Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg skriver litt vagt med vilje for å unngå å bli gjenkjent.

Kvinne ca 50. Har vært i samme bedrift i mange år, men mistrives sterkt pga mobbing/dårlig arbeidsmiljø. 
Jeg ønsker ny jobb, men har ingen utdannelse, (har et slags vitnemål fra videregående med det er så dårlig at det ikke er verd papiret det er skrevet på) bare masse arbeidserfaring, så det er 3 dårlige ting bare der. 
Jeg har søkt mase jobber men det blir avslag på avslag. 
Finnes det noen form for hjelp via nav(?) noen andre for å få tatt noen kurs/utdannelse eller lignende sånn at jeg kan komme meg bort før jeg blir syk av jobben?
 Jeg ver at jeg var en idiot som ikke tok noe utdannelse som ung, og jeg har angret på det i mange år allerede…

Anonymkode: 65df2...e1a

Sjekk fagskolen. Kan få plass med studiekompetanse, arbeidserfaring eller fagbrev. Jeg gikk 1 gang pr mnd, resten var på nett. Da kunne jeg jobbe samtidig, men måtte gå noen uker uten lønn i praksisperiode. De har mye, og mange løsninger. 

Anonymkode: 2d8ee...d0c

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Du er frisk og har jobb. Du vil ikke få noe fra nav, nei. Du får ta opp studielån som alle andre må. Du får ingenting på Nav i din situasjon. 

Anonymkode: ba27e...337

Og heller ikke noe jeg forventet, men tenkte mer om det gikk an å få råd/veiledning der, sånn at jeg kan finne noe annet, for slik det er nå så begynner mobbingen å gå utover helsen.

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Sjekk fagskolen. Kan få plass med studiekompetanse, arbeidserfaring eller fagbrev. Jeg gikk 1 gang pr mnd, resten var på nett. Da kunne jeg jobbe samtidig, men måtte gå noen uker uten lønn i praksisperiode. De har mye, og mange løsninger. 

Anonymkode: 2d8ee...d0c

Jeg undersøkte hos arbeidsgiver for noen få år siden om muligheten for å ta fagbrev innenfor yrket jeg har, men det var noen obligatoriske fysiske samlinger på dagtid. Spurte da om å få ulønnet perm de dagene det gjaldt evt bruke feriedager, men det var blankt avslag, så jeg må i tilfelle basere meg på kveldsstudier uten noe på dagtid…

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg skriver litt vagt med vilje for å unngå å bli gjenkjent.

Kvinne ca 50. Har vært i samme bedrift i mange år, men mistrives sterkt pga mobbing/dårlig arbeidsmiljø. 
Jeg ønsker ny jobb, men har ingen utdannelse, (har et slags vitnemål fra videregående med det er så dårlig at det ikke er verd papiret det er skrevet på) bare masse arbeidserfaring, så det er 3 dårlige ting bare der. 
Jeg har søkt mase jobber men det blir avslag på avslag. 
Finnes det noen form for hjelp via nav(?) noen andre for å få tatt noen kurs/utdannelse eller lignende sånn at jeg kan komme meg bort før jeg blir syk av jobben?
 Jeg ver at jeg var en idiot som ikke tok noe utdannelse som ung, og jeg har angret på det i mange år allerede…

Ville unngått å sagt mobbing, ettersom det antyder at du er et problem (at det er en årsak omkring akkurat du); prøv heller å pinpointe hvorfor det reelt er noe galt med arbeidsplassen.

Enkelte universitet har mulighet for opptak på grunnlag av realkompetanse, hvis du har relevant erfaring (https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2024-03-08-9)

"

§ 8-2.Opptak på grunnlag av realkompetanse

Universiteter og høyskoler kan gi en søker som er 25 år eller eldre i opptaksåret, og som ikke har generell studiekompetanse, opptak til et studium dersom søkeren på grunnlag av realkompetanse har de nødvendige faglige forutsetningene for det aktuelle studiet."

Anonymkode: 9cf80...1f8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Ville unngått å sagt mobbing, ettersom det antyder at du er et problem (at det er en årsak omkring akkurat du); prøv heller å pinpointe hvorfor det reelt er noe galt med arbeidsplassen.

Enkelte universitet har mulighet for opptak på grunnlag av realkompetanse, hvis du har relevant erfaring (https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2024-03-08-9)

"

§ 8-2.Opptak på grunnlag av realkompetanse

Universiteter og høyskoler kan gi en søker som er 25 år eller eldre i opptaksåret, og som ikke har generell studiekompetanse, opptak til et studium dersom søkeren på grunnlag av realkompetanse har de nødvendige faglige forutsetningene for det aktuelle studiet."

Anonymkode: 9cf80...1f8

Jeg vet at mobbing egentlig er feil ord her, jeg burde nok heller skrevet utfrysing og dårlig miljø- men jeg er sliten av å ikke ha det bra, og ville derfor undersøke muligheten for å ta noe videreutdanning/generell utdanning….

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Statens Lånekasse for utdanning er riktig instans for deg, ikke NAV. Med studiekompetanse har du mange muligheter, og det finnes dessuten mange høgskole-/fagskoleutdanninger du kan søke basert på realkompetanse uansett med den arbeidserfaringen du har.

Er selv nettopp ferdig med en 2-årig fagskolegrad i en alder av 45, og skal bygge på til en bachelor nå til høsten.

Anonymkode: 1a52b...7d5

AnonymBruker
Skrevet

Mange/de fleste "utdanner" seg til noe dem overhodet ikke mestrer.

Tenker nok du vet hva du mestrer og får en jobb du mestrer og liker uten å suge livsskiten ut av et firma grunnet inkompetanse som mange gjør,dog i en kort periode....

Anonymkode: 99f9d...095

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

Her er det mange som gir tips uten å ha hatt en samtale med deg om hvem du er og hva du kunne sett for deg.

Fylkeskommunen tilbyr gratis karriereveiledning. Sjekk ditt fylkeskommunale karrieresenter.. Su trenger ikke ha en klar plan før du tar kontakt. Men du kan f.eks få hjelp til å sortere tankene dine og finne nye yrker du kan sjekke ut nærmere før du tar et valg om utdannelse.

Anonymkode: 273d2...34f

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet

De fleste kan nok kjenne litt på denne følelsen innimellom på jobb, men er dette bare en følelse du har, eller er det- i mangel av et annet ord- reelt? I tilfelle ville jeg nok snakket med enten verneombud eller daglig leder om at du ikke kjenner deg inkludert og ivaretatt på jobb og at dette påvirker deg negativt.

Jeg støtter tankegangen din om å ta noen kveldskurs eller lignende for å øke kompetansen og stille sterkere på jobbmarkedet, men tror kanskje ikke at for eksempel lønn/regnskap og lignede er særlig lurt nå- AI er på full fart inn der, så evt nyutdannede mistenker jeg kan slite litt. Det lureste tror jeg kan være noe innenfor et «hands on» yrke, der man ikke lett kan erstattes av et AI program, for som du selv sier- dessverre så har du alder, kjønn og mangel på utdannelse som trekker ned attraktiviteten din.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tok fagbrev innen transport som praksiskandidat, det finnes kurs men jeg meldte meg bare rett opp på skriftlig eksamen. Jeg vil anta at det er mulig innen butikk/handel også. 
Sjekk med fylkeskommunen. 
Er du i en tariffbundet bedrift/medlem av fagforening kan du ha rett på fri og dekning av utgifter i tillegg. 

Anonymkode: 5802d...543

AnonymBruker
Skrevet
Jostepop skrev (7 timer siden):

De fleste kan nok kjenne litt på denne følelsen innimellom på jobb, men er dette bare en følelse du har, eller er det- i mangel av et annet ord- reelt? I tilfelle ville jeg nok snakket med enten verneombud eller daglig leder om at du ikke kjenner deg inkludert og ivaretatt på jobb og at dette påvirker deg negativt.

Jeg støtter tankegangen din om å ta noen kveldskurs eller lignende for å øke kompetansen og stille sterkere på jobbmarkedet, men tror kanskje ikke at for eksempel lønn/regnskap og lignede er særlig lurt nå- AI er på full fart inn der, så evt nyutdannede mistenker jeg kan slite litt. Det lureste tror jeg kan være noe innenfor et «hands on» yrke, der man ikke lett kan erstattes av et AI program, for som du selv sier- dessverre så har du alder, kjønn og mangel på utdannelse som trekker ned attraktiviteten din.

Jeg føler i hvertfall på en reell utfrysing.. f.eks.- jeg får ikke bruke dametoalett nærmest min arbeidsstasjon, men må bruke unisextoalettet på andre siden av bygget. Lørdagspizza som arrangeres innimellom får jeg vite om i etterkant. En gang ble jeg faktisk informert om. Da var det bestilt 8 store ulike pizzaer, og en liten porsjonspizza. Jeg ble dratt litt til siden og fikk beskjed om at -«de stor pizzaene der, de er forbeholdt de på salg, administrasjon og produksjon. Den der er til logistikk» den lille porsjonspizzaen som var full av en ingrediens jeg har en kjent allergi mot, og som manglet på de store vanlige. 
i sommerhalvåret hender det vi har en ispause- der admin sekretæren kommer med is i en pause. Men det gjelder også kun de på salg, administrasjon og produksjon. Ikke logistikk. Jeg får ikke lov å ha matpakken i kjøleskapet på pauserommet med samme logikk… jeg er den eneste på logistikk, og får ikke være med.. det er mangle slike eksempler, kommentarer på utseende, hobby, valg av ektemann osv kommer på toppen…..

• Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at i din situasjon er det beste å ta kontakt med fylkeskommunens voksenopplæring, du kan ha krav på å få dekket utdanning mot et fagbrev gjennom de. Og ikke minst er det ofte mer gjennomførbart enn høyere utdanning når du ikke har mye erfaring med utdanning. Du finner tilbudet enkelt ved å google «voksenopplæring + din fylkeskommune»

Anonymkode: 1ec24...2a2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.6.2026 den 13.05):

Tror ikke jeg har studiekompetanse, så frykter at alternativet er å ta videregående om igjen, og det tror jeg vil bli i tøffeste laget pr nå. 
jeg hadde noen år med stipend/lån på videregående på 90-tallet så den sjansen er vel forspilt nå?

Jeg vet ikke helt hva jeg kan/bør utdanne meg til, men kanskje noe administrativt /hr/noe sånt…?

Selv om du ikke har generell studiekompetanse, kan du søke på studier etter 23/5-regelen. Det krever at du er over 23 år og har jobbet 5 år sammenhengende i 100% stilling, samt at du har bestått fagene norsk (hovedmål/sidemål og muntlig), engelsk, matematikk, naturfag, historie og samfunnsfag.

Men siden du er så pass gammel, kan det hende ulike typer kurs er like lurt å søke på som å begynne på en lang utdannelse. NAV har ulike typer  jobbsøkingskurs som du kan melde deg på. 

Anonymkode: eb4ec...a99

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Selv om du ikke har generell studiekompetanse, kan du søke på studier etter 23/5-regelen. Det krever at du er over 23 år og har jobbet 5 år sammenhengende i 100% stilling, samt at du har bestått fagene norsk (hovedmål/sidemål og muntlig), engelsk, matematikk, naturfag, historie og samfunnsfag.

Men siden du er så pass gammel, kan det hende ulike typer kurs er like lurt å søke på som å begynne på en lang utdannelse. NAV har ulike typer  jobbsøkingskurs som du kan melde deg på. 

https://arbeidsgiver.nav.no/kursoversikt/

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Jeg føler i hvertfall på en reell utfrysing.. f.eks.- jeg får ikke bruke dametoalett nærmest min arbeidsstasjon, men må bruke unisextoalettet på andre siden av bygget. Lørdagspizza som arrangeres innimellom får jeg vite om i etterkant. En gang ble jeg faktisk informert om. Da var det bestilt 8 store ulike pizzaer, og en liten porsjonspizza. Jeg ble dratt litt til siden og fikk beskjed om at -«de stor pizzaene der, de er forbeholdt de på salg, administrasjon og produksjon. Den der er til logistikk» den lille porsjonspizzaen som var full av en ingrediens jeg har en kjent allergi mot, og som manglet på de store vanlige. 
i sommerhalvåret hender det vi har en ispause- der admin sekretæren kommer med is i en pause. Men det gjelder også kun de på salg, administrasjon og produksjon. Ikke logistikk. Jeg får ikke lov å ha matpakken i kjøleskapet på pauserommet med samme logikk… jeg er den eneste på logistikk, og får ikke være med.. det er mangle slike eksempler, kommentarer på utseende, hobby, valg av ektemann osv kommer på toppen…..

Det der er regelrett mobbing-helseskadelig om dette are er toppen av isfjellet! Her må daglig leder og verneombud kobles inn i mine øyne!

Dere andre i tråden- synspunkter på dette her? 

Skrevet (endret)

Det er bare å søke med realkompetanse etter 23/5 regelen. Du har jo sannsynligvis også rett på inntil 3 år utdanningspermisjon fra jobben, det er noe alle har rett på om de har jobbet i over 3 år, 2 år hos nåværende arbeidsgiver: Dette er regulert i Arbeidsmiljøloven, altså norsk lov. Så det har ikke arbeidsgiver lov til å nekte deg om det da ikke er fare for bedriftens eksistens.

Selv om det står i Arbeidsmiljøloven at utdanningen skal være yrkesrelevant betyr ikke det at det skal være relevant til ditt nåværende yrke. Bare at det skal være relevant for norsk yrkesliv.

Da beholder du stillingen din og kan jobbe litt innimellom for å spe på studielånet, altså delvis studiepermisjon. Det er viktig at du varsler arbeidsgiver i god tid. HR ordner dette for deg.

Er du fagorganisert kan du sjekke om de dekker deler av studiemateriell også gjennom utdanningsfond.

Jeg startet med master ganske sent i livet og kan love deg at du har store fordeler av å ha levd litt. Både språk og virkelighetsforståelse gir et helt annet syn på pensum. Ting som virker abstrakt for en 20-åring faller med en gang på plass for en som har levd litt. Jeg startet på et bachelor-løp som 20-åring og hoppet av allerede etter noen måneder. Så tok jeg opp noen fag de neste årene og mistet interessen. Jeg jobbet mye og fikk økonomien noenlunde på plass. Så begynte jeg på Rettsvitenskap i 40-årene og skal bygge ut den til en master.

Det er en god grunn til at de fleste "høyere" utdanninger har noe som heter exphil, altså examen philosophicum. Der blir alle geleidet  gjennom kunnskapens historie fra antikkens Hellas og frem til noen av vår tids tenkere. Der lærer vi at noen av verdenshistoriens viktigste tenkere forstod at idéene deres kom til å bli utfordret, og at ingen noensinne kommer til å bli utlært. Ett av Sokrates' mest minneverdige sitat kan oversettes til: "Jo mer man lærer desto bedre forstår man hvor lite man vet".

Dette ga opphav til noe som heter dialektikk, eller Sokratisk Metode; altså at man fører samtaler der begge lærer gjennom å stille spørsmål til vedtatte sannheter. 

Det er bare å kaste seg ut i det. Det er ikke noe problem å ta opp fag fra videregående som privatist om du trenger det. Du kan ta det gjennom Voksenopplæringen hos din lokale kommune eller ta det på nett og møt opp til privatisteksamen: Alle vil at du skal lykkes.

Endret av morten22
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.6.2026 den 12.11):

Du får ikke trygd for å komme deg bort.

Men du bør starte å tenke på hva du kunne jobbet med.

Så kan du lete etter utdannelsen.

Anonymkode: d9361...ef0

AnonymBruker
Skrevet

Jeg heier på deg ts☺️Men føler at en stor bekymring er hva hvis du blir syk under eller etter heltidsutdannelse? Da tenker jeg evt 5 år master. Og man ender opp med en lav uføresats. 

Anonymkode: b0230...7e2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...