Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann. Min samboer og jeg lurer på dette med surrugatmor. Hun er i den situasjonen at hun ikke kan føde barn selv. Men så har vi veldig lyst på biologisk barn sammen. Vet jo at rundtom i verden så blir det jo praktisert dette med surrugatmødre. Er dette noe som blir gjort her i Norge? Eller må man til utlandet ?

Gjelder i dette tilfellet å kunne bruke samboeren min sitt egg og min egen sæd.

Finner svært lite info om surrugatmor når jeg leter på nettet , så tenkte å legge inn en melding her og se om jeg fikk noe svar.

hilsen mann 36

Videoannonse
Annonse
Skrevet

HVORFOR er det ikke lov her egentlig?

Gjest gjest1
Skrevet

Det er helt på trynet at det ikke er lov. Men det er ihvertfall lov i USA. Vil jo koste endel, utgifter til surrogatmoren, advokatbistand osv.

Vurderer dette selv jeg, om jeg ikke kan bære frem egne barn

Skrevet

Anvendelse og tilbakeføring av befruktede egg (§2-15)

Befruktede egg kan bare anvendes for tilbakeføring i den kvinnen eggcellen stammer fra.

Det er ikke lov i Norge nei. Men adopsjon må da være et godt alternativ?

Skrevet

Leste en gang at Arve Juritsen dro til USA for å finne surrogatmor til sitt barn fordi hans rettigheter som biologisk far der stod sterkere enn andre steder... Sånn at i tilfelle surrogatmor finner det for godt at hun vil beholde barnet, så er ikke sannsynligheten for at hun får rettslig samhold for dette særlig stor...

Slike ting er jo viktig å tenke på.....

Skrevet

Skulle bare si at jeg vet at noen gjør dette i Finland.

Skrevet

Selve befruktningen er ikke lovlig å gjennomføre i Norge - noen reiser til Danmark.. Men det er ikke dermed sagt at alle parter ikke kan være norske...

Når det er sagt - norsk lov gir en del strenge rammer for hvem som er barnets foreldre - det vil bli vanskelig å unngå.

Videre er jeg ikke sikker på om de følelsesmessige konsekvensene er så enkle å komme igjennom heller - man tror man er forberedt på alle kanter men er man det? der er alltid ting og situasjoner men ikke klarer forberede seg på..

Skjønner behovet for et barn som er genetisk vårt - men samtidig er det veldig mange barn som trenger et hjem med to foreldre som bryr elsker dem....

Mange vanskelige valg å ta, og mange situasjoner som skal dekkes med tanke på fødsel, fremtiden, sykdommer etc også - lykke til uansett hva dere velger...

Skrevet

Heldigvis ikke lov i Norge! Det skal mer enn en livmor til for å lage et barn. Og barnet blir ikke deres, men surrogatmor sitt, uansett hvor genene kommer fra, eller at dere forsøker å late som hun bare er en livmor. Barnet hører hennes stemme i ni mnd, er ferdig tunet på hennes lukt, hennes melk, hennes omsorg. Å bli tatt fra sin mor to sekunder etter fødsel er et overgrep!

Gjest gjest1
Skrevet
Heldigvis ikke lov i Norge! Det skal mer enn en livmor til for å lage et barn. Og barnet blir ikke deres, men surrogatmor sitt, uansett hvor genene kommer fra, eller at dere forsøker å late som hun bare er en livmor. Barnet hører hennes stemme i ni mnd, er ferdig tunet på hennes lukt, hennes melk, hennes omsorg. Å bli tatt fra sin mor to sekunder etter fødsel er et overgrep!

Jeg synes dette er så teit jeg; når et barn er laget av Per og Karis egg og celler, da ser jeg på Siri surrogatmor som en rugemaskin jeg

Gjest gjest1
Skrevet

Det er kanskje vanskelig for din kone å bli mor, men for deg vil det være lett å skaffe en surrogatmor og bli far, så lenge moren skriver under på at du er faren og dere er enige ellers.

Gjest gjest1
Skrevet

Det er vanskelig å gjennomføre det i Norge. Enklere å reise til USA. Der kan du enten arrangere privat surrogatsvangerskap, eller bruke et byrå. Sistnevnte er vesentlig dyrere. Men tryggere. Når barnet tas tilbake til Norge må mor adoptere barnet, med mindre det utføres i California. Der får mor og far sitt navn på fødselsattesten, og dere blir regnet som biologiske foreldre.

Det er utrolig mye info om dette på nettet. Søk etter surrogacy. Det er flere forum hvor man kan snakke med andre i samme situasjon, og mange steder surrogatmødre søker etter å få bære frem andres barn.

(Og sånn apropos det å bruke din kones egg så kalles det gestational surrogacy. Og er absolutt det vanligste.)

Jeg har selv vært i situasjonen hvor jeg vurderte surrogatsvangerskap. Men endte i stedet opp med å søke adopsjon. Det er fordeler og ulemper med begge delene. (Men pussig nok fikk jeg et magebarn i stedet.) Send meg gjerne en pm hvis du lurer på noe. Jeg har søkt opp masse info om dette.

Skrevet

Tror det ligger mellom 200 og 300 000 norske kroner alt avhengig av om man bruker en klinikk eller går "independent" med en surrogatmor. Antall IVF-forsøk etc spiller også inn

• 2 år senere...
Gjest Silla 35
Skrevet

Hei...

Jeg har også søkt surrugatmor på nettet....men det er lite det står for oss som bor i Norge.

For jeg kunne godt tenke meg å være surrugatmor...:)

Har to friske og raske gutter og vil ikke ha flere barn selv. Men tenker at jeg kan godt gå gjennom en graviditet for å hjelpe andre...og mens jeg fortsatt er relativt ung(35 år)

Noen som har noen tips til hvor man kan henvende seg..:)

Silla

Gjest Adopsjon
Skrevet

Med slike holdninger bør du være totalt i mot adopsjon også. I disse tilfellene blir jo også barnet tatt fra mor kort tid etter fødsel og gitt til totalt fremmede.

Det er mange konsekvenser av surrogatmødre, men man bør faktisk argumentere mot dem istedet for å komme med slikt følelsessvada.

Personlig synes jeg at de som ikke kan få barn selv bør vurdere adopsjon fremfor surrogatmor. Siden dette ikke er lov i Norge, må man omgå lovverket ved å dra til utlandet for å få det gjort, man risikerer at mor angrer seg og vil ha barnet selv, og hvor står man da når man har omgått norsk lov?

Jeg synes det er flott at dere tenker på dette, men personlig synes jeg adopsjon er et bedre alternativ.

Gjest Raptuza
Skrevet

Det er jo ikkje alle som kjem gjennom adopsjonsmøllas krav til adoptivforeldre(helse, økonomi, sivil status, boligform...)

Gjest Gjest
Skrevet
Hei...

Jeg har også søkt surrugatmor på nettet....men det er lite det står for oss som bor i Norge.

For jeg kunne godt tenke meg å være surrugatmor...:)

Har to friske og raske gutter og vil ikke ha flere barn selv. Men tenker at jeg kan godt gå gjennom en graviditet for å hjelpe andre...og mens jeg fortsatt er relativt ung(35 år)

Noen som har noen tips til hvor man kan henvende seg..:)

Silla

Kanskje du har litt mer hell dersom du søker på surrogatmor istedet for surrugatmor? ;)

Skrevet

Det er heldigvis ikke lovlig i Norge - mennesker og spesielt såm barn, skal ikke være en vanlig vare man kan kjøpe og selge.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...