AnonymBruker Skrevet 19. juni #41 Skrevet 19. juni AnonymBruker skrev (12 timer siden): Det er jævlig irriterende med folk som ikke kan holde seg på jobb og gjøre det de har betalt for. Det verste er at de ikke skjønner det selv. De "har rettigheter" må vite og når kolleger går lei og blir oppgitt, er det mobbing. Vi har i vår personalhåndbok spesifisert antall lege/tannlegebesøk og hvor lenge et slikt fravær kan være for å gi rett på permisjon med lønn, men man kan søke unntak om det er spesielle tilfeller som krever hyppigere behandling. Må dokumenteres av lege Kan det være noe slikt hos dere? Anonymkode: bd8c8...3f0 Det du skriver får meg til å tenke at enkelte har ett meget enkelt liv. Det er jo bra, men ikke alle er der. Jeg må i mange møter og ta mange tlf som gjelder mitt barn. Veldig spesiell situasjon, men min leder vet dette og enten må jeg få lagt til rette eller så blir jeg sykmeldt over lang tid. Prøver selvfølgelig å legge til rette. Bare i går hadde jeg 4 avtaler før jobb, men jeg skal fungerer jeg også. Heldig er du ikke glem det. Anonymkode: 3b79f...c46 4 2
AnonymBruker Skrevet 19. juni #42 Skrevet 19. juni AnonymBruker skrev (10 timer siden): Det du skriver får meg til å tenke at enkelte har ett meget enkelt liv. Det er jo bra, men ikke alle er der. Jeg må i mange møter og ta mange tlf som gjelder mitt barn. Veldig spesiell situasjon, men min leder vet dette og enten må jeg få lagt til rette eller så blir jeg sykmeldt over lang tid. Prøver selvfølgelig å legge til rette. Bare i går hadde jeg 4 avtaler før jobb, men jeg skal fungerer jeg også. Heldig er du ikke glem det. Anonymkode: 3b79f...c46 Hvorfor skal dine kollegaer lide med mer arbeidsbelastning som konsekvens av ditt privatliv som er «veldig spesielt»? Da bør du vel heller skifte karriere til selvstendig næringsdrivende, eller jobbe deltid slik at du kan balansere jobb og privatlivet ditt. forresten ganske hårreisende at du skriver at du har «mange møter og tlf ang ditt barn» og at du går å langtidssykemelder deg hvis du ikke får jobb tilrettelagt! Anonymkode: b7aeb...0b6 2
AnonymBruker Skrevet 19. juni #43 Skrevet 19. juni Jeg kjenner ei som fikk sparken på grunn av alt for mye fravær fra jobb. Jeg kjenner henne så godt at jeg har stor forståelse for at hun valgte å gjøre det slik selv om hun hadde en viktig jobb. Det kan være mange ting som skjer i din kollegas liv som er tøffe nå for tiden. Du har ikke noe med det å gjøre. Men du kan kanskje si i fra til tillitsvalgt eller sjef at nå er det så mye som går ut over dere at de må begynne å samle sammen en systematisk oversikt for å se når det blir for mye. Anonymkode: 1acca...7eb 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni #44 Skrevet 19. juni Jeg er den kollegaen som ofte forsvinner. Så klart hos oss er det ingen andre heller som gjør mine oppgaver når jeg er borte da, så det går kun utover meg. Men jeg lever med konstante smerter. Hvert sekund av hvert minutt av hver time av hver dag i flere år. Smerte. Jeg møter på jobb, jeg står på, og ja jeg er noe ofte borte på ulikt av fysiotimer ol. for å klare å fortsette å stå i jobb. Sykemelding får jeg ikke, for som legen sier «slike som meg er anbefalt å gå på jobb», så er ikke nødvendig å si at jeg må sykemelde meg. Det er legen som bestemmer, og konstante smerter er noe det er anbefalt å stå i jobb med 🤷🏼♀️ Så da blir det en del timer til div. for å i bunn klare å stå i jobben jeg har. Anonymkode: 1290d...895 1 1 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni #45 Skrevet 19. juni AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvorfor skal dine kollegaer lide med mer arbeidsbelastning som konsekvens av ditt privatliv som er «veldig spesielt»? Da bør du vel heller skifte karriere til selvstendig næringsdrivende, eller jobbe deltid slik at du kan balansere jobb og privatlivet ditt. Anonymkode: b7aeb...0b6 Dette er leders problem, ikke kollegene. Kollegene skal ikke lide med mer arbeidsbelastning, det er leders ansvar å sikre at bedriften har rett bemanning. Det er ikke den enkelte arbeidstakers ansvar å bli selvstendig næringsdrivende eller jobbe deltid, all den tid vi har de ordningene vi har. Slutter aldri å forbløffes over at man ikke holder leder ansvarlig (og jeg er leder selv). Anonymkode: 9a9e1...0f5 2 5
AnonymBruker Skrevet 20. juni #46 Skrevet 20. juni AnonymBruker skrev (På 18.6.2026 den 19.29): Poenget er at folk flest er ikke stadig borte fra jobben for de har ansvarsfølelse både for jobb og kolleger. Anonymkode: 14b02...908 Du har vel null oversikt over årsakene til at den enkelte er borte fra jobben. Det er ikke sånn at dine kolleger har opplysningsplikt overfor deg om hva som feiler dem, eller om det er særskilte forhold privat som gjør at de ikke kan gå på jobb. De tar dette med sin leder. Noen er veldig åpne (de føler vel kanskje at de må fortelle om sykdom osv., fordi nysgjerrige kolleger ellers vil spekulere og baksnakke) mens andre ikke ønsker å snakke til alle om sine problemer. Anonymkode: cab30...f35 4 1
AnonymBruker Skrevet 20. juni #47 Skrevet 20. juni Jeg var kollegaen din et par mnd for noen år siden. Fikk et kjempeproblem med to tenner, samtidig som jeg var hos lege i en utredning. Var nok borte an dag i uka i 8-9 uker. Kollegene mine reagerte som deg, og det var medvirkende årsak til at jeg bytta jobb. Jævla pissfolk. Anonymkode: 00b0b...255 5 3
AnonymBruker Skrevet 20. juni #48 Skrevet 20. juni Selv om mennesker er i jobb så kan de bli syke, det er vanlig at vi trenger oppfølging fra lege og tannlege. Selv kjøper jeg dyre, private tjenster på kveld, i tillegg går gjerne mer omfattende undersøkelser i ferier. Det er lederes ansvar for å se til at det er nok folk på jobb, slik skal det være, jeg er rett slett litt forbanna for hvordan folk blir behandlet, som om de ikke har verdi, det er smakløst🤮 Anonymkode: 41dfe...231 2
AnonymBruker Skrevet 20. juni #49 Skrevet 20. juni AnonymBruker skrev (På 18.6.2026 den 19.37): Ts her Jeg har full forståelse for at folk må til lege, tannlege og whatnot. Vi jobber med andre mennesker, og blir derfor veldig sårbare når én person er borte. Som nevnt er dette tatt opp flere ganger uten endring. Derfor spør jeg om noen har konkrete forslag til hva man kan gjøre. Noen som har vært borti noe lignende? Hvordan er det på andre arbeidsplasser? Jeg ønsker selvfølgelig det beste både for kollegaen min, men også bedriften. Anonymkode: 84691...da0 Helt sikkert barnehage, i tilegg jobber de for luselønn Anonymkode: 41dfe...231 1
AnonymBruker Skrevet 20. juni #50 Skrevet 20. juni Daria skrev (På 18.6.2026 den 19.11): Er du leder i dette scenariet? Hvis ja er det på tide å vise et minimum av profesjonalitet og finne sikrere rådgivere enn KG. Hvis nei, overlat det til ledelsen, og planlegg rundt denne personen så langt det lar seg gjøre. Hvis ting ofte må avlyses grunn av ett menneskes fravær, er dere veldig sårbare generelt. Helt enig. Og for alt du vet ts, så frem du ikke er lederen selv, så har denne personen inngått en avtale med ledelsen. Anonymkode: af212...ba3 1
AnonymBruker Skrevet 20. juni #51 Skrevet 20. juni AnonymBruker skrev (På 18.6.2026 den 18.57): Hei! Har en utfordring på min arbeidsplass med en kollega som ofte (nesten hver eneste dag) har et møte/legetime/tannlegetime osvosv.. dette går ut over organiseringen av bedriften, og vi må ofte kansellere ting på arbeidsplassen på grunn av dette. Det har blitt tatt opp flere ganger uten endring. Hva kan jeg gjøre? Finnes det noen regler for «hvor mange» legetimer osv man kan ha i løpet av en uke? Anonymkode: 84691...da0 Du vet jo ikke noe om hva denne kollegaen sliter med. Hyppige legebesøk og tannlegebesøk vil jo kanskje røpe at det ER NOE. Vet du at folk som f.eks. har gått gjennom kreftbehandling med strålebehandling, særlig nære hodet, oftere må gå til tannlegesjekk etterpå? Og at det er hyppige etterkontroller, særlig i starten, og deretter fremdeles (dog litt lenger i mellom) i mange, mange år etterpå? Og at man kan få flere andre plager av selve kreftbehandlingen, som også trenger behandling? Utidig å henge seg opp i når du ikke er vedkommendes leder. Gjør det du skal, ta opp med leder det som konkret er en utfordring (ikke selve kollegaen din, men den delen av jobben du ikke får gjort) og så lar du ansvaret være leders. Anonymkode: 08bb5...e0a 2
AnonymBruker Skrevet 20. juni #52 Skrevet 20. juni Jeg har vært en av de som har vært hyppig borte fra jobb i perioder, både pga min egen helse og pga barnets helse. Det har alltid vært koordinert med leder, kollegaene har vist årsak, men det er ikke noe de har krav på. «Fordelen» i min jobb er at ingen andre tar oppgavene mine når jeg ikke er tilstede, så jeg må uansett gjøre det. Har flere ganger gått til lysbehandling, da er det 3 behandlinger i uken i 8 uker. Dersom det er behov for det får man uten problem sykemelding for dette. Men jeg har ikke trengt det. Anonymkode: e0645...9de
AnonymBruker Skrevet 20. juni #53 Skrevet 20. juni Det er en del av livet at noen av oss blir syke over kortere eller lengre tid, eller har syke foreldre, barn eller andre som vi må ta oss av. Det belaster folk rundt en men mest en selv. Så lenge en er frisk og har friske folk rundt seg, får en bare prise seg lykkelig og ta en del av det solidariske ansvaret for de som ikke er i samme situasjon. Belastningen og uforutsigbarheten dette medfører for andre er det selvfølgelig lederen som må ta hovedansvaret for å redusere. Anonymkode: 8b0e6...035 4
AnonymBruker Skrevet 20. juni #54 Skrevet 20. juni visp skrev (På 18.6.2026 den 20.07): Jada, jeg vet det. På en arbeidsplass så pleier man å "vite" hvem som sluntrer unna. Det er gjerne den som er syk fredager eller mandager også. Ganske konsekvent. Og som kanskje glemmer seg og legger ut noe bilder fra hytta eller noe. Jeg regner kanskje med at dette er tilfellet her siden det er et stort irritasjonsmoment. Du regner med at det er noen som stikker på hytta eller lignende en times tid flere ganger i uka? De fleste som har så hyppige timeavtaler har som oftest ett reelt helseproblem. Det er mulig det forklares med tannlege/lege til kolleger. Det er ikke alle som ønsker at kolleger skal vite hva som er faktisk årsak til hyppige timeavtaler. Anonymkode: a7e4a...46f 3
AnonymBruker Skrevet 20. juni #55 Skrevet 20. juni AnonymBruker skrev (På 19.6.2026 den 18.46): Hvorfor skal dine kollegaer lide med mer arbeidsbelastning som konsekvens av ditt privatliv som er «veldig spesielt»? Da bør du vel heller skifte karriere til selvstendig næringsdrivende, eller jobbe deltid slik at du kan balansere jobb og privatlivet ditt. forresten ganske hårreisende at du skriver at du har «mange møter og tlf ang ditt barn» og at du går å langtidssykemelder deg hvis du ikke får jobb tilrettelagt! Anonymkode: b7aeb...0b6 Tydelig at du ikke har vært i denne situasjonen selv. Jeg er også i denne situasjonen. Eneste grunn til at jeg ikke er langtidssykemeldt, er at jeg ikke har gått til legen. For jeg har ikke tid til å være sykmeldt pga stor arbeidsbelastning, og jeg vil så gjerne jobbe. Men hadde jeg gått til legen og forklart hvordan jeg faktisk har det, så hadde jeg blitt sykmeldt. En leder som har forståelse for situasjonen (og som selv har et barn med samme diagnose) er eneste grunn til at jeg ikke er sykmeldt, evt har pleiepenger. Hvis leder hadde møtt meg med rigiditet, hadde jeg ikke hatt noe annet valg enn å gå helt eller delvis ut av arbeidslivet for en lengre periode. Det skal sies at jeg gjør 100% av mine arbeidsoppgaver. Anonymkode: d2d86...9fd 1
AnonymBruker Skrevet 21. juni #56 Skrevet 21. juni Samtidig som folk klager på at uføretrygdede helt sikkert kan jobbe litt er det en annen tråd som klager på fravær av en kollega og noen mener denne kollegaen må si opp stillingen sin... Anonymkode: 567b1...ddc 1 1
AnonymBruker Skrevet 21. juni #57 Skrevet 21. juni AnonymBruker skrev (På 18.6.2026 den 19.37): Ts her Jeg har full forståelse for at folk må til lege, tannlege og whatnot. Vi jobber med andre mennesker, og blir derfor veldig sårbare når én person er borte. Som nevnt er dette tatt opp flere ganger uten endring. Derfor spør jeg om noen har konkrete forslag til hva man kan gjøre. Noen som har vært borti noe lignende? Hvordan er det på andre arbeidsplasser? Jeg ønsker selvfølgelig det beste både for kollegaen min, men også bedriften. Anonymkode: 84691...da0 Da må jo dere sammen med denne personen finne en måte å gjøre dette på, slik at det minst mulig går utover driften. Jobbet med ei som var gradert syk. Problrmet der var at hun satte opp masse kundemøter, som vi ikke kunne ta. Hun ringte aldri å ga oss beskjed om dette. Så vi motttok da masse kunder , som hadde tatt swg fri fra jobb og kanskje reist langt. Dette mistet vi mye kunder på. Og kunne vært løst med å få en telefon, og at det altid var en liste så vi kunne avlyst hos hennes kunder. At folk blir syke og trenger behandling. Det skjer og da må man også se at det er for sårbart om bare en kan oppgavene. Hva om denne personen havner i ulykke og i koma liksom. Så her er det bedriftennog dere ansatte som må finne en løsning som fungerer ved fravær på dere alle. Så å få inn en skruktur, en måte å fordele dette arbeidet på er løsningen. Å klage på at noen er syk, er en dårlug løsning , og fører bare til surt arb miljø Anonymkode: 90439...222 2
AnonymBruker Skrevet 21. juni #58 Skrevet 21. juni AnonymBruker skrev (På 19.6.2026 den 7.52): Det du skriver får meg til å tenke at enkelte har ett meget enkelt liv. Det er jo bra, men ikke alle er der. Jeg må i mange møter og ta mange tlf som gjelder mitt barn. Veldig spesiell situasjon, men min leder vet dette og enten må jeg få lagt til rette eller så blir jeg sykmeldt over lang tid. Prøver selvfølgelig å legge til rette. Bare i går hadde jeg 4 avtaler før jobb, men jeg skal fungerer jeg også. Heldig er du ikke glem det. Anonymkode: 3b79f...c46 Hvorfor skal du sykemeldes når du ikke er syk? Snakker om å forskuttere egen sykdom - det forteller hvor galt dette systemet er. Anonymkode: 861d4...3e1
AnonymBruker Skrevet 21. juni #59 Skrevet 21. juni AnonymBruker skrev (På 18.6.2026 den 21.50): Problemet er at andre ofte blir satt til å gjøre det i tillegg til sine egne. Anonymkode: e91f5...0a5 Fremdeles et ledelsesproblem. Rekker en ikke over alle oppgavene en blir tildelt, så må en gå til nærmeste leder og be om prioritering av hvilke oppgaver som skal velges bort. Om en ikke gjør det, så viser en bare ledelsen at en har for lett arbeidsbelastning til vanlig. Anonymkode: 8f637...4e3 2
AnonymBruker Skrevet 21. juni #60 Skrevet 21. juni AnonymBruker skrev (På 18.6.2026 den 20.15): Jeg hadde en kollega som etter spontanabort ville sitte på pauserommet og lese i en bok, for det følte hun hjelp henne å fokusere på noe annet. Men all den tid hun ikke gjorde en dritt når hun var tilstede, så ble vi i praksis ett menneske for lit i drift, samt at det var lite hyggelig med en grinene dame på pauserommet. Anonymkode: b329b...0fc Herregud... Anonymkode: a148c...f79
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå