en hårfin linje mellom å leie ut livmoren sin, selge nyrer eller prostituere seg. Ja, produktet man får ut er ulikt, men menneskesynet er i stor grad det samme. For meg er det uakseptabelt å se på andres kropper som en form for rugekasser, eller reservelager når ens egen ikke fungerer som den skal. Jeg har forståelse for dem som lengter etter barn, men min grense går der hvor man blir nødt til å behandle andre mennesker som en vare. Signerer. Syns også at det er en merkelig holdning mange har. F.eks. kvinner som ikke kan lage eggceller, men får det donert. Sammen med donorsæd er altså barnet ikke biologisk i slekt med hverken kvinnen eller mannen hennes, men for kvinnen som bærer barnet frem er det selvsagt deres. Kan kvinnen lage eggceller men ikke bære frem barnet og hun bruker surrogat er barnet også hennes. Med andre ord, hvem som regnes som mor er en individuell sak for dem. Kynisk. Jeg syns det er helt enkelt. Kvinnen som føder barnet er moren. Urettferdigheten mellom donorsæd og donoregg burde også gjøres noe med, enten det er lov med begge deler eller begge er forbudt. 1
ViljaH Skrevet 26. august 2012 #28 Skrevet 26. august 2012 Det er problem med å lage lover og regler som skiller klinten fra hveten, ut ifra etikk. Det er greit å leie ut livmoren sin som uavhengig kvinne, det er ikke greit å utnytte fattige eller der hvor surrogat og leietager har et ikke likestilt forhold på annet hvis som gir rom for utnyttelse. Samme med prostitusjon og salg av organer, faktisk. Er ikke noe problem om en frisk kvinne som har andre alternativer, velger å selge sex. Problemet oppstår ved utnyttelse, når kvinnen ikke har særlig anmet valg.
Silfen Skrevet 26. august 2012 #29 Skrevet 26. august 2012 De har klart det i flere andre vestlige land. Jeg ser ikke hvorfor det skulle være et problem i Norge. Jeg regner uansett med at en eventuell lovliggjøring av surrogati i Norge ikke vil bli noe big business.
Sulosi Skrevet 26. august 2012 #30 Skrevet 26. august 2012 Tråden er ryddet for annonering. Mvh Suloi, mod.
Gjest Karen Skrevet 11. januar 2013 #31 Skrevet 11. januar 2013 Er enslig mor til ett barn. Det å bli mor og få bære fram ett nytt liv, er det største vi mennesker kan oppleve Jeg har fåttvoppleve dette, og om jeg kan få lov til å gi samme gave til andre, hadde jeg uten og nøle gjort dette for andre. Beklagevis er det ikke lov med surrogatmor i Norge. Men jeg er en av dem som gjerne ville gjort dette gor sndre
Silfen Skrevet 11. januar 2013 #32 Skrevet 11. januar 2013 Det eneste det foreløpig er forbud mot i Norge er 1) at en kvinne avtaler med en annen kvinne at hun skal bære frem barn for henne og 2) at en kvinne får satt inn embryo fra en annen kvinne. Det er altså ikke forbud mot surrogati, det er vel mer en ikke-tilstand siden politikerene begraver hodet sitt dypt i sanden og ikke er villig til å ta tak i dette.
ViljaH Skrevet 11. januar 2013 #33 Skrevet 11. januar 2013 For meg er det stor forskjell om egget er surrogatens eller ikke. Jeg kunne potensielt lånt bort livmoren min til noen jeg var veldig glad i som strevde. Men jeg vil ikke gi bort egg. Det er å gi bort barnet mitt, og det er uaktuelt.
Gjest brutal mann Skrevet 11. januar 2013 #34 Skrevet 11. januar 2013 Slapp av folkens. Innen få årtier vil det finnes kunstige livmorer hvor en dyrker frem de ungene en vil ha. Slutt på strekkmerker og ammepupper. Det kommer nok en app der en kan følge med på ungen sin utvikling. Og så får en nok en dato og klokkeslett for når en skal møte opp og hente vidunderet. 1
ViljaH Skrevet 11. januar 2013 #35 Skrevet 11. januar 2013 Slapp av folkens. Innen få årtier vil det finnes kunstige livmorer hvor en dyrker frem de ungene en vil ha. Slutt på strekkmerker og ammepupper. Det kommer nok en app der en kan følge med på ungen sin utvikling. Og så får en nok en dato og klokkeslett for når en skal møte opp og hente vidunderet. Så kult, skal kunstige livmorer amme også i fremtiden, skal de utstyres med nipps på innsiden eller utsiden isåfall?
Gjest brutal mann Skrevet 11. januar 2013 #36 Skrevet 11. januar 2013 Så kult, skal kunstige livmorer amme også i fremtiden, skal de utstyres med nipps på innsiden eller utsiden isåfall? Det regner jeg løses med mer avansert MME. Eventuelt dyrkes det lakterende bryst. Alt kan løses, og det vil bli løst. det er jo ingen tvil om at nesten alle kvinner ville vert glade for å slippe å være gravide. Videre så vil en få skikkelig kontroll på befolkningstallet. Det er kun oppesider med denne utviklingen.
Gjest Gjest Skrevet 11. januar 2013 #37 Skrevet 11. januar 2013 jeg synest surogati er grusomt. tror dere er veldig egoistiske som i heletatt tenker tanken! dere skal befrukte ett fremed menneske med deres gener. dette menneske skal gå gjennom 9 mnd bruke kroppen sin og ha følelser for barnet som vokser inni magen hennes. så skal dere eie ett barn som er fødd av en kjøpt fattig kvinne!!!! forferdelig. skal dere da fortelle barnet om dette og barnet vil søke sin mor. hjelpes det er fæle ting å gjøre mot mennesker både moralsk,følesemessig og biologisk galt! dere må godta at ikke alle kan få barn. det er ingen menneskerett å ha barn.
Gjest Gjest Skrevet 11. januar 2013 #38 Skrevet 11. januar 2013 Er enslig mor til ett barn. Det å bli mor og få bære fram ett nytt liv, er det største vi mennesker kan oppleve Jeg har fåttvoppleve dette, og om jeg kan få lov til å gi samme gave til andre, hadde jeg uten og nøle gjort dette for andre. Beklagevis er det ikke lov med surrogatmor i Norge. Men jeg er en av dem som gjerne ville gjort dette gor sndre så du syns det er greit å gå gravit,føde og så bare gi fra deg barnet? da tenker jeg at du ikke er klar over hvilken følelser du selv kan få. det er ikke bare å gå gravid å føde og så glemme det liksom.det er ett menneske det er snakk om ikke legoklosser. hilsen mor til 3.
MockingJay Skrevet 11. januar 2013 #39 Skrevet 11. januar 2013 Er sjokkert av dere som mener at den som føder er moren. Det er jo klart den som tester positivt på morskaps testen som er det! Altså den som deler blodet med barnet. Hadde jeg vært født igjennom surrogati så hadde jeg vært glad mine foreldre hadde kjempet så hardt for å få meg. Jeg hadde overhodet ikke leitet etter den personen som bar meg fram. Og dette er ikke salg av "rugemaskiner" som dere sier. De gjør det jo frivillig!
MockingJay Skrevet 11. januar 2013 #40 Skrevet 11. januar 2013 dere må godta at ikke alle kan få barn. det er ingen menneskerett å ha barn. Det burde det vært, om man ønsket det. Og at du er så følelsesløs og sier slik gjør meg kvalm. Du kan kalle alle andre egoistisk så mye du vil, men ved en slik utalelse har du bevist mer om deg selv.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå