AnonymBruker Skrevet 12. juni #81 Skrevet 12. juni Trolltunge skrev (1 minutt siden): Jeg falt av ved påstanden om at menn generelt er flinkere økonomisk enn kvinner fra tidlig alder. Det er verken min erfaring i egne forhold, fra venners forhold, eller som mor til tre barn, hvor jenta overgår begge guttene i dette med tigangen. Damer er generelt flinkere til å styre hverdagsøkonomien, mens menn er bedre til å styre sparepengene. Det er i hvert fall min erfaring, menn er mer risikovillige med sparepengene og oppnår ofte svært mye høyere avkastning. Anonymkode: 59a07...d8f 1 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni #82 Skrevet 12. juni Trolltunge skrev (5 minutter siden): Jeg falt av ved påstanden om at menn generelt er flinkere økonomisk enn kvinner fra tidlig alder. Det er verken min erfaring i egne forhold, fra venners forhold, eller som mor til tre barn, hvor jenta overgår begge guttene i dette med tigangen. De er generelt bedre på økonomi / iallefall mer interessert i det. https://www.nrk.no/norge/bankene_--_-kvinner-har-darligere-oversikt-over-okonomien-enn-menn-1.16575186 Anonymkode: c7e57...507
Gratis Skrevet 12. juni #83 Skrevet 12. juni AnonymBruker skrev (3 timer siden): Om du er så imot mennesker kan jo du flytte ut i skogen for deg selv? Når det kommer til fødselsrate så er det vel og merke dere liberale som har lavest fødselsrate, med enorme marginer. Dere blir avlet bort, er bare oss konservative igjen snart Anonymkode: 42970...b4b Det er det eneste positive, de liberale aborterer bort alt avkommet sitt.
AnonymBruker Skrevet 12. juni #84 Skrevet 12. juni Trolltunge skrev (17 minutter siden): Jeg falt av ved påstanden om at menn generelt er flinkere økonomisk enn kvinner fra tidlig alder. Det er verken min erfaring i egne forhold, fra venners forhold, eller som mor til tre barn, hvor jenta overgår begge guttene i dette med tigangen. Merkelig da at alle self-made milliardærer i norge er menn. Absolutt alle. Hvis du da ikke mener at "flinkere økonomisk" er å spare? Anonymkode: c0b63...b63
Gratis Skrevet 12. juni #85 Skrevet 12. juni sekhmet369 skrev (3 timer siden): Nei, nei. Dette er helt feil. Kvinner er mer opplyst om dårlige menn. Farlige menn. Menn må ikke være fysisk voldelige for å være farlige for kvinner - nå lærer jenter og kvinner mer om dette og har tilgang til flere ressurser. Kvinner nå kommer seg raskere ut av voldelige (fysisk og psykisk vold) forhold enn tidligere, fordi de har tilgang til mer kunnskap, hjelpemidler og ulike støttenettverk. Og det er også bevist at kvinner hater dårlige menn mye mer enn før, men ikke gode menn. Kvinner straffer ikke gode menn for det dårlige menn gjør. Kun dårlige menn blir "straffet", gjennom avvisning og ambivalens. Det er også bevist at kvinner flest ikke engang hater dårlige menn, men de blir ambivalente til dem. Dårlige menn betyr ingenting og er ikke verdt å bruke tid eller energi på. ...i motsetning til menn som hater kvinner. De straffer langt oftere alle kvinner, for det noen dårlige kvinner gjør. Disse mennene hater alle kvinner. Jeg forstår at dårlige menn synes at dette er en negativ utvikling. De mister tilgang til en enorm mengde kvinner som de ellers kunne hatt mulighet til å ha sex med/bli sammen med/stifte familie med. For at de skal få den muligheten fremover, må de i stedet utvikle seg til å bli gode menn. Dette er en engelsk undersøkelse blant Gen Z menn og kvinner og den viser helt tydelig at unge kvinner misliker menn i MYE større grad enn menn.
Trolltunge Skrevet 12. juni #86 Skrevet 12. juni AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Damer er generelt flinkere til å styre hverdagsøkonomien, mens menn er bedre til å styre sparepengene. Det er i hvert fall min erfaring, menn er mer risikovillige med sparepengene og oppnår ofte svært mye høyere avkastning. Anonymkode: 59a07...d8f Ja der kan vi kanskje være enige, og at dermed er det menn som oftere klarer å opparbeide seg formue, eller ruinere seg fullstendig. Begge deler som konsekvens av menns større risikovillighet. Jeg tror imidlertid vi bør være forsiktige med å tenke for tradisjonelt angående slikt, og la gamle kjønnsmønstere der mannen tjente og sparte mest, påvirke vårt syn på dette for mye. Jeg er over 50 år nå, og selv kvinner i min aldersgruppe har for det meste vært veldig bevisste på å være økonomiske, og ikke gjøre seg økonomisk avhengig av menn. Det begynner å bli ganske lenge siden vi kvinner også ble opptatt av utdanning, yrke, økonomi og sparing, og kvinner som er yngre enn meg er det i enda større grad. Det er absolutt ikke selvfølgelig lenger at mannen tjener mest, og heller ikke at mannen har/ender opp med best økonomi. Så er menn av natur mer risikovillige ja, men det slår så definitivt begge veier. Dette medfører både at en del menn satser og vinner stort, samt satser og taper stort. Begge deler! Litt som at det er overvekt av menn både blant de aller smarteste og blant de aller dummeste. Vi kvinner ligger mer mellom ytterpynktene. Men det drypper absolutt ikke på klokkeren angående dette. De menn som satser og vinner stort deler ikke med de andre menn, og at det er færre kvinner blant de rikeste betyr ikke at kvinner ikke stort sett styrer sin økonomi bra. Og laaaaaangt bedre enn mange menn. Å ikke ta for stor risiko kan også gi særdeles bra resultater. I min omgangskrets har det vært 50/50 av hvem som tjente mest (og vi er altså ikke helt unge), og det har i hovedsak vært kvinnen som hadde økonomi til å overta fellesbolig ved skilsmisse. Yngre kvinner er jevnt over enda mer bevisste angående økonomi, og prosentmessig øker det stadig angående at kvinner er dem som tar høyest utdanning. Det blir derfor dumt å se på hvordan dette tradisjonelt har vært, og konkludere ut fra det. Mye har endrer seg, og det er ikke helt nytt engang lenger. 3 2
Gratis Skrevet 12. juni #87 Skrevet 12. juni AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det har aldri før vært så mange selvstendige kvinner som det finnes i dag. Kvinner i dag har langt flere hobbyer og interesser enn noensinne tidligere, og de tjener mer penger enn noensinne, flere kvinner eier eiendom enn noensinne, kvinner satser høyere i karriere nå enn noensinne. Og viktigst av alt, kvinner har nå friheten til å velge partner uavhengig av nødvendighet. Det er ikke lenge siden kvinner måtte ha en partner. Statistikk viser at drt stadig blir flerr frivillig enlige kvinner. Ufrivillig enslige menn øker også. Jeg føler denne statistikken er nok til å motsi dine argumenter, TS. Så nei, jeg ser ikke helt dine poenger. Anonymkode: f8c61...0a0 En dansk undersøkelse viser at når kvinner får mer penger så prioriterer de sin egen lykke og frihet fra menn. Når menn får mer penger så ønsker de å starte en familie. 2
AnonymBruker Skrevet 12. juni #88 Skrevet 12. juni Gratis skrev (1 minutt siden): En dansk undersøkelse viser at når kvinner får mer penger så prioriterer de sin egen lykke og frihet fra menn. Når menn får mer penger så ønsker de å starte en familie. Tja...Da eksmannen min begynte å tjene mer, prioriterte han noen svindyre musikkgreier bare han var interessert i, familieferie eller ny bil for alle kom på ca. tiende plass. Heldigvis eksmannen min, og heldigvis tjener jeg mer og har ny mann nå. Anonymkode: 93a85...5f9 3 1
Trolltunge Skrevet 12. juni #89 Skrevet 12. juni AnonymBruker skrev (17 minutter siden): De er generelt bedre på økonomi / iallefall mer interessert i det. https://www.nrk.no/norge/bankene_--_-kvinner-har-darligere-oversikt-over-okonomien-enn-menn-1.16575186 Anonymkode: c7e57...507 Varierer stort. Jeg også kjenner en kvinne som fikk sjokk ved skilsmisse, fordi mannen hadde styrt økonomien. De fleste kvinner er ikke så dumme. Det er lenge siden kvinner generelt begynte å bli bevisst på økonomi. Unntakene får stå for seg selv. Som at det er flest menn som ødelegger sin økonomi fullstendig også. Uansett er de fleste kvinner flinke til å styre sin økonomi. Det er avleggs å hevde at menn er flinkere til å styre sin økonomi fra ung alder. Det er oftest gutta som setter grå hår i hodet på oss foreldre angående dette når de er unge. (Men de blir forhåpentligvis modne og bra etterhvert. Denne bekymringen har stort sett løst seg for venninner og familie som har noe eldre sønner.) 5
Hmmm1 Skrevet 12. juni #90 Skrevet 12. juni AnonymBruker skrev (8 timer siden): Før dere skriker - pick me girl... Hear me out. Kom over en TikTok i går som på flere måter underbygget noen av tankene jeg har hatt rundt dette emnet den siste tiden. Vi kan skjønt være enig om at det er mye mannfolk av dårlig kvalitet der ute, og med det mener jeg viser tydelig lav evne for empati, sympati, selvkritikk og har ofte trekk av egoisme og kynisme inni blandingen. Kvinner har en tendens til å være mer omsorgsfulle og empatisk av natur, om det skyldes primært biologi eller oppvekst - få være en annen diskusjon, men kortfattet = jeg tror det er begge deler. Over til kjernen av diskusjonen. Hvorfor har jeg en teori om at kvinner overvurderer seg selv? Etter å har vært på dating markedet en stund i tillegg til samtlige venninner av meg så har jeg bitt meg merke i en ting - pene mennesker finnes over alt, SPESIELT damer. Damer er overlegen utseendemessig ift menn. På et generelt basis ser jeg mye flere pene damer enn menn og nå begynner vi å se litt av problemstillingen jeg vil frem til. Når det er så mange pene, snille og omsorgsfulle jenter som jeg vil påpeke det gjør - hvorfor skal menn velge akkurat deg? Vi stiller ofte det spørsmålet til menn, så hvorfor stiller vi det ikke litt mer til oss selv? En annen ting som jeg mener er litt kjernen av problemstillingen her er at menn på et generelt basis er mye flinkere økonomisk fra en tidligere alder enn damer. Jeg har 4 venninner som er over 30 og aldri har eid egen bolig, mens jeg kjenner INGEN menn som jeg omgås med som ikke har eid en bolig før de fylte 30. Mange kjøper gjerne før de er 25. Selvsagt har dette en forklaring med at flere menn velger yrkesfaglig fremfor høyere utdanning, men det kan forsvares gjerne til de er 25-29, men når de bikker 30+ er de fleste ferdig for lengst og alt jobbet noen år og allikevel står der uten hverken hus eller leilighet. Samt syntes jeg at menn er mye mer karriere/målbevisste fra tidligere alder enn damer. De aller fleste jeg har datet i varierende alder har alltid ønsket og investert, tatt sjanser og er mer fremoverlent og åpne enn damer. Mange damer de sitter liksom litt på gjerdet og alt skal være gjennomtenkt 110% til enhver tid. Der mener jeg damer har en ting eller to og lære av menn! Kjernen til problemstillingen min er at jeg kjenner ufattelig mange pene damer, meg relativt gode jobber - men fyf så kjedelig de er. Ja, de er med venner og de drar litt ut i ny og ne. Men når det er et hav av pene damer i et mastersykt samf, hvor nærmest alle får seg en master - du blir bare en av mange da? Samt har de fleste jeg kjenner ikke særlige interesser, de har sjeldent ambisjoner og mål med livet sammenlignet med menn. Mange av de nærmest bare står å tripper for å få barn og familie, mens mannfolka jobber, står på og lager et godt fundament for livet videre. Om de ikke nødvendigvis har så voldsomme ambisjoner, så er de generelt mer målbevisst og strukturert når det gjelder karriere/penger og ambisjoner enn damer - ofte, MEN ikke alltid. Jeg kjenner noen damer, men det er sjelden vare og de skiller seg virkelig ut. Menn har også en tendens til å ofre mer for å nå målene sine- på godt og vondt. Når derimot fåtallet av menn er virkelig pen, så skiller de pene seg plutselig veldig mye ut. Men vi damer har jo en greie med at utseende ofte kommer i andre rekke, mens personlighet og inntekt kommer først (helst sistnevnte, hehe). Det hele koker ned til er at når det er inflasjon i utseende til damer fordi det kryr av de over alt, mange har god utdannelse, mange av de er "ålreite" mennesker, tjener greit - men liker det komfortabelt og har alminnelige ambisjoner - gifte seg, få barn og kanskje en grei jobb hvor trivsel er mye viktigere enn penger så du tjener helt ok++. Du er ikke interessert i å investere, prøve/feile, ha ambisjoner utover A4 livet og mangler regelrett litt teft. Håper dere skjønner hvor jeg vil hen, og at det alltid finnes nyanser til denne tematikken. Jeg kjenner mange rothuer av mannfolk som tjener dårlig, lever fra mnd til mnd, og regelrett bare eksisterer... Hvor damen er ryggraden i forholdet.. Men nå ser vi ikke på enkelt tilfeller, nå ser vi på det ut fra et generelt grunnlag.. Jeg er spent på hva dere tenker her - kjør debatt ! Anonymkode: d936a...838 Jeg som mann vil si at kvinner absolutt overvurderer seg selv. Det er flere årsaker til dette tror jeg. Om vi går til dating apper f.eks så får damer mye flere likes enn menn. Det er en gruppe menn som er unntaket her selvfølgelig som er veldig populær. Men gjennomsnitts mannen får lite her. Dette tror jeg er en av årsakene til at kvinner over vurderer seg selv. En annen årsak er at vi lærer jenter fra tidlig alder at de må finne seg en ordentlig mann, en som er snill og med gode kvaliteter. Med dette så tror jeg en majoritet av kvinner tenker mer om "hva gjør til at denne mannen fortjener meg" Jeg som mann har heller en oppdragelse i å skaffe meg gode kvaliteter for at jeg skal få meg en bra dame. Videre så tror jeg flere kvinner ser på seg selv som overlevende over menn fordi de har tatt en "master" og det er mange dumme menn som er bare fagarbeidere.
AnonymBruker Skrevet 12. juni #91 Skrevet 12. juni Aldri møtt en kvinne som ser på «datingmarkedet» som et market. Mine venninner som leter etter en kjæreste, leter etter en kjæreste. Og menn er ikke flinkere økonomisknog fremoverlente fra ung alder osv, de er opptatt av penger, og påstår kvinner er det. Opptatt av penger hos menn. Jeg tror du er en mann. Uansett, helt uinteressant derved skriver. Kvinner overvurderer ikke seg selv, de er ikke til salgs med en viss verdi på et marked. Anonymkode: 73721...931 6
AnonymBruker Skrevet 12. juni #92 Skrevet 12. juni Trolltunge skrev (4 minutter siden): Varierer stort. Jeg også kjenner en kvinne som fikk sjokk ved skilsmisse, fordi mannen hadde styrt økonomien. De fleste kvinner er ikke så dumme. Det er lenge siden kvinner generelt begynte å bli bevisst på økonomi. Unntakene får stå for seg selv. Som at det er flest menn som ødelegger sin økonomi fullstendig også. Uansett er de fleste kvinner flinke til å styre sin økonomi. Det er avleggs å hevde at menn er flinkere til å styre sin økonomi fra ung alder. Det er oftest gutta som setter grå hår i hodet på oss foreldre angående dette når de er unge. (Men de blir forhåpentligvis modne og bra etterhvert. Denne bekymringen har stort sett løst seg for venninner og familie som har noe eldre sønner.) Enig. Signerer. Bare så enig. Jeg er MYE bedre på økonomi (alle deler) enn mannen min, og tjener forsåvidt mer også. Han har begynt å forstå det, og er fornøyd med at jeg er hovedansvarlig for økonomien vår. Anonymkode: 93a85...5f9 1
Trolltunge Skrevet 12. juni #93 Skrevet 12. juni AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Merkelig da at alle self-made milliardærer i norge er menn. Absolutt alle. Hvis du da ikke mener at "flinkere økonomisk" er å spare? Anonymkode: c0b63...b63 Jeg skrev noe om dette om du ser etter. Er du self- made millionær? Om så, deler du din formue med andre menn? Om ikke, har du fått noen millioner av en av dem? Millionær er forøvrig de fleste av oss som er noen år og har vært i boligmarkedet en stund. Jeg er også forsåvidt self- made millionær. Har noen millioner, uten å være skikkelig rik liksom. Deler ikke med andre kvinner jeg heller, utover med min datter og sønner, med tiden. 2 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni #94 Skrevet 12. juni Trolltunge skrev (1 minutt siden): Varierer stort. Jeg også kjenner en kvinne som fikk sjokk ved skilsmisse, fordi mannen hadde styrt økonomien. De fleste kvinner er ikke så dumme. Det er lenge siden kvinner generelt begynte å bli bevisst på økonomi. Unntakene får stå for seg selv. Som at det er flest menn som ødelegger sin økonomi fullstendig også. Uansett er de fleste kvinner flinke til å styre sin økonomi. Det er avleggs å hevde at menn er flinkere til å styre sin økonomi fra ung alder. Det er oftest gutta som setter grå hår i hodet på oss foreldre angående dette når de er unge. (Men de blir forhåpentligvis modne og bra etterhvert. Denne bekymringen har stort sett løst seg for venninner og familie som har noe eldre sønner.) Jeg er enig i at det er mer bevissthet rundt kvinner og økonomi, spesielt dette med å tette kapitalgapet, ikke gå i kvinnefella, uførefella o.l. Men jeg ser dessverre at altfor mange kvinner enda går i de økonomiske fellene, i større grad enn det menn gjør . Jeg er ellers enig med deg i at flere menn enn kvinner vanstyrer økonomien sin, som vi kan se i f.eks andelen inkassosaker de har i forhold til kvinner. Men jeg syns likevel vi ikke kan basere oss på anekdoter, om venner ,venninner egne barn osv. Vi må se helheten, og det er et faktum at menn er mer opptatt av økonomi enn det kvinner er. Selv om jeg er kvinne, og overdrevent opptatt av økonomi, så kan ikke det brukes som en fasit, på generelt grunnlag så er menn mer opptatt av dette enn kvinner. Men vi følger etter, og blir mer og mer bevisste på det, kanskje en dag går vi forbi, slik vi har gjort på andre områder, som f.eks høyere utdanning. Anonymkode: c7e57...507
AnonymBruker Skrevet 12. juni #95 Skrevet 12. juni Gratis skrev (19 minutter siden): Dette er en engelsk undersøkelse blant Gen Z menn og kvinner og den viser helt tydelig at unge kvinner misliker menn i MYE større grad enn menn. Det finnes ingen legitim forskning som viser dette, nei. Link gjerne hvis du er uenig. Anonymkode: f8c61...0a0 1 2
AnonymBruker Skrevet 12. juni #96 Skrevet 12. juni Hmmm1 skrev (4 minutter siden): Jeg som mann vil si at kvinner absolutt overvurderer seg selv. Det er flere årsaker til dette tror jeg. Om vi går til dating apper f.eks så får damer mye flere likes enn menn. Det er en gruppe menn som er unntaket her selvfølgelig som er veldig populær. Men gjennomsnitts mannen får lite her. Dette tror jeg er en av årsakene til at kvinner over vurderer seg selv. Jeg vil heller si at det er menn som overvurderer kvinner ut fra det du her forteller. Anonymkode: c7e57...507 3
Trolltunge Skrevet 12. juni #97 Skrevet 12. juni AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg er enig i at det er mer bevissthet rundt kvinner og økonomi, spesielt dette med å tette kapitalgapet, ikke gå i kvinnefella, uførefella o.l. Men jeg ser dessverre at altfor mange kvinner enda går i de økonomiske fellene, i større grad enn det menn gjør . Jeg er ellers enig med deg i at flere menn enn kvinner vanstyrer økonomien sin, som vi kan se i f.eks andelen inkassosaker de har i forhold til kvinner. Men jeg syns likevel vi ikke kan basere oss på anekdoter, om venner ,venninner egne barn osv. Vi må se helheten, og det er et faktum at menn er mer opptatt av økonomi enn det kvinner er. Selv om jeg er kvinne, og overdrevent opptatt av økonomi, så kan ikke det brukes som en fasit, på generelt grunnlag så er menn mer opptatt av dette enn kvinner. Men vi følger etter, og blir mer og mer bevisste på det, kanskje en dag går vi forbi, slik vi har gjort på andre områder, som f.eks høyere utdanning. Anonymkode: c7e57...507 At noen kvinner er rent frem økonomisk dumme betyr på ingen måte at det gjelder kvinner flest. Som det heller ikke gjelder alle menn at noen menn vinner stort på å være mer risikovillige, og andre menn pådrar seg ruin ved det samme. Folk flest er opptatt av økonomi nå, begge kjønn. 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni #98 Skrevet 12. juni Trolltunge skrev (2 minutter siden): Jeg skrev noe om dette om du ser etter. Er du self- made millionær? Om så, deler du din formue med andre menn? Om ikke, har du fått noen millioner av en av dem? Millionær er forøvrig de fleste av oss som er noen år og har vært i boligmarkedet en stund. Jeg er også forsåvidt self- made millionær. Har noen millioner, uten å være skikkelig rik liksom. Deler ikke med andre kvinner jeg heller, utover med min datter og sønner, med tiden. Jeg skrev milliardær. Alle er menn. Hvorfor skal man dele formuen med andre menn? Rike kvinner deler heller ikke formuen med andre kvinner. Anonymkode: c0b63...b63
AnonymBruker Skrevet 12. juni #99 Skrevet 12. juni Trolltunge skrev (1 minutt siden): At noen kvinner er rent frem økonomisk dumme betyr på ingen måte at det gjelder kvinner flest. Det har jeg da heller ikke sagt. Det jeg sier er at menn i snitt er mer opptatt av økonomi enn det kvinner i snitt er. Anonymkode: c7e57...507
Trolltunge Skrevet 12. juni #100 Skrevet 12. juni AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg skrev milliardær. Alle er menn. Hvorfor skal man dele formuen med andre menn? Rike kvinner deler heller ikke formuen med andre kvinner. Anonymkode: c0b63...b63 Akkurat! Dette var liksom poenget mitt. Det hjelper ikke menn generelt at noen menn blir søkkrike. Menn er mer risikovillige. Det slår begge veier, og kun dem som lykkes blir rike ved dette. Mange blir ruinert også. 3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå