Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
visp skrev (40 minutter siden):

Det er jeg veldig uenig i. Om noen er sykemeldt så vet de andre hva man skal forholde seg til, og slipper også å plukke opp uferdige arbeidsoppgaver fra vedkommende støtt og stadig. Det med å dukke opp litt som det passer stjeler veldig mye tid og energi fra de andre. 

Jeg skjønner det er irriterende som kollega, men tenk om denne personen som er borte står i noe forferdelig psykisk. Det eneste som får vedkommende til å fungere er faste holdepunkt som å gå på jobb. Jeg vil tro at dette er avklart med ledelsen at vedkommende har daglig fravær. Det er mye som foregår i folks liv, som de ikke ønsker å dele med kreti og pleti.

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
tånegla skrev (Akkurat nå):

Jeg skjønner det er irriterende som kollega, men tenk om denne personen som er borte står i noe forferdelig psykisk. Det eneste som får vedkommende til å fungere er faste holdepunkt som å gå på jobb. Jeg vil tro at dette er avklart med ledelsen at vedkommende har daglig fravær. Det er mye som foregår i folks liv, som de ikke ønsker å dele med kreti og pleti.

Jada, jeg vet det. 

På en arbeidsplass så pleier man å "vite" hvem som sluntrer unna. Det er gjerne den som er syk fredager eller mandager også. Ganske konsekvent. Og som kanskje glemmer seg og legger ut noe bilder fra hytta eller noe. Jeg regner kanskje med at dette er tilfellet her siden det er et stort irritasjonsmoment. 

• Nyttig 1
Skrevet
visp skrev (Akkurat nå):

Jada, jeg vet det. 

På en arbeidsplass så pleier man å "vite" hvem som sluntrer unna. Det er gjerne den som er syk fredager eller mandager også. Ganske konsekvent. Og som kanskje glemmer seg og legger ut noe bilder fra hytta eller noe. Jeg regner kanskje med at dette er tilfellet her siden det er et stort irritasjonsmoment. 

Min oppfattelse er at folk er blitt mindre rause, og irriterer seg over alt de ikke har noe som helst med å gjøre.

Det burde være en enkel sak å ta opp med ledelsen om dette ødelegger de andres arbeidsdag.

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg har vært mye borte i det siste, fysisk fra arbeidsstedet. Allikevel har slle mine oppgaver blitt gjort. Jeg nekter å ha dårlig samvittighet for at de trenger meg hjemme mer i en periode

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde en kollega i en annen avdeling som hadde noe "aktiv sykemelding" Dvs vi visste aldri om han kom på jobb, og så måtte vi overta alle arbeidsopppgavene hans. Og vi fikk ikke opplæring, han jobbet på reklamasjon og vi andre på salg. 

Sjefen bare sa "Nå er Are borte, dere må ta reklamasjon"

Hver gang når vi så kontoret hans tomt så visste vi at det ble en jævlig dag. Det tok noen mnd før de endelig ansatte noen andre på deltid som kunne gjøre jobben hans.

Men i mellomtiden måtte vi jobe dobbelt så mye. Uten ekstra betaling. 

Anonymkode: 1172e...0ed

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
tånegla skrev (54 minutter siden):

For meg virker det som om alternativet er sykmelding, og da er det bedre at kollegaen din er på jobb noen timer om dagen.

Absolutt ikke! Ofte fører det til merarbeid og merbelastning på andre kolleger som stadig må demme opp for folk som bare skal være der noen timer. Hvis en ansatt er inn fire av åtte timer, så blir det ikke tatt inn ekstravakt de fire timene som gjenstår, de oppgavene må andre ansatte dele på. Det fører til øke slitasje og potensielt fravær for den friske delen av arbeidsstokken. Vær heller borte annenhver dag så det kan tas inn vikar, eller vært helt sykemeldt så vi andre ikke får belastningen med for lite folk. 

tånegla skrev (7 minutter siden):

Og det som foregår i andres liv på privaten skal ikke gå utover min helse fordi vi er for lite folk. Kanskje kynisk, men helt sant. Jeg hadde en kollega som etter spontanabort ville sitte på pauserommet og lese i en bok, for det følte hun hjelp henne å fokusere på noe annet. Men all den tid hun ikke gjorde en dritt når hun var tilstede, så ble vi i praksis ett menneske for lit i drift, samt at det var lite hyggelig med en grinene dame på pauserommet. Det er faktisk ikke alt som er jobben sin oppgave å fikse opp i, dine private problemer er en av dem. 

Anonymkode: b329b...0fc

• Nyttig 1
Skrevet
Chlypa skrev (3 minutter siden):

Jeg har vært mye borte i det siste, fysisk fra arbeidsstedet. Allikevel har slle mine oppgaver blitt gjort. Jeg nekter å ha dårlig samvittighet for at de trenger meg hjemme mer i en periode

Men tviler på at det er sånne som deg som irriterer ts og kollegaene.

AnonymBruker
Skrevet

Ts, send avvik på HMS, si at det blir for mye å gjøre og går ut over trivselen på jobb når ledelsen holder på slik uten nok folk. Send til sjefen over sjefen og hr, med sjefen i kopifeltet. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Absolutt ikke! Ofte fører det til merarbeid og merbelastning på andre kolleger som stadig må demme opp for folk som bare skal være der noen timer. Hvis en ansatt er inn fire av åtte timer, så blir det ikke tatt inn ekstravakt de fire timene som gjenstår, de oppgavene må andre ansatte dele på. Det fører til øke slitasje og potensielt fravær for den friske delen av arbeidsstokken. Vær heller borte annenhver dag så det kan tas inn vikar, eller vært helt sykemeldt så vi andre ikke får belastningen med for lite folk. 

Og det som foregår i andres liv på privaten skal ikke gå utover min helse fordi vi er for lite folk. Kanskje kynisk, men helt sant. Jeg hadde en kollega som etter spontanabort ville sitte på pauserommet og lese i en bok, for det følte hun hjelp henne å fokusere på noe annet. Men all den tid hun ikke gjorde en dritt når hun var tilstede, så ble vi i praksis ett menneske for lit i drift, samt at det var lite hyggelig med en grinene dame på pauserommet. Det er faktisk ikke alt som er jobben sin oppgave å fikse opp i, dine private problemer er en av dem. 

Da får du ta det med lederen din. Det er det eneste du kan gjøre.

Anonymkode: e6453...450

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Eh, nei... Tvert om! 

Anonymkode: 861d4...3e1

Keg hadde endel fravær enn periode, det ble en dag hver uke + barnas sykdom. Årsaken var kronisk sykdom så jeg tenkte at da er det bedre om jeg hører med legen om jeg bør sykemeldes. 

Vi har veldig fleksible vikarer og sjefen min reagerte ikke negativt på mengden fravær jeg hadde før sykemelding. 

Jeg kommer ikke fulltid tilbake med det første, får utredning på MS. 

Så det kan være noe slikt for din kollega og, jeg har valgt å holde mine kort tett. 

Anonymkode: c4dbf...3cd

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

TS, det høres ut som du ikke er personens leder. Det kan godt tenkes at personens leder jobber iherdig med situasjonen, men slike ting tar tid. Det beste du kan gjøre er å informere leder på en saklig måte om utfordringene dette fører til, og slutte å jobbe ekstra raskt/jobbe overtid/dekke over fraværet. Bare gjør jobben din, på en god måte, innenfor de timene du skal jobbe. Det er leders ansvar å organisere arbeidet.

Anonymkode: 9a9e1...0f5

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

En uting i norsk arbeidsliv. Aldri noen sinne har jeg gjort noe privat i arbeidstiden. Vi har ansatte som er i 80% sykemelding på vår jobb som klarer å booke tenkelige den ene dagen de er på jobb.

Hva faen?

Anonymkode: 21a55...090

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Altså det er ikke lovfestet med eller lønn fri for å gå til lege, tannlege osv. Gjeldende tariff sier noe om dette

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du ikke er leder er dette ikke din business, evt får du gå til leder å si dere andre ikke rekker over oppgavene. Hvis det blir snakk om sykemelding så ender det sikkert med gradert siden det nå er så mye snakk om dette at det å sykemeldes 100% skal bli strengere, så er jo bare å få på plass noe orden før dette skjer 

Anonymkode: 88cab...f13

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hei!

Har en utfordring på min arbeidsplass med en kollega som ofte (nesten hver eneste dag) har et møte/legetime/tannlegetime osvosv.. dette går ut over organiseringen av bedriften, og vi må ofte kansellere ting på arbeidsplassen på grunn av dette. Det har blitt tatt opp flere ganger uten endring. Hva kan jeg gjøre? Finnes det noen regler for «hvor mange» legetimer osv man kan ha i løpet av en uke?

Anonymkode: 84691...da0

Hvorfor må dere andre kansellere? Er vedkommende så viktig at ingen får gjort noe uten hen så har jo vedkommende skapt seg en gyllen mulighet. Er du uunnværlig kan du gjøre som du vil.

Enten så er vedkommende så nødvendig at hen altså virkelig kan gjøre som hen lyster fordi bedriften går under uten hen. Eller så gjennomfører dere andre møter og oppgavene deres uavhengig av om hen er til stede.

Mitt tips: gjennomfør hverdagen din som om vedkommende ikke eksisterer. Avhold møter, legg planer. Om du gjør oppgaver avhengig av vedkommene sin feedback: be om den skriftlig en gang. Purre en gang. Og så lar du oppgaven ligge uløst. Må du melde avvik om du ikke løser den? Si fra til din leder første gang. Og så melder du avvik uten å varsle først hver gang det skjer.

Anonymkode: c020e...2fc

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er hos lege kanskje hvert 3-4 år, hos tannlege 1-2 ganger i året for sjekk.

Mye kommer an på om det er statlig/kommunalt eller privat hva man har av goder.

Privat er mye strengere. Men jeg har en venn som jobber privat, hos han var det en som stadig var sykemeldt for det ene eller det andre. En ung mann i sin beste alder, av utenlandsk opprinnelse, uten at det er et generelt problem antageligvis. Kollegene var kjempefrustrert for de fikk mye mer å gjøre men teamleder syntes det var SÅ synd på vedkommende som feilte så mye rart. Vennen min sluttet til slutt og begynte i et annet privat firma hvor det var voksne og ansvarsfulle personer. Han hørte at denne stadig syke personen ble nedbemannet til slutt.

Poenget er at folk flest er ikke stadig borte fra jobben for de har ansvarsfølelse både for jobb og kolleger.

Anonymkode: 14b02...908

Folk har ansvar for egen helse også. Hva hadde du gjort om du ble alvorlig syk og trengte utredning eller behandling? Latt det gå sin gang og stilt opp på jobb? 

Anonymkode: 858d6...b67

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Det beste dere kan gjøre er å bare overse denne personens arbeidsoppgaver når hen er borte.

Til slutt må leder ta grep.

Anonymkode: 2adb2...cd5

Problemet er at andre ofte blir satt til å gjøre det i tillegg til sine egne. 

Anonymkode: e91f5...0a5

• Nyttig 1
Skrevet

Da må du ta dette med ledelsen og ikke kanalisere frustrasjonen mot kollegaen din.

Jeg forstår absolutt problematikken og at dere andre får større arbeidsmengde. Men det er et leder problem og ikke den ansattes problem.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
visp skrev (3 timer siden):

Dette høres ut som om det er et gjennomgående tema og da tviler jeg sterk på at det er behov som er greia, heller skulk vil jeg tro.

Hos oss har man lov til å gå 12 ganger gjennom året til tannlege eller lege med 2 timers avspasering med lønn. 

Slike stygge spekulasjoner bør en holde seg for god for. 

For alt vi vet går kollegaen jevnlig til kreftbehandling, psykolog eller nyredialyse. 

Anonymkode: a043c...d79

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Ts her

Jeg har full forståelse for at folk må til lege, tannlege og whatnot. Vi jobber med andre mennesker, og blir derfor veldig sårbare når én person er borte. Som nevnt er dette tatt opp flere ganger uten endring. Derfor spør jeg om noen har konkrete forslag til hva man kan gjøre. Noen som har vært borti noe lignende? Hvordan er det på andre arbeidsplasser? Jeg ønsker selvfølgelig det beste både for kollegaen min, men også bedriften.

Anonymkode: 84691...da0

Det er ikke en egen lovfestet rett, hvilket innebærer at dette er i så fall regulert i arbeidsavtalen, eventuelt er det avtalt mellom ansatt og arbeidsgiver. Andre regler ved barn og svangerskap, men det er vel ikke det som er tilfelle her? 

Dessverre skreller det ned til ledelse. Hvis de ikke tar styring, så sitter dere andre der da, dekker inn fraværet til upålitelige kollegaer. Noen har ikke forstått at det går utover andre når de selv har tatt på seg en jobb de ikke gjennomfører. Det er stor forskjell på vanlig fravær, av og til må du ta den timen midt på dagen, og hyppig og vesentlig fravær. Da må ledelsen på banen. Er det kronisk sykdom kan en få dekket inn ekstra fravær, men dette igjen må planlegges og tilrettelegges gjennom ledelse. Lar ikke jobben seg tilpasse, så er det feil yrke å ha. Jeg har også hatt en jobb hvor dette fungerte helt fint, nettopp fordi den med tilrettelegging ikke ble satt på tidskritiske oppgaver hvor fravær fikk en konsekvens, men fikk oppgaver som kunne utføres når helsa tilsa det. 

Har selv jobbet under samme situasjon, de som holdt i alt sluttet. Du kan ikke brenne ut kollegaer fordi det er ubehagelig å ta den samtalen. Kommer kanskje ikke som en bombe at det firmaet gikk konkurs siden. 

Anonymkode: 8cdc4...5fb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...