Gå til innhold

Overvurderer kvinner seg selv i datingmarkedet?

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det har jeg da heller ikke sagt. Det jeg sier er at menn i snitt er mer opptatt av økonomi enn det kvinner i snitt er. 

Anonymkode: c7e57...507

Og jeg er uenig. 

Lever man i 2026 og ikke er opptatt av økonomi, er det enten en fallitterklæring, eller man har arvet en så stor formue at man ikke trenger å tenke på penger. Det siste er det ikke mange som kan vise til. (Men noen.)

Det er helt vanlig, allment, åvære opptatt av økonomi nå. For begge kjønn. 

Endret av Trolltunge
Sleivefingre!
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Før dere skriker - pick me girl... Hear me out.

Kom over en TikTok i går som på flere måter underbygget noen av tankene jeg har hatt rundt dette emnet den siste tiden. Vi kan skjønt være enig om at det er mye mannfolk av dårlig kvalitet der ute, og med det mener jeg viser tydelig lav evne for empati, sympati, selvkritikk og har ofte trekk av egoisme og kynisme inni blandingen. Kvinner har en tendens til å være mer omsorgsfulle og empatisk av natur, om det skyldes primært biologi eller oppvekst - få være en annen diskusjon, men kortfattet = jeg tror det er begge deler. 

Over til kjernen av diskusjonen. Hvorfor har jeg en teori om at kvinner overvurderer seg selv? Etter å har vært på dating markedet en stund i tillegg til samtlige venninner av meg så har jeg bitt meg merke i en ting - pene mennesker finnes over alt, SPESIELT damer. Damer er overlegen utseendemessig ift menn. På et generelt basis ser jeg mye flere pene damer enn menn og nå begynner vi å se litt av problemstillingen jeg vil frem til. Når det er så mange pene, snille og omsorgsfulle jenter som jeg vil påpeke det gjør - hvorfor skal menn velge akkurat deg? Vi stiller ofte det spørsmålet til menn, så hvorfor stiller vi det ikke litt mer til oss selv? En annen ting som jeg mener er litt kjernen av problemstillingen her er at menn på et generelt basis er mye flinkere økonomisk fra en tidligere alder enn damer. Jeg har 4 venninner som er over 30 og aldri har eid egen bolig, mens jeg kjenner INGEN menn som jeg omgås med som ikke har eid en bolig før de fylte 30. Mange kjøper gjerne før de er 25. Selvsagt har dette en forklaring med at flere menn velger yrkesfaglig fremfor høyere utdanning, men det kan forsvares gjerne til de er 25-29, men når de bikker 30+ er de fleste ferdig for lengst og alt jobbet noen år og allikevel står der uten hverken hus eller leilighet. 

Samt syntes jeg at menn er mye mer karriere/målbevisste fra tidligere alder enn damer. De aller fleste jeg har datet i varierende alder har alltid ønsket og investert, tatt sjanser og er mer fremoverlent og åpne enn damer. Mange damer de sitter liksom litt på gjerdet og alt skal være gjennomtenkt 110% til enhver tid. Der mener jeg damer har en ting eller to og lære av menn! 

Kjernen til problemstillingen min er at jeg kjenner ufattelig mange pene damer, meg relativt gode jobber - men fyf så kjedelig de er. Ja, de er med venner og de drar litt ut i ny og ne. Men når det er et hav av pene damer i et mastersykt samf, hvor nærmest alle får seg en master - du blir bare en av mange da? Samt har de fleste jeg kjenner ikke særlige interesser, de har sjeldent ambisjoner og mål med livet sammenlignet med menn. Mange av de nærmest bare står å tripper for å få barn og familie, mens mannfolka jobber, står på og lager et godt fundament for livet videre. Om de ikke nødvendigvis har så voldsomme ambisjoner, så er de generelt mer målbevisst og strukturert når det gjelder karriere/penger og ambisjoner enn damer - ofte, MEN ikke alltid. Jeg kjenner noen damer, men det er sjelden vare og de skiller seg virkelig ut. Menn har også en tendens til å ofre mer for å nå målene sine- på godt og vondt. 

Når derimot fåtallet av menn er virkelig pen, så skiller de pene seg plutselig veldig mye ut. Men vi damer har jo en greie med at utseende ofte kommer i andre rekke, mens personlighet og inntekt kommer først (helst sistnevnte, hehe). Det hele koker ned til er at når det er inflasjon i utseende til damer fordi det kryr av de over alt, mange har god utdannelse, mange av de er "ålreite" mennesker, tjener greit - men liker det komfortabelt og har alminnelige ambisjoner - gifte seg, få barn og kanskje en grei jobb hvor trivsel er mye viktigere enn penger så du tjener helt ok++. Du er ikke interessert i å investere, prøve/feile, ha ambisjoner utover A4 livet og mangler regelrett litt teft. 

Håper dere skjønner hvor jeg vil hen, og at det alltid finnes nyanser til denne tematikken. Jeg kjenner mange rothuer av mannfolk som tjener dårlig, lever fra mnd til mnd, og regelrett bare eksisterer... Hvor damen er ryggraden i forholdet.. Men nå ser vi ikke på enkelt tilfeller, nå ser vi på det ut fra et generelt grunnlag.. Jeg er spent på hva dere tenker her - kjør debatt ⁠Smil !

Anonymkode: d936a...838

Merkelige premiss.

Menn vil ha meg fordi jeg er forholdsvis pen, intelligent, interessant, sjarmerende, karismatisk, morsom og kul, og i tillegg veltrent, liten og nett. Jeg har ikke bra jobb, men har aldri møtt en mann som bryr seg om det.

Anonymkode: 90ae9...819

AnonymBruker
Skrevet
Trolltunge skrev (4 minutter siden):

Og jeg er uenig. 

Lever man i 2026 og ikke er opptatt av økonomi er det enten en falitterklæring, eller man har arvet en så stor formue at man ikke trenger å tenke på penger. Det siste er det ikke mange som kan vise til. (Men noen.)

Det er helt vanlig, allment, å være opptatt av økonomi nå. For begge kjønn. 

Jada, vær så uenig du bare vil. Det endrer ikke realitetene. 

https://www.nrk.no/sorlandet/ny-undersokelse-om-okonomi_-kvinner-kommer-darligere-ut-enn-menn-1.14510912

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jada, vær så uenig du bare vil. Det endrer ikke realitetene. 

https://www.nrk.no/sorlandet/ny-undersokelse-om-okonomi_-kvinner-kommer-darligere-ut-enn-menn-1.14510912

Resultatene angående fond og aksjer? 

Jeg har allerede skrevet flere ganger at menn er mer risikovillige enn kvinner. Derfor naturlig at menn vet mer om fond, aksjer, verdipapirer og krypto. Det er slikt menn gjerne vil bli rike på fort det. Hvorpå noen vinner stort på slikt, og andre taper stort. 

Så endrer også dette seg gradvis nå. Selv om kvinner fremdeles er mindre risikovillige er andelen av kvinner som sparer i fond og aksjer økende. 

Påstanden jeg er uenig i var at menn er fra tidlig alder mye mer opptatt av økonomi enn kvinner. Dersom påstanden var at menn i større grad fra tidlig alder er opptatt av risikokapital, fond, aksjer, verdipapirer og krypto ville jeg sagt meg enig. 

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Trolltunge skrev (1 minutt siden):

Påstanden jeg er uenig i var at menn er fra tidlig alder mye mer opptatt av økonomi enn kvinner

Det var ikke min påstand, og jeg er forsåvidt enig i den reaksjonen din. Men (for) mange kvinner trekker seg tilbake når de stifter familie og lar mannen styre økonomiskuta. Det syns jeg er en dårlig ide, og noe som kvinner bør advares mot å gjøre, om de ikke skal ende opp som økonomiske tapere når de skilles, fordi skuta er vanstyrt. 

• Nyttig 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

https://conta.no/inkasso/unge-skylder-mer-og-mer/

Menn topper blant dem som har inkassokrav

https://www.bankshift.no/privatmarked/betalingsanmerkningene-oker-kjonnsforskjellen-er-stor/438322

Flest menn har betalingsanmerkninger

Flest menn har også lønnstrekk, og flest menn har også gjeldsordning. Hvilket naturlig henger sammen med overnevnte, så jeg linker ikke, men du kan enkelt google dette om du vil. 

Det hjelper nemlig ikke å ha gode kunnskaper om fond og aksjer, teoretisk, om man ikke forvalter sin økonomi bra. Flere kvinner enn menn forvalter sin økonomi bra. (Ellers hadde tallene fra overnevnte vist at flertall av kvinner kom i økonomisk uføre, men menn topper der.)

Men ja, flere menn enn kvinner blir også skikkelig rike. Det betyr imidlertid mindre for den gjennomsnittlige mann/kvinne enn å faktisk styre sin økonomi bra. De fleste av oss blir ikke skikkelig rike. 

Endret av Trolltunge
  • Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Det var ikke min påstand, og jeg er forsåvidt enig i den reaksjonen din. Men (for) mange kvinner trekker seg tilbake når de stifter familie og lar mannen styre økonomiskuta. Det syns jeg er en dårlig ide, og noe som kvinner bør advares mot å gjøre, om de ikke skal ende opp som økonomiske tapere når de skilles, fordi skuta er vanstyrt. 

Det synes jeg også at er en særdeles dårlig ide.

Som nevnt kjenner jeg bare en eneste kvinne som gjorde dette, og det gikk mildt sagt til h...

Nei jeg kjenner faktisk lange flere, men resterende er en generasjon eldre enn meg. 

Antagelig er dette også noe som henger litt igjen rent tradisjonelt. En del menn ville nok føle seg kastrert dersom kvinnen styrte økonomien. Dog er dette ikke særlig uvanlig nå likevel. 

Jeg styrer økonomien i vår familie. Det er avsolutt ikke uvanlig, når jeg snakker med folk, men mange er også svært involvert begge to. De tradisjonelle løsningene angående at mannen har full styring på slikt er (heldigvis) svært nedadgående. 

Jeg skulle gjerne sett at min mann involverte seg mer. Min søster krevde at hennes mann gjorde det. Min mor er av eldre generasjon, og lar min far styre. Min datter kommer aldri til å gi fra seg kontrollen over sin økonomi. Slikt sett er vi nok en ganske typisk familie, angående at dette har utviklet seg veldig. 

Hver eneste kvinne som overlater all økonomistyring til mannen er en for mye, og egentlig det samme omvendt også. Egen økonomi bør begge være involvert i. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er nå ganske turnoff om de må "advares" mot noe som er så åpenbart. Hvor ble selvstendigheten av? Heldigvis er det nok kvinner som skjønner sånt selv.

• Liker 2
Skrevet
Gratis skrev (2 timer siden):

En dansk undersøkelse viser at når kvinner får mer penger så prioriterer de sin egen lykke og frihet fra menn. Når menn får mer penger så ønsker de å starte en familie.

Hvis du tar ordene til mister manosfære (den som tør må gjerne bla gjennom søpla han lager) her for god fisk, så sier han bare at menn har en (liten, ellers hadde det vært presisert noe annet som i kvinnetilfellet) økning i sannsynlighet for å stifte familie med akkurat denne økningen i inntekt - mens den ikke sier noe om hva kvinnene faktisk brukte pengene sine til. Bare at det visstnok var slik at de da statistisk sett fikk noe færre barn. Hva pengene gikk til, vites ikke. Hvertfall ut fra dette klippet. Det er tross alt overhodet ikke slik at å tjene mer + få færre barn impliserer at man bruker dem på seg selv. De kan ha blitt spart, gitt bort - you name it.

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Lurer på hvem alle disse damene og mennene er som forventer så jækla mye av ting som ikke betyr noe. De fleste mennesker har noe ved seg som kan være attraktivt for andre. De fleste er helt ok. Overjordisk vakre mennesker finnes, men hva så? De er ikke laget av gull og har også liv med dårlige dager, kropper som eldes, rynker som kommer, blir gift, skilt og utsatt for dritt de også. 

Anonymkode: 07485...92f

• Nyttig 2
Skrevet
Gratis skrev (8 timer siden):

Du behøver ikke bekymre deg, unge kvinner blir i dag opplært til å hate menn og blir radikalisert i et mye høyere tempo enn menn.
Om noen år vil fødselraten kommer under 1 og om 100+ år vil det "kun" være gamle mennesker igjen.

undersøkelse.jpg

Vi kan jo kjøpe tolkningen av dette som "hater menn". Det gjør også at enhver fjott i hettegenser og hullete jeans egentlig har verdens enkleste måte å imponere på. Normal boevne, respekt, et snev av intelligens, humor, litt stil - it's all it takes. Og å ikke forvente at kona skal være vaskekjerring og kokk, selvsagt. For, dette sier også hvor lavt lista faktisk ligger. Da må en jo lure på hvor lite innsats enkelte menn legger ned før de begynner sutre og klage når selv det å imponere noen som har NULL forventninger til deg synes å være for vanskelig.

• Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
Trolltunge skrev (2 timer siden):

Menn topper blant dem som har inkassokrav

Flest menn har betalingsanmerkninger

Flest menn har også lønnstrekk, og flest menn har også gjeldsordning. Hvilket naturlig henger sammen med overnevnte, så jeg linker ikke, men du kan enkelt google dette om du vil. 

Det hjelper nemlig ikke å ha gode kunnskaper om fond og aksjer, teoretisk, om man ikke forvalter sin økonomi bra. Flere kvinner enn menn forvalter sin økonomi bra. (Ellers hadde tallene fra overnevnte vist at flertall av kvinner kom i økonomisk uføre, men menn topper der.)

Jeg skjønner ikke helt hvorfor du forteller meg dette. Det er ting jeg er klar over. 

Problemet er at (for mange) kvinner overlater til mannen å forvalte deres felles økonomi. Og det kan slå dårlig ut for kvinnene, spesielt ved et brudd jfr det du beskriver. 

Hver eneste kvinne som overlater all økonomistyring til mannen er en for mye, og egentlig det samme omvendt også. Egen økonomi bør begge være involvert i. 

Dette er jeg enig i. 

AnonymBruker
Skrevet
knooters skrev (40 minutter siden):

Det er nå ganske turnoff om de må "advares" mot noe som er så åpenbart. Hvor ble selvstendigheten av? Heldigvis er det nok kvinner som skjønner sånt selv.

Jeg tenker at det gjerne er kvinner (og menn) som ikke er så veldig selvstendige hvis de overlater økonomistyringen til partneren sin. Nei, det er ikke nok kvinner (og menn) som skjønner sånt selv. Som @Trolltunge sier så er en som overlater hele økonomien til mannen (eller partneren) en for mye. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
knooters skrev (20 minutter siden):

Vi kan jo kjøpe tolkningen av dette som "hater menn". Det gjør også at enhver fjott i hettegenser og hullete jeans egentlig har verdens enkleste måte å imponere på. Normal boevne, respekt, et snev av intelligens, humor, litt stil - it's all it takes. Og å ikke forvente at kona skal være vaskekjerring og kokk, selvsagt. For, dette sier også hvor lavt lista faktisk ligger. Da må en jo lure på hvor lite innsats enkelte menn legger ned før de begynner sutre og klage når selv det å imponere noen som har NULL forventninger til deg synes å være for vanskelig.

Hva hadde dette med statistikken du siterer å gjøre? Siterte du feil bruker? 

Anonymkode: 0f7e9...d00

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Menn liker rolige, hyggelige og varme kvinner som ikke er miresable, skal dydhetsposere og prøve å herske menn som er uenige med de. Menn ser rett gjennom det, ingen mann tror du er en god person fordi du resirkulerer eller støtter innvandring, sorry.

Anonymkode: 42970...b4b

Så for å sette det på spissen: en litt konservativ og tradisjonell "mammakjæreste" uten alt for mange egne meninger?

Anonymkode: 3c1a4...f2b

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
knooters skrev (7 timer siden):

Hvis du tar ordene til mister manosfære (den som tør må gjerne bla gjennom søpla han lager) her for god fisk, så sier han bare at menn har en (liten, ellers hadde det vært presisert noe annet som i kvinnetilfellet) økning i sannsynlighet for å stifte familie med akkurat denne økningen i inntekt - mens den ikke sier noe om hva kvinnene faktisk brukte pengene sine til. Bare at det visstnok var slik at de da statistisk sett fikk noe færre barn. Hva pengene gikk til, vites ikke. Hvertfall ut fra dette klippet. Det er tross alt overhodet ikke slik at å tjene mer + få færre barn impliserer at man bruker dem på seg selv. De kan ha blitt spart, gitt bort - you name it.

Kvinner som tar høy utdannelse og får høy lønn gjør det for å frigjøre seg selv, menn gjør det fordi det øker muligheten til å skape en familie. 

Her ser du forskjellen. (dette gjelder selvsagt ikke Norge i samme grad, ENNÅ!)

genz.jpg

AnonymBruker
Skrevet
Gratis skrev (35 minutter siden):

Kvinner som tar høy utdannelse og får høy lønn gjør det for å frigjøre seg selv, menn gjør det fordi det øker muligheten til å skape en familie. 

genz.jpg

Du løper jo direkte inn i poenget.

Kvinner ser at de ikke lenger behøver menn, og velger heller bort menn og familie fullstendig enn å ta til takke med en dårlig mann/et dårlig forhold.

Det er også dette som tvinger flere menn til å bli bedre partnere, bedre menn. De må utvikle seg for å være interessante partneremner. 

Anonymkode: f8c61...0a0

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Gratis skrev (43 minutter siden):

genz.jpg

Det kan jo være mange årsaker til hva man svarer på slikt. Jeg leser ikke det samme ut fra svarene som du gjør. Et solid fundament og mulighet til å klare seg selv (for begge kjønn) - gir et mye bedre grunnlag for å skape et godt partnerskap og familie. Da kan man velge det.. Samtidig har også flere problemer med fruktbarheten (det gjelder både kvinner og menn). Å få barn er en verdi i seg selv.  Kvinner som ikke har barn har ofte blitt sett på som mislykket/rare. Det er det nå flere som ser at er en urimelig "dom", og derfor vil mange kvinner ikke knytte barn til å være "en suksess".

Ser du på prosenten av de som ønsker å hjelpe andre, så er det store forskjeller. Det samme i forhold til å ha emosjonell stabilitet. Begge deler mener jeg er viktig før man velger å få barn. 

Anonymkode: 495fb...e60

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Gratis skrev (1 time siden):

genz.jpg

Dette kan du jo ikke bruke til noe som helst.

Anonymkode: 81071...61c

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...