Gå til innhold

Overvurderer kvinner seg selv i datingmarkedet?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Før dere skriker - pick me girl... Hear me out.

Kom over en TikTok i går som på flere måter underbygget noen av tankene jeg har hatt rundt dette emnet den siste tiden. Vi kan skjønt være enig om at det er mye mannfolk av dårlig kvalitet der ute, og med det mener jeg viser tydelig lav evne for empati, sympati, selvkritikk og har ofte trekk av egoisme og kynisme inni blandingen. Kvinner har en tendens til å være mer omsorgsfulle og empatisk av natur, om det skyldes primært biologi eller oppvekst - få være en annen diskusjon, men kortfattet = jeg tror det er begge deler. 

Over til kjernen av diskusjonen. Hvorfor har jeg en teori om at kvinner overvurderer seg selv? Etter å har vært på dating markedet en stund i tillegg til samtlige venninner av meg så har jeg bitt meg merke i en ting - pene mennesker finnes over alt, SPESIELT damer. Damer er overlegen utseendemessig ift menn. På et generelt basis ser jeg mye flere pene damer enn menn og nå begynner vi å se litt av problemstillingen jeg vil frem til. Når det er så mange pene, snille og omsorgsfulle jenter som jeg vil påpeke det gjør - hvorfor skal menn velge akkurat deg? Vi stiller ofte det spørsmålet til menn, så hvorfor stiller vi det ikke litt mer til oss selv? En annen ting som jeg mener er litt kjernen av problemstillingen her er at menn på et generelt basis er mye flinkere økonomisk fra en tidligere alder enn damer. Jeg har 4 venninner som er over 30 og aldri har eid egen bolig, mens jeg kjenner INGEN menn som jeg omgås med som ikke har eid en bolig før de fylte 30. Mange kjøper gjerne før de er 25. Selvsagt har dette en forklaring med at flere menn velger yrkesfaglig fremfor høyere utdanning, men det kan forsvares gjerne til de er 25-29, men når de bikker 30+ er de fleste ferdig for lengst og alt jobbet noen år og allikevel står der uten hverken hus eller leilighet. 

Samt syntes jeg at menn er mye mer karriere/målbevisste fra tidligere alder enn damer. De aller fleste jeg har datet i varierende alder har alltid ønsket og investert, tatt sjanser og er mer fremoverlent og åpne enn damer. Mange damer de sitter liksom litt på gjerdet og alt skal være gjennomtenkt 110% til enhver tid. Der mener jeg damer har en ting eller to og lære av menn! 

Kjernen til problemstillingen min er at jeg kjenner ufattelig mange pene damer, meg relativt gode jobber - men fyf så kjedelig de er. Ja, de er med venner og de drar litt ut i ny og ne. Men når det er et hav av pene damer i et mastersykt samf, hvor nærmest alle får seg en master - du blir bare en av mange da? Samt har de fleste jeg kjenner ikke særlige interesser, de har sjeldent ambisjoner og mål med livet sammenlignet med menn. Mange av de nærmest bare står å tripper for å få barn og familie, mens mannfolka jobber, står på og lager et godt fundament for livet videre. Om de ikke nødvendigvis har så voldsomme ambisjoner, så er de generelt mer målbevisst og strukturert når det gjelder karriere/penger og ambisjoner enn damer - ofte, MEN ikke alltid. Jeg kjenner noen damer, men det er sjelden vare og de skiller seg virkelig ut. Menn har også en tendens til å ofre mer for å nå målene sine- på godt og vondt. 

Når derimot fåtallet av menn er virkelig pen, så skiller de pene seg plutselig veldig mye ut. Men vi damer har jo en greie med at utseende ofte kommer i andre rekke, mens personlighet og inntekt kommer først (helst sistnevnte, hehe). Det hele koker ned til er at når det er inflasjon i utseende til damer fordi det kryr av de over alt, mange har god utdannelse, mange av de er "ålreite" mennesker, tjener greit - men liker det komfortabelt og har alminnelige ambisjoner - gifte seg, få barn og kanskje en grei jobb hvor trivsel er mye viktigere enn penger så du tjener helt ok++. Du er ikke interessert i å investere, prøve/feile, ha ambisjoner utover A4 livet og mangler regelrett litt teft. 

Håper dere skjønner hvor jeg vil hen, og at det alltid finnes nyanser til denne tematikken. Jeg kjenner mange rothuer av mannfolk som tjener dårlig, lever fra mnd til mnd, og regelrett bare eksisterer... Hvor damen er ryggraden i forholdet.. Men nå ser vi ikke på enkelt tilfeller, nå ser vi på det ut fra et generelt grunnlag.. Jeg er spent på hva dere tenker her - kjør debatt ⁠Smil !

Anonymkode: d936a...838

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ifølge denne kommentaren er jeg er mann…

K36 

Anonymkode: 39ef1...58b

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Nå er det vel ulike ting som gjør en kvinne attraktiv enn det er for menn. Utseendet er ofte viktigere og det er nok alle kvinner klar over. Det er derfor de legger endel arbeid i akkurat det. De andre tingene er nok ikke like viktig for kvinner som det er for menn. 

Jeg har inntrykk av at de aller fleste menn ønsker seg kvinner slik du beskriver de. Pen, snill og omsorgsfull. Så er det noen ting som har med personlighet som kan være noe ulikt for hva menn legger vekt på. Det er ikke vanskelig for disse kvinnene å finne seg menn, så da er det ikke noen grunn til å lure på hvorfor noen skal velge akkurat de. 

Jeg har nok et større inntrykk av at endel menn overvurderer seg selv. Der de tror at de er attraktive for mye yngre kvinner uansett hvor gamle de blir. Eller at det holder å være veltrent og ha alle de materialistiske tingene, men jobber ikke med det indre. Så lurer de på hvorfor de ikke er attraktive for de peneste kvinnene. Nå kan jeg selvfølgelig være farget av å ha lest mye her inne, men har inntrykk av at endel menn ikke helt henger med i tiden. 

Anonymkode: 3d430...2eb

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Nå er det vel ulike ting som gjør en kvinne attraktiv enn det er for menn. Utseendet er ofte viktigere og det er nok alle kvinner klar over. Det er derfor de legger endel arbeid i akkurat det. De andre tingene er nok ikke like viktig for kvinner som det er for menn. 

Jeg har inntrykk av at de aller fleste menn ønsker seg kvinner slik du beskriver de. Pen, snill og omsorgsfull. Så er det noen ting som har med personlighet som kan være noe ulikt for hva menn legger vekt på. Det er ikke vanskelig for disse kvinnene å finne seg menn, så da er det ikke noen grunn til å lure på hvorfor noen skal velge akkurat de. 

Jeg har nok et større inntrykk av at endel menn overvurderer seg selv. Der de tror at de er attraktive for mye yngre kvinner uansett hvor gamle de blir. Eller at det holder å være veltrent og ha alle de materialistiske tingene, men jobber ikke med det indre. Så lurer de på hvorfor de ikke er attraktive for de peneste kvinnene. Nå kan jeg selvfølgelig være farget av å ha lest mye her inne, men har inntrykk av at endel menn ikke helt henger med i tiden. 

Anonymkode: 3d430...2eb

Burde kanskje presisert at jeg referer til menn/damer i ca samme aldersgruppe. For jeg er helt enig at mange eldre menn overvurderer seg selv ift det å date vesentlig yngre, penere damer. Men igjen, det faller liksom litt innunder kjernen min med at damer er "mer avhengig" av menn økonomisk enn motsatt. Ressurssterke kvinner er mer resistent for å bli lokket inn i fristelsen for eldre pengesterke menn, som åpenbart har gått ut på dato for å si det pent. Jeg har nå funnet en kjæreste, og vi snakket så vidt om dette temaet. For han så frister ikke yngre damer fordi de hadde ikke noe å "tilby" foruten om et pent utseende ofte - var hans ord. For han var kvaliteter som det å ha teft, være målbevisst, god økonomi og ha interesser viktige. Det måtte liksom være mer til deg enn et pent ytre og bare et ønske om A4 liv. Så virker som menn også ser litt etter nåla i høystakken og... Dermed blir mange damer "en av mange" fordi de rett og slett har lite å tilby... Kanskje litt direkte å si det på den måten, men håper du/dere forstår. 

AnonymBruker
Skrevet

Mennesker som er besatt av utseendet gidder ikke jeg å forholde meg til, uavhengig av kjønn.

Anonymkode: 6b33b...362

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Nei, kvinner har en tendens til å undervurdere seg selv, og havner i forhold med menn som ikke gir de det de fortjener.

Anonymkode: 81071...61c

• Liker 8
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor vet jeg ikke, men lagt merke til at merkelig mange gjennomsnittlig kvinner tror de er ekstremt attraktive. Ikke akkurat en attraktiv egenskap 

Anonymkode: f5d5d...34b

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nei, kvinner har en tendens til å undervurdere seg selv, og havner i forhold med menn som ikke gir de det de fortjener.

lol 🤣

Anonymkode: c0b63...b63

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

lol 🤣

Det var ditt bidrag? 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor vet jeg ikke, men lagt merke til at merkelig mange gjennomsnittlig kvinner tror de er ekstremt attraktive. Ikke akkurat en attraktiv egenskap 

Anonymkode: f5d5d...34b

Selvtillit er attraktivt, og det gjelder både menn og damer, hvorfor tror du de mest selvsikre mennene drar mest damer? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Menn er jo ikke så opptatt av at kvinner har høy utdanning og er karrierebevisste.

Anonymkode: 3c1a4...f2b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Menn er jo ikke så opptatt av at kvinner har høy utdanning og er karrierebevisste.

Anonymkode: 3c1a4...f2b

Kanskje de burde begynne å fokusere litt mer på det, og lit mindre på overfladiske egenskaper.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Lurer på hvor du har det fra at menn vil ha kvinner med god økonomi og som har egne, spennende interesser. 

Jeg tenker det ofte er motsatt; i tillegg til at kvinnen helst skal være attraktiv eller feminin, går menn gjerne etter «A4»-damer som ikke skiller seg for mye ut fra saueflokken. Altså bør de ikke ha andre «spesielle» interesser utover for eksempel trening, matlaging og sånt. 

Jeg er selv en kvinne som interesserer meg for litteratur og filosofi, og har aldri opplevd at det har vært en turn-on for noen menn noen gang.

Anonymkode: 9a9bc...f06

• Liker 8
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Men hvem bestemmer hva vi fortjener? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Kanskje de burde begynne å fokusere litt mer på det, og lit mindre på overfladiske egenskaper.

Ellers takk

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Lurer på hvor du har det fra at menn vil ha kvinner med god økonomi og som har egne, spennende interesser. 

Jeg tenker det ofte er motsatt; i tillegg til at kvinnen helst skal være attraktiv eller feminin, går menn gjerne etter «A4»-damer som ikke skiller seg for mye ut fra saueflokken. Altså bør de ikke ha andre «spesielle» interesser utover for eksempel trening, matlaging og sånt. 

Jeg er selv en kvinne som interesserer meg for litteratur og filosofi, og har aldri opplevd at det har vært en turn-on for noen menn noen gang.

Bingo! 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Enig. Menn driter i hvor mye penger kvinner har.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kommer nok an på hva som skiller dem ut. Jeg er vel kanskje typ en 7 utsendemessig, altså litt pen (og fin kropp) men ikke sånn voldsomt. Jeg drar masse veldig kjekke menn, fordi jeg skiller meg ut i personligheten. Det har jeg fått høre gang på gang. Jeg har ADHD, men har vært heldig å bare fått de gode tingene man forbinder med diagnosen. 

Anonymkode: 8efe2...7cb

AnonymBruker
Skrevet

Men hvem bestemmer hva vi fortjener? 

Det gjør hver enkelt av oss, vi har alle forskjellige behov, forventninger og ønsker i et forhold.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bingo! 

Visst du leste det jeg svarte i noen kommentarer ovenfor så virker det som min nåværende kjæreste tilrekkes mer enn bare et fint ytre og "kvinnelige egenskaper" som omsorg, empati og ønsket om A4. For han er det veldig tiltrekkende at jeg har livet på stell, har en hobby jeg virkelig brenner for. Det samme gjelder for min far som har vært tidenes rundbrenner opp gjennom sin glanstid. Han liker at damen har litt bein i nesen, tør å gå mot strømmen, er selvstendig og litt ambisjoner. Han bruker min mor som et godt eks, de er nå ekser. Og han har funnet seg en fantastisk stemor for meg, som er utrolig snill og god. Men hun har ikke så mye annet å bedrive tiden sin med og blir litt avhengig av han, som jeg føler mange damer dessverre blir. Hun er en utrolig flott dame, det er min mor også... Men han bruker alltid min mor som et eks, flere skulle vært som hun. Hun er en sjelden vare, det er liksom hun som sitter mest spor i han uavhengig av hvem han har funnet seg i ettertid. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...