Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
På 23.4.2006 den 18.51, Gjest King James II skrev:

hvem har sakt at det var alkehol i vinen som Jesus lagde `?

http://www.bibel.no/Nettbibelen?query=JSK6x8syuELtc2PioiuanVnhQkoAQHO0HFSPTlaWGs1mCFflB/RnyrpRM2fvvmMt

Sitat 10 og sa: «Alle andre setter først fram den gode vinen, og når gjestene blir beruset, kommer de med den dårlige. Men du har spart den gode vinen til nå.»

Videoannonse
Annonse
Skrevet
På 23.4.2006 den 18.44, Gjest Gjest skrev:

Mange kristne mener jo at alkohol er synd. Men Jesus gjorde jo vann til vin.

Hvordan kan det da ha seg at dere ikke drikker alkohol?

Hilsen nysgjerrig

Det er ikke forbud mot alkohold. Men det er en holdning om at man ikke skal drikke seg så møkkings at man ødelegger sitt liv og andres. Så da velger mange å være avholds. Det er fylla som er synd.

Spør du katolikkene så er det nødvendig at det er alkohol i den vinen man inntar til nattverden. Spør du munkene så lagde de gjerne både øl og vin. Avholdsbevegelsen skyldes at Kong Alkohol ofte ødelegger familiene og individers liv.

Skrevet

Må si jeg har liten tro på den historien.  dette er vel nok en eller annen prest som har diktet sammen.  Bibelen ble vel skrevet ca 400 år etter historien med Jesus.

Tror det er en beskrivelse på velstand, der vin var sett på som en drikk for de mere velsituerte mens vann var det simpleste.

Skrevet
På 26.8.2018 den 11.39, cusak skrev:

http://www.bibel.no/Nettbibelen?query=JSK6x8syuELtc2PioiuanVnhQkoAQHO0HFSPTlaWGs1mCFflB/RnyrpRM2fvvmMt

Sitat 10 og sa: «Alle andre setter først fram den gode vinen, og når gjestene blir beruset, kommer de med den dårlige. Men du har spart den gode vinen til nå.»

Den teksten sier ingenting om at det var alkohol i vinene Jesus lagde.
Ser man på konteksten i Bibelen hvor alkoholholdig drikk blir omtalt, så ser man også at Bibelen, eller Gud, aldri har oppfordret folk til å drikke alkohol. Alkohol er ikke fra Gud, den er fra djevelen.

Skrevet
3 timer siden, LuxLucet skrev:

Den teksten sier ingenting om at det var alkohol i vinene Jesus lagde.
Ser man på konteksten i Bibelen hvor alkoholholdig drikk blir omtalt, så ser man også at Bibelen, eller Gud, aldri har oppfordret folk til å drikke alkohol. Alkohol er ikke fra Gud, den er fra djevelen.

Nei, men å drikke vin på den tiden er jo egentlig implisitt en oppfordring til å drikke alkohol, ettersom gjæringsprosessen i vinlagingen innebar alkohol. Det var neppe veldig stort fokus på å lage alkoholfri vin på den tida. 

Anonymkode: c9fee...177

Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, men å drikke vin på den tiden er jo egentlig implisitt en oppfordring til å drikke alkohol, ettersom gjæringsprosessen i vinlagingen innebar alkohol. Det var neppe veldig stort fokus på å lage alkoholfri vin på den tida. 

Anonymkode: c9fee...177

Er det egentlig det? I Det Gamle Testamentet ble det brukt to forskjellige ord for vin for å skjelne mellom gjæret og ugjæret vin (druevin /juice). Dessverre har vi ikke så mange ord på norsk som på hebraisk. I Det Nye Testamentet brukte man derimot kun ett ord som kan bety både gjæret og ugjæret vin. Så da må man se på konteksten for å forstå hvilken type vin som menes.

Sett at Jesus gjorde om vannet til gjæret vin, så ga Han altså gjestene ca. 230 liter med alkoholholdig drikke - vel nok til å få flere døddrukne. Når Bibelen ellers forbyr alkoholholdige drikker, så synes jeg det er ganske klart at denne vinen ikke inneholdt alkohol. Siden Gud ønsker menneskets beste, så virker det rart dersom Jesus skulle gi dem en drikk som er så destruktiv som alkohol.

Skrevet
På 23.4.2006 den 18.44, Gjest Gjest skrev:

Mange kristne mener jo at alkohol er synd. Men Jesus gjorde jo vann til vin.

Hvordan kan det da ha seg at dere ikke drikker alkohol?

Hilsen nysgjerrig

Ja det gjorde han. Etterpå var de kanon i dagesvis og gikk aldri tom, for Jesus skapte bare mer vin etterhvert som de drakk.

Hadde vært en helsikes kar å hatt med på fest:-)

Anonymkode: bcd36...597

• Liker 1
Skrevet

Er vanskelig å gi et helt riktig svar på det du spør om. Den eneste som kan svare helt riktig på det er Jesus selv. Du kan spørre Jesus. 

Å være en etterfølger av Jesus er ikke å tolke det man tror er rett tolkning av bibelen. Jesus vil vi skal ha et personlig forhold til han av egen vilje. 

Etter at jeg inviterte Jesus som Herre i mitt liv har han vist meg hva de forskjellige skriftene mener. Da jeg leste de før forstod jeg ikke. Men nå er et slør tatt vekk og jeg kan forstå. Ikke alt men mer og mer etterhvert som jeg søker han. 

Det er utrolig kult. Livet mitt forandret seg helt sykt etter at jeg tok Jesus inn. Søk han av hele ditt hjerte så skal du få deg verdens fineste overraskelse.

Anonymkode: 967e1...498

Skrevet
På 23.4.2006 den 18.51, Gjest King James II skrev:

hvem har sakt at det var alkehol i vinen som Jesus lagde `?

Det var nok det. Fordi det er mer omfattende prosess og brygge alkoholfritt. En slik kunnskap hadde de neppe på Jesus sin tid. 

Skrevet
På 1.9.2018 den 9.43, OPIgirl skrev:

Det var nok det. Fordi det er mer omfattende prosess og brygge alkoholfritt. En slik kunnskap hadde de neppe på Jesus sin tid. 

Vin er vin. Vin uten alkohol er saft.

Anonymkode: bcd36...597

Skrevet

Det er særnorsk at kristne ikke skal nyte alkohol, kommer fra indremisjonen.  

Skrevet
4 minutter siden, Stina234 skrev:

Det er særnorsk at kristne ikke skal nyte alkohol, kommer fra indremisjonen.  

Hans Nielsen Hauge var en svovelpredikant som reddet Sunnmøre fra alkoholismen og innførte kaffe i stedet for sprit når folk kom på besøk.

Skrevet
På 23.4.2006 den 20.37, Gjest Gjest skrev:

Noen adventister mente at Jesus gjorde vann om til alkoholfri vin;)

Den teorien er det få andre kristne som kjøper.

Saken er at mange kristne er avholds ikke fordi Jesus var avholds. Det var han ikke. Mange kristne er avholds på grunn av de sosiale konsekvensene av alkoholbruk.

Hvis man drar på religiøs hyttetur så blir det i overkant mye kjærlighet om man i tillegg til hallelujakicket pøser på med sprit eller vin. Det fyrer opp de villeste orgier. 

Skrevet
14 minutter siden, I Grosny skrev:

Hans Nielsen Hauge var en svovelpredikant som reddet Sunnmøre fra alkoholismen og innførte kaffe i stedet for sprit når folk kom på besøk.

Ja han var en svovelpredikant men tror ikke Sunnmøre hadde behov for å bli retted fra alkoholismen.

Skrevet

Alkohol er et holdbarhetsmiddel. Det er derfor vin var vanlig på en tid da godt ferskvann ikke var en selvfølge overalt.

Skrevet
9 timer siden, Stina234 skrev:

Ja han var en svovelpredikant men tror ikke Sunnmøre hadde behov for å bli retted fra alkoholismen.

Om det var Sunnmøre eller større og /eller andre deler av Vestlandet er jeg ikke sikker på, men Hans Nielsen Hauge så ett enormt problem, og tok tak i det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...