Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Tenåringen er veldig matglad. 165 høy og 80 kg. Må slanke henne i smug, og vil ha full fokus på livsstilsendring i sommerferien. Har noen gode tips? 

Anonymkode: f61de...c4b

• Liker 2
  • Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

I smug? Du tror ikke hun legger merke til det? Fin måte å skape skam på. 

Sunt og variert kosthold hjemme med mye grønnsaker, vann som tørstedrikk og snacks en dag i uken. Dette er vaner det er fint å ha med seg. 

• Liker 27
  • Nyttig 11
Skrevet

Start med deg selv og gå foran som et godt eksempel. Man bør heller ikke slanke et barn med mindre det er sykelig overvektig, noe det ikke er. Og ikke sett fokus på mat og matinntak, du ender bare med en ungdom med et anstrengt forhold til mat og minsket matglede.

Fokuser på aktiviteter som trigger mestring og glede, slik at ungdommen får en sunn livsstil. Det er lov å kose seg og man må passe seg for å havne i en negativ spiral.

• Liker 6
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Start med å servere skikkelig mat, laget av rene råvarer. 
Ta henne med på aktivitet - f.eks forslå at dere kan melde dere inn i et treningssenter sammen.

(de sier vel at kiloene kommer fra kjøkkenet, grammene fra trening - så fokus på riktig mat bør være prioritet nr1).

Anonymkode: e240e...de3

• Liker 7
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Tenåringen er veldig matglad. 165 høy og 80 kg. Må slanke henne i smug, og vil ha full fokus på livsstilsendring i sommerferien. Har noen gode tips? 

Hvis du tror at det å ha "fullt fokus" på noe gjennom hele sommeren, og samtidig "gjøre det i skjul" er kompatible beskrivelser av noe som kan skje samtidig, bør du virkelig tenke deg om på nytt. 

Hvis "livsstilsendring" er det som skal til (underforstått at tenåringen spiser junk til de fleste måltider, og ikke beveger seg en meter mer enn nødvendig) har jo noe helt fundamentalt sviktet for lengst. 

At tenåringer er matglade er ofte bare bra. De vokser. 

• Liker 8
  • Nyttig 10
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Det kommer ikke til å fungere. Hun må ville det selv.

Anonymkode: 8baee...34b

• Liker 7
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

Er vekten et problem som plutselig har oppstått eller vært der over tid? 

Vi har og et barn med økende vekt og fokus på gode valg rundt mat og aktivitet.

Men som bruker over her sier, det samsvarer ikke å ha fullt fokus på en endring gjennom sommeren og samtidig gjøre det i smug. Her må du ta en ærlig, men fin samtale med barnet ditt. Hos oss har barnet bemerket det selv og ønsker at vi skal hjelpe til med en endring. Man kan ta denne samtalen uten at det blir skamfullt.

Hvilke aktiviteter bedriver barnet i dag? Hvordan ser kostholdet til familien ut? Kjøper hun mye mat ute?

Det er en sårbar alder, men samtidig kan man ha mange fine samtaler rundt temaet uten at det skal bli et problem.

Anonymkode: e93a2...0ac

• Liker 5
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner på en måte hvor du kommer fra, jeg har også blitt frustrert over disse motstridende rådene når det kommer til å kontrollere vekten på barn. Man skal ikke slanke dem, men passe på at vekten ikke øker mer (i praksis er jo dette akkurat det samme), man skal ikke snakke med dem om vekt, men ha fokus på sunn mat (og da skal de liksom ikke lukte lunta?). Å kontrollere hvor mye de spiser betyr jo å si nei til den tredje brødskiva og den andre middagsporsjonen, et hvert barn merker jo det og vil spørre om hvorfor.

Med en tenåring er løpet kjørt. Hun vet garantert at hun er overvektig, like greit å snakke om det og normalisere problemet. Ellers blir det bare en skamfylt elefant i rommet. Legg opp en plan for trening og kosthold sammen. Jeg ønsker dere begge lykke til med endringene!

Anonymkode: 78f52...91a

• Liker 15
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Start med å servere skikkelig mat, laget av rene råvarer. 
Ta henne med på aktivitet - f.eks forslå at dere kan melde dere inn i et treningssenter sammen.

(de sier vel at kiloene kommer fra kjøkkenet, grammene fra trening - så fokus på riktig mat bør være prioritet nr1).

Anonymkode: e240e...de3

Ja, trening har en oppstrammende effekt og kan forbedre forbrenningen. Men det er hva barnet får servert hjemme (og evt kjøper seg på butikken) som avgjør vekten.

Det høres jo helt idiotisk ut å slanke et barn/ungdom i smug. Fokuset bør heller være å innføre mer og mer gode vaner. Evt også finne ut av om det er noe bakenforliggende som har bidratt til vektøkning (eks trøstespising).

Anonymkode: 35c8e...294

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Hensatt skrev (13 minutter siden):

Start med deg selv og gå foran som et godt eksempel. Man bør heller ikke slanke et barn med mindre det er sykelig overvektig, noe det ikke er. Og ikke sett fokus på mat og matinntak, du ender bare med en ungdom med et anstrengt forhold til mat og minsket matglede.

Fokuser på aktiviteter som trigger mestring og glede, slik at ungdommen får en sunn livsstil. Det er lov å kose seg og man må passe seg for å havne i en negativ spiral.

Eh, her har jo barnet FEDME. Det er alvorlig, og bra at foreldrene tar grep. Men jeg ville absolutt ikke gjort dette i smug. Hvorfor lage masse skam? Sett deg ned med barnet og si at det er viktig å passe på kroppen sin, og at for høy vekt kan være skadelig. Og så innfør sunne vaner. Normaliser kropp og helse, og ikke gjør det til noe skummelt og hemmelig. Hos oss snakker vi helt åpent om slikt, og datteren vår uttrykte da hun var 16 at hun følte at hun hadde lagt på seg. Det hadde hun jo (ikke mye, kanskje 5 kilo) og da snakket vi om dette som vi snakker om alt annet. Vi ble enige om at hun kunne slippe pliktene sine hjemme en periode og bruke mer tid på trening på ettermiddagene. Kiloene forsvant ila noen måneder og vi levde videre som normalt. Det er denne hemmeliggjøringen og berøringsangsten som gir folk skam og in the end spiseforstyrrelser. 

Anonymkode: bb6ce...3d9

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
Skrevet (endret)

Vi hadde selv samme problemet med et av våre barn. Det er utfordrende og ikke skulle gi de dårlig selvfølelse pga kommentarer om kropp og vekt, ikke påføre de spiseforstyrrelser, og samtidig lære de om sunn vekt og gode matvaner. Vi følte iallefall det var en balansegang, og jeg skjønner hva du sier med å "slanke i smug".

Det er jo ingen rakettforskning at vi spiser mer av god mat. Så unngå å tilpasse til favorittmenyen, men noe barnet liker greit nok. Ved å ha litt færre kalorier i familiens måltider, reduserer du mye i løpet av ei uke.

Unngå å servere nybakt brød. Unngå å steke vafler eller bake kake bare fordi det er hyggelig. Kjøp mindre lørdagsgodteri, evt ha litt godteri pluss en skål med blåbær og jordbær. Ikke ha dessert fordi du har lyst på. Ikke ha kjeks i skapet eller is i fryseren. Ikke kjøp mengder av brus på tilbud. Gjør det tungvindt å få tak i ekstra kalorier. Ikke ha nugatti, syltetøy etc tilgjengelig.

Ha alltid sunne middager. (Tortillalefser inneholder feks sjukt mye kalorier, og hvis barnet spiser 2-3 stk, så er det nok til tre middager. Lag heller chilli con carne!)

Ha alltid mye (og deilig!) frukt og grønt tilgjengelig. En kurv jordbær er dyrt, men det er ikke dyrere enn en pose med sjokoladebiter...

Ha alltid isbiter/isvann tilgjengelig!

Spis opp brødet før dere kjøper/finner frem et nytt. Du blir mett av to skiver normalt brød, men må ha 4 om det er nystekt...

Erstatt hyggen rundt mat og godterier med en felles aktivitet. Kan dere få en felles "dilla" på freesbeegolf, geocaching, pokemon go, stolpejakt, turorientering, toppturer, tur til svømmehallen? Noe som er hyggelig, emn krever litt bevegelse.

Endret av skogsfugl
  • Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
AnonymBruker
Skrevet

Slanker da ingen i smug når de er tenåringer. Tenåringen har en høy vekt pg bør selv lære seg å leve på sunnere mat og mondre kalorier.

Anonymkode: aa165...9ce

• Liker 3
Skrevet

Ikke slank henne! Det høres bare ut som begynelsen på en spiseforstyrelse.... Du bør heller søkke skikelige råd, ikke fra KG! Skolen hennes har vel en helsesøster, har du snaket med henne? 

Ellers har jeg generelt stor tro på uprosesert mat. Lagge midagene fra bunnen av, bak brøde selv eller kjøp det fra hånverks bakerei, kjøp rent påleg, rfukt, grønsaker og så videre. Det er endringer du kan gjøre for helle familien og vill være sunt for alle, uten at du trenger å påføre datteren din noen skam. Det er en dokumentar på nrk om ultraprosesert mat, anbefaler å se den! Så er jo fysisk aktivitet bra for helle familien, igjen ikke single ut dateren din her. Men dere kan alle dra på sykel turer, fot turer, klatre parker, trampoline parker (er veldig god trening og gøy), kano padling, svøming som strand eller svømehal. Poenge mitt er at du kan gjøre smarte helse valg for helle familien som vill påvirke dateren din også, MEN det er veldig lite lurt å single ut datteren din!!! Hun har sansynligvis nok skam rundt overvekt som det er, om du ikke skal påføre henne mer i "smug".

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
Pippi Lotta skrev (21 minutter siden):

Ikke slank henne! Det høres bare ut som begynelsen på en spiseforstyrelse.... Du bør heller søkke skikelige råd, ikke fra KG! Skolen hennes har vel en helsesøster, har du snaket med henne? 

Ellers har jeg generelt stor tro på uprosesert mat. Lagge midagene fra bunnen av, bak brøde selv eller kjøp det fra hånverks bakerei, kjøp rent påleg, rfukt, grønsaker og så videre. Det er endringer du kan gjøre for helle familien og vill være sunt for alle, uten at du trenger å påføre datteren din noen skam. Det er en dokumentar på nrk om ultraprosesert mat, anbefaler å se den! Så er jo fysisk aktivitet bra for helle familien, igjen ikke single ut dateren din her. Men dere kan alle dra på sykel turer, fot turer, klatre parker, trampoline parker (er veldig god trening og gøy), kano padling, svøming som strand eller svømehal. Poenge mitt er at du kan gjøre smarte helse valg for helle familien som vill påvirke dateren din også, MEN det er veldig lite lurt å single ut datteren din!!! Hun har sansynligvis nok skam rundt overvekt som det er, om du ikke skal påføre henne mer i "smug".

Har ikke barnet en spiseforstyrrelse allerede da? Overspising og trøste/kosespising er vel den vanligste spiseforstyrrelsen vi har. 

Anonymkode: ea4d5...8cb

• Liker 5
  • Nyttig 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det kommer ikke til å fungere. Hun må ville det selv.

Anonymkode: 8baee...34b

Og ikke minst forstå det selv. Hvis hun ikke forstår det grunnleggende (som hun ikke vil gjøre hvis dette skal være "hemmelig"), så vil det så klart ikke lykkes 

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Har ikke barnet en spiseforstyrrelse allerede da? Overspising og trøste/kosespising er vel den vanligste spiseforstyrrelsen vi har. 

Anonymkode: ea4d5...8cb

Du tenker at alle overvektige er spiseforstyrret? Du vet at overspising også er en diagnose, det er ikke bare å være litt dårlig på posjonskontroll.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skulle ønske det var mer fokus på sunn mat og gode vaner hjemme hos oss da jeg var ungdom og vokste opp. Jeg har gått fra å være slank 16åring til lubben 18-åring til å slite med fedme både på nivå med TS 16åring (jeg har samme høyde) og verre. Jeg er 40 nå og har slitt med forholdet til mat og vekt og helse siden det gikk over styr. 

Dette er så mye vanskeligere å ta grep om når man skjønner i voksen alder at hjernen har blitt vant til at normalen er overvekt, hjernen kjemper imot når man prøver å slanke seg osv. Så jeg ville ikke ha slanket tenåringen, men jeg hyller de som nevner at man må få til gode vaner for hele hjemmet og snakke om god helse, ikke nødvendigvis om kropp og vekt. 

Anonymkode: aaa2f...c9d

• Liker 4
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Start med familiefrokost, kjøleskapsfrokost med rosiner e.l. Da får magen litt å jobbe med. Det skader helle ikke å avslutte dagen (kveldsmat) med kjøleskapsfrokost. 

Anonymkode: 1fc88...f9a

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg skjønner på en måte hvor du kommer fra, jeg har også blitt frustrert over disse motstridende rådene når det kommer til å kontrollere vekten på barn. Man skal ikke slanke dem, men passe på at vekten ikke øker mer (i praksis er jo dette akkurat det samme), man skal ikke snakke med dem om vekt, men ha fokus på sunn mat (og da skal de liksom ikke lukte lunta?). Å kontrollere hvor mye de spiser betyr jo å si nei til den tredje brødskiva og den andre middagsporsjonen, et hvert barn merker jo det og vil spørre om hvorfor.

Med en tenåring er løpet kjørt. Hun vet garantert at hun er overvektig, like greit å snakke om det og normalisere problemet. Ellers blir det bare en skamfylt elefant i rommet. Legg opp en plan for trening og kosthold sammen. Jeg ønsker dere begge lykke til med endringene!

Anonymkode: 78f52...91a

Mange som går fryktelig hardt ut i denne tråden, men dette er faktisk et vanskelig problem.

Etter at de er konfirmert har de tilgang på egne penger, og alle butikkene bugner jo over av snop og snacks med helt enorm kaloritetthet. Man kan fint prøve å legge til rette for sunne vaner hjemme uten at det egentlig hjelper 

Anonymkode: c8b76...d8c

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Syns det var fin ide jeg, ts. Nettopp for å unngå skam. Ha fokus på varig livsstilsendring. Ser ingenting galt i det du skriver. 
Varig livsstilsendring for hele familien syns jeg er flott. Fokuser på frukt og grønt, og rene matvarer. Finn ut hva dere kan kutte ut. Hva dere kan erstatte med som er godt. Snakke med familien om å leve litt sunnere, kunnskap er makt. Hvis man lærer litt om kroppens prosesser er det enklere å forstå hvorfor familien streber mot en varig livsstilsendring. 

Anonymkode: 5ef36...be3

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...