AnonymBruker Skrevet fredag kl. 18:26 #1 Skrevet fredag kl. 18:26 Har fått ekstrem smerte i korsryggen, alt gjør vondt. Klarer nesten ikke finne en god stilling for å sove, gjør veldig vondt når jeg går. Andre som har hatt det sånn? Hvor lenge varer det? Har fått vimovo hos legen, men hvor lang tid tar det før den virker? Er på 3 dagen nå. Anonymkode: 719e5...995
Kålrota Skrevet fredag kl. 18:30 #2 Skrevet fredag kl. 18:30 Du trenger vel sterkere smertestillende enn Vimovo? Det er konkludert med at det er muskulært, da? Prøv litt smertestillende gel og smør på det vondeste. Du burde vel også gå til fysioterapeut.
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 18:44 #3 Skrevet fredag kl. 18:44 Jeg har vært kronisk smertepasient i mange år, blant annet ( det er flere årsaker), pga smerter i korsryggen. Vimovo kan ta 'toppen' av smertene, men ikke fullt ut. Har smertene vært intense over tid, har jeg tatt en 'kur' med Tramadol, over ca 10 dager. Vimovo kan virke negativt inn på nyrefunksjonen din, Tramadol er sterkt smertestillende som kan gi avhengighet, så det blir litt som pest eller kolera. Fungerer ikke Vimovo, ta kontakt med legen din. Anonymkode: c3d73...9e2
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 18:49 #4 Skrevet fredag kl. 18:49 Hvorfor har du vondt? Har hatt grei virkning av vimovo for betennelse i skulder, men ikke for annen smerte enn hva vanlig naproxen hjelper for. Anonymkode: d8678...883
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 18:50 #5 Skrevet fredag kl. 18:50 Prøv Voltaren. Jeg fikk en helt ny hverdag etter 2-3 dager Anonymkode: 553fa...847
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 19:00 #6 Skrevet fredag kl. 19:00 Ser når at vimovo ikke bør taes sammen med antidepressiva og det har ikke jeg fått beskjed om. Hva er sjansen for farlig bivirkning på 5 dager? Som magesår/blødning. Anonymkode: 719e5...995
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 19:02 #7 Skrevet fredag kl. 19:02 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Jeg har vært kronisk smertepasient i mange år, blant annet ( det er flere årsaker), pga smerter i korsryggen. Vimovo kan ta 'toppen' av smertene, men ikke fullt ut. Har smertene vært intense over tid, har jeg tatt en 'kur' med Tramadol, over ca 10 dager. Vimovo kan virke negativt inn på nyrefunksjonen din, Tramadol er sterkt smertestillende som kan gi avhengighet, så det blir litt som pest eller kolera. Fungerer ikke Vimovo, ta kontakt med legen din. Anonymkode: c3d73...9e2 Vimovo virker jo ikke. Fortsatt smerte. Kan jeg bare stoppe ta den da? fikk tramadol men vil ikke ta den pga den kan gi avhengighet. Da får jeg heller bare ha denne smerten 🥺 Anonymkode: 719e5...995
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 19:02 #8 Skrevet fredag kl. 19:02 Kålrota skrev (32 minutter siden): Du trenger vel sterkere smertestillende enn Vimovo? Det er konkludert med at det er muskulært, da? Prøv litt smertestillende gel og smør på det vondeste. Du burde vel også gå til fysioterapeut. Har vært hos kiropraktor også. Ja mener det er muskulært. Alt gjør vondt.. Anonymkode: 719e5...995
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 19:12 #9 Skrevet fredag kl. 19:12 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Vimovo virker jo ikke. Fortsatt smerte. Kan jeg bare stoppe ta den da? fikk tramadol men vil ikke ta den pga den kan gi avhengighet. Da får jeg heller bare ha denne smerten 🥺 Anonymkode: 719e5...995 Det er ikke meningen at man skal ha skikkelig smerter, ta kontakt med legen din. En 'kur' med tramadol gjør deg ikke avhengig. Det er verre om du skal bruke det daglig over tid. Jeg har nylig hatt betennelse i ryggen, var rimelig skeptisk til tramadol, men tok en kur på 10 dager og det hjalp. Anonymkode: c3d73...9e2
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 19:14 #10 Skrevet fredag kl. 19:14 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er ikke meningen at man skal ha skikkelig smerter, ta kontakt med legen din. En 'kur' med tramadol gjør deg ikke avhengig. Det er verre om du skal bruke det daglig over tid. Jeg har nylig hatt betennelse i ryggen, var rimelig skeptisk til tramadol, men tok en kur på 10 dager og det hjalp. Anonymkode: c3d73...9e2 Var hos legen i går.. mener det er hekseskudd Anonymkode: 719e5...995
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 19:18 #11 Skrevet fredag kl. 19:18 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Var hos legen i går.. mener det er hekseskudd Anonymkode: 719e5...995 Uansett hva det er, smerter er smerter. Virker ikke Vimovo, de om noe annet. God bedring! Anonymkode: c3d73...9e2
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 19:18 #12 Skrevet fredag kl. 19:18 *be om* skulle det stå Anonymkode: c3d73...9e2
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 19:22 #13 Skrevet fredag kl. 19:22 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det er ikke meningen at man skal ha skikkelig smerter, ta kontakt med legen din. En 'kur' med tramadol gjør deg ikke avhengig. Det er verre om du skal bruke det daglig over tid. Jeg har nylig hatt betennelse i ryggen, var rimelig skeptisk til tramadol, men tok en kur på 10 dager og det hjalp. Anonymkode: c3d73...9e2 Det er ikke skadelig med smerter. Eller, det er ikke *mer* skadelig med smerter noen dager eller uker enn den psykiske belastningen ts beskriver. Begge deler er reelle. Ingen av dem er livstruende. Det er ts sin helse, og dermed hen som tar avgjørelsen. Ts: det finnes en rekke øvelser og posisjoner du kan forsøke bevege deg forsiktig innad for å oppnå midlertidig smertelindring. Trikset er å bevege seg *noe*, men ikke dytte inn i smerte. Typisk vil også varme og/eller massasje funke. Har du en klassisk varmeflaske eller varmepute du bruker ved type mensen så funker den godt også til de her type smerter. Dersom du klarer å gå vil også forsiktig gange i ulendt terreng funke. Husk å holde deg i noe bevegelse, unngå å bli inaktiv da det påregnelig kan forverre symptomer (ja, jeg vet at man i gamle dager bad pasienter hvile. Det gjør man ikke lengre. Nå ber man pasienter unngå bli inaktive) Anonymkode: 96f22...bee 2 1
Gaia Skrevet fredag kl. 19:23 #14 Skrevet fredag kl. 19:23 Vimovo er et mildt NSAID. Det vil nok ta mer enn tre dager før den virker. Gi den minst to uker. Funker den ikke da, ville jeg bedt om ny vurdering. Alt du kan greie når det gjelder bevegelse er også viktig ved ryggsmerter.
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 19:27 #15 Skrevet fredag kl. 19:27 Jeg måtte over på tramadol en periode for å klare å bevege meg. Begynte med fysioterapi og deretter styrketrening og har ikke vært plaget siden. Gikk en stund også på psykomotorisk fysioterapi og det var helt gull. Bruker fortsatt metoder og øvelser derifra når ryggen begynner å tulle litt igjen. Sliter med at jeg spenner meg mye - og deretter får muskelsmerter - spesielt i nakke og korsrygg. Var langtidssykemeldt og veldig langt nede. Nå er jeg over gjennomsnittet godt trent og sprek og fungerer i jobb og dagligliv. Anbefaler fysio og trening! Anonymkode: 7021a...d52 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 19:37 #16 Skrevet fredag kl. 19:37 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Det er ikke skadelig med smerter. Eller, det er ikke *mer* skadelig med smerter noen dager eller uker enn den psykiske belastningen ts beskriver. Begge deler er reelle. Ingen av dem er livstruende. Det er ts sin helse, og dermed hen som tar avgjørelsen. Ts: det finnes en rekke øvelser og posisjoner du kan forsøke bevege deg forsiktig innad for å oppnå midlertidig smertelindring. Trikset er å bevege seg *noe*, men ikke dytte inn i smerte. Typisk vil også varme og/eller massasje funke. Har du en klassisk varmeflaske eller varmepute du bruker ved type mensen så funker den godt også til de her type smerter. Dersom du klarer å gå vil også forsiktig gange i ulendt terreng funke. Husk å holde deg i noe bevegelse, unngå å bli inaktiv da det påregnelig kan forverre symptomer (ja, jeg vet at man i gamle dager bad pasienter hvile. Det gjør man ikke lengre. Nå ber man pasienter unngå bli inaktive) Anonymkode: 96f22...bee Nja, alt trenger ikke være livstruende for å få medisiner mot smerte. Det er nok ikke så enkelt å bevege seg, at massasje og andre ting du nevner, dersom smertene er store. Det kan være forebyggende, men om smertene er ille, så hjelper det ikke å foreslå bevegelse, dersom man ikke klarer å bevege seg pga smerter. Vil uansett anbefale at vedkommende tar kontakt med lege. Unødvendig å ha store smerter, dersom en kort kur med smertestillende kan hjelpe. Forebyggende arbeid kan man ta senere. Anonymkode: c3d73...9e2
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 19:53 #17 Skrevet fredag kl. 19:53 Til dere som har hatt det samme, som hekseskudd, hvordan smerte har dere hatt? At det hogger til ved bevegelse ? At hele korsryggen og fram til magen er stiv og støv og smerte? har jo aldri hatt noe lignende før, og blir veldig bekymret. Og hvor lenge hadde dere det sånn Anonymkode: 719e5...995
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 20:02 #18 Skrevet fredag kl. 20:02 Jeg har hatt mye problemer med betennelse og muskelsmerter i piriformismuskelen, samt isjias. Jeg får best effekt av Arcoxia, men det tar noen dager før den fungerer. Jeg tar en kur på åtte dager og begynner med én gang jeg får litt vondt. Hvis jeg venter en dag eller to blir smertene ekstreme. Da klarer jeg ikke å sitte, ligge eller gå og har vondt kontinuerlig. Ingen smertestillende har fungert på smertene mine. Anonymkode: e8732...4f4 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 20:03 #19 Skrevet fredag kl. 20:03 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Til dere som har hatt det samme, som hekseskudd, hvordan smerte har dere hatt? At det hogger til ved bevegelse ? At hele korsryggen og fram til magen er stiv og støv og smerte? har jo aldri hatt noe lignende før, og blir veldig bekymret. Og hvor lenge hadde dere det sånn Anonymkode: 719e5...995 Høres normalt ut. Det er jævlig vondt. Jeg fikk det i nakken, kunne ikke snu på hodet. Jeg vikk Voltaren, det hjalp i løpet av 2-3 dager. Anonymkode: 68e03...1b2
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 20:10 #20 Skrevet fredag kl. 20:10 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Til dere som har hatt det samme, som hekseskudd, hvordan smerte har dere hatt? At det hogger til ved bevegelse ? At hele korsryggen og fram til magen er stiv og støv og smerte? har jo aldri hatt noe lignende før, og blir veldig bekymret. Og hvor lenge hadde dere det sånn Anonymkode: 719e5...995 Føles ut som jeg blir knivstukket i korsryggen. Smertestillende hjelper ikke i det hele tatt, kun bevegelse. Tar gjerne fire-fem dager før jeg kan bevege meg normalt, og 1-3 måneder før smerten er helt over. Anonymkode: 939ef...e56
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå