Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Du aner egentlig ikke hvorfor vedkommende er ofte borte. Det er ikke ditt ansvar å gjøre noe med det, men din leder eller sjefen din sitt ansvar. Jeg kan forstå at det er irriterende og på min jobb opplever vi jo også at noen er mer borte enn andre. Og dessverre blir det prat om det særlig når noen velger en egenmeldingsdag og blir observert på kafé og det skjer ofte. Men det er ikke våres ansvar, men sjefen sitt ansvar å gjøre noe med det. Og sjefen diskuterer det ikke med oss og hvis det blir et møte så er de såpass diskré at ingen får det med seg. Så poenget er at sjefen din er nok klar over dette og ønsker nok å finne en løsning på dette, men sjefen har ikke lov å diskutere dette med deg eller andre ansatte. 

Anonymkode: d7836...5fc

• Liker 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvis dere klarer å dekke opp for en kollega som er borte hele tiden uten dyre overtidstimer, så har dere egentlig for lite å gjøre til vanlig, da? Det er i alle fall det noen ledere vil tenke dersom dere fortsetter å produsere det samme selv med hyppig fravær hos én ansatt.

Dersom det reelt sett er et problem at en kollega er hyppig borte, må du ta det opp med deres felles leder. Leder må finne en løsning. Du trenger ikke jobbe vettet av deg for å dekke over, og dermed heller ikke klandre din kollega med hyppig fravær. Det er verken kollegaens eller ditt problem, men leders.

Anonymkode: 9a9e1...0f5

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Ingen trenger å dra til lege og tannlege hver eneste dag. Det er noe tull. Og i de tilfellene det er aktuelt er det snakk om sykdom som er så omfattende at man får sykmelding for å ivareta helsen sin fordi behandlingen er tidkrevende og går ut over arbeidstiden i stor grad. 

Veien å gå er verneombud, når leder ikke er interessert i å høre. 

Dere har ikke noe med hvorfor den ansatte er borte, men det er leder sitt ansvar å lede dere slik at det ikke er en selvfølge at de samme hele tiden skal ta unna denne personen sine arbeidsoppgaver, og dermed ikke får tid til egne oppgaver. 

Hvis dere alle har god tid og ikke stort trykk på avdelingen deres, da hadde jeg ikke laget noe styr. Da hadde jeg gjort de oppgavene som var der, og sett på det som team effort. Vedkommende går vel ut i sykmelding eller AAP etterhvert. 

Anonymkode: 44bc1...bcb

AnonymBruker
Skrevet
visp skrev (På 18.6.2026 den 20.07):

Jada, jeg vet det. 

På en arbeidsplass så pleier man å "vite" hvem som sluntrer unna. Det er gjerne den som er syk fredager eller mandager også. Ganske konsekvent. Og som kanskje glemmer seg og legger ut noe bilder fra hytta eller noe. Jeg regner kanskje med at dette er tilfellet her siden det er et stort irritasjonsmoment. 

Jeg er ofte syk i arbeidshelg, det mine kolleger ikke ser er at jeg også er syk i frihelg. 
Jeg er syk for jeg står i enorme påkjenninger i livet og når helgen kommer så går det dårlig. 
Skulker ikke, men sånne kolleger som deg ville tenkt at jeg bare skulker 😁

Anonymkode: 88c99...97a

AnonymBruker
Skrevet

Hatt 2 kollegaer som tok på seg ekstravakter og alltid ble syke, hver eneste gang de tok ekstravakter. 

Ja, jeg tenker mitt om de. 

Holdt på 1 års tid så fikk de ikke flere ekstrsvakter.

Anonymkode: 3bdeb...ddb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...