Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
Hvis de kristne ikke drikker vin eller spiser kjøtt, blir troen deres bedre da? Og ikke minst: liker gud og Jesus dem bedre da?

Og sist, men ikke minst: kanskje de får det bedre etter at de dør hvis de ikke har drukket så mye vin og spist så mye kjøtt?

Hilsen Randi, 35

Nei, jeg tror ikke Jesus er så veldig opptatt av hva vi spiser og drikker. Han elsker oss så høyt at han valgte å dø for oss. Jeg har begynt å skjønne at Gud er faren min, og at han bare er god. Alt blir så mye enklere da.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_KR-øst_*
Skrevet
les linken som jeg refererte til, der står det. Det er ikke lov å kopiere fra det hit....

Men kort så står det:

Romans 14:21: "It is good neither to eat flesh, nor to drink wine"

Her har man grepet tak i det med vin, men ike det med kjøtt. Merkelig.

Her står det ingenting om forbud mot å ete kjøtt.

Rom.14,21-22: Det er godt å la være å ete kjøtt eller drikke vin eller gjøre noe annet som er til anstøt for din bror.

Har du tro? Ha den for deg selv, for Guds åsyn.

Dette er en oppfordring til oss om f.eks. hvis vi ber hjem en vegetarianer, da lager vi ikke i stand et kjøttmåltid og spiser det.

Ber vi hjem en Muslim, setter vi ikke fram svinekjøtt, eller spiser det.

Vi bør heller ikke by fram alkoholisert vin til en tidligere alkoholiker.

Dette handler rett og slett om å vise respekt for andre som ikke har tro til å nyte dette.

Skrevet
Her står det ingenting om forbud mot å ete kjøtt.

Rom.14,21-22: Det er godt å la være å ete kjøtt eller drikke vin eller gjøre noe annet som er til anstøt for din bror.

Har du tro? Ha den for deg selv, for Guds åsyn.

Dette er en oppfordring til oss om f.eks. hvis vi ber hjem en vegetarianer, da lager vi ikke i stand et kjøttmåltid og spiser det.

Ber vi hjem en Muslim, setter vi ikke fram svinekjøtt, eller spiser det.

Vi bør heller ikke by fram alkoholisert vin til en tidligere alkoholiker.

Dette handler rett og slett om å vise respekt for andre som ikke har tro til å nyte dette.

så mye for den linken som skulle bevise at det var feil å drikke vin med andre ord....

Skrevet
Både kristne og ikke-troende får det best når de følger Jesu ord, både når det gjelder forbud, påbud og anbefalinger.

Dette har ingenting med om vi drikker vin eller spiser kjøtt, men mer om hvordan vi drikker og hva vi spiser.

Vår tro vil aldri bli påvirket av hva vi gjør, men det vi gjør, er påvirket av vår tro.

Å ja. Ja, da så. Jammen bra du har fasiten og klare svar. Så slipper jeg å tenke selv. :)

Randi, 35

Skrevet
Nei, jeg tror ikke Jesus er så veldig opptatt av hva vi spiser og drikker. Han elsker oss så høyt at han valgte å dø for oss.  Jeg har begynt å skjønne at Gud er faren min, og at han bare er god. Alt blir så mye enklere da.

Har du ikke en egen pappa, du?

Randi, 35

Skrevet

Er ny i gemet men synes det er et bra tema.

Et glass vin eller to kan vel bare vere helsemessig bra.

Tror Gud vil godta det. ;)

Skrevet
Har du ikke en egen pappa, du?

Randi, 35

Joda, jeg har det. En veldig bra en til og med :)

Gjest Gjest_KR-øst_*
Skrevet
Å ja. Ja, da så. Jammen bra du har fasiten og klare svar. Så slipper jeg å tenke selv.  :)

Randi, 35

Dette var ikke fasiten, bare en opplysning om at den finnes, nemlig Bibelen.

Jeg vil anbefale deg å selv lese disse fasitsvarene, og samtidig tenke selv.

Skrevet

Jeg liker mye bedre å lese Elle, Se og Hør, In Side, Mag og romaner framfor Bibelen...bibelen er på en måte veldig kjedelig synes nå jeg.

Randi, 35

Skrevet
Dette var ikke fasiten, bare en opplysning om at den finnes, nemlig Bibelen.

Jeg vil anbefale deg å selv lese disse fasitsvarene, og samtidig tenke selv.

Bibelen gir da ikke alle fasitsvarene eller hele sannheten. Jesus lever i dag også, og han har ikke sluttet å meddele seg til oss mennesker.

Skrevet
Jeg liker mye bedre å lese Elle, Se og Hør, In Side, Mag og romaner framfor Bibelen...bibelen er på en måte veldig kjedelig synes nå jeg.

Randi, 35

:ler::ler::ler:

Gjest King James II
Skrevet (endret)

Er det egentlig et stort mirakel at Jesus gjorde vann til vin.

Jeg gjorde vin til vann. Men da ble alle sure siden jeg ødla alkeholen

Endret av King James II
Skrevet
Bibelen gir da ikke alle fasitsvarene eller hele sannheten. Jesus lever i dag også, og han har ikke sluttet å meddele seg til oss mennesker.

Jeg forstår. Ja, det kan ikke være lett for Jesus å ha det presset på seg at alle tror han har alt av svar til enhver tid. Det kan du vel kanskje tenke deg selv også, hvor ille det ville ha vært.

Det er fint at han lever i dag også, som du sier. Men det er kanskje litt synd at så få kan se det? Også er det vel litt synd at han bare meddeler seg til noen få, det kan jo sees på som en ekskludering.

Jeg synes det blir tungvint å kommunisere når den andre parten verken er synlig eller kan snakke. Men andre synes kanskje det er like greit at den andre parten verken synes eller høres? Det er jammen bra vi har ulik smak, for selv foretrekker jeg dem jeg både kan se, røre og høre. Da får man jo et bedre inntrykk av dem og blir litt bedre kjent. Kan jo bli vanskelig å stifte en relasjon når de ikke er der.

Men det var bare meg. Vet jo at Albert Åberg i sin tid hadde Skybert, men det blir vel ikke helt det samme.

Randi, 35

Gjest Gjest_KR-øst_*
Skrevet

Randi, 35

Jeg tror vi har mye mer utbytte av å lese Bibelen, enn disse bladene du nevner.

Det bør være spennende nok å lese Det Nye Testamentet.

Lese om hva som står om det som skal skje i DE SISTE DAGER, og sammenligne med det som skjer i verden i dag.

Jeg synes det virkelige livet er mye mer spennende enn sladreblader og romaner.

Gjest Gjest_KR-øst_*
Skrevet

Bibelen er faktisk en fasit på hvordan det er best for oss å leve.

Det var det jeg skrev om.

Så den som tror på Jesus, må også nødvendigvis tro på dette han sa.

Selvfølgelig går den ikke i detaljer, slik som Norsk Lovbok, men det er da heller ikke nødvendig hvis en lever slik som Jesus anbefalte.

Gjest Kveldsgjest
Skrevet

Det var nå faktisk Gud selv som skapte vindruene så Han har nok ingenting i mot at vi nyter den.

I salme 104 står det at Herren skapte vindruen for å gjøre menneskene glade !!!!

I den norske -78 utgaven "...og vinen som gjør menneskene glade" . Bedre oversatt i engelske utgaver.

Så når jeg er "happy" oppfyller jeg Herrens hensikt med vindruen .

At folk vil være avholdne av sosiale,menneskelige eller andre grunner er helt ok, men Gud var ikke mot alkohol..............

Skrevet
Det var nå faktisk Gud selv som skapte vindruene så Han har nok ingenting i mot at vi nyter den.

I salme 104 står det at Herren skapte vindruen for å gjøre menneskene glade !!!!

I den norske -78 utgaven "...og vinen som gjør menneskene glade" . Bedre oversatt i engelske utgaver.

Så når jeg er "happy" oppfyller jeg Herrens hensikt med vindruen .

At folk vil være avholdne av sosiale,menneskelige eller andre grunner er helt ok, men Gud var ikke mot alkohol..............

Det var jammen fint at du opplyste oss om det! For tenk om vi gjorde noe som Gud ikke likte, det ville jo være fryktelig dumt.

En annen ting er at jeg håper virkelig Gud synes det er greit at jeg spiser lett-produkter? Står det noe i bibelen om at det er synd med Light? Jeg håper ikke det, for jeg drikker light-brus og sånt hver dag. Gud og Jesus visste sikkert om den gangen at det ville komme sukkerfrie produkter i vår tid, de visste jo alt, så da må de vite dette også.

Randi, 35

Skrevet
Jeg tror vi har mye mer utbytte av å lese Bibelen, enn disse bladene du nevner.

Det bør være spennende nok å lese Det Nye Testamentet.

Lese om hva som står om det som skal skje i DE SISTE DAGER, og sammenligne med det som skjer i verden i dag.

Jeg synes det virkelige livet er mye mer spennende enn sladreblader og romaner.

Det er jeg ikke enig i. Jeg forsøkte å lese i bibelen igjen, men sovnet etter et par sider. Jeg fikk mareritt den natten, og jeg har aldri mareritt.

Derimto ble jeg skikkelig glad da jeg leste månedens Det Nye, Elle, og ukens Se og Hør! :) Det er klart jeg ikke er i tvil om hva jeg velger: jeg velger det som gjør meg glad selvfølgelig!

Skrevet
Bibelen er faktisk en fasit på hvordan det er best for oss å leve.

Det var det jeg skrev om.

Så den som tror på Jesus, må også nødvendigvis tro på dette han sa.

Selvfølgelig går den ikke i detaljer, slik som Norsk Lovbok, men det er da heller ikke nødvendig hvis en lever slik som Jesus anbefalte.

Det er Buddah som har fasit på hvoran vi burde leve. Eller ikke minst Vedaskriftene som forteller om læren om identitet mellom tilværelsens urgrunn (brahman) og sjelen (atman), læren om handling (karma) og handlingens konsekvens!

:)

Gjest Gjest_Randi_*
Skrevet

Verken Jesus eller Buddha eller Talmud eller bibelen er den beste fasiten på hvordan vi alle skal leve:

For enkelte mennesker er fasiten Åge Samuelsen. Han var nok konge. Andre mener nok at Svein i Hotel Cæsar er den beste fasiten for hvordan man best bør leve.

Jammen bra vi har fasiter, hva skulle vi ha gjort uten? Satt opp IKEA-bokhyller uten oppskrift?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...