Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Har en utfordring på min arbeidsplass med en kollega som ofte (nesten hver eneste dag) har et møte/legetime/tannlegetime osvosv.. dette går ut over organiseringen av bedriften, og vi må ofte kansellere ting på arbeidsplassen på grunn av dette. Det har blitt tatt opp flere ganger uten endring. Hva kan jeg gjøre? Finnes det noen regler for «hvor mange» legetimer osv man kan ha i løpet av en uke?

Anonymkode: 84691...da0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er du hennes leder? Hvis ikke, er det vel ikke din business 

Anonymkode: 92a4b...08c

• Liker 23
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Det beste dere kan gjøre er å bare overse denne personens arbeidsoppgaver når hen er borte.

Til slutt må leder ta grep.

Anonymkode: 2adb2...cd5

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Det er jævlig irriterende med folk som ikke kan holde seg på jobb og gjøre det de har betalt for. 

Det verste er at de ikke skjønner det selv. De "har rettigheter" må vite og når kolleger går lei og blir oppgitt, er det mobbing. 

Vi har i vår personalhåndbok spesifisert antall lege/tannlegebesøk og hvor lenge et slikt fravær kan være for å gi rett på permisjon med lønn, men man kan søke unntak om det er spesielle tilfeller som krever hyppigere behandling. Må dokumenteres av lege 

Kan det være noe slikt hos dere?

Anonymkode: bd8c8...3f0

• Liker 2
Skrevet

Er du leder i dette scenariet? Hvis ja er det på tide å vise et minimum av profesjonalitet og finne sikrere rådgivere enn KG. Hvis nei, overlat det til ledelsen, og planlegg rundt denne personen så langt det lar seg gjøre. Hvis ting ofte må avlyses grunn av ett menneskes fravær, er dere veldig sårbare generelt. 

• Liker 7
  • Nyttig 5
Skrevet

For meg virker det som om alternativet er sykmelding, og da er det bedre at kollegaen din er på jobb noen timer om dagen.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
tånegla skrev (2 minutter siden):

For meg virker det som om alternativet er sykmelding, og da er det bedre at kollegaen din er på jobb noen timer om dagen.

Det er jeg veldig uenig i. Om noen er sykemeldt så vet de andre hva man skal forholde seg til, og slipper også å plukke opp uferdige arbeidsoppgaver fra vedkommende støtt og stadig. Det med å dukke opp litt som det passer stjeler veldig mye tid og energi fra de andre. 

AnonymBruker
Skrevet
tånegla skrev (4 minutter siden):

Eh, nei... Tvert om! 

Anonymkode: 861d4...3e1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Hei!

Har en utfordring på min arbeidsplass med en kollega som ofte (nesten hver eneste dag) har et møte/legetime/tannlegetime osvosv.. dette går ut over organiseringen av bedriften, og vi må ofte kansellere ting på arbeidsplassen på grunn av dette. Det har blitt tatt opp flere ganger uten endring. Hva kan jeg gjøre? Finnes det noen regler for «hvor mange» legetimer osv man kan ha i løpet av en uke?

Hvis det har vært hyppige slike timer akkurat nå, så er den sannsynlige årsaken utredning av noe. Slikt har en start og sluttdato. 

Anonymkode: a043c...d79

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Det er jævlig irriterende med folk som ikke kan holde seg på jobb og gjøre det de har betalt for. 

Det verste er at de ikke skjønner det selv. De "har rettigheter" må vite og når kolleger går lei og blir oppgitt, er det mobbing. 

Vi har i vår personalhåndbok spesifisert antall lege/tannlegebesøk og hvor lenge et slikt fravær kan være for å gi rett på permisjon med lønn, men man kan søke unntak om det er spesielle tilfeller som krever hyppigere behandling. Må dokumenteres av lege 

Jævlig irriterende at folk må til tannlege eller blir syke og har behov for utredning eller behandling? 

Herregud.... 

• Liker 9
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jeg er hos lege kanskje hvert 3-4 år, hos tannlege 1-2 ganger i året for sjekk.

Mye kommer an på om det er statlig/kommunalt eller privat hva man har av goder.

Privat er mye strengere. Men jeg har en venn som jobber privat, hos han var det en som stadig var sykemeldt for det ene eller det andre. En ung mann i sin beste alder, av utenlandsk opprinnelse, uten at det er et generelt problem antageligvis. Kollegene var kjempefrustrert for de fikk mye mer å gjøre men teamleder syntes det var SÅ synd på vedkommende som feilte så mye rart. Vennen min sluttet til slutt og begynte i et annet privat firma hvor det var voksne og ansvarsfulle personer. Han hørte at denne stadig syke personen ble nedbemannet til slutt.

Poenget er at folk flest er ikke stadig borte fra jobben for de har ansvarsfølelse både for jobb og kolleger.

Anonymkode: 14b02...908

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
visp skrev (7 minutter siden):

Det er jeg veldig uenig i. Om noen er sykemeldt så vet de andre hva man skal forholde seg til, og slipper også å plukke opp uferdige arbeidsoppgaver fra vedkommende støtt og stadig. Det med å dukke opp litt som det passer stjeler veldig mye tid og energi fra de andre. 

Om det er godkjent fri grunnet legebesøket eller sykemelding for de timene legebesøket tar, er helt irrelevant. 

Alle kan dessuten få behov for en time på kort varsel hos lege eller tannlege. 

Hvis dette tar noen få timer eller en dag, og kollegaen er tilbake dagen etter, så er det ingen grunn til at dette skal medføre at oppgaver blir liggende for lenge. 

Det høres mest ut som du ikke liker kollegaen din, og det er alvorlig og ukollegialt å påstå at han dukker opp når det passer seg. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Eh, nei... Tvert om! 

Anonymkode: 861d4...3e1

Jo, selvfølgelig!

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ts her

Jeg har full forståelse for at folk må til lege, tannlege og whatnot. Vi jobber med andre mennesker, og blir derfor veldig sårbare når én person er borte. Som nevnt er dette tatt opp flere ganger uten endring. Derfor spør jeg om noen har konkrete forslag til hva man kan gjøre. Noen som har vært borti noe lignende? Hvordan er det på andre arbeidsplasser? Jeg ønsker selvfølgelig det beste både for kollegaen min, men også bedriften.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kom med eksempler til din leder som dokumenterer at dette faktisk utgjør et problem, slik at leder kan ta det opp med og spørre den ansatte det gjelder om dette stemmer og hvordan det best kan løses. 

• Liker 1
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ts her

Jeg har full forståelse for at folk må til lege, tannlege og whatnot. Vi jobber med andre mennesker, og blir derfor veldig sårbare når én person er borte. Som nevnt er dette tatt opp flere ganger uten endring. Derfor spør jeg om noen har konkrete forslag til hva man kan gjøre. Noen som har vært borti noe lignende? Hvordan er det på andre arbeidsplasser? Jeg ønsker selvfølgelig det beste både for kollegaen min, men også bedriften.

Aner ikke, men viser til min venn hvor teamleder var så forståelsesfull for den ene ansatte at flere sluttet for det ble uholdbart for de som var igjen ….

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Om det er godkjent fri grunnet legebesøket eller sykemelding for de timene legebesøket tar, er helt irrelevant. 

Alle kan dessuten få behov for en time på kort varsel hos lege eller tannlege. 

Hvis dette tar noen få timer eller en dag, og kollegaen er tilbake dagen etter, så er det ingen grunn til at dette skal medføre at oppgaver blir liggende for lenge. 

Det høres mest ut som du ikke liker kollegaen din, og det er alvorlig og ukollegialt å påstå at han dukker opp når det passer seg. 

Dette høres ut som om det er et gjennomgående tema og da tviler jeg sterk på at det er behov som er greia, heller skulk vil jeg tro.

Hos oss har man lov til å gå 12 ganger gjennom året til tannlege eller lege med 2 timers avspasering med lønn. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
visp skrev (3 minutter siden):

Dette høres ut som om det er et gjennomgående tema og da tviler jeg sterk på at det er behov som er greia, heller skulk vil jeg tro.

Hos oss har man lov til å gå 12 ganger gjennom året til tannlege eller lege med 2 timers avspasering med lønn. 

Vi har betalt for lege og tannlege, men vi har hjemmekontor og tar igjen oppgavene på kvelden. Det blir jo mye verre for andre som jobber i feks helse og ikke kan ta igjen oppgavene … Vanskelig, har jobbet i så mange tiår og kjenner godt igjen de siste som stadig er borte eller ikke … 

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor er du ute etter å ta kollegaen din, for at lederen innvilger fraværet og ikke klarer organisere resten av teamet? 

Du legger skylden på kollegaen din for at leder ikke er kompetent. Kollegaen din er ikke ett problem, din leder er! 

Anonymkode: a7e4a...46f

• Liker 8
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Ts her

Hos oss tas alt fravær med nærmeste leder, som har personalansvar. Inklusive om vi har for lav bemanning, eller ikke rekker over oppgavene våre.

Vi får sjelden nei til lege, tannlege eller annet privat, men jobber inn timene senere.

Anonymkode: 5b2b4...078

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...