Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
Verken Jesus eller Buddha eller Talmud eller bibelen er den beste fasiten på hvordan vi alle skal leve:

For enkelte mennesker er fasiten Åge Samuelsen. Han var nok konge. Andre mener nok at Svein i Hotel Cæsar er den beste fasiten for hvordan man best bør leve.

Jammen bra vi har fasiter, hva skulle vi ha gjort uten? Satt opp IKEA-bokhyller uten oppskrift?

Eller stått rådville og undret oss.... For vi vet jo ikke vårt eget beste noen av oss!

;)

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_Randi_*
Skrevet
Eller stått rådville og undret oss.... For vi vet jo ikke vårt eget beste noen av oss!

;)

Der er jeg så enig med deg, så enig med deg. Likevel, i dag klarte jeg faktisk å sette opp mine IKEA-bokhyller uten bruksanvisning.

Skrevet
Det var jammen fint at du opplyste oss om det! For tenk om vi gjorde noe som Gud ikke likte, det ville jo være fryktelig dumt.

En annen ting er at jeg håper virkelig Gud synes det er greit at jeg spiser lett-produkter? Står det noe i bibelen om at det er synd med Light? Jeg håper ikke det, for jeg drikker light-brus og sånt hver dag. Gud og Jesus visste sikkert om den gangen at det ville komme sukkerfrie produkter i vår tid, de visste jo alt, så da må de vite dette også.

Randi, 35

Jo da, han visst nok om det.

Jesaja 45,3: Jeg gir deg skatter som er skjult i mørket, og rikdommer, gjemt på hemmelige steder, for at du skal vite at jeg er Herren, Israels Gud, som har kalt deg ved navn.

Gjest Randi, 35
Skrevet
Jo da, han visst nok om det.

Jesaja 45,3: Jeg gir deg skatter som er skjult i mørket, og rikdommer, gjemt på hemmelige steder, for at du skal vite at jeg er Herren, Israels Gud, som har kalt deg ved navn.

Det skal jammen profetene ha: de er svært runde i formuleringene sine, og noe vage og uklare. Akkurat som folk i offentlig forvaltning.

Gjest mine again
Skrevet

Jeg tror 100% at kristendommen gir livet ditt mer mening enn noe annet, KR-øst, og mange andre følelser som gjør livet godt å leve. Men at det fyller tomrom hos deg sier kanskje mer om dine hull enn det sier om fyllmassen.

Gjest Gjest_Randi_*
Skrevet
Jeg tror 100% at kristendommen gir livet ditt mer mening enn noe annet, KR-øst, og mange andre følelser som gjør livet godt å leve. Men at det fyller tomrom hos deg sier kanskje mer om dine hull enn det sier om fyllmassen.

?? :forvirret::overrasket:

Typisk kristne og være vage, uklare og indirekte?

Skal man måtte gjette seg til alt hva dere mener, eller er det mulig å være noe konkret her?

Gjest King James II
Skrevet

Virkelig så vist jeg blir kristen så vil livet gi mer mening.

Du mener at jeg som hinduist lever et meningsløst liv da siden jeg ikke er kristen ?

Kristendommen gir bare 100 % mening for de som er kristne. Akkurat som Jødedommen gir 100 % mening for en Jøde osv.

For meg vil aldri kristendommen gi noen mening. Jeg er faktisk hinduist og stolt av det. Og vist jeg ender i helvete for det..Ja da sier jeg bare jeg tror ikke på helvete.

Faktisk vil jeg gå så langt og si at Hinduismen på mange måter er en bedre tro en det kristendommen er.

Skrevet

Trodde jesus forvandlet vin/vannet sitt til blod ???

Tenk på nattverden,da drikker man jesu blod og spiser hans legeme.

Vi er en gjeng kannabalisme alle sammen.

Gjest King James II
Skrevet
Trodde jesus forvandlet vin/vannet sitt til blod ???

Tenk på nattverden,da drikker man jesu blod og spiser hans legeme.

Vi er en gjeng kannabalisme alle sammen.

Ikke alle bare kristne

Skrevet
Det er Buddah som har fasit på hvoran vi burde leve. Eller ikke minst Vedaskriftene som forteller om læren om identitet mellom tilværelsens urgrunn (brahman) og sjelen (atman), læren om handling (karma) og handlingens konsekvens!

:)

Og hvor fikk Buddah sin lærdom fra?

Skrevet

Det er ikke vanskelig å forstå at du ikke vet hva du snakker om.

Skrevet
Og hvor fikk Buddah sin lærdom fra?

Seg selv :

Buddha hadde en trygg og lykkelig oppvekst, og det traff ham som et sjokk da han oppdaget at ikke alle hadde det like godt som han selv. Han så at mange har et vondt og vanskelig liv, og selv hans egen lille trygge verden var høyst skrøpelig, - når som helst kunne sykdom og ulykke knuse den. Og alderdom og død ville uunngåelig innhente ham til slutt.

Han forstod at dette faktisk er alle levende veseners grunnproblem: hvordan skal vi komme bort fra sorg, lidelse og misnøye, og heller oppleve sann glede og tilfredshet? Med enorm energi og pågangsmot kastet han seg over dette problemet, og etter mye strev nådde han fram til et gjennombrudd. Han nådde en innsikt så radikal og gjennomgripende at han følte det som å våkne på nytt, nesten som om han skulle ha gått i søvne i hele sitt liv fram til da. Derav tittelen "Buddha", som han senere fikk. Ordet betyr ganske enkelt "den våkne".

http://www.ktl.no/ktl/Dharma/BuddhasLiv.htm

Skrevet
Seg selv :

Buddha hadde en trygg og lykkelig oppvekst, og det traff ham som et sjokk da han oppdaget at ikke alle hadde det like godt som han selv. Han så at mange har et vondt og vanskelig liv, og selv hans egen lille trygge verden var høyst skrøpelig, - når som helst kunne sykdom og ulykke knuse den. Og alderdom og død ville uunngåelig innhente ham til slutt.

Han forstod at dette faktisk er alle levende veseners grunnproblem: hvordan skal vi komme bort fra sorg, lidelse og misnøye, og heller oppleve sann glede og tilfredshet? Med enorm energi og pågangsmot kastet han seg over dette problemet, og etter mye strev nådde han fram til et gjennombrudd. Han nådde en innsikt så radikal og gjennomgripende at han følte det som å våkne på nytt, nesten som om han skulle ha gått i søvne i hele sitt liv fram til da. Derav tittelen "Buddha", som han senere fikk. Ordet betyr ganske enkelt "den våkne".

http://www.ktl.no/ktl/Dharma/BuddhasLiv.htm

Det kan jo virke greit nok det, men hvorfor gjøre hans lære til en religion?

Hvorfor ikke bare ta til seg av denne lærdommen, og leve et lykkelig liv?

Hvorfor alle disse buddahfigurene som det ser ut til at mange tilber?

Iallfall ser det ut for at de gjør det på film. Ritualer brukes vel også?

Skrevet
Det kan jo virke greit nok det, men hvorfor gjøre hans lære til en religion?

Hvorfor ikke bare ta til seg av denne lærdommen, og leve et lykkelig liv?

Hvorfor alle disse buddahfigurene som det ser ut til at mange tilber?

Iallfall ser det ut for at de gjør det på film. Ritualer brukes vel også?

Det er et livssyn....

Det er det man gjør jo.. Man bestreber å oppnå den samme tilstad av lykke som Buddha gjennom de fire edle sannheter:

1. Sannheten om lidelsen (dukkha).

2. Sannheten om lidelsens årsak.

3. Sannheten om lidelsens opphør (nibbana).

4. Sannheten om veien som fører til lidelsens opphør, dvs. om den edle åttedelte vei:

1. Rett syn.

2. Rett beslutning.

3. Rett tale.

4. Rett handling.

5. Rett levemåte.

6. Rett bestrebelse.

7. Rett oppmerksomhet.

8. Rett konsentrasjon.

Man ser opp til mesteren. Derav stauene.

Og du.. Hovmod er en dødssynd vet du...

Skrevet
Det er et livssyn....

Det er det man gjør jo.. Man bestreber å oppnå den samme tilstad av lykke som Buddha gjennom de fire edle sannheter:

1. Sannheten om lidelsen (dukkha).

2. Sannheten om lidelsens årsak.

3. Sannheten om lidelsens opphør (nibbana).

4. Sannheten om veien som fører til lidelsens opphør, dvs. om den edle åttedelte vei:

1. Rett syn.

2. Rett beslutning.

3. Rett tale.

4. Rett handling.

5. Rett levemåte.

6. Rett bestrebelse.

7. Rett oppmerksomhet.

8. Rett konsentrasjon.

Man ser opp til mesteren. Derav stauene.

Og du.. Hovmod er en dødssynd vet du...

Det er rart med dette med synd. Alle vet hva det dreier seg om, men det er selvfølgelig bare de kristne som bør advares mot den.

Dette har ingenting med hovmod å gjøre, men jeg må få lov å undre.

Det virker på meg som om det ligger noe overnaturlig i dette. Hva er det?

Og hva er f.eks. sannheten om lidelsen, og sannheten om dens opphør?

Og jeg er usikker på om det er buddhistene eller hinduistene som går og svinger på en masse hjul som de passerer. Vet du årsaken til dette?

Skrevet
Det er rart med dette med synd. Alle vet hva det dreier seg om, men det er selvfølgelig bare de kristne som bør advares mot den.

Dette har ingenting med hovmod å gjøre, men jeg må få lov å undre.

Det virker på meg som om det ligger noe overnaturlig i dette. Hva er det?

Og hva er f.eks. sannheten om lidelsen, og sannheten om dens opphør?

Og jeg er usikker på om det er buddhistene eller hinduistene som går og svinger på en masse hjul som de passerer. Vet du årsaken til dette?

Når de kristne har bud de skal holde og prediker masse til andre om dem, så forventer man jo at de skal holde dem selv. mange virker som de synes de selv er bedre enn andre, og det er også noe guden deres sier man ikke skal tro.

Jeg synes du skla lese linkene jeg har lagt ut, og lese http://www.buddhistforbundet.no/

Overnatulig?? Hva i alle synes du bibelen er??

Buddisme inneholder bare reslvransakelse og psykologi...

Skrevet
Når de kristne har bud de skal holde og prediker masse til andre om dem, så forventer man jo at de skal holde dem selv. mange virker som de synes de selv er bedre enn andre, og det er også noe guden deres sier man ikke skal tro.

Jeg synes du skla lese linkene jeg har lagt ut, og lese http://www.buddhistforbundet.no/

Overnatulig?? Hva i alle synes du bibelen er??

Buddisme inneholder bare reslvransakelse og psykologi...

Hvorfor har du hele tiden klørne ute?

Selvfølgelig dreier Bibelens innhold og kristendom seg om overnaturlige ting.

Hva hadde det ellers vært?

Men ifølge din forklaring på Buddah så var han en klok mann som kom på en del kloke ting å gjøre for å forbedre livssituasjonen.

Men dette er jo blitt en religion, og alle religioner er vel basert på noe overnaturlig? Eller kan vi sammenligne Buddhisme med f.eks. Maoisme eller Leninisme? (Ikke politisk betinget)

Gjest King James II
Skrevet

Buddhismen er overnaturlig...Som alle religioner er.

Skrevet
Buddhismen er overnaturlig...Som alle religioner er.

Hva innebærer det overnaturlige i buddhismen?

Håper ikke du også blir fornærmet om jeg spør.

Skrevet

Natur er realisme, all religion er fiksjon og overtro og dermed overnaturlig. Ikke verre enn det :)

Men det er da helt greit, så lenge det redder folk fra depresjoner. :klappe::klappe::Nikke::Nikke::hoppe:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...