AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #41 Skrevet 19 timer siden Fru Uperfekt skrev (2 timer siden): Jo, men sjansen for å klare det er mikroskopisk Hvordan kan en bli tatt for dette? Anonymkode: 9590f...5a9 1
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #42 Skrevet 19 timer siden AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg tenkte vel mest på TS sitt hovedinnlegg da jeg kommenterte at de få som lurer systemet ødelegger for de som faktisk har behov for stønadene, altså at uføre kan bli misforstått og blir sett på som snyltere på grunn av dem. Men jeg tror også at det til en viss grad er med på å ødelegge økonomisk for de som har behov for stønadene. Jeg vil påstå at dersom tilliten til at ingen lurer systemet hadde vært høyere, så hadde folket og politikerne også vært mer villig til å gi økonomisk støtte til de som trenger det. Anonymkode: acb1a...820 Jeg tror overhodet ikke viljen til å øke stønadene hadde vært der uansett. Anonymkode: 9590f...5a9
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #43 Skrevet 19 timer siden Mange tror ikke på oss. De tror det er selvforskyldt eller unødvendig at vi ikke kan forsørge oss selv Anonymkode: 3fa4e...a6a
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #44 Skrevet 12 timer siden AnonymBruker skrev (På 9.6.2026 den 17.24): Mitt hat beror seg på at folk tåler så himla lite. Det skal veldig lite til for å bli ufør. Anonymkode: 2dfd5...061 Jeg er så enkelt skapt at jeg klarer ikke være stor mot deg. Håper du må stå i systemet selv en dag, håper du selv må erkjenne for deg selv og omgivelsene hvor lite du tåler. Du fortjener å møte deg selv så inderlig i døra! Da kan du tenke på denne tråden og hvor hovmodig du var… Du er rett og slett en stor dritt. Anonymkode: 9bb12...748 1
Hololo Skrevet 11 timer siden #45 Skrevet 11 timer siden Ikke noe galt med de som er ufør, men synes vi kunne hatt et mer tilrettelagt system. Uføretrygdede kommer i mange farger og fasonger. Folk som ligger strekk ut i 3 dager etter en tur på butikken(som ofte er det eneste eksemplet her inne) er i mindre tall, med mer tilrettelegging så kunne flere bidratt i mer eller mindre grad, dette er selvsagt ikke de som er ufør sin feil, men mer hvordan det er lagt opp i dag. Så vet jeg at mange uføretrygdede tar ting personlig og er umulig å ha en diskusjon her inne, derfor prøver jeg å unngå disse trådene, og da skjønner jeg at det føles som mye hat når du ikke kan diskutere ufør systemet vi har i dag på generelt basis uten at det blir tatt som hat. 1
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #46 Skrevet 11 timer siden AnonymBruker skrev (På 9.6.2026 den 9.17): Etter å ha lest diverse tråder inne her så undres det meg hvorfor hatet til syke og uføre er så stort? Er det misunnelse? For at uføre "bare "kan ligge på sofaen og mota penger ? I følge noen altfor mye penger? og all den hetsen som er hvis en ufør viser seg ute, kanskje på en gå tur i skogen , trener , hagearbeid eller gud forby en tur på kafé?? Hvorfor? Anonymkode: 66483...bc1 Jeg tror også litt at "på seg selv skal en kjenne andre". Enkelte av disse som roper høyest om det og går rundt og mistror kronisk syke og uføre (og sågar sykemeldte) har antakelig selv tilbøyelighet til å være "syke" når det ikke egentlig er reelt. Personlig erfaring omkring disse folka er at straks noen deler noe av sykdommen sin, så skal de stadig bryte inn med sine egne opplevelser eller forsøke å overgå den som deler. Da har jeg vært betrakter på sidelinjen (altså ikke den som er syk). Og ved drøye sammenligninger har jeg brutt inn og sagt at det var sikkert kjipt det og, men folk har ulik helse. Anonymkode: 71be1...6ef
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #47 Skrevet 11 timer siden Hololo skrev (14 minutter siden): Ikke noe galt med de som er ufør, men synes vi kunne hatt et mer tilrettelagt system. Uføretrygdede kommer i mange farger og fasonger. Folk som ligger strekk ut i 3 dager etter en tur på butikken(som ofte er det eneste eksemplet her inne) er i mindre tall, med mer tilrettelegging så kunne flere bidratt i mer eller mindre grad, dette er selvsagt ikke de som er ufør sin feil, men mer hvordan det er lagt opp i dag. Så vet jeg at mange uføretrygdede tar ting personlig og er umulig å ha en diskusjon her inne, derfor prøver jeg å unngå disse trådene, og da skjønner jeg at det føles som mye hat når du ikke kan diskutere ufør systemet vi har i dag på generelt basis uten at det blir tatt som hat. Der som er bisarr er at arbeidsgivere har etter loven en streng plikt til å tilrettelegge, men svært mange arbeidsplasser gjør null innsats og forsøk og presser syke ut i sykmelding og eventuelt da løpet mot aap og kanskje uførhet. Opplevd flere ganger at arbeidsgivere driver med snakk på bakrommet og klager på gradert sykemelding fra kollegaer f.eks. Anonymkode: 71be1...6ef
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #48 Skrevet 11 timer siden AnonymBruker skrev (15 timer siden): Dette påstås stadig, men kriteriene for å bli uføretrygdet er nøyaktig de samme som før. Anonymkode: 9590f...5a9 Kriteriene er de samme, men veien er utvilsomt blitt lengre og endel vanskeligere. Når folk med alvorlig lungesykdom får avslag på uføre fordi lungetransplantasjon ikke er prøvd, da burde man forstå at kravene er blitt høyere. True story. https://klassekampen.no/artikkel/2026-04-11/nav-krevde-nye-lunger/FtSc?fbclid=IwY2xjawRKbbNleHRuA2FlbQIxMABicmlkETBJZlNHVEpTZTlSS0U2NHBic3J0YwZhcHBfaWQQMjIyMDM5MTc4ODIwMDg5MgABHvT2SjlBNBfCvLq_qPjlJ26zDQ9mqSbMQQ0xb9MSjunwlJJrc-GXUfAXp-NS_aem_uF1gP-lZLiWrw0WZcfMS-A Anonymkode: 9efe5...85e 1
Million Skrevet 3 timer siden #49 Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (På 17.6.2026 den 9.45): Det er vel de samme folkene som driver med dette som på sikt da går videre til uføretrygd til slutt...? Anonymkode: 9590f...5a9 Nei, hvorfor tror du det? De vil jo tape masse penger på det, og denne kjøringen av dobbeltløp gir dem jo 100% inntekt fra to steder; både fra sykepenger og fra svart jobbing. Går de hen og får seg uføretrygd, vil jo inntekten reduseres drastisk fordi uføretrygd bare er en viss prosent av det man hadde i full jobb, og det vil jo ikke de grådige og uærlige kjeltringene ha noe av.
Million Skrevet 2 timer siden #50 Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (På 17.6.2026 den 15.40): Hvordan ødelegger disse som lurrr systemet for det store flertallet? Det hadde ikke vært større utbetalinger uansett om 0, 1, 10 eller 10000 lurer systemet. Anonymkode: 9590f...5a9 De få som lurer systemet ødelegger synet og holdningen mange har på uføre. EN svindler hører alle om, ikke sant? Men 100 uføre som er virkelig syke, det overser de. Det er den ene svindleren som gjør at så mange har dette hatefulle synet på uføretrygdede. Noen få ødelegger for mange. Når det er sagt hører jeg aldri noe negativt eller stygt i mitt virkelige liv, sånn som folk snakker her på KG. Det er tydelig at anonymiteten gjør at folk virkelig føler de kan spre edder og galle og få ut all dritten i livet sitt på ett sted. Her, og i tråder som dette. 1
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #51 Skrevet 2 timer siden Million skrev (24 minutter siden): Nei, hvorfor tror du det? De vil jo tape masse penger på det, og denne kjøringen av dobbeltløp gir dem jo 100% inntekt fra to steder; både fra sykepenger og fra svart jobbing. Går de hen og får seg uføretrygd, vil jo inntekten reduseres drastisk fordi uføretrygd bare er en viss prosent av det man hadde i full jobb, og det vil jo ikke de grådige og uærlige kjeltringene ha noe av. Fordi om en svindler til seg uføretrygd, må jo svindlingen ha startet allerede ved første sykmeldingsdag. Deretter fortsatte det gjennom helle AAP-løpet og man avsluttet gallaen ved å få innvilget uføretrygd. Er man svindler av uføretrygd, har man nok også vært det på de tidligere ytelsene. Svart kan man jobbe både på sykepenger, AAP og uføretrygd. En kan også tjene 1G som ufør nå. Anonymkode: 9590f...5a9
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #52 Skrevet 2 timer siden Million skrev (23 minutter siden): De få som lurer systemet ødelegger synet og holdningen mange har på uføre. EN svindler hører alle om, ikke sant? Men 100 uføre som er virkelig syke, det overser de. Det er den ene svindleren som gjør at så mange har dette hatefulle synet på uføretrygdede. Noen få ødelegger for mange. Når det er sagt hører jeg aldri noe negativt eller stygt i mitt virkelige liv, sånn som folk snakker her på KG. Det er tydelig at anonymiteten gjør at folk virkelig føler de kan spre edder og galle og få ut all dritten i livet sitt på ett sted. Her, og i tråder som dette. Ja, jeg har ofte lurt på om folk snakker meg etter kjeften som uføretrygdet, eller om holdningene deres egentlig er noe de holder inne om. Jeg regner med det er både og. Anonymkode: 9590f...5a9
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #53 Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (8 timer siden): Kriteriene er de samme, men veien er utvilsomt blitt lengre og endel vanskeligere. Når folk med alvorlig lungesykdom får avslag på uføre fordi lungetransplantasjon ikke er prøvd, da burde man forstå at kravene er blitt høyere. True story. https://klassekampen.no/artikkel/2026-04-11/nav-krevde-nye-lunger/FtSc?fbclid=IwY2xjawRKbbNleHRuA2FlbQIxMABicmlkETBJZlNHVEpTZTlSS0U2NHBic3J0YwZhcHBfaWQQMjIyMDM5MTc4ODIwMDg5MgABHvT2SjlBNBfCvLq_qPjlJ26zDQ9mqSbMQQ0xb9MSjunwlJJrc-GXUfAXp-NS_aem_uF1gP-lZLiWrw0WZcfMS-A Anonymkode: 9efe5...85e Sykt😮 Anonymkode: 8d891...497
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #54 Skrevet 2 timer siden Jeg har sett ned på uføre. Og har møtt meg selv i døra. Etter 42 år i 100% jobb fikk jeg en alvorlig sykdom som gjorde meg 100% ufør. Jeg ser ikke lenger ned på uføre. Jeg forstår. Er veldig takknemlig for trygdesystemet vårt som gjør det mulig å greie økonomiske forpliktelser. Anonymkode: 4b4e4...1b8 1
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #55 Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg tror også litt at "på seg selv skal en kjenne andre". Enkelte av disse som roper høyest om det og går rundt og mistror kronisk syke og uføre (og sågar sykemeldte) har antakelig selv tilbøyelighet til å være "syke" når det ikke egentlig er reelt. Personlig erfaring omkring disse folka er at straks noen deler noe av sykdommen sin, så skal de stadig bryte inn med sine egne opplevelser eller forsøke å overgå den som deler. Da har jeg vært betrakter på sidelinjen (altså ikke den som er syk). Og ved drøye sammenligninger har jeg brutt inn og sagt at det var sikkert kjipt det og, men folk har ulik helse. Anonymkode: 71be1...6ef Så på deg selv kjenner du også andre, altså...? Anonymkode: 9590f...5a9
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #56 Skrevet 2 timer siden Hololo skrev (9 timer siden): Så vet jeg at mange uføretrygdede tar ting personlig og er umulig å ha en diskusjon her inne, derfor prøver jeg å unngå disse trådene, og da skjønner jeg at det føles som mye hat når du ikke kan diskutere ufør systemet vi har i dag på generelt basis uten at det blir tatt som hat. Hvis man vil diskutere systemet så diskuter det da. Ikke, "jeg kĵenner en som går på tur, en som drar til syden, en som jobber i hagen, bla bla bla"... Diskuter systemet. Hva skal grunnlaget for å få innvilget uføretrygd være, hvor høye skal satsene være osv. De fleste trådene her inne snakker folk ikke om dette, men "har du så mye utbetalt, det er jo mer enn jeg har i full jobb", og alt mulig andre anekdoter om hva de tror uføre skal "få lov" eller ikke lov å gjøre i løpet av en dag. Klart de som er uføre ser det som et angrep. Som sagt, vil man diskutere systemet, så er det veeeeeldig enkelt å gjøre uten å dra inn masse historier som tydeliggjør veldig klart at det er store kunnskapsmangler i befolkningen hva uføretrygd er for noe, og skal være. Anonymkode: 2866b...f78
Hololo Skrevet 2 timer siden #57 Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvis man vil diskutere systemet så diskuter det da. Ikke, "jeg kĵenner en som går på tur, en som drar til syden, en som jobber i hagen, bla bla bla"... Diskuter systemet. Hva skal grunnlaget for å få innvilget uføretrygd være, hvor høye skal satsene være osv. De fleste trådene her inne snakker folk ikke om dette, men "har du så mye utbetalt, det er jo mer enn jeg har i full jobb", og alt mulig andre anekdoter om hva de tror uføre skal "få lov" eller ikke lov å gjøre i løpet av en dag. Klart de som er uføre ser det som et angrep. Som sagt, vil man diskutere systemet, så er det veeeeeldig enkelt å gjøre uten å dra inn masse historier som tydeliggjør veldig klart at det er store kunnskapsmangler i befolkningen hva uføretrygd er for noe, og skal være. Anonymkode: 2866b...f78 Jeg har forsøkt det i noen gamle ufør tråder, men det gikk ikke så bra, så da velge jeg heller å unngå de diskusjonene og tar de i fora der det er mulig og diskutere slike ting uten mye tullball. En typisk diskusjon angående dette emne på KG er som du sier. Men hn og hn går tur, kan ikke vær ufør da. Jeg ligger strekk ut etter 2min med aktivitet osv. Så da blir det en 10+ side tråd med ingenting nyttig.
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #58 Skrevet 1 time siden Hololo skrev (14 minutter siden): Jeg har forsøkt det i noen gamle ufør tråder, men det gikk ikke så bra, så da velge jeg heller å unngå de diskusjonene og tar de i fora der det er mulig og diskutere slike ting uten mye tullball. En typisk diskusjon angående dette emne på KG er som du sier. Men hn og hn går tur, kan ikke vær ufør da. Jeg ligger strekk ut etter 2min med aktivitet osv. Så da blir det en 10+ side tråd med ingenting nyttig. Jeg er enig i det. Som sagt skal man ta utgangspunkt i systemet, så må man holde uføre sin enkelttilfeller utenfor. Man må se på regelverket, hvordan er det i dag, hva var / er formålet med stønaden. Så kan man heller gå inn og justere for hvordan man selv syns regelverket bør være, hvor høye skal stønadene være osv. Personlig så syns jeg at systemet slik det er i dag, i hovedsak er godt, med unntak av ung uføretillegget. Når det gjelder utredning hos lege osv, så regner jeg med at alle må til spesialist, ikke bare fastlegen. Det har iallefall vært tilfelle i de få saker jeg kjenner til, at man har vurdering hos en spesialist i tillegg til diverse arbeidsutprøvinger. Anonymkode: 2866b...f78
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå