Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er ufør selv, og ble det som ung. Har ikke opplevd å bli møtt med noe ufint. Ikke som jeg kan huske i alle fall.

Har to slektninger som er Frp’ere på sin hals, og som er i mot det meste av stønader. Men de har aldri tatt det ut på meg. De må jo få lov til å mene hva de vil om politikk som alle andre.

Tror det meste av hatet skjer på nett, og rettet mot gruppen uføre generelt. Tror det er vanskeligere å hate eller være ufine mot folk du kjenner og er glad i. Men hva som sies bak lukkede dører vet jeg jo ikke, men det er heller ikke mitt problem hva andre snakker om når jeg ikke er tilstede.

Anonymkode: 149b8...18c

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.6.2026 den 0.04):

Lite?? Jeg har Lupus, artrose, snart 20 operasjoner på noen få år så kroppen ikke får hentet seg inn. Jeg har endometriose, adenomyose, trigeminusnevralgi (den værste og mest smertefulle sykdommen man kan ha i hodet) kronisk migrene, kronisk bihulebetennelse, prolaps, rytmeforstyrrelser i hjertet. Jeg har vært gjennom mange år med utprøving. Ble 60% ufør. Nå har jeg dessverre mått søke aap på resterende da kroppen ikke takler mer. Etter siste operasjon for kort tid siden fikk jeg en enorm utmattelse. Kroppen får aldri tid til å hente seg inn. Jeg har heller ikke kropp eller helse til toppturer eller økonomi til å nyte restaurantlivet eller ferier. Har ikke vært på utenlandsreise på 16 år. Så nei ikke si vi tåler så lite. Skulle gjort HVA som helst for å slippe det HELVETE jeg må gå gjennom av smerter hver dag!!!! Hadde jeg kunnet hadde jeg gledelig betalt for å kunne få tilbake helsa og arbeidslivet!

Anonymkode: ad2b3...c96

Men du og din helse er ikke "alle". Jeg har stor forståelse for at du i din situasjon har rett til å være ufør. Men det fjerner ikke det faktum at det finnes en del mennesker som er ufør og egentlig burde ha vært i jobb. 

Anonymkode: 009a6...85a

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.6.2026 den 17.56):

Du kan ikke bli tatt for å svindle til deg uføretrygd. 

Anonymkode: 9590f...5a9

Men de som har uføreforsikring på toppen kan bli tatt. Da er det altså forsikringsselskapet, som er privat, som slår ned på det. Og godt er det - for det går ut over alle kunder om noen svindler til seg en stønad de ikke skal ha. 

En mann sa til forsikringsselskapet at han hadde skadet skulderen så mye at han ikke kunne løfte en firepakning med Pepsi-flasker. Men da forsikringsselskapet begynte å undersøke mer, kom de over en mistenkelig video på nettet. På videoen måkte mannen snø og bar tunge kasser, tilsynelatende uten problem. https://www.aftenposten.no/amagasinet/i/Ar297j/svindeljegerne-avsloerer-forsikringssvindel-paa-tiktok-og-instagram

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Men du og din helse er ikke "alle". Jeg har stor forståelse for at du i din situasjon har rett til å være ufør. Men det fjerner ikke det faktum at det finnes en del mennesker som er ufør og egentlig burde ha vært i jobb. 

En del er vel å ta i. At de finnes tror jeg, men at det er en del av de tviler jeg på.

Man skal være rimelig spesiell når man klarer å sykligjøre seg foran leger, spesialister og NAV, såpass at man blir ufør. 

Anonymkode: 86b00...7ba

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men de som har uføreforsikring på toppen kan bli tatt. Da er det altså forsikringsselskapet, som er privat, som slår ned på det. Og godt er det - for det går ut over alle kunder om noen svindler til seg en stønad de ikke skal ha. 

En mann sa til forsikringsselskapet at han hadde skadet skulderen så mye at han ikke kunne løfte en firepakning med Pepsi-flasker. Men da forsikringsselskapet begynte å undersøke mer, kom de over en mistenkelig video på nettet. På videoen måkte mannen snø og bar tunge kasser, tilsynelatende uten problem. https://www.aftenposten.no/amagasinet/i/Ar297j/svindeljegerne-avsloerer-forsikringssvindel-paa-tiktok-og-instagram

Det er betalingsmur, ser ikke om fyren er uføretrygdet. 

Uansett høres saken rar ut. Skulle dette forsikringsselskapet komme å ta ham om han som ufør fikk en liten deltidsstilling i en butikk også da, der jobben besto i og av og til løfte kasser på lageret...? Da er mange uføre svært ute å kjøre her.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

En del er vel å ta i. At de finnes tror jeg, men at det er en del av de tviler jeg på.

Man skal være rimelig spesiell når man klarer å sykligjøre seg foran leger, spesialister og NAV, såpass at man blir ufør. 

Tja, det er vel ikke verre enn å fortsette å påstå det en fra start ble sykmeldt for?

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Sikkert en del uvitenhet. For folk som ikke har opplevd lignende kan det være umulig å sette seg inn i. Også når det gjelder en del praktisk rundt dette. Det er ikke sånn at jobben til folk bare står der tilgjengelig en evighet når folk har blitt syke av ulike grunner. Etter et år på sykemelding går folk over på AAP. Med de køene som er innenfor helsevesenet er det ikke bare bare å få hjelp med ulike helseproblemer. Særlig ikke dersom de er sammensatte. Mange arbeidssteder er lite villige til å tilrettelegge i praksis. 

Legetimer, møter med NAV, timer på sykehus, hos spesialister, fysioterapeut, psykolog osv foregår som regel innenfor normal arbeidstid + reisevei frem og tilbake. Legg til ventetid pga forsinkelser som ikke er uvanlig, så har halve dagen gått. 

Politikerne har i åresvis snakket om «arbeidslinja», «vi skal få flere ut i jobb», og «det skal lønne seg å jobbe». Som om det er det det handler om. At det er viljen det står på? Jeg tror ikke det. Samfunnet burde ta mere ansvar og sørger for flere tilrettelagte arbeidsplasser, bygge ut helsevesenet osv. 

Anonymkode: 8b75d...06c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Tja, det er vel ikke verre enn å fortsette å påstå det en fra start ble sykmeldt for?

Må ha uttalelser fra andre leger, undersøkelser, utprøving. For difuse plager som ikke synes er nok veien veldig lang.

Hadde selv kurant sak, så var en lett vei uføremessig. Men er nok ikke slik for de aller fleste.

Er det ikke 7 år som er gjennomsnittet før man får det?  Er lenge å leve som du var syk når du er frisk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...