AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #1 Skrevet 21 timer siden Jeg skriver litt vagt med vilje for å unngå å bli gjenkjent. Kvinne ca 50. Har vært i samme bedrift i mange år, men mistrives sterkt pga mobbing/dårlig arbeidsmiljø. Jeg ønsker ny jobb, men har ingen utdannelse, (har et slags vitnemål fra videregående med det er så dårlig at det ikke er verd papiret det er skrevet på) bare masse arbeidserfaring, så det er 3 dårlige ting bare der. Jeg har søkt mase jobber men det blir avslag på avslag. Finnes det noen form for hjelp via nav(?) noen andre for å få tatt noen kurs/utdannelse eller lignende sånn at jeg kan komme meg bort før jeg blir syk av jobben? Jeg ver at jeg var en idiot som ikke tok noe utdannelse som ung, og jeg har angret på det i mange år allerede… Anonymkode: 65df2...e1a 1
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #2 Skrevet 20 timer siden Har du studiekompetanse? Hvis ikke så kan du søke på bakgrunn av arbeidserfaringen din. Hva kunne du tenkt deg å utdanne deg til? Siden du ikke har studert har du fullt rettigheter til å få studielån og er du over 30 får du tilleggslån. Anonymkode: 8ec08...b8f
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #3 Skrevet 20 timer siden Du kan jo i første omgang prøve å ta noen sertifiseringer ved siden av jobben din før du eventuelt velger å studere på fulltid. Har du masse arbeidserfaring å skilte med, kan det kanskje være lurt å heller gå for sertifiseringer/enkeltemner/årsstudium fremfor en bachelorgrad eller mastergrad. Aktuelle sertifiseringer kan være innen IT eller prosjektledelse, mens årsstudium eller enkeltemner kan være innen økonomi eller ledelse. Det vil variere avhengig av hvilken bransje du jobber i, og hvilken arbeidserfaring du har. Anonymkode: caa4b...2eb 2
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #4 Skrevet 20 timer siden Tviler på du får dekket noe fra Nav før du eventuelt blir syk, da blir det studielån som andre. Anonymkode: f01cc...ddd 1
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #5 Skrevet 20 timer siden AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Har du studiekompetanse? Hvis ikke så kan du søke på bakgrunn av arbeidserfaringen din. Hva kunne du tenkt deg å utdanne deg til? Siden du ikke har studert har du fullt rettigheter til å få studielån og er du over 30 får du tilleggslån. Anonymkode: 8ec08...b8f Tror ikke jeg har studiekompetanse, så frykter at alternativet er å ta videregående om igjen, og det tror jeg vil bli i tøffeste laget pr nå. jeg hadde noen år med stipend/lån på videregående på 90-tallet så den sjansen er vel forspilt nå? Jeg vet ikke helt hva jeg kan/bør utdanne meg til, men kanskje noe administrativt /hr/noe sånt…? Anonymkode: 65df2...e1a
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #6 Skrevet 20 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Tror ikke jeg har studiekompetanse, så frykter at alternativet er å ta videregående om igjen, og det tror jeg vil bli i tøffeste laget pr nå. jeg hadde noen år med stipend/lån på videregående på 90-tallet så den sjansen er vel forspilt nå? Jeg vet ikke helt hva jeg kan/bør utdanne meg til, men kanskje noe administrativt /hr/noe sånt…? Anonymkode: 65df2...e1a Gikk du allmenn? Det gir jo i så fall studiekompetanse. Jeg vet det finnes kortere studier du kan ta for å bli lønnsmedarbeider privat. En her tok det ved siden av full jobb og jeg tror bare det var ett år. Det var som privatist, så noen kostnader blir der jo, men verdt å sjekke opp Anonymkode: 1b639...021 1
mingrid Skrevet 20 timer siden #7 Skrevet 20 timer siden Sjekk om kommunen du bor i har en arbeids- og utdanningsspesialist/karriererådgiver. Noen steder kan man booke time gratis hos en slik, som kan se på muligheter og hjelpe deg med veien videre. Alternativt er det også muligheter for å høre med rådgiver på nærmeste videregående. Vedkommende burde i alle fall enkelt kunne kartlegge om du har studiekompetanse eller ikke. Du kan også søke fagskoler og høyere utdanning med realkompetanse. Lykke til 😊
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #8 Skrevet 19 timer siden AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Du kan jo i første omgang prøve å ta noen sertifiseringer ved siden av jobben din før du eventuelt velger å studere på fulltid. Har du masse arbeidserfaring å skilte med, kan det kanskje være lurt å heller gå for sertifiseringer/enkeltemner/årsstudium fremfor en bachelorgrad eller mastergrad. Aktuelle sertifiseringer kan være innen IT eller prosjektledelse, mens årsstudium eller enkeltemner kan være innen økonomi eller ledelse. Det vil variere avhengig av hvilken bransje du jobber i, og hvilken arbeidserfaring du har. Anonymkode: caa4b...2eb Jeg har bare jobbet i butikker og på lager, så typiske minstelønnsjobber, så kanskje noe årsstudium kan være tingen-uten at jeg helt vet hvordan det fungerer… er dette noe som er på kveldstid kanskje? For noen år siden så spurte jeg arbeidsgiver om muligheten til å ta fagbrev i bedriften. Da var det noen obligatoriske dager på skole. Jeg spurte spesifikt om å få bruke feriedager og ulønnet perm (når feriedagene var brukt opp) og fikk beskjed om at det ikke var aktuelt fra dens side å innvilge. Kun hele ferieuker, og ulønnet permisjon kunne jeg ikke regne med å få… Anonymkode: 65df2...e1a
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #9 Skrevet 19 timer siden AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Gikk du allmenn? Det gir jo i så fall studiekompetanse. Jeg vet det finnes kortere studier du kan ta for å bli lønnsmedarbeider privat. En her tok det ved siden av full jobb og jeg tror bare det var ett år. Det var som privatist, så noen kostnader blir der jo, men verdt å sjekke opp Anonymkode: 1b639...021 Det hørtes spennende ut!! Har du noe info/link om den utdannelsen?? Anonymkode: 65df2...e1a
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #10 Skrevet 19 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Tviler på du får dekket noe fra Nav før du eventuelt blir syk, da blir det studielån som andre. Anonymkode: f01cc...ddd Regnet ikke med å få noe støtte nei, men om de ka skje hadde noen kurs/info eller lignende? Litt klønete formulert fra min side.. Jeg har aldri hatt noe med nav å gjøre, så vet lite om hva de evt kan gjøre/ha av info…. Anonymkode: 65df2...e1a
alfathealfa Skrevet 19 timer siden #11 Skrevet 19 timer siden Du kan som voksen få det de kaller realkompetanse-vurdering i forhold til vgs. Da blir du vurdert på din faktiske kunnskap ifht relevante vgs-fag. Du kan også få rådgivning som voksen ifht yrkesvalg og veien videre. Det er fylkeskommunen din som har ansvaret for dette. Tror navnet de bruker på enheten som driver med det kan variere, ring evt sentralbordet om du ikke finner det ut selv. Dette er rettigheter du har, så ingen fare å spørre. Slik det er nå har du også rett til en ny videregående utdanning. Greit å vite om. For voksne så vil de se på hva du mangler slik at du bare fyller på med det du trenger, du tar ikke alt på nytt. For noen yrker er situasjonen nå sånn at de sliter med å få folk og kan være villig til å betale utdanning for deg eller legge til rette for at du kan utdanne deg mens du jobber. Det kan være en veldig bra deal for deg. Det kan f.eks. være transportselskaper (buss, lastebil) hvor det kan være muligheter for å få bekostet førerkort osv mot bindingstid. Bussjåfør er f.eks. et velregulert yrke hvor man jobber lokalt. Det samme gjelder helsefagarbeider hvor man kan jobbe som ufaglært eller som voksenlærling og ta fagbrev mens man er på jobb. Tar du fagbrev kan du senere bygge videre på det. Vet også en helsefagarbeider som tok videreutdanning og fikk lederjobb. Helsesektoren er også velregulert, og i slike yrker er det bra med tariffestet lønn, tillegg for kveld, natt og helg, overtid og nokså bra pensjonsordning. For deg ville jeg begynt med en telefon til fylkeskommunen din og få en avtale der hvor de driver med voksenopplæring. Alle fylkeskommuner har dette og det er lovfestede rettigheter for deg som de skal oppfylle. 1 1
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #12 Skrevet 14 timer siden AnonymBruker skrev (5 timer siden): Tror ikke jeg har studiekompetanse, så frykter at alternativet er å ta videregående om igjen, og det tror jeg vil bli i tøffeste laget pr nå. jeg hadde noen år med stipend/lån på videregående på 90-tallet så den sjansen er vel forspilt nå? Jeg vet ikke helt hva jeg kan/bør utdanne meg til, men kanskje noe administrativt /hr/noe sånt…? Anonymkode: 65df2...e1a Du trenger ikke ta vgs om igjen. Du kan søke studie på realkompetanse. Om du hadde noe lån på vgs spiller helle ringen rolle, du kan fortsatt få studielån. Først må du vel sjekke vitnemålet ditt og se om du fullførte? Uansett kan du søke studieplass og studielån. Anonymkode: 8ec08...b8f
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #13 Skrevet 14 timer siden Nei NAV dekker ikke utdanning for folk som mistrives i jobben sin. Det skulle tatt seg ut... Anonymkode: 5c4dc...0fc
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #14 Skrevet 14 timer siden Ta kontakt med NAV og be om en veiledningssamtale vedr. utdanning / jobb / arbeidsmuligheter Trenger råd og veiledning - nav.no Det er en grei plass i begynne. Og så tar du det derfra Anonymkode: 95507...ea5
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #15 Skrevet 14 timer siden AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg har bare jobbet i butikker og på lager, så typiske minstelønnsjobber, så kanskje noe årsstudium kan være tingen-uten at jeg helt vet hvordan det fungerer… er dette noe som er på kveldstid kanskje? Anonymkode: 65df2...e1a Jeg har spurt vår gode venn ChatGPT om hvilke årsstudier som kan være aktuelle for deg. Dette svarte GPT: " Årsstudier som ofte er relevante 1. Logistikk og supply chain Passer spesielt godt dersom du har lagererfaring. Mulige jobber: Logistikkkoordinator Transportplanlegger Innkjøpsassistent Lagerleder på sikt Eksempel på fagfelt: Logistics and Supply Chain Management 2. Økonomi og administrasjon (årsstudium) Gir bred kompetanse som kan brukes i mange kontorjobber. Mulige jobber: Administrasjonsmedarbeider Kontormedarbeider Kundekonsulent Regnskapsassistent Eksempel på fagfelt: Business Administration 3. HR og personalledelse Aktuelt dersom du liker å jobbe med mennesker. Mulige jobber: HR-assistent Rekrutteringskoordinator Bemanningskonsulent 4. Markedsføring Kan være nyttig dersom du har erfaring fra salg eller butikk. Mulige jobber: Salgskonsulent Markedskoordinator Digital markedsføringsassistent Eksempel på fagfelt: Marketing 5. IT-relaterte årsstudier Selv uten tidligere IT-erfaring finnes det introduksjonsprogrammer. Mulige retninger: IT-support Informasjonssystemer Digitalisering Mulige jobber: IT-supportmedarbeider Servicedesk-agent Teknisk kundestøtte Sertifiseringer som kan gi rask avkastning Lager og logistikk Truckførerbevis (T1–T5) Kurs i lagerstyringssystemer (WMS) Kurs innen transport og logistikk Eksempel: Truckførerbevis Prosjekt og administrasjon PRINCE2 Foundation Scrum Master Disse kan være nyttige dersom du ønsker å bevege deg mot kontor- eller koordineringsroller. IT CompTIA A+ Google IT Support Professional Certificate Disse er ofte brukt som inngang til IT-support uten formell IT-utdanning. Dataanalyse Microsoft Power BI Data Analyst Kurs i Excel på avansert nivå Mange bedrifter trenger folk som kan rapportering og analyse selv uten lang utdanning. Dersom målet er høyest mulig lønn per investert studietid Mange med din bakgrunn får god effekt av: Årsstudium i logistikk + lagererfaring. IT-supportsertifiseringer + kundeserviceerfaring. Økonomi/administrasjon + Excel/Power BI-kurs. Fagskoleutdanning innen logistikk eller ledelse. Siden du allerede har praktisk erfaring fra butikk og lager, vil logistikk, innkjøp, drift, administrasjon og IT-support ofte være lettere innganger enn å starte helt på nytt i et fagfelt som krever flere års utdanning. " Husk at enkelte årsstudier kan gjennomføres deltid eller på nett. Du bør undersøke hva som tilbys ved de ulike utdanningsinstitusjonene. Anonymkode: caa4b...2eb 1
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #16 Skrevet 14 timer siden AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Nei NAV dekker ikke utdanning for folk som mistrives i jobben sin. Det skulle tatt seg ut... Anonymkode: 5c4dc...0fc Og heller ikke noe jeg forventet, men tenkte mer om det gikk an å få råd/veiledning der, sånn at jeg kan finne noe annet, for slik det er nå så begynner mobbingen å gå utover helsen. Anonymkode: 65df2...e1a
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #17 Skrevet 14 timer siden Alle kommuner skal ha gratis karriereveiledning. Ville begynt der. https://utdanning.no/tema/karriereveiledere_og_foresatte/karrieresentre Anonymkode: 46b71...00f 1
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #18 Skrevet 14 timer siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Og heller ikke noe jeg forventet, men tenkte mer om det gikk an å få råd/veiledning der, sånn at jeg kan finne noe annet, for slik det er nå så begynner mobbingen å gå utover helsen. Anonymkode: 65df2...e1a Hvis du er kjapp og ønsker f.eks en utdannelse innen Lønn- og personalmedarbeider så har NKI 25% rabatt på det nå, men da må du søke før 18.juni. Det er ett-årig studie og gir 30 studiepoeng og da kan du studere deltid mens du jobber. Anonymkode: 3dc70...3d3
test1e Skrevet 13 timer siden #19 Skrevet 13 timer siden (endret) AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg ønsker ny jobb, men har ingen utdannelse, (har et slags vitnemål fra videregående med det er så dårlig at det ikke er verd papiret det er skrevet på) bare masse arbeidserfaring, så det er 3 dårlige ting bare der Jeg tenker, bare prøv å søk på noe du ønsker med det vitnemålet du har + all arbeidserfaring + år. Mange som tilbyr utdannelse over nett og/eller på kveldstid (Jeg ville kanskje valgt noe i samme linje som det du jobber med nå, eller et annet fag som du kan bygge videre på med utgangspunkt i den jobben du har i dag) «Lev som om du skulle dø i morgen. Lær som om du skulle leve evig» Mahatma Gandhi Endret 13 timer siden av test1e
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #20 Skrevet 13 timer siden AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Hvis du er kjapp og ønsker f.eks en utdannelse innen Lønn- og personalmedarbeider så har NKI 25% rabatt på det nå, men da må du søke før 18.juni. Det er ett-årig studie og gir 30 studiepoeng og da kan du studere deltid mens du jobber. Anonymkode: 3dc70...3d3 Kjempeflott å oppfordre TS til å ta en utdanning som fører til arbeidsledighet og stort studielån. Det finnes drøssevis av lignende studier på offentlige høyskoler og universiteter, som er gratis og er mer verdt enn et årsstudium fra NKI. Bortkastede penger. TS bør minimum ha en bachelorgrad fra en anerkjent høyskole eller universitet. Det spiller ingen rolle at hun har masse arbeidserfaring fra før av. TS kan også se på nettstudier i Sverige. Det er gratis for norske statsborgere, og man kan søke om støtte hos Lånekassen på lik linje med studier i Norge. Antagning.se Anonymkode: 5992f...d1a 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå