Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Grunninnstillinga i hodet mitt er at folk ikke egentlig liker å være sammen med meg og at jeg blir inkludert av høflighet. Det følger at ingen egentlig har lyst til å være hjemme hos meg, og at jeg vil være påtrengende om jeg foreslår det. 

Jeg har med åra forstått at det ikke er sånn verden fungerer og at folk faktisk liker meg, men den ryggmarksrefleksen, den sitter enda. Jeg inviterer, nå for tida, men jeg må fortsatt ta en skikkelig mental sats for å gjøre det. 

Anonymkode: 2fd77...37a

Jeg har det dessverre også sånn. Jeg er snart 40 år og har aldri invitert noen andre enn familie til middagsselskap. Jeg har aldri feiret min egen bursdag med andre enn familie etter jeg ble voksen. Har en sjelden gang uformelt besøk av venner, men det er da folk med barn på mine barna alder, og jeg føler jeg får besøk pga. barna. 

Ryggmargsrefleksen er at ingen liker meg eller ønsker å bruke tid på å besøke meg. Jeg er nok innerst inne også redd for at ingen skal komme. Har stort, fint og velholdt hus, mann som gjør sin del, greie barn, og god inntekt. Mannen er lik som meg, så han inviterer heller ingen. 

Jeg vil ikke at barna skal ha det slik, så vi arrangerer kjempebursdag for dem hvert år og det er åpen dør for alle deres venner.

Anonymkode: fe395...b6e

• Hjerte 4
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva med å heller begynne å si at alle som kommer tar med seg en rett, snacks eller drikke hver, når dere skal møtes? Så slipper dere å bruke energi på å irritere dere over «free riders»?

Anonymkode: fcd91...08d

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Sånne folk blir etterhvert ikke invitert noe mer, så kan de sitte der hjemme hos seg selv, imens vi andre hygger oss. 

Anonymkode: 8f52d...7ab

Har du ikke tenkt på at ikke alle er så glad i å ha masse folk rundt seg? At det ikke betyr hygge, men det motsatte. 

Og hva er galt med å treffes ute et sted. 

Jeg tar gjerne imot besøk, men da vil jeg ha beskjed først. Synes det er greit at det ser ryddig ut og at jeg har noe å servere. Går sjelden på besøk, for trives godt i mitt eget selskap, og det tar tid som jeg ikke alltid har.

Anonymkode: 0e856...cf8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg hater å ha besøk. Jeg er oppdratt i en hjem hvor en ikke hadde besøk med mindre alle overflater var vasket og stressnivået før besøk var høyt. Jeg har anlagt meg samme vanen og blir både stresset og sint etterhvert vasker pga hvor uorganisert skapene er eller hvor skitten filtere til oppvaskmaskinen er blitt, utømte beholdere i alle elektriske duppeditter. Elsker når jeg er ferdig og avreagerer med et glass eller en flaske vin, men det er nokk best for familien at vi ikke har besøk.

Anonymkode: 8a610...f69

Merkelig å velge å fortsette denne ganske irrasjonelle måten å være på, og la den gå videre til neste generasjon. 

Anonymkode: 97f73...177

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje mannen er voldelig/slem fyr som hun ikke vil at dere skal oppdage. Kanskje hun har forbud mot å ha besøk. 

Eller annet hun vil skjule.

Eller kanskje hun er sliten og aldri orket å være vert. 

Bare hun vet.

Anonymkode: 281ac...2f5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Huset her også. Jeg er kronisk syk, mannen jobber fullt og med barn i hus ser det til tider ganske bomba ut her. Hadde det "bare" vært å lage mat skulle det gått, men totalen blir for høy.

Hadde jeg vært i venninnen til TS' sine sko ville jeg enten forklart det og sørget for å ha med fine vertinnegaver da, eller invitert ut eller trommet sammen mann og barn til å være ryddemannskap en gang i året eller noe da. Jeg ser absolutt at det er problematisk å være en del av en gjeng og aldri ta noe av jobben med å invitere, uten å si noe eller tilby noe annet. "Heldigvis" har jeg svært få venner igjen så jeg slipper denne problemstillingen. 

Anonymkode: 6fd11...f1d

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ikke glad i å ha nye bekjente på besøk. Rett og slett fordi det er ganske nedslitt hos oss. Har ikke råd til å bytte kjøkkeninnredning bl a.

Anonymkode: 9a9be...615

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner godt argumentene til mange her om hvorfor de ikke ønsker å invitere noen hjem, men føles det ikke ubehagelig å besøke andre gang etter gang uten å gjengjelde? Det er vel det HI handler om. Jeg kjenner også til ei som aldri inviterer, rett og slett fordi hun er gnien (slik vi andre oppfatter det). De har ikke dårligere råd enn noen av oss andre, og hjemmet er mer enn representabelt nok. Hun har nå sklidd litt vekk fra oss andre, og da tenker jeg at hun har bedt om det selv. Der det er hjerterom er det husrom.

Anonymkode: 7a807...fea

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville faktisk tatt det opp. Situasjonen blir kanskje ubehagelig der og da, men bedre på sikt. Enten har hun en grunn som dere vil forstå, eller så forstår hun ikke sosiale koder 

Anonymkode: 39a4c...0a6

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Nå hadde jeg aldri orket å være med i en slik gjeng, skal mye til for at jeg hadde funnet 8 personer samtidig som alle var mennesker jeg likte å være med. :P En annen grunn for at jeg kke hadde orket et slikt opplegg er fordi jeg vet at jeg måtte og hatt folk over og det er bare ikke min greie. Foretrekker min sosialisering ute, slik at jeg kan betale meg utav det og slippe både rydding og vasking + gjester som aldri går. 

Kan fint ha barnas venner på besøk og ordner med alt i den forbindelse, organisere bursdager osv for de, Men for meg så er det bare ikke min greie, gir mer stress enn glede, men når jeg gjør det for barna så er det gøy, forstå det den som kan. 

Forstår at man kan bli frustrert over en som aldri bidrar på et vis men hvis man liker menneskene man er med så er det vel ikke et stort problem? Tenker mennesket har sine grunner, kanskje hun elsker sosialiseringen men ikke klarer å tanken på å ordne til selv, kanskje hun har en mann som er drit, kanskje  kanskje. Du kan  jo spør, tror jeg hadde gjort det lenge før jeg kom på tanken på å spør her inne om årsaker.

Anonymkode: 168f5...9d1

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke glad i folk og ikke glad i styr og stress, som det vlir for meg.

Kommer i de selskapene jeg fller jeg må, alt annet takker jeg nei til.

Familie kommer når de vil, døren er alltid åpen for de. Npr barna var små var det en annen sak.

Anonymkode: 8b6fe...e09

Skrevet

Hvis man har små barn, og ikke annen familie i umiddelbar nærhet som de kan være hos, er sånne "syklubber" vanskelig å arrangere. Ser noen her skriver "kan ikke mann og barn bare ta en tur på kino." Og joda, om barna er 10 og 12 så klart det. Om det er 3 barn i barnehagealder, som skal i seng mens mamma har 8 damer på besøk i stua er det derimot ikke så lett. Ikke sikkert mannen synes det er ok å bli forvist med barna heller. 

Hjemme hos mine foreldre er det fortsatt et mas om hvor pappa skal gjemme seg når mamma skal ha syklubb. Og de er 80 snart, helt uten småunger hjemme. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg liker ikke besøk. Det føles invaderende uansett hvem det er. Hjemme vil jeg slappe av i eget eller familiens selskap.

Anonymkode: 66c4a...6ab

Siterer meg selv her for å utdype litt mer. Ser mange har veldig delte meninger, og noe jeg tenker på som misforståelser også. 

Selv om jeg ikke liker besøk, inviterer jeg - men ikke hjem. Jeg inviterer med ut til ymse aktiviteter, alt fra teater til tur i skogen. Jeg tar mye initiativ til å treffes generelt, og er 100% delaktig ved planlegging av både enkle ting og ved f.ks reiser vi er på sammen. Er vi hjemme hos noen så er det aldri sånn at de står alene for mat, drikke eller sånt noe - alle tar med noe. Noen ganger avtaler vi at en stiller med sofa, vi andre stiller med mat og drikke. Eller det er ikke snakk om noe å servere i det hele tatt, men bare det å treffes. Jeg har veldig mye annet å gi fra meg, enn akkurat ladeplassen hjemme. 

Jeg føler at jeg både gir og tar, selv om jeg ikke inviterer hjem. Jeg er attpåtil åpen om dilemmaet mitt rundt dette, og jeg synes det er en generelt ærlig sak. Det er ei til i vennegjengen som er åpen om hvorfor hun heller ikke liker å invitere hjem. Og så har vi hun som eeeelsker besøk. Vi er 6 stk.

Anonymkode: 66c4a...6ab

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg elsker besøk med har det veldig sjelden. Middagsbesøk enda sjeldnere enn det. Jeg er kronisk syk og sliter med å holde leiligheten presentabel, har veldig prestasjonsangst i forhold til å severe folk mat jeg har laget. Det er derfor enormt krevende å ha besøk, dessverre. 

Anonymkode: cf635...7d5

Samme her. Samtidig så ser jeg helt frisk ut utad, som på mange måter gjør det ekstra vanskelig for meg for fallet blir så høyt. 

Jeg klarer ikke holde huset til den standarden jeg synes er presentabel for besøk og jeg makter ikke rydde og vaske hele huset på en gang slik at det blir det heller. 

Jeg holder unna det verste og rydder/vasker ett rom om gangen. Så i løpet av en to ukers tid så har jeg vert over det meste, det er liksom ikke så stusselig at barnevernet ville vert på døren. Samtidig så har klesvasken ligget i en lenestol i stua i over en uke nå fordi jeg ikke makter å brette og rydde den bort. 

Hvis jeg ikke makter å rydde bort klærne så sier det seg selv at en hel nedvask påfulgt av en middag ikke helt er innenfor rekkevidde. 

Jeg opplever også att flere venninner ikke helt forstår problemet, for det er jo bare å holde ting unna hele tiden så det ikke hoper seg opp. Jeg vet jo det er så «enkelt» men for meg er det ikke noe jeg får til. De har også høye standarder for hvordan det skal se ut hos de så da vet jeg de dømmer meg litt om ting ikke ser presentabelt ut hos meg. Jeg vet de ikke mener det vondt, men det er vondt nok for meg til at jeg lar være. 

Anonymkode: c98ef...17c

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Nøytral grunn er ikke hjemme hos noen, klarte du virkelig ikke å forstå det? 

Anonymkode: e361e...c0e

Joda, forstår godt hva nøytral grunn.

TS tok imidlertid opp at de er 8 som møtes hjemme hos hverandre og at en ikke inviterer.

Dersom den ene kun liker å være på nøytral grunn så hadde hun vel ikke kommet til de syv andre?
Så det er en helt annen setting enn TS snakker om.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kjenner meg litt igjen i dette. Jeg har noen venninner som treffes avogtil, mest på kafe, men også ut og spise. Hender de andre har invitert hjem til seg. 

Jeg har et barn som sliter psykisk, har nok vært i stor grad for å skjerme barnet. Det er ikke veldig nære venninner.

Anonymkode: 37c47...080

AnonymBruker
Skrevet

Ts her. Interessant å høre fra dere som ikke inviterer. Ser at det kan være mange årsaker. Tror man hadde unngått irritasjon blant de andre ved å si noe om det, istedenfor å gi næring til spekulasjoner om at man f.eks er grådig. Den personen jeg snakker om, har aldri med noe når hun kommer på besøk (det er ikke sånn at de andre har det alltid heller, men det hender at noen tar med en blomst, en sjokolade el. selv om de i tillegg inviterer hjem). Jeg hadde absolutt hatt forståelse om hun hadde sagt at hun følte på prestasjinsangst el.l, men akkurat nå skaper det en del irritasjon, faktisk. 

Anonymkode: 0904d...d64

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er sånn "delvis med" i en gjeng med damer. Venners venner osv. To av dem har invitert oss hjem en gang eller to, stort sett møtes vi på restaurant.

Jeg vil ikke invitere pga.:

- Manglede standard her hjemme

- Samboer har ikke annet sted å være

- Støynivået hos enkelte av damene når de får alkohol. Det er null hemninger, og det passer dårlig i borettslaget her. Dette er ingen strikkeklubb, for å si det sånn...

- Jeg har ikke energi, klarer bare å hurke meg igjennom arbeidsuka.

Anonymkode: 88d56...358

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg skjønner at det ikke passer for alle å invitere gjester hjem, men da må man noen ganger gjøre noe annet for familie elker venner.

Det er uhøflig å bare gå på besøk hos andre og aldri gjøre gjengjeld.  Da inviterer man ut på cafe eller restaurant, behøver ikke å være noe flott, men pizza, burger eller lignende.

Anonymkode: 26866...c8b

Enig!

Hilsen en som aldri inviterer. Men jeg sier at jeg kan ta med x eller y.

Inviterer ikke pga heftige barndomstraumer og er kronisk psykisk syk (ufør).

Anonymkode: f7c03...f96

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hva med å heller begynne å si at alle som kommer tar med seg en rett, snacks eller drikke hver, når dere skal møtes? Så slipper dere å bruke energi på å irritere dere over «free riders»?

Anonymkode: fcd91...08d

Det er egentlig en veldig god ide! Det skal vi absolutt tenke på!!

TS

Anonymkode: 0904d...d64

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...