Jasmin Skrevet 29. april 2006 #81 Skrevet 29. april 2006 Bibelen kan tolkes på flere måter, og det vil derfor eksistere ulike rettningslinjer. Noen eksempler: Drikk dere ikke drukne av vin, for det fører bare til utskeielser, men bli fylt av Ånden, Ef 5, 18 Drikk ikke lenger bare vann, men bruk litt vin for din mage og for de sykdommer du så ofte lider av. 1. Tim 5, 23 Ingen av disse utsagnende sier at man ikke skal drikke vin, men oppfordrer til måtehold. Men igjen - det er min tolkning. ← Enig her!
T.S Skrevet 30. april 2006 #82 Skrevet 30. april 2006 Hvorfor har du hele tiden klørne ute? Selvfølgelig dreier Bibelens innhold og kristendom seg om overnaturlige ting. Hva hadde det ellers vært? Men ifølge din forklaring på Buddah så var han en klok mann som kom på en del kloke ting å gjøre for å forbedre livssituasjonen. Men dette er jo blitt en religion, og alle religioner er vel basert på noe overnaturlig? Eller kan vi sammenligne Buddhisme med f.eks. Maoisme eller Leninisme? (Ikke politisk betinget) ← Jeg svare bare og har ingen klør ute... Om en skla se på klør så burde du se på dine egne når det kommer til oss som er skeptiske til ditt livssyn... Jeg må du få undre meg over det jeg synes er merkelige spørsmål. Livssyn trenger ikke være overnatulig. f eks human-etikere. Null overnaturlig der.
T.S Skrevet 30. april 2006 #83 Skrevet 30. april 2006 Hva innebærer det overnaturlige i buddhismen? Håper ikke du også blir fornærmet om jeg spør. ← hvorfor leser du ikke bare linkene?.... man er ikke fornærmet selv om man ikke gidder skrive det som alledrede står en plass... Du sitter jo liksom på nettet nå likevel
KR-øst Skrevet 30. april 2006 #84 Skrevet 30. april 2006 Jeg svare bare og har ingen klør ute... Om en skla se på klør så burde du se på dine egne når det kommer til oss som er skeptiske til ditt livssyn... Jeg må du få undre meg over det jeg synes er merkelige spørsmål. Livssyn trenger ikke være overnatulig. f eks human-etikere. Null overnaturlig der. ← Driver humanetikerne med religionsutøvelse?
KR-øst Skrevet 30. april 2006 #85 Skrevet 30. april 2006 hvorfor leser du ikke bare linkene?.... man er ikke fornærmet selv om man ikke gidder skrive det som alledrede står en plass... Du sitter jo liksom på nettet nå likevel ← Trodde kanskje du visste noe om det du skrev om.
Arielle Skrevet 1. mai 2006 #86 Skrevet 1. mai 2006 Jeg er kristen og drikker vin og andre ting med alkohol, både på fest og som hjemmekos til feks middagen. På den andre side har jeg aldri vært full... Jeg mener det er det beste for meg, fordi jeg liker å ha full kontroll over hva jeg gjør og ikke gjør. Dessuten synes jeg at folk som ikke kan stoppe alkoholinntaket i tide er litt patetiske... Men det er nå meg det da. Jeg tror det som står i Bibelen, er at man ikke trenger å være avholdende, men å drikke med måte, og det var et bra tips synes nå jeg de fleste kristne jeg kjenner drikker alkohol, det er ingen opplest og vedtatt regel mot dette slik som i feks Islam.
RPM Skrevet 1. mai 2006 #87 Skrevet 1. mai 2006 QUOTE(GreenSky @ 23.04.2006 (19:04) ) Bibelen kan tolkes på flere måter, og det vil derfor eksistere ulike rettningslinjer. Noen eksempler: Drikk dere ikke drukne av vin, for det fører bare til utskeielser, men bli fylt av Ånden, Ef 5, 18 Drikk ikke lenger bare vann, men bruk litt vin for din mage og for de sykdommer du så ofte lider av. 1. Tim 5, 23 Ingen av disse utsagnende sier at man ikke skal drikke vin, men oppfordrer til måtehold. Men igjen - det er min tolkning Krangle ikke lenger om hva det står i bibelen om drikking, dette utfyller det meste. Jeg leste noe om at vi ikke har rett til å dømme andre, vi dømmes av rettssystemet i Norge, mye av det baserer seg på de ti bud, men nå er rettssystemet pengefiksert og perverst, så jeg stoler heller på at Gud gir meg den kjærlighet så jeg ikke bryter noen regler, og velsigner meg vekk ifra det onde. Vår Herre Jesu Kristi nåde, Guds kjærlighet og Den hellige ånds samfunn være med dere alle!
Gjest Gud. Jesus og Den Hellige Ånd Skrevet 1. mai 2006 #88 Skrevet 1. mai 2006 KR-øst og RPM ta ikke og bland oss inn i dette dere tar begge feil vennlig hilsen Faderen Sønnen og Den Hellige Ånd.
RPM Skrevet 1. mai 2006 #89 Skrevet 1. mai 2006 Vel Faderen, Sønnen og Den Hellige Ånd i bibelen er registrert nok for meg til å tro det som står skrevet og du menneske er en tullebukk, morsom for noen, for andre, ikke. Gud er for alle. Se ut hvor det ennå er dag, hva ser du?
Gjest Gud. Jesus og Den Hellige Ånd Skrevet 1. mai 2006 #90 Skrevet 1. mai 2006 Du tror altså mer på en bok en på oss ?. Dette liker vi ikke. Du er herved fordømt til evig pine i helvetes flammer.
T.S Skrevet 1. mai 2006 #91 Skrevet 1. mai 2006 Driver humanetikerne med religionsutøvelse? ← De har et livssyn....
T.S Skrevet 1. mai 2006 #92 Skrevet 1. mai 2006 Trodde kanskje du visste noe om det du skrev om. ← Det vet jeg. Men ser ikke grunnen til å skrive en masse bare fordi du er lat ser du.
Gjest Havcard Skrevet 1. mai 2006 #93 Skrevet 1. mai 2006 Godt poeng, men de hadde nok ikke alkoholfri vin på den tiden. ← De drakk nok for å feste, ikke bli fulle.
Jane How Skrevet 20. mai 2006 #94 Skrevet 20. mai 2006 (endret) Men skal ikke vinen man får i kirka være et symbol på "jesu blod"? Hva var poenget med å lage vann til vin da, om vin = hans eget blod? Endret 20. mai 2006 av Jane How
Gjest Gjest Skrevet 21. mai 2006 #95 Skrevet 21. mai 2006 Hvordan tror du folk ville reagert om kirken hadde gitt oss ekte blod som skulle symbolisere Jesu blod ?
Jane How Skrevet 21. mai 2006 #96 Skrevet 21. mai 2006 Hvordan tror du folk ville reagert om kirken hadde gitt oss ekte blod som skulle symbolisere Jesu blod ? ← Det var ikke det jeg sa. Spør om poenget med at jesus skulle ha laget vin utav vann. Om vin bare er et symbol.
Gjest Gjest Skrevet 21. mai 2006 #97 Skrevet 21. mai 2006 Jeg tror Jesus lagde vann til vin i beste mening. Han ønsket nok at hvis det var mangel på blod i blodbankene den gang, kunne han gjør vann til vin, som egentlig er blod. Som drikkes under nattverden, for at de kristne skal føle seg bedre etterpå.
Gjest Gjest_RPM_* Skrevet 21. mai 2006 #98 Skrevet 21. mai 2006 finnes mye symbolikk i Guds Ord, Joh 2.1-11 Den tredje dagen var det et bryllup i Kana i Galilea. Jesu mor var der. Også Jesus og disiplene hans var innbudt. Da vinen tok slutt, sa Jesu mor til ham: «De har ikke mer vin.» «Kvinne, hva vil du meg?» sa Jesus. «Min time er ennå ikke kommet.» Men hans mor sa til tjenerne: «Det han sier til dere, skal dere gjøre.» Det sto seks vannkar av stein der, slike som brukes i jødenes renselsesskikker. Hvert av dem rommet to eller tre anker. «Fyll karene med vann,» sa Jesus til tjenerne. De fylte dem til randen. «Øs nå opp og bær det til kjøkemesteren,» sa han. Det gjorde de. Kjøkemesteren smakte på vannet. Det var blitt til vin. Han visste ikke hvor den var kommet fra, men tjenerne som hadde øst opp vannet, visste det. Da ropte han på brudgommen og sa: «Andre setter først fram den gode vinen, og når gjestene blir beruset, kommer de med den dårlige. Men du har spart den gode vinen til nå.» Dette var det første tegnet Jesus gjorde, det var i Kana i Galilea. Han åpenbarte sin herlighet, og disiplene hans trodde på ham. Så må den som har øre høre hva Ordet sier.
Jane How Skrevet 21. mai 2006 #99 Skrevet 21. mai 2006 Jeg tror Jesus lagde vann til vin i beste mening. Han ønsket nok at hvis det var mangel på blod i blodbankene den gang, kunne han gjør vann til vin, som egentlig er blod. Som drikkes under nattverden, for at de kristne skal føle seg bedre etterpå. ← Det er en mulighet. Bare så synd han ikke lever idag, med våre tomme blodbanker.
Gjest Gjest Skrevet 21. mai 2006 #100 Skrevet 21. mai 2006 finnes mye symbolikk i Guds Ord, Joh 2.1-11 Den tredje dagen var det et bryllup i Kana i Galilea. Jesu mor var der. Også Jesus og disiplene hans var innbudt. Da vinen tok slutt, sa Jesu mor til ham: «De har ikke mer vin.» «Kvinne, hva vil du meg?» sa Jesus. «Min time er ennå ikke kommet.» Men hans mor sa til tjenerne: «Det han sier til dere, skal dere gjøre.» Det sto seks vannkar av stein der, slike som brukes i jødenes renselsesskikker. Hvert av dem rommet to eller tre anker. «Fyll karene med vann,» sa Jesus til tjenerne. De fylte dem til randen. «Øs nå opp og bær det til kjøkemesteren,» sa han. Det gjorde de. Kjøkemesteren smakte på vannet. Det var blitt til vin. Han visste ikke hvor den var kommet fra, men tjenerne som hadde øst opp vannet, visste det. Da ropte han på brudgommen og sa: «Andre setter først fram den gode vinen, og når gjestene blir beruset, kommer de med den dårlige. Men du har spart den gode vinen til nå.» Dette var det første tegnet Jesus gjorde, det var i Kana i Galilea. Han åpenbarte sin herlighet, og disiplene hans trodde på ham. Så må den som har øre høre hva Ordet sier. ← :icon_question: :icon_question:
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå