Silfen Skrevet 12. januar 2013 #61 Skrevet 12. januar 2013 Eg meiner det er feil fordi det inneber ganske stor risiko for å utnytte mennesker. I kva situasjonar ein gjer dette gratis? For mennesker ein er glad i. Eg hadde aldri villet vore surrogatmor for framande mennesker, uansett betaling. Og eg er så heldig at eg lev i eit land der eg ikkje treng gjera det for å gje meg sjølv og ungane mine eit godt liv. Men eg hadde gjerne gjort det for t.d systera mi eller ei veldig nær veninne - gratis. Risiko for utnyttelse? Hva uttaler du deg om her? Du er klar over at det er temmelig stor forskjell på en surrogat i India som blir tvunget av mannen sin til å gjøre dette og en godt utdannet kvinne i f.eks. USA som velger dette av egen fri vilje fordi dette er noe hun brenner for? Dessuten er det vel ikke DEG du uttaler deg om når du sier at alle mennesker bør dedikere sånt no for absolutt ingen penger, siden du ikke kunne tenkt deg dette uansett. Så hvorfor er det da feil at et menneske ikke skal kompenseres for tid, tort og svie, når det velger å bruke sin tid og sin kropp på andre mennesker for at de skal oppnå sin største drøm?
Gjest imli Skrevet 12. januar 2013 #62 Skrevet 12. januar 2013 Risiko for utnyttelse? Hva uttaler du deg om her? Du er klar over at det er temmelig stor forskjell på en surrogat i India som blir tvunget av mannen sin til å gjøre dette og en godt utdannet kvinne i f.eks. USA som velger dette av egen fri vilje fordi dette er noe hun brenner for? Dessuten er det vel ikke DEG du uttaler deg om når du sier at alle mennesker bør dedikere sånt no for absolutt ingen penger, siden du ikke kunne tenkt deg dette uansett. Så hvorfor er det da feil at et menneske ikke skal kompenseres for tid, tort og svie, når det velger å bruke sin tid og sin kropp på andre mennesker for at de skal oppnå sin største drøm? Korleis skal ein kunne undersøkje at desse kvinnene gjer at det fri vilje?
Silfen Skrevet 12. januar 2013 #63 Skrevet 12. januar 2013 I USA er det påkrevd med både personlighetstester for å utelukke ting der, samt at alle parter, kvinner og evt. partnere, har samtaler med psykolog som er erfaren innenfor feltet. Slik, for eksempel.
Gjest Gjest Skrevet 12. januar 2013 #64 Skrevet 12. januar 2013 jeg mener surogati er galt og uetisk og biologisk. at noen unge mødre sier at dem kunne gjort det,tror jeg nok ikke dette hadde fungert i praksis.våkn opp! Det er ingen menneskerett å få barn og det må folk bare forstå !! Ja det er en sorg å ønske barn og ikke få,men det er rettogslett noe dem må leve med og andre må akseptere at mennesker rundt dem ikke kan få barn!
Silfen Skrevet 12. januar 2013 #65 Skrevet 12. januar 2013 Er det da også uetisk at mange mennesker faktisk ønsker å være gravide fordi de syns det er fantastisk med svangerskap og fødsler men ikke ønsker flere barn? Er det da også uetisk å adoptere fra mennesker som enda ikke har født, men å bli kjent med den gravide under svangerskapet og stå for alle utgifter i forbindelse med svangerskap og fødsel?
Gjest Gjest Skrevet 12. januar 2013 #66 Skrevet 12. januar 2013 Hei... Jeg har også søkt surrugatmor på nettet....men det er lite det står for oss som bor i Norge. For jeg kunne godt tenke meg å være surrugatmor... Har to friske og raske gutter og vil ikke ha flere barn selv. Men tenker at jeg kan godt gå gjennom en graviditet for å hjelpe andre...og mens jeg fortsatt er relativt ung(35 år) Noen som har noen tips til hvor man kan henvende seg.. Silla Hva skal du ha for det da? 100 000? 200 000?
wilmap Skrevet 12. januar 2013 #67 Skrevet 12. januar 2013 jeg mener surogati er galt og uetisk og biologisk. at noen unge mødre sier at dem kunne gjort det,tror jeg nok ikke dette hadde fungert i praksis.våkn opp! Det er ingen menneskerett å få barn og det må folk bare forstå !! Ja det er en sorg å ønske barn og ikke få,men det er rettogslett noe dem må leve med og andre må akseptere at mennesker rundt dem ikke kan få barn! helt enig
Gjest brutal mann Skrevet 12. januar 2013 #68 Skrevet 12. januar 2013 Jeg tror ikke det handler om at mor er viktigere enn far. Mer at menns oppgave i evolusjonsmessig syn er å spre sin sæd bredest mulig, til flest mulig kvinner. Da er det ikke vanskelig å synes sæddonasjon er greit, er jo bare annen organisering på spredningen. Mens kvinners evolusjonsmessige oppgave er å bære frem og fostre opp barna de får. Da blir det mer unaturlig å lage offentlig system for spredning av egg. Selv om fra et moderne likestillings-synspunkt så er egg og sædcelle like fordi de begge har halvparten av arvemateriale som skaper barn. Hodet er kanskje moderne, men kroppen er fortsatt laget for tradisjonell evolusjon, likt som i steinalderen. Gode argumenter for å kreve siling av sperm ved kunstig befruktning slik at en reduserer antall unnfangede gutter betraktelig.
ViljaH Skrevet 12. januar 2013 #69 Skrevet 12. januar 2013 jeg mener surogati er galt og uetisk og biologisk. at noen unge mødre sier at dem kunne gjort det,tror jeg nok ikke dette hadde fungert i praksis.våkn opp! Det er ingen menneskerett å få barn og det må folk bare forstå !! Ja det er en sorg å ønske barn og ikke få,men det er rettogslett noe dem må leve med og andre må akseptere at mennesker rundt dem ikke kan få barn! Takk for at du kaller meg ung mor når jeg er over 35 Det fungerer andre steder. Kvinner hjelper kvinner. Forventninger spiller en viktig rolle for hva man tenker om det å gi fra seg barnet. Jeg ville ikke overgitt barnet til fremmede, når jeg har satt det inn i verden så vil jeg vite at det har det bra.
ViljaH Skrevet 12. januar 2013 #70 Skrevet 12. januar 2013 Gode argumenter for å kreve siling av sperm ved kunstig befruktning slik at en reduserer antall unnfangede gutter betraktelig. Hvorfor i all verden skal man redusere antall gutter? Da går jo Darwins evolusjonprinsipper rett i dass. Guttene skal jo kjempe om å få befrukte. Det er allerede en hvis utvelgelsesprosess for å bli spermdonor. I tilegg vil kvinnene sile betraktelig. Det man evt. kunne lagt til, var en gladiator-style utvelgelse. Den som vant, fikk befrukte alle møyene.
Gjest brutal mann Skrevet 12. januar 2013 #71 Skrevet 12. januar 2013 Hvorfor i all verden skal man redusere antall gutter? Da går jo Darwins evolusjonprinsipper rett i dass. Guttene skal jo kjempe om å få befrukte. Det er allerede en hvis utvelgelsesprosess for å bli spermdonor. I tilegg vil kvinnene sile betraktelig. Det man evt. kunne lagt til, var en gladiator-style utvelgelse. Den som vant, fikk befrukte alle møyene. Fordi én mann kan befrukte 100 kvinner samtidig.
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2013 #72 Skrevet 12. januar 2013 Menneskehandel er ikke lov i Norge. Takk og lov! Anonym poster: 255d84249b041099c5557e3b54481797
ViljaH Skrevet 12. januar 2013 #73 Skrevet 12. januar 2013 Fordi én mann kan befrukte 100 kvinner samtidig. Men det må jo være den beste mannen, som er bedre enn alle andre i årgangen. Man kan ikke bare lage en mann, og tenke at det er bra nok. Også for hester er det den beste hesten som går til avl. Resten går til pølse.
Gjest brutal mann Skrevet 12. januar 2013 #74 Skrevet 12. januar 2013 Men det må jo være den beste mannen, som er bedre enn alle andre i årgangen. Man kan ikke bare lage en mann, og tenke at det er bra nok. Også for hester er det den beste hesten som går til avl. Resten går til pølse. Ikke noe problem. Det er da lett å velge ut sper til menn kun fra de med best forutsetninger. Kan en avle frem hunderaser så er det null problem å gjøre det samme med mennesker.
Silfen Skrevet 12. januar 2013 #75 Skrevet 12. januar 2013 Menneskehandel er ikke lov i Norge. Takk og lov! Anonym poster: 255d84249b041099c5557e3b54481797 Menneskehandel innebærer ufrivillighet. Surrogati i Vesten gjør ikke dette.
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2013 #76 Skrevet 12. januar 2013 Det er kjøp og salg av unger. Vestlig er mer og verre enn prostitusjonen som skjer. India er det nevnte og menneskehandel. Anonym poster: 255d84249b041099c5557e3b54481797
Kara W Skrevet 12. januar 2013 #77 Skrevet 12. januar 2013 Du hadde ikke syntes det var tung å gi bort barnet...? Første barnet...ja? Litt vanskelig å se hva som skjer når barnet ligger på armen etter å ha slitt i timer for å få det ut? Hva med barnet ditt sine ønsker og behov? Jeg har født tre barn, og jeg vet nøyaktig hva som skjer med meg etter at barnet har kommet ut. Jeg ønsker at noen skal ta det slike at jeg får sovet. Om jeg visste at dette var et barn jeg allikevel ikke fikk beholde, så tror jeg at jeg hadde ønsket å hilse på det, for så at han/hun ble tatt vekk rimelig raskt. Bare fordi noen føler en fantastisk nærhet og kjærlighet til barnet i det øyeblikket h*n har kommet ut, så betyr det ikke at alle gjør det. Selvfølgelig har spedbarn det best hos moren som har født det, nettopp på grunn av de tingene du nevner, men det betyr ikke at andre er dårlige omsorgspersoner. Morsmelk er også best for barnet, men MME er allikevel et bra alternativ. Til alle tider har det vært barn som av ulike grunner ikke har kunnet vokse opp med sin biologiske mor. De fleste har nok hatt det helt fin.
Silfen Skrevet 12. januar 2013 #78 Skrevet 12. januar 2013 Det er kjøp og salg av unger. Vestlig er mer og verre enn prostitusjonen som skjer. India er det nevnte og menneskehandel. Anonym poster: 255d84249b041099c5557e3b54481797 Nei. Det er kompensering for tid, tort og svie.
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2013 #79 Skrevet 12. januar 2013 Nei. Det er kompensering for tid, tort og svie. Med andre ord, salg av menneskekroppen. På samme måte som prostutisjon fungerer. Salg av menneskekroppen. Bare her så er det ni måneder istedenfor en kveld. Anonym poster: 255d84249b041099c5557e3b54481797
Kara W Skrevet 12. januar 2013 #80 Skrevet 12. januar 2013 Med andre ord, salg av menneskekroppen. På samme måte som prostutisjon fungerer. Salg av menneskekroppen. Bare her så er det ni måneder istedenfor en kveld. Anonym poster: 255d84249b041099c5557e3b54481797 Eller en massør. Eller en lagerarbeider. Eller en bygningsarbeider. Eller et hvilket som helst annet fysisk yrke. Ja, så har man de som stiller opp for å teste nye medisiner, da.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå