Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Rucula skrev (På 9.6.2026 den 17.36):

Fordi man vet man man finansierer "gildet "

Jo mer man jobber og sliter, jo mer penger tar staten fra deg. 

Vil du ha et samfunn med mer ghetto, kriminalitet og utrygghet? Har du forstått hva alternativet til et stabilt og velfungerende velferdssystem er? 

Og dessuten så bidrar ikke skatten din til ditt livsløp engang, antakelig. Så ta det med ro, du betaler nok bare for deg selv. 

Anonymkode: 42b4f...642

• Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.6.2026 den 17.24):

Mitt hat beror seg på at folk tåler så himla lite. Det skal veldig lite til for å bli ufør.

Anonymkode: 2dfd5...061

Er blitt langt vanskeligere siste 10-20 årene

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg tror aggresjonen deres retter seg mot folk som svindler til seg trygden. Disse finnes visst i et ukjent antall blant de "ekte" uføre.

Anonymkode: 9590f...5a9

langt færre enn de som blir tatt for svindel med arbl trygd 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Spørsmålet mitt til dere som hater oss uføre er: 

Hva mener dere at vi skal få utbetalt? Hva er for mye? Hva er akkurat passe? Har vi lov til å kjenne på glede og livskvalitet? Skal vi ha lov til å reise på ferie? Forventer dere at vi skal ligge i senga hele døgnet, eller vil dere egentlig at vi bare skal dø? Hvilket syn har dere på syke mennesker sånn generelt? Lurer også på om dere har tenkt at dere selv eller barna deres kan havne i lignende situasjon. Og hva da, hva med dem? Du er frisk i dag, men har ingen garanti for å være frisk i morgen.  

Anonymkode: 9bb12...748

Ikke minst + hva om grunnen til at de kan reise på ferie til varmere strøk gjør de kortvarig bedre og de er godt gift

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

I den virkelige verden opplever jeg svært sjelden at det er noe hat til syke og uføre. Når noen kommenterer f.eks "fælt så ofte hun er på fjelltur hun som er for syk og svak til å jobbe!" så er det alltid noen som forklarer at noen aktiviteter gir helse og energi, og noen dager og perioder er gode mens andre er dårlige. Når de får forklart dette er det nesten så en ser at det går opp et lys. 

Jeg opplever derimot ofte at mange har sympati med uføre. 

Jeg tror at mistilliten og "hatet" enkelte har kommer av at de vet om konkrete eksempler på mennesker som de mener snylter på systemet. Ofte er sikkert mistanken uten grunn fordi vi sjelden har den fulle og hele sykdomshistorikken til andre mennesker. Samtidig vet vi at enkelte lurer systemet, og disse ødelegger dessverre veldig mye for det store flertallet som fortjener vesentlig mye mer utbetalt enn det de får i dag. 

Anonymkode: acb1a...820

Vet kun om en så hun er på AAP for 17 året nå. 

AnonymBruker
Skrevet

Noen må jeg rette mitt hat mot. Ikke en person med et sykt system.

Anonymkode: 14f75...f5e

AnonymBruker
Skrevet
Fru Uperfekt skrev (1 time siden):

Er blitt langt vanskeligere siste 10-20 årene

Dette påstås stadig, men kriteriene for å bli uføretrygdet er nøyaktig de samme som før.

AnonymBruker
Skrevet
Fru Uperfekt skrev (1 time siden):

langt færre enn de som blir tatt for svindel med arbl trygd 

Du kan ikke bli tatt for å svindle til deg uføretrygd. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

De fleste som er ufør sliter med mye mer enn bare litt med helsen. Det kan være psykisk,fysisk og mye der andre ikke vet! Den turn de tok den dagen var det de måtte for å holde psyken oope og det fysiske og det var en god dag! Så kanskje de ligger strak før og etter dette! Eller de går noen turer innimellom når de klarer det, presser seg til å gjøre den ene tingen. Ska de heller ligge å dø i sengen? Å ikke gå ut eller gjøre noe for noen(du) mener det ikke er greit? Mulig de har sovet 2-3timer denne natten og, smerter, kptsd, angst, kreft , osv. Tror mange av de heller ville levd livet til vanlige folk. Vært sosial, gått på jobb!

Anonymkode: 5d8a5...578

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Man ser heller ikke hva som ligger bak der og da. En som ofte fester og er på festivaler har kanskje et rusproblem. En som er på toppturer er deprimert og har angst for alle steder der det er mennesker. De som reiser hele tiden prøver kanskje å reise fra "nissen". Hvorfor klarer ikke folk å tenke litt lenger og se at det selvsagt ikke er ren glamour selvom det kan se fint ut. Altså, selvsagt ikke. Det er udiskutabelt, og det er merkelig at så mange sliter med å forstå. 

Jeg er for øvrig en fattig ufør som stort sett er hjemme, men jeg er da ikke sur eller bitter på de som har andre årsaker til uførhet enn meg, og dermed gjør andre ting. 

Og ingen av dere evnet å lese avsnitt to i innlegget mitt?

Anonymkode: 5f133...2f2

AnonymBruker
Skrevet

Jeg blir litt irritert når jeg er utbrent og på vei tilbake i full stilling (jobber meg opp), og sliter nok med å balansere jobb og husarbeid, for å ikke snakke om å ivareta sosialliv også.. mens mine uføre venninner går daglig på tur i skog og fjell, er sosiale osv og poster masse i chatter om dette. Jeg forstår de også har dårlige dager og at de må leve med dette for alltid, men klarer ikke å la være å stusse over hvordan systemet vårt faktisk fungerer når de fremstår spreke og friske 6 av 7 dager i uka...

Anonymkode: a692e...3af

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg blir litt irritert når jeg er utbrent og på vei tilbake i full stilling (jobber meg opp), og sliter nok med å balansere jobb og husarbeid, for å ikke snakke om å ivareta sosialliv også.. mens mine uføre venninner går daglig på tur i skog og fjell, er sosiale osv og poster masse i chatter om dette. Jeg forstår de også har dårlige dager og at de må leve med dette for alltid, men klarer ikke å la være å stusse over hvordan systemet vårt faktisk fungerer når de fremstår spreke og friske 6 av 7 dager i uka...

Stress, krav, må være ett sted mellom da og da, er litt anderledes enn å gå turer hver dag og chatte.

Jeg har en psykisk sykdom som gjør at jeg blir veldig syk av å jobbe,men har en frisk kropp. Den kan brukes til alt og sykdommen holdes i sjakk med livet som ufør. 

Merkelig hvor mange som har mange uføre venner. Hvor finner dere de? Jobbet i mange år i helse, enda kjenner jeg kun 1 ufør og det er min mann. Var en kollega som var 50% ufør. 

Anonymkode: 86b00...7ba

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Stress, krav, må være ett sted mellom da og da, er litt anderledes enn å gå turer hver dag og chatte.

Jeg har en psykisk sykdom som gjør at jeg blir veldig syk av å jobbe,men har en frisk kropp. Den kan brukes til alt og sykdommen holdes i sjakk med livet som ufør. 

Merkelig hvor mange som har mange uføre venner. Hvor finner dere de? Jobbet i mange år i helse, enda kjenner jeg kun 1 ufør og det er min mann. Var en kollega som var 50% ufør. 

Av absolutt alle typer jobber, ja? Right…

Anonymkode: b2659...34d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Av absolutt alle typer jobber, ja? Right…

Du fikk ikke med deg det som sto?

Kan klippe gress jeg, måke snø, vaske, løpe, gå i timer hver dag, reise m.m. Har en fungerende kropp.

Men en jobb krever også at hode er med. Må klare å sove, må klare stress, må klare å snakke med mennesker osv. 

Jeg har en utdanning som gjør ar jeg lett kunne fått en jobb, så ufør har jeg blitt fordi jeg ikke kan jobbe lengre.

Men jeg forstår at noen ikke har de evner som skal til for å forstå hva som kan skje inni hode. 

Men burde vel bare la være å skrive noe  uvitende folk vil ofte forbli det.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg kjente ei fra før og hun kjente flere som jeg også ble kjent med.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hvordan ødelegger disse som lurrr systemet for det store flertallet? Det hadde ikke vært større utbetalinger uansett om 0, 1, 10 eller 10000 lurer systemet.

Jeg tenkte vel mest på TS sitt hovedinnlegg da jeg kommenterte at de få som lurer systemet ødelegger for de som faktisk har behov for stønadene, altså at uføre kan bli misforstått og blir sett på som snyltere på grunn av dem. 

Men jeg tror også at det til en viss grad er med på å ødelegge økonomisk for de som har behov for stønadene. Jeg vil påstå at dersom tilliten til at ingen lurer systemet hadde vært høyere, så hadde folket og politikerne også vært mer villig til å gi økonomisk støtte til de som trenger det. 

Anonymkode: acb1a...820

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.6.2026 den 9.17):

Etter å ha lest diverse tråder inne her så undres det meg hvorfor hatet til syke og uføre er så stort? 

Er det misunnelse? For at uføre "bare "kan ligge på sofaen og mota penger ? I følge noen  altfor mye penger?   

og all den hetsen som er hvis en ufør viser seg ute, kanskje på en gå tur i skogen , trener , hagearbeid eller gud forby en tur på kafé??  

Hvorfor? 

Anonymkode: 66483...bc1

Kun psykriatiske pasienter som hater uføre uten videre, folk kan ha alt fra brukket rygg, angst, depresjon, til all mulig for for yrkesskade - det er heller ikke sånn at alle med ADHD har utføre, det er kun noe en får når livssituasjonen tilsier det. Så lenge en ikke har en mer av de alvorlige diagnosene, så ser blir det ofte tull å henge seg opp i om en er utfør (om en har det, så burde en fokusere på å bli mer frisk og prøve å skyve det under teppe)

Anonymkode: 0ece2...24f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Vil du ha et samfunn med mer ghetto, kriminalitet og utrygghet? Har du forstått hva alternativet til et stabilt og velfungerende velferdssystem er? 

Og dessuten så bidrar ikke skatten din til ditt livsløp engang, antakelig. Så ta det med ro, du betaler nok bare for deg selv. 

Enig med deg. Ønsker ikke et system der folk blir tvunget ned i prostitusjon fordi en liksom ikke skal være utførestrygd - hvem en som holder med anti utfør propaganda,er sikkert de samme som kjemper frem prostitusjon (det er ikke kult)

Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Enig med deg. Ønsker ikke et system der folk blir tvunget ned i prostitusjon fordi en liksom ikke skal være utførestrygd - hvem en som holder med anti utfør propaganda,er sikkert de samme som kjemper frem prostitusjon (det er ikke kult)

Hvem er utføre? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Da kan vel alle som jobber og ikke orker masse i fritiden bare slutte og da får de energi til kaféer, fjelltur…akkurat som uføre. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...