Gå til innhold

Smerte korsrygg - vimovo

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Takk for svar ☺️ skal prøve på det ! 

Anonymkode: 719e5...995

Min erfaring er også at vimovo/arcoxia osv ikke hjelper så godt på akutte hekseskudd, som på langvarige plager som blusser opp og ned. 

Det er viktig at du vet at det ikke er farlig, for å være redd gjør at du spenner kroppen mye og da har muskler og ledd en tendens til å henge seg litt opp så baller plagene på seg. Smertelindring er viktig for dette, så kroppen får en mulighet til å slappe litt av leges. Har du fått sterkere smertestillende så kan det være fornuftig å bruke dem i en kort periode, ikke bare for å unngå å ha vondt, men fordi det hjelper deg å bli raskere bra ved at kroppen får slappet av. Jeg bruker voltarol forte gel en del, det lindrer litt.

Anonymkode: ad529...fe2

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Ja det jeg også var redd for. Men både lege og kiropraktor sier det ikke er det🤷🏼‍♀️

En del revmatiske lidelser gir problemer med korsryggen. Har du plager forenlig med noe sånt, TS?

Dessuten: legen kan ikke si at det ikke er prolaps før ryggen din er scannet med MR. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Har hatt det sånn i 30 år 😭

Anonymkode: 679ee...b19

Nei stakkars deg!🥺 bruker du noe mot smerten? Uff det er lenge det

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vimovo virker jo ikke.  Fortsatt smerte. Kan jeg bare stoppe ta den da? 
fikk tramadol men vil ikke ta den pga den kan gi avhengighet. Da får jeg heller bare ha denne smerten 🥺

Da kan du nesten ha det så godt. Noen ganger trenger musklene en pause mens tramadolen får virke. Det er ikke lett å få slikt skrevet ut, så legen mener nok at du trenger det for å bli bedre. 

Anonymkode: 0d580...e7a

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Gaia skrev (Akkurat nå):

En del revmatiske lidelser gir problemer med korsryggen. Har du plager forenlig med noe sånt, TS?

Dessuten: legen kan ikke si at det ikke er prolaps før ryggen din er scannet med MR. 

Revmatisk rygg kommer sjeldent som julekvelden på kjerringa med møkkvond akutt rygg, det er typisk hekseskudd. If it walks like a duck and quacks like a duck osv..

AnonymBruker
Skrevet
Gaia skrev (1 minutt siden):

Nei. 
Åå såpass ja.. burde jeg ikke tatt en mr da?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Ikke for å kuppe tråden, men dette er mitt smerteområde også. Det har kommet og gått i over et år nå (før det kjente jeg også det, men siden et år har det vært helt kronisk) Jeg har gått til fysioer som bare anbefalte noen øvelser og jeg har vært så sliten og lei at jeg bare trodde dette var smerte jeg måtte finne meg i! Hvordan fikk du behandling? 

Anonymkode: 2490a...c2b

Jeg gikk til fastlegen. Jeg fikk først kortison, men Arcoxia fungerte bedre. Jeg tar 60 mg én gang om dagen i åtte dager. 

Anonymkode: e8732...4f4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Da kan du nesten ha det så godt. Noen ganger trenger musklene en pause mens tramadolen får virke. Det er ikke lett å få slikt skrevet ut, så legen mener nok at du trenger det for å bli bedre. 

Anonymkode: 0d580...e7a

Jeg vet. Men leste det er morfin i det? Og det tåler jeg dårlig. 

AnonymBruker
Skrevet

Nei. 

Det er akkurat dette som gjør at du blir redd.

Mange med revmatisk sykdom har vondt i ryggen, de fleste med vondt i ryggen har ikke revmatisk sykdom. 

Etter alle solemerker er du bra i ryggen lenge før du kommer inn til MR, og det å være redd for revmatisk sykdom kan tvert i mot gjøre at ryggen er vond lengre. Hvis legen hadde mistanke om revmatisme hadde h*n henvist deg. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Min erfaring er også at vimovo/arcoxia osv ikke hjelper så godt på akutte hekseskudd, som på langvarige plager som blusser opp og ned. 

Det er viktig at du vet at det ikke er farlig, for å være redd gjør at du spenner kroppen mye og da har muskler og ledd en tendens til å henge seg litt opp så baller plagene på seg. Smertelindring er viktig for dette, så kroppen får en mulighet til å slappe litt av leges. Har du fått sterkere smertestillende så kan det være fornuftig å bruke dem i en kort periode, ikke bare for å unngå å ha vondt, men fordi det hjelper deg å bli raskere bra ved at kroppen får slappet av. Jeg bruker voltarol forte gel en del, det lindrer litt.

Ja jeg er jo veldig redd for at det er noe farlig 🥺aldri hatt dette før. Til nå tar jeg kun vimovo og 3-4 gram Paracet hver dag. Får se det an til imorgen, om det er like vondt så får jeg prøve voltaren.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Til dere som har hatt det samme, som hekseskudd, hvordan smerte har dere hatt? At det hogger til ved bevegelse ? At hele korsryggen og fram til magen er stiv og støv og smerte? 
har jo aldri hatt noe lignende før, og blir veldig bekymret. Og hvor lenge hadde dere det sånn 

Ja, har hatt noe lignende. Veldig vondt! Men det blir gradvis bedre. Viktig å variere stilling og å bevege seg. Jobber du på kontor, bør du ha mulighet til å stå og sitte vekslende (heve-senke bord f eks). 

Gå korte turer, avlast ryggen f eks ved å legge deg ned innimellom. Gjør lette bevegelser/øvelser for å slappe av i rygg og rompe, lett å spenne seg så man får mere vondt. Kan hjelpe å gå i motbakker.

Det er vondt, og det kan sitte i lenge, men farlig er det vel ikke. Finn gode avlastningsmetoder, sitte/ligge/stå/gå.

Kan være nødvendig med smertestillende for å få sove.

Anonymkode: 28ef8...118

AnonymBruker
Skrevet

Mange med revmatisk sykdom har vondt i ryggen, de fleste med vondt i ryggen har ikke revmatisk sykdom. 

Etter alle solemerker er du bra i ryggen lenge før du kommer inn til MR, og det å være redd for revmatisk sykdom kan tvert i mot gjøre at ryggen er vond lengre. Hvis legen hadde mistanke om revmatisme hadde h*n henvist deg. 

Nei er ikke redd revmatisk sykdom, har faktisk ikke tenkt på det. ☺️Tenkte mest på prolaps når hun skreiv mr. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja jeg er jo veldig redd for at det er noe farlig 🥺aldri hatt dette før. Til nå tar jeg kun vimovo og 3-4 gram Paracet hver dag. Får se det an til imorgen, om det er like vondt så får jeg prøve voltaren.

Det er helt sikkert ikke farlig :) Hekseskudd, sa jo legen. Jeg har hatt det flere ganger med 10-15 års mellomrom. Tid, bevegelse og hvile er det som har hjulpet. 
Du kan gå til fysioterapeut eller kiropraktor e l, sjekk først innom fastlegen. 

AnonymBruker
Skrevet

Det er lett å tenke slik. Kan noe som er så vondt virkelig være ufarlig? Ja, det kan det. På samme måte som ting som er farlige ikke trenger å kjennes i det hele tatt. Korsryggen er et nett av nerver, muskler, sener og ledd som holder hele kroppen din sammen. Når noe baller seg her, spesielt om det pirker i nerver, så gjør det helt ufattelig vondt. Jeg hadde heller valgt å føde fremfor å ha hekseskudd, så jævlig vondt gjør det. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er lett å tenke slik. Kan noe som er så vondt virkelig være ufarlig? Ja, det kan det. På samme måte som ting som er farlige ikke trenger å kjennes i det hele tatt. Korsryggen er et nett av nerver, muskler, sener og ledd som holder hele kroppen din sammen. Når noe baller seg her, spesielt om det pirker i nerver, så gjør det helt ufattelig vondt. Jeg hadde heller valgt å føde fremfor å ha hekseskudd, så jævlig vondt gjør det. 

Ja, det sier litt om hvor vondt det er når jeg i dag tenkte at jeg heller ville født igjen. Og jeg har alltid vært helt sikker på at jeg ikke skal gjennom en fødsel til!🤭Men håper det blir bedre snart 🤞🏼

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er helt sikkert ikke farlig :) Hekseskudd, sa jo legen. Jeg har hatt det flere ganger med 10-15 års mellomrom. Tid, bevegelse og hvile er det som har hjulpet. 
Du kan gå til fysioterapeut eller kiropraktor e l, sjekk først innom fastlegen. 

Uff flere ganger ja..

Ja, jeg skal til kiropraktor igjen neste uke 🥰

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det sier litt om hvor vondt det er når jeg i dag tenkte at jeg heller ville født igjen. Og jeg har alltid vært helt sikker på at jeg ikke skal gjennom en fødsel til!🤭Men håper det blir bedre snart 🤞🏼

Det gjør det! Plutselig slipper det igjen, nesten like raskt som det kom. 

God bedring :) 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Det gjør det! Plutselig slipper det igjen, nesten like raskt som det kom. 

God bedring :) 

Takk!☺️

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.6.2026 den 23.56):

Revmatisk rygg kommer sjeldent som julekvelden på kjerringa med møkkvond akutt rygg, det er typisk hekseskudd. If it walks like a duck and quacks like a duck osv..

Revmatiske plager KAN faktisk bare plutselig debutere. Blant annet hos personer som får  Aksial spondyloartritt , Psoriasisartritt eller Polymyalgia rheumatica. 

AnonymBruker skrev (På 19.6.2026 den 23.56):

Nei. 

Det burde du. 

Mest sannsynlig er det ikke noe revmatisk, men når det er så langvarig, så burde man kanskje utrede. 

AnonymBruker skrev (På 19.6.2026 den 23.59):

Det er bare det at leger ofte ikke har slike mistanker. Folk kan gå lenge med plager før de blir utredet. Min revmatiske sykdom (som blant annet debuterte plutselig, og med rygg som hovedproblem) tok 7 år med mye frem og tilbake før jeg fikk diagnose. 

AnonymBruker
Skrevet
Gaia skrev (3 timer siden):

Revmatiske plager KAN faktisk bare plutselig debutere. Blant annet hos personer som får  Aksial spondyloartritt , Psoriasisartritt eller Polymyalgia rheumatica. 

Det burde du. 

Mest sannsynlig er det ikke noe revmatisk, men når det er så langvarig, så burde man kanskje utrede. 

Det er bare det at leger ofte ikke har slike mistanker. Folk kan gå lenge med plager før de blir utredet. Min revmatiske sykdom (som blant annet debuterte plutselig, og med rygg som hovedproblem) tok 7 år med mye frem og tilbake før jeg fikk diagnose. 

Jeg hadde en mr av ryggen for 3 år siden og den var helt fin. Men det kan jo komme nye ting på 3 år.. kan kiropraktor henvise til mr?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...