Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Etter å ha lest diverse tråder inne her så undres det meg hvorfor hatet til syke og uføre er så stort? 

Er det misunnelse? For at uføre "bare "kan ligge på sofaen og mota penger ? I følge noen  altfor mye penger?   

og all den hetsen som er hvis en ufør viser seg ute, kanskje på en gå tur i skogen , trener , hagearbeid eller gud forby en tur på kafé??  

Hvorfor? 

Anonymkode: 66483...bc1

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Muligens misunnelse, ja. Mange sliter selv med helsa, har smerter hele tiden og lavt energinivå, men må stå i jobb. Da kan man nok bli litt frustrert og lei, når man ser uføre som ser ut til å nyte livet på topptur, på fest, på ferie og på restaurant, mens man selv ikke har overskudd til noe av dette, verken økonomisk eller energimessig.

Og så er det selvsagt slik at man ikke ser den uføre på de dårlige dagene, men nettopp derfor er det nok også vanskelig å sette seg inn i hvordan det faktisk er å være ufør. 

Anonymkode: 5f133...2f2

• Liker 9
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror de ønsker å tenke slik. Da får de ut litt hat mot sin egen fastlåste hamsterhjulverden.

Anonymkode: 9590f...5a9

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg har aldri merket noe til det der i virkelige livet. Kun her inne jeg oppdaget det "uføre-hatet". Merkelige greier. Folk er vel feige som faen da. De sitter her i full anonymitet og spyr ut av seg, men i det virkelige liv setter de opp et falskt tryne og er liksom hyggelige og smiler falskt når de snakker med en uføretrygdet face to face.

Har vært ufør i mange år selv, men jeg har fremdeles de samme venninnene. De liker meg som jeg er, selv om jeg ble uføretrygdet etter over 20 år i arbeidslivet.

Jeg har begynt å hoppe over de evinnelige uføretrygd-trådene her. De folka som skriver der kan ikke ha det godt i hjernen sin. De tror visst at de selv er garantert et liv med god helse og uten ulykke og sykdom. Den dagen det inntreffer og rammer haterne selv, så får nok pipa en annen låt... 

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror de egentlig bare hater sitt eget liv jeg, og så får de blåst det ut på de uføre. 

Anonymkode: 2866b...f78

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Mitt hat beror seg på at folk tåler så himla lite. Det skal veldig lite til for å bli ufør.

Anonymkode: 2dfd5...061

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Mitt hat beror seg på at folk tåler så himla lite. Det skal veldig lite til for å bli ufør.

Kanskje du kan utdype litt hvor himla lite som skal til? For når jeg leser historiene til uføre her inne så høres det ikke ut som det er lite som skal til. 

Anonymkode: 2866b...f78

• Liker 9
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Så hvis...tja, la oss si 1 - 2% er (som det finnes folk som er i resten av befolkningen) av det uærlige slaget, og sniker seg til uføretrygd, så skal ALLE uføretrygdede skjæres over samme kam? For det er det de blir i disse hatefulle trådene her inne.

Det er jo bare sprøyt. Snakk heller om det store antallet uærlige drittsekker som sykemelder seg, og jobber svart ved siden av hele tiden for å heve dobbel inntekt! Dette kan de gjøre om og om igjen, bare de friskmelder seg et halvår innimellom, før ett nytt år på sykelønn 100%. Det er mye mer svindel med denne typen "sugerør i statskassa" enn uføretrygde, har jeg lest. Ikke at man har noen sikre tall på dette med uføre som kan ha fått denne trygden på uærlig grunnlag. De er jo utredet i årevis ofte, og fått sin diagnose og søknad godkjent.

Sykemeldingssvindel og svart arbeid derimot, der har man skremmende tall. Det virker som om folk synes det liksom er mere "greit"? Alle kjenner jo noen som har jobbet svart, noen som har sykemeldt seg fordi de trengte litt "avslapping" eller en ekstra ferie osv. Men hvor er alle trådene her på KG om DETTE, en svindel og uærlig bedrageri som er langt mer utbredt????

Endret av Million
  • Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet

Fordi man vet man man finansierer "gildet "

Jo mer man jobber og sliter, jo mer penger tar staten fra deg. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Lite?? Utallige utredninger, utprøvinger og 12 år på aap/sosialstønad..  ja det er kanskje lite???  

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
Rucula skrev (På 9.6.2026 den 17.36):

Fordi man vet man man finansierer "gildet "

Jo mer man jobber og sliter, jo mer penger tar staten fra deg. 

Du kan bli syk du også.

Anonymkode: e145a...fb9

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.6.2026 den 17.24):

Lite?? Jeg har Lupus, artrose, snart 20 operasjoner på noen få år så kroppen ikke får hentet seg inn. Jeg har endometriose, adenomyose, trigeminusnevralgi (den værste og mest smertefulle sykdommen man kan ha i hodet) kronisk migrene, kronisk bihulebetennelse, prolaps, rytmeforstyrrelser i hjertet. Jeg har vært gjennom mange år med utprøving. Ble 60% ufør. Nå har jeg dessverre mått søke aap på resterende da kroppen ikke takler mer. Etter siste operasjon for kort tid siden fikk jeg en enorm utmattelse. Kroppen får aldri tid til å hente seg inn. Jeg har heller ikke kropp eller helse til toppturer eller økonomi til å nyte restaurantlivet eller ferier. Har ikke vært på utenlandsreise på 16 år. Så nei ikke si vi tåler så lite. Skulle gjort HVA som helst for å slippe det HELVETE jeg må gå gjennom av smerter hver dag!!!! Hadde jeg kunnet hadde jeg gledelig betalt for å kunne få tilbake helsa og arbeidslivet!

Anonymkode: ad2b3...c96

• Liker 2
  • Hjerte 7
AnonymBruker
Skrevet
Million skrev (På 9.6.2026 den 17.18):

Jeg har aldri merket noe til det der i virkelige livet. Kun her inne jeg oppdaget det "uføre-hatet". Merkelige greier. Folk er vel feige som faen da. De sitter her i full anonymitet og spyr ut av seg, men i det virkelige liv setter de opp et falskt tryne og er liksom hyggelige og smiler falskt når de snakker med en uføretrygdet face to face.

Har vært ufør i mange år selv, men jeg har fremdeles de samme venninnene. De liker meg som jeg er, selv om jeg ble uføretrygdet etter over 20 år i arbeidslivet.

Jeg har begynt å hoppe over de evinnelige uføretrygd-trådene her. De folka som skriver der kan ikke ha det godt i hjernen sin. De tror visst at de selv er garantert et liv med god helse og uten ulykke og sykdom. Den dagen det inntreffer og rammer haterne selv, så får nok pipa en annen låt... 

Jeg tror aggresjonen deres retter seg mot folk som svindler til seg trygden. Disse finnes visst i et ukjent antall blant de "ekte" uføre.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Million skrev (På 9.6.2026 den 17.36):

Så hvis...tja, la oss si 1 - 2% er (som det finnes folk som er i resten av befolkningen) av det uærlige slaget, og sniker seg til uføretrygd, så skal ALLE uføretrygdede skjæres over samme kam? For det er det de blir i disse hatefulle trådene her inne.

Det er jo bare sprøyt. Snakk heller om det store antallet uærlige drittsekker som sykemelder seg, og jobber svart ved siden av hele tiden for å heve dobbel inntekt! Dette kan de gjøre om og om igjen, bare de friskmelder seg et halvår innimellom, før ett nytt år på sykelønn 100%. Det er mye mer svindel med denne typen "sugerør i statskassa" enn uføretrygde, har jeg lest. Ikke at man har noen sikre tall på dette med uføre som kan ha fått denne trygden på uærlig grunnlag. De er jo utredet i årevis ofte, og fått sin diagnose og søknad godkjent.

Sykemeldingssvindel og svart arbeid derimot, der har man skremmende tall. Det virker som om folk synes det liksom er mere "greit"? Alle kjenner jo noen som har jobbet svart, noen som har sykemeldt seg fordi de trengte litt "avslapping" eller en ekstra ferie osv. Men hvor er alle trådene her på KG om DETTE, en svindel og uærlig bedrageri som er langt mer utbredt????

Det er vel de samme folkene som driver med dette som på sikt da går videre til uføretrygd til slutt...?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.6.2026 den 9.28):

Muligens misunnelse, ja. Mange sliter selv med helsa, har smerter hele tiden og lavt energinivå, men må stå i jobb. Da kan man nok bli litt frustrert og lei, når man ser uføre som ser ut til å nyte livet på topptur, på fest, på ferie og på restaurant, mens man selv ikke har overskudd til noe av dette, verken økonomisk eller energimessig.

Og så er det selvsagt slik at man ikke ser den uføre på de dårlige dagene, men nettopp derfor er det nok også vanskelig å sette seg inn i hvordan det faktisk er å være ufør. 

De fleste som er ufør sliter med mye mer enn bare litt med helsen. Det kan være psykisk,fysisk og mye der andre ikke vet! Den turn de tok den dagen var det de måtte for å holde psyken oope og det fysiske og det var en god dag! Så kanskje de ligger strak før og etter dette! Eller de går noen turer innimellom når de klarer det, presser seg til å gjøre den ene tingen. Ska de heller ligge å dø i sengen? Å ikke gå ut eller gjøre noe for noen(du) mener det ikke er greit? Mulig de har sovet 2-3timer denne natten og, smerter, kptsd, angst, kreft , osv. Tror mange av de heller ville levd livet til vanlige folk. Vært sosial, gått på jobb!

Anonymkode: 5d8a5...578

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er selv ufør og ligger aldeles ikke bare på sofaen. Mesteparten av dagene er tomme og det jeg drømmer mest om, er ha jobb, være del av fellesskap. Men så er det sånn at det er vanskelig få hjelp og mye blir stadig mer nedlagt. Leger kan ikke gjøre så mye heller. Psykolog får jeg ikke.

Når en er ufør, er en ofte prioritert sist for lege / helsevesenet / psykolog. De prioriterer de som har en jobb, de som blir sykemeldte pga overarbeid, stress og sånt. Men det jeg tenker, er at om det hadde vært 4 dager jobbuke med 6 timers dag, og 3 dager med fri iløpet av en uke , tror jeg folk ville vært mye mer friskere. Dette er gjort i Island og der har de sett store positive konsekvenser av 4 dagers uke , som gjør at flere er i stand til stå i jobb og mindre sykemeldte og da kan de som allerede er syke (som eksempel uførtrygdete) lettere få hjelp i helsevesenet, av psykolog, leger, fordi det er mer tid og de slipper ta seg av alle de legeerklærlingene og de som allerede står i jobb fordi de er friske og har det bra.

Anonymkode: a0eaa...77a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Spørsmålet mitt til dere som hater oss uføre er: 

Hva mener dere at vi skal få utbetalt? Hva er for mye? Hva er akkurat passe? Har vi lov til å kjenne på glede og livskvalitet? Skal vi ha lov til å reise på ferie? Forventer dere at vi skal ligge i senga hele døgnet, eller vil dere egentlig at vi bare skal dø? Hvilket syn har dere på syke mennesker sånn generelt? Lurer også på om dere har tenkt at dere selv eller barna deres kan havne i lignende situasjon. Og hva da, hva med dem? Du er frisk i dag, men har ingen garanti for å være frisk i morgen.  

Anonymkode: 9bb12...748

• Liker 4
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

I den virkelige verden opplever jeg svært sjelden at det er noe hat til syke og uføre. Når noen kommenterer f.eks "fælt så ofte hun er på fjelltur hun som er for syk og svak til å jobbe!" så er det alltid noen som forklarer at noen aktiviteter gir helse og energi, og noen dager og perioder er gode mens andre er dårlige. Når de får forklart dette er det nesten så en ser at det går opp et lys. 

Jeg opplever derimot ofte at mange har sympati med uføre. 

Jeg tror at mistilliten og "hatet" enkelte har kommer av at de vet om konkrete eksempler på mennesker som de mener snylter på systemet. Ofte er sikkert mistanken uten grunn fordi vi sjelden har den fulle og hele sykdomshistorikken til andre mennesker. Samtidig vet vi at enkelte lurer systemet, og disse ødelegger dessverre veldig mye for det store flertallet som fortjener vesentlig mye mer utbetalt enn det de får i dag. 

Anonymkode: acb1a...820

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

I den virkelige verden opplever jeg svært sjelden at det er noe hat til syke og uføre. Når noen kommenterer f.eks "fælt så ofte hun er på fjelltur hun som er for syk og svak til å jobbe!" så er det alltid noen som forklarer at noen aktiviteter gir helse og energi, og noen dager og perioder er gode mens andre er dårlige. Når de får forklart dette er det nesten så en ser at det går opp et lys. 

Jeg opplever derimot ofte at mange har sympati med uføre. 

Jeg tror at mistilliten og "hatet" enkelte har kommer av at de vet om konkrete eksempler på mennesker som de mener snylter på systemet. Ofte er sikkert mistanken uten grunn fordi vi sjelden har den fulle og hele sykdomshistorikken til andre mennesker. Samtidig vet vi at enkelte lurer systemet, og disse ødelegger dessverre veldig mye for det store flertallet som fortjener vesentlig mye mer utbetalt enn det de får i dag. 

Anonymkode: acb1a...820

Hvordan ødelegger disse som lurrr systemet for det store flertallet? Det hadde ikke vært større utbetalinger uansett om 0, 1, 10 eller 10000 lurer systemet.

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.6.2026 den 9.28):

Man ser heller ikke hva som ligger bak der og da. En som ofte fester og er på festivaler har kanskje et rusproblem. En som er på toppturer er deprimert og har angst for alle steder der det er mennesker. De som reiser hele tiden prøver kanskje å reise fra "nissen". Hvorfor klarer ikke folk å tenke litt lenger og se at det selvsagt ikke er ren glamour selvom det kan se fint ut. Altså, selvsagt ikke. Det er udiskutabelt, og det er merkelig at så mange sliter med å forstå. 

Jeg er for øvrig en fattig ufør som stort sett er hjemme, men jeg er da ikke sur eller bitter på de som har andre årsaker til uførhet enn meg, og dermed gjør andre ting. 

Anonymkode: 42b4f...642

• Liker 1
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...