AnonymBruker Skrevet 23. mai #21 Skrevet 23. mai Sykehusene har en rytme , og det tror jeg egentlig man bare må venne seg til. Hvis en tenker at svært mye tid med hver enkelt pasient nødvendigvis betyr økt kvalitet så tror jeg man går i en fallgruve. Slik sykehus fungerer så skal de utrede først og fremst, og behandle men også svært mye av behandling kan skje i sykehjemmene, hjemme via hj spl osv. Det er slik det er lagt opp, og jeg tenker også at dette er riktig bruk av ressurser Prosedyrer og klinisk blikk får du etterhvert (forhåpentligvis) . Men det krever at man har stått i en del krevende situasjoner. Med klinisk blikk blir det evig mye enklere å jobbe, prioritere, og man får det også enklere i forhold til grenser, selvivaretakelse osv. Tror også dette de andre sier mtp balanse på fortiden er mer viktig i yrker i helsevesenet enn andre yrker. Hva gir deg energi? Natur, trening? Plei relasjoner og hva som gir deg noe på fritida . Anonymkode: 2f7b3...bb3 1
AnonymBruker Skrevet 23. mai #22 Skrevet 23. mai AnonymBruker skrev (På 22.5.2026 den 15.09): Radiologi er den spesialiteten som står mest i fare for å bli overtatt av AI. Det er veldig mye software som blir laget for å erstatte radiologer. Fortsatt uvisst hvor vellykket AI blir, men syns det er risky å starte utdanningsløp til det nå. Uansett hva du velger, sikt deg inn på noe som du enkelt kan gli over i det private med. Det er noen spesialiteter som «kun» kan jobbe på sykehus, f.eks en del kirurger, generelle indremedisinere. Mange av de gamle der føler seg låst nå, stuck i sykehus-systemet. Anonymkode: ee92f...ea8 Gynekolog? Øre, nese, hals? Kardiolog? Anonymkode: 90cad...6af
AnonymBruker Skrevet 23. mai #23 Skrevet 23. mai AnonymBruker skrev (På 22.5.2026 den 22.51): Det er tøft ja, men det handler like mye om at dagens ungdom som er nyutdannet har levd en ekstremt skjermet medhårstilværelse, og så går det i stå når de møter den virkelige verden. Anonymkode: 60f22...7a0 Tillball. Det er vesentlig verre nå enn for bare 20 år siden. Anonymkode: 90cad...6af 1
AnonymBruker Skrevet 24. mai #24 Skrevet 24. mai AnonymBruker skrev (4 timer siden): Gynekolog? Øre, nese, hals? Kardiolog? Anonymkode: 90cad...6af Se på hematologi. Stadig flere pasienter og stadig forskningsmessig utvikling. Anonymkode: fa357...1d8
AnonymBruker Skrevet 24. mai #25 Skrevet 24. mai AnonymBruker skrev (9 timer siden): Gynekolog? Øre, nese, hals? Kardiolog? Anonymkode: 90cad...6af Gynekologi er et av de verste fagene innenfor det offentlige. Lang, harde og mange vakter med kort vei til katastrofe. Ut fra det TS beskriver er det en veldig dårlig ide. Bedre i det private, men det er maaange år frem i tid. ØNH kan også være et tungt fag som LIS med færre muligheter for å gå privat. Kardiologi krever generell indremedisin, og det er ei kvern. AnonymBruker skrev (På 22.5.2026 den 14.42): Tusen takk for fin kommentar? Hvilke alternativer anbefaler du? Jeg har selv tenkt på å spesialisere meg innen radiologi, og forhåpentligvis kunne jobbe privat/frilans når jeg er ferdig. ts Anonymkode: bf49e...50e Kommer an på hva du ønsker. Radiologi er et tungt vaktfag som LIS de fleste steder, og høyt trykk på dagtid. Som overlege bedre, men det er etterhvert mange om beinet i det private, og det er mange år frem i tid. Ville sett på medisinsk genetikk, arbeidsmedisin, samfunnsmedisin, mikrobiologi eller biokjemi. Litt varierende hvor godt arbeidsmarkedet er og hvor mange alternativer man har. Trøst deg med at kirurgisk LIS1 bare er en liten periode igjen, og så kommer medisin. Kan være det blir bedre. Uansett er LIS1 noe som man må gjennom for å kunne gå videre. Anonymkode: fb443...49b 2
Chlypa Skrevet 24. mai #26 Skrevet 24. mai AnonymBruker skrev (På 22.5.2026 den 15.09): Radiologi er den spesialiteten som står mest i fare for å bli overtatt av AI. Det er veldig mye software som blir laget for å erstatte radiologer. Fortsatt uvisst hvor vellykket AI blir, men syns det er risky å starte utdanningsløp til det nå. Uansett hva du velger, sikt deg inn på noe som du enkelt kan gli over i det private med. Det er noen spesialiteter som «kun» kan jobbe på sykehus, f.eks en del kirurger, generelle indremedisinere. Mange av de gamle der føler seg låst nå, stuck i sykehus-systemet. Anonymkode: ee92f...ea8 En kirurg har alle muligheter til å gjøre jobben sin i private sykehus. Det samme har omtrent alle spesialistleger
AnonymBruker Skrevet 24. mai #27 Skrevet 24. mai AnonymBruker skrev (På 22.5.2026 den 22.51): Det er tøft ja, men det handler like mye om at dagens ungdom som er nyutdannet har levd en ekstremt skjermet medhårstilværelse, og så går det i stå når de møter den virkelige verden. Anonymkode: 60f22...7a0 Nei, det er det ikke. Mannen min er overlege, og han er ikke noen «dagens ungdom». Det drives ren og skjær utnytting av leger i sykehusene. Underbemanning, altfor lange og travle vakter, og arbeidsmiljø som er helt krise. (Altfor) gamle overleger får lov til å terrorisere hele avdelinger, og fortsetter langt ut over pensjonsalder fordi det er umulig å få tak i folk, delvis fordi de selv skremmer yngre leger bort! De klarer ikke å skjønne at arbeidslivet har forandret seg, og selv om DE selv ble terrorisert da de var 25, og jobbet 70 timer i uka mens deres sykepleier-kone var hjemme med ungene, så er ikke verden sånn lenger. Heldigvis!! Mannen min endte med langtidssykemelding, utbrenthet og et blodtrykk på 240/140. Nå jobber han «bare» 40 timer i uka, med redusert vaktbelastning, og har faktisk begynt å få hodet over vann igjen. Eneste grunn til at han ikke har gått over til det private, er at han har en spesialisering som det er vanskelig å få jobb i på Aleris. Anonymkode: 04bee...465 3 1
AnonymBruker Skrevet 24. mai #28 Skrevet 24. mai Chlypa skrev (2 timer siden): En kirurg har alle muligheter til å gjøre jobben sin i private sykehus. Det samme har omtrent alle spesialistleger Kommer an på hva slags kirurg man er. Det er nok enklere hvis man er ortoped og kan operere korsbånd på samlebånd. Anonymkode: 04bee...465
AnonymBruker Skrevet 24. mai #29 Skrevet 24. mai AnonymBruker skrev (13 timer siden): Gynekolog? Øre, nese, hals? Kardiolog? Anonymkode: 90cad...6af Nei, dette er tre av de verste forslagene. Dessverre. Anonymkode: 04bee...465
Chlypa Skrevet 24. mai #30 Skrevet 24. mai AnonymBruker skrev (1 time siden): Kommer an på hva slags kirurg man er. Det er nok enklere hvis man er ortoped og kan operere korsbånd på samlebånd. Anonymkode: 04bee...465 Alt av kirurgi har ett privatmarked.
AnonymBruker Skrevet 24. mai #31 Skrevet 24. mai Chlypa skrev (47 minutter siden): Alt av kirurgi har ett privatmarked. Men noen markeder er større enn andre. Anonymkode: 04bee...465
AnonymBruker Skrevet 25. mai #32 Skrevet 25. mai Chlypa skrev (På 24.5.2026 den 16.05): Alt av kirurgi har ett privatmarked. Men hvor lang tid tar det før LIS1 er ferdig kirurg? Hun er jo utbrent lenge før! Anonymkode: cb1e0...0a0
AnonymBruker Skrevet 25. mai #33 Skrevet 25. mai Etter historien om Maiken, som utløste #legermåleve, så er det viktig å ta bekymringene på høyeste alvor. Et liv uten noe sosialt, er kun eksistens. Du er viktig. Anonymkode: d7092...8b5 1 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai #34 Skrevet 26. mai AnonymBruker skrev (10 timer siden): Etter historien om Maiken, som utløste #legermåleve, så er det viktig å ta bekymringene på høyeste alvor. Et liv uten noe sosialt, er kun eksistens. Du er viktig. Anonymkode: d7092...8b5 Jeg måtte google denne saken trist sak. Men jeg bet meg merke i noe som sto i teksten: "Han forteller at hun fikk søvnvansker. Hun begynte med sovemedisiner og antidepressiva. Reseptene skrev Maiken selv." Link: https://www.nrk.no/innlandet/xl/lege-maiken-schultz-tok-sitt-eget-liv-_-forte-til-aksjonen-leger-ma-leve-1.16518310 Mulig dumt spm, men jeg er verken lege eller helsepersonell. Kan leger virkelig skrive ut B-preparater til seg selv? Kan de også skrive ut A-preparater til seg selv? Er det noen som fører noen kontroll på disse tingene? Anonymkode: 3898a...a7b 1
NoaideBiehtar Skrevet 26. mai #35 Skrevet 26. mai AnonymBruker skrev (På 22.5.2026 den 15.18): Er det ikke litt leit at unge idealistiske leger som har fått gratis utdanning anbefales å gå privat. Hvem mener du skal jobbe på sykehusene våre? Anonymkode: ca37d...5df AnonymBruker skrev (På 22.5.2026 den 18.51): Jaaaa, KJEMPEIDE å få færre inn i helsevesenet, det er jo ikke som om vi har mangel på helsepersonell! Anonymkode: c0842...d57 AnonymBruker skrev (På 22.5.2026 den 19.43): Javel. For de av oss som ikke er leger men potensielle pasienter så vil vi ha leger som bryr seg. Anonymkode: ca37d...5df Helsevesenet kan ikke drives av idealister på gulvet, det vil være å utnytte idealistene og sakte men sikkert ta knekken på dem. Kanskje ikke så sakte heller. Det er utrolig kynisk å mene at leger skal leve i et helvete fordi det er det staten Norge krever av dem. Du vil ha leger som bryr seg? Skap et system som bryr seg om dem først. 5 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai #36 Skrevet 26. mai AnonymBruker skrev (På 22.5.2026 den 14.05): Hei…jeg er så sliten. Jeg er LIS1 på et relativt lite sykehus. Jeg har bare jobbet her i snart 3 mnd men er allerede utslitt. Jobbhverdagen er preget av underbemanning, arbeidsoppgaver jeg føler jeg ikke mestrer, ting jeg skulle ha fått hjelp til får jeg ofte ikke hjelp til før om flere timer (mellomvakt/bakvakt er ofte i operasjon eller opptatt med andre ting), og enkelte av de er ordentlig frekke og nedlatende når man spør om noe. Pasientene er også ofte sur og klager på at ting tar for lang tid, og jeg skjønner de godt, enkelte blir sittende å vente i mange timer pga mangel på folk og at man ikke får konferert. Dette har ført til at jeg gruer meg til jobb hver dag, jeg har en klump i magen hver gang jeg skal ringe for å konferere en pasient fordi jeg vet aldri hva som møter meg og jeg er livredd for at noe en dag skal gå veldig galt mens jeg er på vakt, når jeg ikke får hjelpen jeg burde hatt. Jeg har fortsatt 9 mnd igjen av LIS1 og vet helt ærlig ikke hvordan jeg skal overleve det. Klager til ledelsen har blitt sendt flere ganger, men tilstandene her blir bare verre og verre. Når jeg kommer hjem fra jobb er jeg så mentalt sliten at jeg ikke orker å vær sosial eller noe som helst egentlig. Noen som har tips til hva jeg kan gjør? Anonymkode: bf49e...50e Ts systemet er råttent. Sykehusene underfinansieres og helsepersonell og pasientene betaler prisen. Vil man gjøre noe med dette, så må man gjøre noe med dette på systemnivå. Til deg vil jeg si at du skal ta kroppen din og dens signaler på alvor. Du må heller ikke fullføre LIS1, selv om det kanskje er "lurt". Jeg jobbet etter studiene som fastlegevikar. Jeg synes det var givende, men så også at systemet ikke legger opp til den balansen mellom jobb og fritid som jeg synes er sunn. Videre så jeg at det kom til å bli vanskeligere på sikt, med måten helsevesenet er organisert på og finansiert idag. Dette var jeg faktisk ikke klar over når jeg begynte å studere, iallfall ikke hvor presset på ressurser i personell og penger systemet faktisk er. Når jeg ble klar over dette og så at det ikke passet inn med hvodan jeg ønsker å leve livet mitt ,valgte jeg å snu. Jeg fikk tilbud om flere LIS1-stillinger etter utdannelse, men takket nei. Jeg fikk råd om at det var lurt å fullføre LIS1, men ønsket jeg å gjøre noe bare fordi det var lurt? Jeg fikk jobb innenfor noe annet, som lege og bedre betalt enn i sykehusene og har jobbet der flere år. Det skal sies at jeg har forskerutdannelse på si og derfor har hatt flere valgmuligheter. Du må ikke kjøre et tradisjonelt løp tror jeg. Samtidig ser jeg den at hvis du ikke har noe annet enn legeutdannelse kan det være mer begrenset. Jeg tror likevel jobber finnes. Lytt til deg selv, og lykke til med valgene du velger! Anonymkode: bb35f...fda 3
AnonymBruker Skrevet 26. mai #37 Skrevet 26. mai AnonymBruker skrev (På 22.5.2026 den 18.51): Jaaaa, KJEMPEIDE å få færre inn i helsevesenet, det er jo ikke som om vi har mangel på helsepersonell! Anonymkode: c0842...d57 Dette er jo bare utrolig kunnskapsløst. Grunnen til at vi mangler helsepersonell er ikke fordi for få utdannes, men for få som blir i yrket. Vi løser ikke problemet med å utdanne flere. Vi løser problemet med å få flere til å bli - og det gjøres ved å bedre vilkårene for alle. Høyere bemanning og bedre lønn. Det er IKKE ts som skal redde verden og la hele helsevesenet lene seg på henne. Da knekker hun, på samme måte som de andre som allerede har sluttet gjorde. Helsevesenet vårt er en vits. Det er i kunstig i live! Sekundet alle de fantastiske, oppofrende, utbrente, omsorgstrette og fantastiske menneskene som jobber i helsevesenet vårt gir opp (frivillig eller ei!) så er vi pulverisert. Det er ikke disse menneskenes ansvar å holde helsevesenet i livet. Anonymkode: e62bd...c70 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai #38 Skrevet 26. mai Sånn har det alltid vært på en del sykehusavdelinger og sånn vil det være i uoverskuelig fremtid. Det skiller klinten fra hveten. If you can't take the heat, get out of the kicthen. Anonymkode: f30aa...2c5
AnonymBruker Skrevet 26. mai #39 Skrevet 26. mai Finner det helt utrolig at en lege(som har vært utplassert under utdanningen) ikke da lærte hvor krevende både yrket og LIS1 er. Så jeg tviler sterkt på at ts er utdannet som noe som helst. Slike ting kommer ikke som en overraskelse på personer som har utdannelse som krever praksis under utdannelsen. Tenk om folk her inne viste hva de snakket om framfor å bli et patetisk ekkokammer for livets harde skole folk som bare vil ha masse oppmerksomhet. Anonymkode: 47ee0...609 1
Romkom Skrevet 26. mai #40 Skrevet 26. mai AnonymBruker skrev (1 time siden): Finner det helt utrolig at en lege(som har vært utplassert under utdanningen) ikke da lærte hvor krevende både yrket og LIS1 er. Så jeg tviler sterkt på at ts er utdannet som noe som helst. Slike ting kommer ikke som en overraskelse på personer som har utdannelse som krever praksis under utdannelsen. Tenk om folk her inne viste hva de snakket om framfor å bli et patetisk ekkokammer for livets harde skole folk som bare vil ha masse oppmerksomhet. Anonymkode: 47ee0...609 Praksis i de fleste yrker er som regel i relativt ordnede former. Som regel er det for medisinstudenter slik at de er med på dagtid, samt noen kvelder, og det er alltid en lis1 som har overordnet ansvar for pasienter selv om de undersøker og skriver innkomst. Evt. for medisinstudenter i utlandet er det at de i en gruppe med overlegen undersøker noen pasienter. At det oppleves fullstendig forskjellig når man eks. Har nattevakt som lis1 alene, fire pasienter som helst skal undersøkes samtidig, medisiner skal ordineres samtidig som man har kontroll på kontraindikasjoner og interaksjoner i tillegg til at lis2 kanskje er opptatt med noe annet og ikke tilgjengelig for rådføring er ganske forståelig. Det er heller ikke noe man kan oppleve før man selv står i situasjonen. 4 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå